Όπως είναι γνωστό ή
χαρά είναι ένα συναίσθημα εσωτερικής ικανοποίησης και
ευχαρίστησης, και μπορεί να προκληθεί
τόσο από εσωτερικούς όσο και από
εξωτερικούς παράγοντες
Για παράδειγμα, μια
ευχάριστη σκέψη δημιουργεί ευχάριστη διάθεση μέσα μας. Επίσης όταν αναπολούμε
γεγονότα ή καταστάσεις περασμένων χρόνων που
ήταν ευχάριστα σε μας δημιουργείται μέσα μας καλή και ευχαρίστηση διάθεση.
Εκτός από τους εσωτερικούς, συχνά εξωτερικοί παράγοντες δημιουργούν μέσα
μας χαρά και ευχαρίστηση. Η επιτυχία
ενός παιδιού στις εξετάσεις ή η απόκτηση ενός αντικειμένου που το
επιθυμούσε πολύ δημιουργεί μέσα του χαρά και ικανοποίηση.
Το ίδιο συμβαίνει και σ’ εμάς τους μεγαλύτερους. Η επιτυχία σε κάποιο πεδίο που το θεωρούμε σημαντικό μας γεμίζει χαρά και ικανοποίηση. Αυτό μπορεί να είναι για μερικούς ή νίκη της ομάδας τους, ή μια μεγάλη κληρονομιά ενώ για άλλους
μια μεγάλη επαγγελματική επιτυχία.
Για έναν επιστήμονα
πηγή χαράς μπορεί να είναι μια εργασία του που νομίζει
ότι θα του ανοίξει νέους ορίζοντες.
Για μερικούς άλλους σημαντική πηγή
χαράς είναι η αναγνώριση της αξίας τους
και η ηθική ανταμοιβή για την προσφορά τους ενώ πολλοί άλλοι προσπαθούν να βρουν χαρά και ικανοποίηση σε γλέντια, θεάματα και ποικίλες άλλες
διασκεδάσεις με ευχάριστες συντροφιές.
Υπάρχουν φυσικά και άλλοι, σχετικά
λίγοι, που προσπαθούν να βρουν χαρά και ικανοποίηση μέσα από τη δημιουργία ή τη μελέτη έργων τέχνης.
Ενώ όμως υπάρχουν
γύρω μας πολλές πηγές χαράς και ικανοποίησης, οι περισσότεροι
άνθρωποι σήμερα είναι ανικανοποίητοι
και ένα ποσοστό απ’ αυτούς
δυστυχισμένοι. Αυτό φαίνεται όχι μόνο
από το μεγάλο ποσοστό των αυτοκτονιών
ή τον αυξανόμενο αριθμό των ναρκομανών, αλλά από τη διάλυση μεγάλου
αριθμού οικογενειών και τη συνεχή αναζήτηση
νέων πηγών χαράς και ικανοποίησης
από ένα μεγάλο ποσοστό ανθρώπων που
έχουν στη διάθεση τους πολλά αγαθά
και πολλές επιτυχίες, πράγματα που
έπρεπε φυσιολογικά να τους είχαν προσφέρει
ήδη τη χαρά και την ικανοποίηση που ακόμη επιζητούν.
Γιατί στ' αλήθεια,
τόσο σπάνια βλέπουμε σήμερα να ανεβαίνει ένα πλατύ και αυθόρμητο χαμόγελο στα χείλη των ανθρώπων που ζουν και κινούνται γύρω μας; Γιατί τόσο συχνά και τόσο πολύ τα πρόσωπα των ανθρώπων που κυκλοφορούν γύρω μας,
κάθονται στο διπλανό κάθισμα του λεωφορείου ή στο απέναντι παγκάκι ή εργάζονται στον ίδιο χώρο με μας είναι βαριά και καταθλιπτικά καθημερινά;
Γιατί στ' αλήθεια, η
παρουσία ακόμη και πολύ στενών σε μας ανθρώπων, συζύγου,
συγγενών ή γνωστών δημιουργεί μέσα
μας ανησυχία, άγχος, κακοκεφιά ή σφίξιμο στην καρδιά ενώ θα έπρεπε φυσιολογικά να προκαλεί χαρά και ευχάριστη διάθεση μέσα στην καρδιά. Γιατί η παρουσία τους
συνοδεύεται τόσο συχνά από μαύρα
σύννεφα ή βαρυχειμωνιά και όχι από μια άνοιξη και ξαστεριά;
Γιατί στ' αλήθεια,
ακόμη και χριστιανοί είναι κάποτε μίζεροι, γκρινιάρηδες και ανικανοποίητοι ενώ αυτοί ιδιαίτερα έπρεπε να είναι χαρούμενοι κι' ευτυχισμένοι;
Αυτά ακριβώς θα
δούμε στη συνέχεια.
ΠΗΓΕΣ ΧΑΡΑΣ ΠΟΛΛΕΣ
ΑΛΛΑ ΠΟΛΥ ΡΗΧΕΣ
Το λάθος με τους
ανθρώπους του κόσμου γύρω μας είναι ότι περιμένουν πολλά απ’ εκεί που υπάρχουν πολύ λίγα. Για παράδειγμα,
δεν μπορούμε να αντλήσουμε πολύ και μάλιστα καθαρό νερό από ένα ρηχό πηγάδι.
Οι πηγές που υπάρχουν γύρω μας όπως η ομορφιά της φύσης, οι υλικές και σαρκικές απολαύσεις, η προσφορά των καλών τεχνών ή των επιστημών, οι ανθρώπινες τιμές και δόξες, οι κάθε είδους επαγγελματικές επιτυχίες ή ερασιτεχνικές
απασχολήσεις, οι ευχάριστες φιλικές συναναστροφές ή οι εκδρομές, η αναγνώριση της αξίας μας ή η ηθική ανταμοιβή
μπορούν να μας ικανοποιήσουν και να
μάς χαροποιήσουν προσωρινά και μέχρι
ένα βαθμό. Αργά ή γρήγορα έρχεται ο
κορεσμός. Παρόλο που ή προσφορά τους μπορεί να ποικίλλει, το γενικό
χαρακτηριστικό τους είναι ότι ή προσφορά
τους αυτή είναι μερική και περιορισμένη.
Το λίγο νερό που
απ’ αυτές πηγάζει δεν είναι ούτε αρκετό ούτε και πολύ δροσερό, γι' αυτό και δεν ικανοποιεί σε σημαντικό βαθμό και για πολύ καιρό. Και μετά την κατανάλωση του παραμένει μέσα στην ανθρώπινη ύπαρξη η δίψα για
κάτι πιο καλό, πιο ουσιαστικό και πιο
δροσερό. Που όμως αυτό μπορεί να βρεθεί
και πώς μπορεί να αποκτηθεί;
Οπωσδήποτε όχι
στις συνταγές των σοφών αυτού του κόσμου και ούτε στις υποσχέσεις
των πολιτικών ή των πολιτικοκοινωνικών
τους συστημάτων. Όλες οι συνταγές και όλα τα συστήματα έχουν εφαρμοστεί και έχει αποδειχτεί στην πράξη η
ανικανότητα τους να προσφέρουν ικανοποίηση
στη βαθύτερη, ανάγκη της ανθρώπινης
ύπαρξης.
Μπορεί να έχουν
ικανοποιήσει μερικές από τις βιολογικές ή
τις ψυχολογικές ανάγκες του ανθρώπου, μπορεί να έχουν κάνει τη ζωή του πιο άνετη, τα ενδιαφέροντα του πιο πολλά και τα υλικά του αγαθά άφθονα, ιδιαίτερα στις αναπτυγμένες
τεχνολογικά χώρες, όμως δεν μπόρεσαν να
προσφέρουν αυτό που στο βάθος επιθυμεί η ανθρώπινη καρδιά, το συναίσθημα της μόνιμης χαράς και ικανοποίησης.
Τότε, τι απομένει;
Δεν υπάρχει κάποια λύση; Είναι ή μοίρα του ανθρώπου να μη μπορεί να βρει μόνιμη χαρά και ικανοποίηση πουθενά ή μήπως μπορεί να βρεθεί αυτή κάπου τελικά; Η απάντηση του Δημιουργού βεβαιώνει ότι υπάρχει μόνιμη και αστείρευτη χαρά. Ο ίδιος ο Κύριος
Ιησούς είπε στους μαθητές Του, λίγο πριν προχωρήσει για το σταυρό: «Ταύτα ελάλησα προς εσάς διά νά μείνη εν ύμίν ή χαρά μου και ή χαρά υμών να είναι πλήρης» (Ιωάν.ζ:11). Και ο απόστολος Παύλος έγραφε μέσα από τη
φυλακή της Ρώμης στους Θεσσαλονικείς: «Πάντοτε χαίρετε» (Α' Θεσ.ε:16).
Υπάρχει λοιπόν λύση
στο πρόβλημα της παντοτινής χαράς και ικανοποίησης. Το λάθος των ανθρώπων του κόσμου γύρω, που
είναι λάθος του ανθρώπου από τις πρώτες ακόμη ημέρες της ιστορίας του, είναι ότι ψάχνει να βρει χαρά και ικανοποίηση εκεί που δεν μπορεί να βρεθεί και όχι στην αστείρευτή της πηγή.
Αυτό ακριβώς
εκφράζουν τα λόγια του ίδιου του Θεού (Ιερ.β:13): Διότι δύο κακά έπραξεν ο λαός μου· εμέ
εγκατέλιπον, την πηγήν των ζώντων υδάτων, και έσκαψαν εις εαυτούς λάκκους,
λάκκους συντετριμμένους, οίτινες δεν δύνανται να κρατήσωσιν ύδωρ.
