Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Κυριακή 6 Μαΐου 2012

Μουσικά όργανα στην εκκλησία

Το βασικότερο επιχείρημα των εκκλησιών που υποστηρίζουν οτι δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται μουσικά όργανα στην λατρεία είναι οτι η αρχαία εκκλησία (λένε) δεν τα χρησιμοποιούσε.
Σαν απόδειξη χρησιμοποιούν από την "πατερική" τους παράδοση τις θέσεις και προτροπές των : 
1) Κλήμη Αλεξανδρινού (220 μ.Χ) 
2) Ευσέβιου Καισαρείας (265-340 μ.Χ) 
3) Ιωάννη Χρυσόστομου (344-407 μ.Χ) 
Το επιχείρημα αυτό φυσικά αποδεικνύει το εντελώς αντίθετο εφόσον αν η αρχαία εκκλησία δεν χρησιμοποιούσε μουσική, τότε οι προτροπές των ανωτέρω σε ποιούς απευθύνονται ; 
Είναι φανερό λοιπόν οτι στην αρχαία εκκλησία (όπως και σήμερα) άλλοι χρησιμοποιούσαν μουσική στην λατρεία και άλλοι όχι. 
 
Ποιοί είναι όμως αυτοί των οποίων τις  απόψεις μας προτείνουν να δεχτούμε ;
  • ο Κλήμης ο Αλεξανδρινός 
-Υπήρξε κατηχητής της  θεολογικής σχολής της Αλεξάνδρειας . Η αίρεση αυτή πίστευε στην αναγωγή της πίστης σε γνώση με τη βοήθεια της φιλοσοφίας και στην χρήση της αλληγορικής μεθόδου στην ερμηνεία της Γραφής. Προσπαθούσαν να ανακαλύψουν στην απλότητα του Λόγου συμβολισμούς ακόμη και εκεί οπου ο Λόγος είναι απόλυτα κυριολεκτικός .  Στην περίπτωση αυτή ο Κλήμης στα εδάφια της Γραφής που ανέφεραν μουσικά όργανα στην λατρεία του Κυρίου έδινε «μεταφορική» ερμηνεία .
-Υπηρξε δασκαλος του  Ωριγένη, ο οποίος και τον διαδέχθηκε
-Ηταν από τους πρώτους που προσπάθησε να αποδείξει την εναρμόνιση χριστιανισμού και φιλοσοφίας. Είχε επηρεαστεί από τους γνωστικούς, ιδιαίτερα όσον αφορά τη θέση του για έναν θεϊκό Λόγο που καθοδηγεί τον πνευματικό άνθρωπο μέσα από διαδοχικές φωτίσεις στην τελείωση, μια διαδικασία που δεν σταματάει με τον θάνατο.
-Είχε δεχτεί έντονες επιδράσεις τόσο από τον στωικισμό και την πλατωνική μεταφυσική.  Μάλιστα υποστήριξε πως η σύζευξη φιλοσοφίας με τον χριστιανισμό πίστη αποτελεί την Τρίτη Διαθήκη !
-Πολλές δογματικές θέσεις του θεωρήθηκαν αργότερα  ύποπτες και εσφαλμένες ακόμα και από την καθολική εκκλησία . Σε έργα που του αποδίδονται υπάρχουν θέσεις  για την μετεμψύχωση και οτι ο Λόγος δεν έγινε σάρκα. Στο έργο του "παιδαγωγός" υπάρχουν ύποπτες θέσεις περί των φύλων: "Κάθε γυναίκα οφείλει να είναι γεμάτη ντροπή και μόνο από τη σκέψη ότι είναι γυναίκα"  !
  • ο Ευσέβιος  Καισαρείας
-Ηταν ο εκπρόσωπος αίρεσης ημιαρειανιστών και ταυτόχρονα ακραίων τριαδικών αρνούμενων το «ομοούσιον».
-Ενας από τους μεγαλύτερους εχθρούς των μονοθειστών (σύνοδος Αντιόχειας 327 μΧ , κατά Μαρκέλλου ,κλπ)
 -Ηταν οπαδός των απόψεων του Ωριγένη.
-Κατά την διάρκεια των διωγμών του Διοκλητιανού αποστάτησε και θυσίασε σε είδωλο για να σωθεί.
-Πίστευε στην αίρεση του ουνιβερσαλισμού.Oι τιμωρίες, έλεγε, των δαιμόνων και των ασεβών ανθρώπων θα είναι πρόσκαιρες.
-Μετατράπηκε σε κόλακα του αυτοκράτορα Κων/νου, τον οποίο βάπτισε λίγο πριν πεθάνει (χωρις να έχει μετανοήσει..) Ο Ευσέβιος δήλωσε ότι ο Kωνσταντίνος ήταν η γήινη αντανάκλαση του Λόγου του Θεού !
- Πίστευε στον απόλυτο προορισμό και όχι στην ελεύθερη βούληση για σωτηρία.
-Ηταν  συγγραφέας της μοναδικής και καθόλου αμερόληπτης εκκλησιαστικής ιστορίας που έχουμε σήμερα.
  • Τέλος ο Χρυσόστομος -που η εποχή του το 400 μΧ απομακρύνεται πλέον από την αρχαία εκκλησία - άσχετα με το ηθικό του ανάστημα -είναι τυπικός εκπρόσωπος των απόψεων της εκκλησίας των τριαδιτών (πατέρας της καθολικής , της ορθόδοξης , της λουθηρανικής και της αγγλικανικής εκκλησίας)
Οι θέσεις αυτές αφορούν ξεκάθαρα εκκλησίες που ακολουθούν ανθρώπινα συστήματα, και όχι την εκλησία που ο Χριστός ίδρυσε. Τι είναι λοιπόν εκείνο που πρέπει να μας κανει να αποδεχτούμε τις θέσεις των προτεινόμενων συγγραφέων που προσπαθούν(αυτόκλητοι) να θέσουν νομοθετήματα και απαγορεύσεις στην αυθόρμητη λατρεία του Κυρίου μας ;  

ακόμη βλέπε και: