Εδώ και κάποιους μήνες στη μονάδα πιλοτικής παραγωγής και εκτύπωσης οργανικών ηλεκτρονικών του εργαστηρίου Νανοτεχνολογίας (LTFN) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου (ΑΠΘ), που λειτουργεί απέναντι από το αεροδρόμιο παράγονται εύκαμπτα οργανικά φωτοβολταϊκά (OPV), που ενσωματώνονται σε αυτοκίνητο, για να το τροφοδοτούν με ηλιακή ενέργεια.
Η έρευνα είχει ξεκινήσει από το 2013 από 18 φορείς -Πανεπιστήμια και ερευνητικά ινστιτούτα της κοινοπραξίας του ευρωπαϊκού ερευνητικού προγράμματος "Smartonics", με συντονιστή το εργαστήριο Νανοτεχνολογίας LTFN του ΑΠΘ.
Ποιές είναι οι πρώτες καινοτομίες, που θα είναι διαθέσιμες στις αυτοκινητοβιομηχανίες;
Σε πρώτη φάση τα εύκαμπτα οργανικά φωτοβολταϊκά θα μπορούν να τροφοδοτούν με ρεύμα τα φώτα, το καντράν ή το κλιματιστικό των αυτοκινήτων, ενώ για την τροφοδότηση του κινητήρα σίγουρα θα απαιτηθεί να αυξηθεί σημαντικά η απόδοση των φωτοβολταϊκών.
Χαμηλό κόστος και υψηλές προσδοκίες
Θα μπορούσαν, ωστόσο, τα εύκαμπτα οργανικά φωτοβολταϊκά να αποτελέσουν μελλοντικά μία αξιόπιστη απάντηση στο ενεργειακό πρόβλημα; "Στοχεύουμε να φτιάξουμε φωτοβολταϊκά σε συνδυασμό με χαμηλό κόστος. Το κόστος των 30-50 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο που αντιστοιχεί στα OPV, είναι κατά πολύ χαμηλότερο, έναντι εκείνου των παραδοσιακών φωτοβολταϊκών", εξηγεί ο επικεφαλής του εργαστηρίου του ΑΠΘ.
Σε σχέση με τα συμβατικά φωτοβολταϊκά, τα εύκαμπτα είναι ελαφριά, μπορούν να εφαρμοστούν εύκολα και έτσι αποτελούν μία πολύ καλή λύση στο θέμα της ενεργειακής αυτονομίας, σε πολλούς τομείς της καθημερινότητας.
Τα πλεονεκτήματα αυτά, άλλωστε, έχουν προκαλέσει ζωηρό ενδιαφέρον και από κλάδους, όπως της κλωστοϋφαντουργίας ("έξυπνα" υφάσματα) και του τομέα των κατασκευών ("έξυπνα" κτίρια, τέντες, κουφώματα κ.λπ) ". Μπορείς να τα ενσωματώσεις σε βιβλία, κινητά, σε tablets, σε κάθε επίπεδη ή κυρτή επιφάνεια.
Η έρευνα είχει ξεκινήσει από το 2013 από 18 φορείς -Πανεπιστήμια και ερευνητικά ινστιτούτα της κοινοπραξίας του ευρωπαϊκού ερευνητικού προγράμματος "Smartonics", με συντονιστή το εργαστήριο Νανοτεχνολογίας LTFN του ΑΠΘ.
Ποιές είναι οι πρώτες καινοτομίες, που θα είναι διαθέσιμες στις αυτοκινητοβιομηχανίες;
Σε πρώτη φάση τα εύκαμπτα οργανικά φωτοβολταϊκά θα μπορούν να τροφοδοτούν με ρεύμα τα φώτα, το καντράν ή το κλιματιστικό των αυτοκινήτων, ενώ για την τροφοδότηση του κινητήρα σίγουρα θα απαιτηθεί να αυξηθεί σημαντικά η απόδοση των φωτοβολταϊκών.
Χαμηλό κόστος και υψηλές προσδοκίες
Θα μπορούσαν, ωστόσο, τα εύκαμπτα οργανικά φωτοβολταϊκά να αποτελέσουν μελλοντικά μία αξιόπιστη απάντηση στο ενεργειακό πρόβλημα; "Στοχεύουμε να φτιάξουμε φωτοβολταϊκά σε συνδυασμό με χαμηλό κόστος. Το κόστος των 30-50 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο που αντιστοιχεί στα OPV, είναι κατά πολύ χαμηλότερο, έναντι εκείνου των παραδοσιακών φωτοβολταϊκών", εξηγεί ο επικεφαλής του εργαστηρίου του ΑΠΘ.
Σε σχέση με τα συμβατικά φωτοβολταϊκά, τα εύκαμπτα είναι ελαφριά, μπορούν να εφαρμοστούν εύκολα και έτσι αποτελούν μία πολύ καλή λύση στο θέμα της ενεργειακής αυτονομίας, σε πολλούς τομείς της καθημερινότητας.
Τα πλεονεκτήματα αυτά, άλλωστε, έχουν προκαλέσει ζωηρό ενδιαφέρον και από κλάδους, όπως της κλωστοϋφαντουργίας ("έξυπνα" υφάσματα) και του τομέα των κατασκευών ("έξυπνα" κτίρια, τέντες, κουφώματα κ.λπ) ". Μπορείς να τα ενσωματώσεις σε βιβλία, κινητά, σε tablets, σε κάθε επίπεδη ή κυρτή επιφάνεια.