Είναι εικόνα εκκλησίας της Καινής Διαθήκης αυτή;
Τι λέει η Γραφή γι’ αυτό το θέμα;
Σε πολλές χριστιανικές συναθροίσεις σήμερα, βλέπουμε ανθρώπους που πέφτουν όταν αγγίζονται από ένα εργάτη του Θεού, που μπορεί και να προσεύχεται, εκτός από το να κραυγάζει "Χρίσμα Πνεύματος Αγίου" ή "Φωτιά Πνεύματος Αγίου". Ισχυρίζονται ότι είναι η δύναμη του Πνεύματος του Θεού που έρχεται πάνω τους και τους αναγκάζει να πέσουν κάτω. Το ερώτημα είναι, «ισχύει ο ισχυρισμός αυτός;».
Ο σκοπός αυτού του άρθρου είναι να επιτρέψει στον πιστό να δει την αλήθεια αναφορικά με τον τρόπο που το Άγιο Πνεύμα άγγιξε ανθρώπους στους βιβλικούς χρόνους. Αφήνοντας τα συμπεράσματα στον αναγνώστη.
Ανησυχούμε γιατί ο Θεός λέει, μέσω του προφήτη Ωσηέ: «Ο λαός μου ηφανίσθη δι' έλλειψιν γνώσεως· επειδή συ απέρριψας την γνώσιν και εγώ απέρριψα σε από του να ιερατεύης εις εμέ· επειδή ελησμόνησας τον νόμον του Θεού σου, και εγώ θέλω λησμονήσει τα τέκνα σου….. διά τούτο ο λαός ο ασύνετος θέλει κατακρημνισθή» (Ωσηέ δ:6, 14).
Στόχος μας, επομένως, είναι να σας δώσουμε το κλειδί αυτής της γνώσης που θα σας βοηθήσει να μην κατακρημνιστείτε.
Καθώς θα διαβάζετε, σας παρακαλούμε να έχετε κατά νου ένα γεγονός για τις τελευταίες ημέρες στις οποίες ζούμε. Ο Ιησούς ξεκάθαρα είπε ότι πολλοί ψευδοπροφήτες θα εμφανιστούν και θα εξαπατήσουν πολλούς ανθρώπους τις τελευταίες ημέρες. Μας προειδοποίησε ότι θα κάνουν σημεία και τέρατα: «Ο δε Ιησούς αποκριθείς προς αυτούς, ήρχισε να λέγη· Βλέπετε μη σας πλανήση τις. Διότι πολλοί θέλουσιν ελθεί εν τω ονόματί μου, λέγοντες ότι εγώ είμαι, και πολλούς θέλουσι πλανήσει…. Σεις όμως προσέχετε· ιδού, σας προείπον πάντα» (Μάρκ.ιγ:5,6,23).
Χαρακτηριστικά των «πτώσεων» στην Αγία Γραφή
Αυτή η εμπειρία δεν είναι ένα συνηθισμένο φαινόμενο στην Αγία Γραφή. Συνέβη μόνο κατά τη διάρκεια πολύ ειδικών επισκέψεων του Θεού.
Αλλά σήμερα: Συναντάμε αυτό το φαινόμενο σε κάθε συνάθροιση. Δυστυχώς, υπάρχουν πολλοί Χριστιανοί που πάνε στη συνάθροιση, επιδιώκοντας αυτή την εμπειρία. Και μερικοί υπερηφανεύονται στους άλλους σαν ανώτεροι Χριστιανοί, πιο πνευματικοί, λόγω αυτής της εμπειρίας.
Έχω προσωπική εμπειρία απ’ αυτό το φαινόμενο: συμμετείχα σε «ευαγγελιστικό» συνέδριο με καλεσμένο ξένο ομιλητή, ο οποίος στο μεγαλύτερο μέρος της συνάθροισης ασχολείτο ακριβώς με αυτό το φαινόμενο. Έβαζε ανθρώπους στη γραμμή και περνώντας από μπροστά τους, τους άγγιζε (έσπρωχνε) στο κούτελο και αυτοί έπεφταν προς τα πίσω, όπου βρισκόταν δεύτερη σειρά «διακόνων» που η δουλειά τους ήταν να τους κρατάνε και να τους αφήνουν μαλακά κάτω για να μην χτυπήσουν. Και λογικά θα σκεφτεί κανείς εδώ, καλά, το «πνεύμα του Θεού» όταν επισκέπτεται κάποιον τόσο δυνατά, θέλει να τον τραυματίσει, να τον πληγώσει, να τον κάνει να πονέσει και χρειάζονται «διάκονοι» που θα φροντίζουν να μην υποφέρουν οι χτυπημένοι από το «πνεύμα του Θεού» πιστοί; Άκουσα λοιπόν την εξής συζήτηση μεταξύ δύο «πιστών»: - Έπεσες; - Ναι, έπεσα. – Πάμε να ξαναπέσουμε; - Πάμε.
Όλες οι περιπτώσεις πτώσεων που περιγράφονται στη Βίβλο γινόταν προς τα εμπρός. Γονατίζοντας και πέφτοντας κατά πρόσωπο, ήταν μια πράξη λατρείας. Ο ψαλμωδός λέει: «Δεύτε, ας προσκυνήσωμεν και ας προσπέσωμεν· ας γονατίσωμεν ενώπιον του Κυρίου, του Ποιητού ημών» (Ψαλμ.95:6).
Ένα παράδειγμα: «Ως η θέα του τόξου, του γινομένον εν τη νεφέλη εν ημέρα βροχής, ούτως ήτο η θέα της λάμψεως κύκλω. Αύτη ήτο η θέα του ομοιώματος της δόξης του Κυρίου. Και ότε είδον, έπεσον επί πρόσωπόν μου και ήκουσα φωνήν λαλούντος» (Ιεζ.α:28).
Άλλα παραδείγματα «προσπτώσεων»: Αβραάμ (Γέν.ιζ:3), Μωυσής (Έξ.λδ:8), Ααρών και Μωυσής (Αριθ.ις:22,45 και κ:6), Βαλαάμ (Αριθ.κβ:31), Ι. Ναυή (ε:14), Ιωσαφάτ (Β΄Χρον.κ:18), ο λαός Ισραήλ (Λευιτ.θ:24, Β΄Χρον.ζ:3, Νεεμία η:6), Δαβίδ (Α΄Χρον.κα:16), Ιεζεκιήλ (γ:23, θ:8, ια:13, μγ:3, μδ:4), Δανιήλ (η:17,18, ι:9,15), Πέτρς, Ιάκωβος και Ιωάννης (Ματθ.ιζ:6), οι γυναίκες στον τάφο (Λουκ.κδ:5), οι άγγελοι, οι 24 πρεσβύτεροι και τα 4 ζώα (Αποκ.ζ:11, ια:16).
Αλλά σήμερα: Παντού βλέπουμε ανθρώπους να πέφτουν προς τα πίσω. Πώς μπορεί αυτό, ακριβώς το αντίθετο του γονατίσματος και της πτώσης κατά πρόσωπο, να θεωρείται σαν πράξη λατρείας που τιμά το Θεό;
Εάν ακόμα και σήμερα, οι άνθρωποι υποκλίνονται και ρίχνουν το πρόσωπο στο έδαφος προκειμένου να αποδώσουν τιμή σε κοσμικούς βασιλιάδες, πώς τολμούν οι άνθρωποι του Θεού να πέφτουν προς τα πίσω μπροστά στο Θεό και να το ονομάζουν λατρεία; Ακόμα και ο Ιησούς, στον κήπο της Γεθσημανή, έπεσε με το πρόσωπο προς το έδαφος, όταν προσευχήθηκε (Ματθ.κς:39).
Προσοχή: Υπάρχουν τρεις περιπτώσεις στη Βίβλο, όπου γίνεται ιδιαίτερη μνεία για πεσίματα προς τα πίσω.
«Και καθώς ανέφερε περί της κιβωτού του Θεού, ο Ηλεί έπεσεν εκ της καθέδρας εις τα οπίσθια προς το πλάγιον της πύλης, και συνετρίβη ο τράχηλος αυτού, και απέθανε» (Α΄Σαμ.δ:18α).
«Και ο λόγος του Κυρίου θέλει είσθαι προς αυτούς διδασκαλία επί διδασκαλίαν, διδασκαλία επί διδασκαλίαν, στίχος επί στίχον, στίχος επί στίχον, ολίγον εδώ, ολίγον εκεί· διά να περιπατήσωσι και να προσκόπτωσιν εις τα οπίσω και να συντριφθώσι και να παγιδευθώσι και να πιασθώσι» (Ης.κη:13).
«Καθώς λοιπόν είπε προς αυτούς ότι εγώ είμαι, απεσύρθησαν εις τα οπίσω και έπεσον χαμαί» (Ιωάν.ιη:6).
Αν το πρώτο παράδειγμα ήταν μέρος της κρίσης στο σπίτι του Ηλί, η δεύτερη περίπτωση είναι η κρίση του Θεού για το λαό Ισραήλ, που αρνήθηκε να ακούσει τις οδηγίες Του. Το τρίτο παράδειγμα είναι η πτώση των στρατιωτών, όταν ήρθαν να συλλάβουν τον Ιησού, και Τον άκουσαν να τους λέει ποιος είναι. Είναι πολύ σαφές από τις λέξεις που χρησιμοποιούνται ότι ΔΕΝ έπεσαν προς τα εμπρός (Ιάκ.β:19).
Έτσι λοιπόν, στη Βίβλο, το πέσιμο προς τα πίσω διαγράφεται σαν σημάδι της κρίσης του Θεού και όχι σαν μια πράξη λατρείας.
Τέτοιες εμπειρίες, πεσίματος κατά πρόσωπο, συνέβησαν λόγω της έντονης παρουσίας του Πνεύματος του Θεού. Αυτό συχνά άφηνε το άτομο κουρασμένο, χωρίς δύναμη, συγκλονισμένο, και σε κάποιες περιπτώσεις για πολλές ημέρες.
Παραδείγματα: Ο Ιεζεκιήλ κάθισε εκστατικός για επτά ημέρες μετά από μια τέτοια εμπειρία (Ιεζ.γ:15). Ο Δανιήλ λιποθύμησε και ήταν αδύναμος μερικές μέρες (Δαν.η:27) μετά από μια τέτοια εμπειρία. Έχασε τη δύναμή του και δεν μπορούσε ούτε να μιλήσει κατά τη διάρκεια άλλης εμπειρίας (Δαν.ι:8,15).
Όταν ο Θεός επισκέπτεται τόσο δυνατά ένα άνθρωπο, δεν το κάνει έτσι για πλάκα, για θέαμα, αλλά γιατί κάτι θέλει απ’ αυτόν. Γι’ αυτό του αφαιρεί κάθε δύναμη για να μπορέσει να εργαστεί μαζί του: να του μιλήσει, να τον διδάξει να του αποκαλύψει.
Αλλά σήμερα: Βλέπουμε τους ανθρώπους που υποτίθεται ότι έχουν πέσει κάτω από το Πνεύμα του Θεού, να μην αισθάνονται καμία τέτοια έντονη εξάντληση, γιατί μετά από λίγο οι «διάκονοι» τους σηκώνουν.
Όμως, όταν ο Ιεζεκιήλ και ο Δανιήλ έπεσαν από τη δύναμη της παρουσίας του Θεού, σηκώθηκαν από το Πνεύμα του Θεού ή από ένα άγγελο και όχι από οποιοδήποτε ανθρώπινο ον.
Μερικά παραδείγματα:
Το Πνεύμα έρχεται στον Ιεζεκιήλ και τον σηκώνει (Ιεζ.β:2, γ:24, μγ:5).
Ο άγγελος Γαβριήλ άγγιξε το Δανιήλ και τον βοήθησε να σταθεί στα πόδια του (Δαν.η:18), και κάποιος με θέα ανθρώπου τον βοηθάει να ανασηκωθεί σε μια άλλη περίπτωση (Δαν.ι:10,18).
Στο όρος της μεταμόρφωσης, βλέπουμε τον Ιησού να βοηθάει τους μαθητές να σταθούν στα πόδια τους: «Και ακούσαντες οι μαθηταί έπεσον κατά πρόσωπον αυτών και εφοβήθησαν σφόδρα. Και προσελθών ο Ιησούς επίασεν αυτούς και είπεν· Εγέρθητε και μη φοβείσθε» (Ματθ.ιζ:6,7).
Αλλά σήμερα: Βλέπουμε «διακόνους», βοηθούς τους λένε, να βοηθούν τους ανθρώπους στις πτώσεις τους προς τα πίσω, να τους αφήνουν μαλακά στο πάτωμα, να ρίχνουν κάποιο ύφασμα στα πόδια, αν είναι γυναίκα, και αργότερα να τους βοηθάνε να σηκωθούν.
Όλες οι βιβλικές εμπειρίες δυνατής επίσκεψης του Πνεύματος του Θεού, έχουν σκοπό την παροχή οδηγιών μεγάλης σημασίας για το πρόσωπο ή το λαό του Θεού ή έχουν να κάνουν με έντονες στιγμές λατρείας του Θεού.
Αλλά σήμερα: Σχεδόν κάθε φορά που κάποιος πέφτει «χτυπημένος απ’ το Πνεύμα του Θεού» το αποτέλεσμα που θέλουν να παρουσιάζουν είναι η θεραπεία. Τέτοιες εμπειρίες είναι πλέον καθημερινότητα στις συναθροίσεις της «εκκλησίας», μια κοινή εμπειρία.
Προσοχή: Πουθενά στην Αγία Γραφή, τέτοιες επισκέψεις του Θεού δεν έχουν συσχετιστεί με θαύματα θεραπείας!
Συμπέρασμα
Πιστεύουμε ότι τα «πεσίματα» έχουν ένα σκοπό, τον εντυπωσιασμό. Αδαείς και υπερήφανοι «εργάτες του Θεού» νομίζουν ότι αν αγγίξουν κάποιον και πέσει προς τα πίσω, αυτό σημαίνει ότι το χρίσμα του Θεού είναι πάνω τους.
Με άλλα λόγια, αντικατοπτρίζουν την κρίση του Ιησού γι’ αυτούς που αναζητούν σημεία και θαύματα αντί να εκζητούν το Θεό: «Γενεά πονηρά και μοιχαλίς σημείον ζητεί, και σημείον δεν θέλει δοθή εις αυτήν ειμή το σημείον Ιωνά του προφήτου» (Ματθ.ιβ:39, ις:4, Λουκ.ια:29).
Ο Ιησούς εδώ δίνει έμφαση στο σταυρό. Θέλει τα παιδιά Του να κηρύττουν τη συγχώρεση των αμαρτιών που είναι διαθέσιμη με τη θυσία Του. Το ευαγγέλιο με το οποίο οι άνθρωποι μπορούν να έχουν το δώρο της σωτηρίας και της αιώνιας ζωής είναι ο θάνατος, η ταφή και η ανάσταση του Ιησού (Α΄Κορ.ιε:1-4).
Οι «εντυπωσιακές εμπειρίες» των «πεσιμάτων» δεν μπορούν να σώσουν τους ανθρώπους. Κι εδώ είναι η μεγάλη ευθύνη αυτών που τις εφαρμόζουν: πάει ο καημένος ο ανθρωπάκος που με κάποιο τρόπο κατάλαβε ότι είναι αμαρτωλός μπροστά σ’ αυτό τον ψευδοδιδάσκαλο για να τον βοηθήσει κι αυτός αντί να του κηρύξει το ευαγγέλιο, του έχει κάνει αρκετή ώρα πριν πλύση εγκεφάλου με τόσους άλλους και τώρα που ήρθε η σειρά του τον αγγίζει κι αυτός κάνει αυτό που έχει δει τους άλλους να κάνουν, πέφτει. Μετά, του λένε ότι ήταν το πνεύμα του Θεού που τον έριξε και τον καθάρισε και έτσι γυρνάει στο σπίτι του ήσυχος ότι ο Θεός τον συγχώρεσε!
Προειδοποίηση: Διαβάστε την τελική απάντηση του Ιησού σ’ αυτούς που τρέχουν πίσω από τα σημεία και τα τεράστια: «γίνονται τα έσχατα του ανθρώπου εκείνου χειρότερα των πρώτων. Ούτω θέλει είσθαι και εις την γενεάν ταύτην την πονηράν» (Ματθ.ιβ:45β).
Μα τότε, αν τα «πεσίματα» δεν είναι από το Θεό, τι είπε ο Ιησούς, σαν προειδοποίηση, ότι μπορεί να συμβεί σε εκείνους που με τη θέλησή τους πάνε για να πέφτουν; Ο Θεός μας έχει πει να διακρίνουμε προσεκτικά τα λεγόμενα των προφητών: «Προφήται δε ας λαλώσι δύο ή τρεις, και οι άλλοι ας διακρίνωσιν» (Α΄Κορ.ιδ:29). Εσύ διακρίνεις και σταθμίζεις προσεκτικά τα πράγματα που συμβαίνουν στο όνομα του Πνεύματος του Θεού;
Μια τελευταία λέξη: Αυτό που προσπαθήσαμε να κάνουμε σ’ αυτό το άρθρο, ήταν να σε βοηθήσουμε να γνωρίσεις αυτά τα εδάφια της Αγίας Γραφής, που μιλάνε για ένα φαινόμενο που σήμερα είναι ευρέως γνωστό σαν «πέσιμο από τη δύναμη του Αγίου Πνεύματος». «Όστις έχει ώτα διά να ακούη, ας ακούη» (Μάρκ.δ:23)!
«και θέλετε γνωρίσει την αλήθειαν, και η αλήθεια θέλει σας ελευθερώσει» (Ιωάν.η:32).
Υπάρχει κι άλλο σχετικό άρθρο εδώ κι εδώ