Είπαμε ότι η μόνη πηγή χαράς και
απόλυτης ικανοποίησης είναι ο ίδιος ο Θεός. Η επιστροφή σ' Αυτόν και η στενή επικοινωνία μ' Αυτόν ικανοποιεί απόλυτα την ανθρώπινη ύπαρξη. Γι' αυτό εξάλλου γεννήθηκε ο Χριστός στη γη, για ν' ανοίξει
το δρόμο προς τον ουρανό και να δώσει τη
δυνατότητα στον άνθρωπο να πλησιάσει πάλι το Θεό και να βρει την ικανοποίηση που επιθυμεί.
Εξάλλου αυτό ήταν
το μήνυμα του αγγέλου προς τους ποιμένες: «Ιδού ευαγγελίζομαι εις εσάς χαράν μεγάλην, ήτις θέλει είσθαι εις πάντα τον λαόν διότι σήμερον έγεννήθη εις έσας εν πόλει Δαβίδ, σωτήρ όστις είναι Χριστός Κύριος» (Λουκ.β:10-11).
Γι' αυτό και ένα
από τα κύρια χαρακτηριστικά της εκκλησίας του Χριστού ήταν η χαρά. Μέσα στην Καινή Διαθήκη, η χαρά αναφέρεται εξήντα τουλάχιστον
φορές και η προτροπή «χαίρετε» ακόμη
περισσότερες.
Είναι όμως
χαρούμενοι οι Χριστιανοί σήμερα; Είναι η εκκλησία του Χριστού ένα σώμα γεμάτο χαρά ! Γιατί υπάρχουν
χριστιανοί που η συμπεριφορά τους δεν δείχνει
ότι έχουν χαρά μέσα στην καρδιά
τους;
Δεν αρνούμαι ότι είμαστε πολύ πιο
χαρούμενοι από ότι ήμασταν πριν πιστέψουμε στο Θεό και από ότι είναι οι άνθρωποι του κόσμου γύρω μας. Δεν αμφισβητώ επίσης το γεγονός ότι η συμπεριφορά
αρκετών χριστιανών φανερώνει ότι υπάρχει
αρκετή χαρά μέσα τους, ιδιαίτερα
εκείνων που επιστράφηκαν στο Θεό
πρόσφατα, ούτε ότι υπάρχουν εκκλησίες
που η χαρά επικρατεί σ' αυτές.
Αν όμως
παρακολουθήσει κάποιος τις εκκλησίες του
Χρίστου στις ποικίλες εκδηλώσεις τους ή τους πιστούς στην καθημερινή
ζωή τους, αμφιβάλλω αν θα διαπιστώσει
αρκετή χαρά να πηγάζει από μέσα τους
και να εκδηλώνεται στα λόγια και στις
πράξεις τους, στις περισσότερες τουλάχιστον περιπτώσεις.
Φυσικά όλοι μας
ξέρουμε ότι ο ουρανός είναι ο χώρος της χαράς και της αιώνιας ευδαιμονίας. Τι γίνεται όμως εδώ
στη γη; Πρόσωπα βαριά ή κατσουφιασμένα;
Εκφράσεις θλιμμένες ή βαριεστημένες; Αυτό είναι το χριστιανικό πνεύμα; Κάθε άλλο. Τι φταίει τότε; Γιατί οι συνθήκες
της ζωής καταβάλλουν τόσο εύκολα ενώ
θα έπρεπε να δυναμώνουν; Γιατί
συμβαίνει αυτό;
ΠΑΡΟΔΙΚΗ ΘΛΙΨΗ
Είναι αλήθεια ότι
μερικές φορές η χαρά του πιστού ανθρώπου μπορεί να καλυφθεί προσωρινά από κάποια μεγάλη δυσκολία
ή συμφορά που ήρθε στη ζωή του. Ακόμη ότι
μπορεί για ένα διάστημα να λείπει τελείως από τη ζωή του. Ο απόστολος Πέτρος γράφει: «Διά το όποιον άγαλλιάσθε, αν και τώρα ολίγον (εάν χρειασθεί) λυπηθήτε εν διαφόροις πειρασμοίς» (Α' Πέτρ.α:6).
Η χαρά είναι ένα
συναίσθημα και γι’ αυτό δεν πρέπει ποτέ να θεωρείται σαν απόδειξη της αναγέννησης του άνθρωπου. Είναι το αποτέλεσμα
της αλλαγής του ανθρώπου που πλησιάζει το Θεό και όχι αυτή καθεαυτή η αναγέννηση του. Γι' αυτό το λόγο και, σε εξαιρετικά δύσκολες ή επώδυνες καταστάσεις δεν μπορεί να διατηρηθεί.
Για παράδειγμα, ο ληστής, μέσα στους αφόρητους πόνους από τη σταύρωση του δεν μπορούσε
να χαρεί τη λύτρωση του, όταν ο Χριστός
του είπε: «Σήμερον θέλεις
είσθαι μετ' έμού εν τω παραδείσω»
(Λουκ.κγ:43). Αυτό όμως δεν σήμαινε ότι
δεν είχε σωθεί.
Το ίδιο και ένας
πιστός άνθρωπος σήμερα μπορεί να μη μπορεί να χαρεί τη σωτηρία του ή την επικοινωνία του με το Θεό όταν βρίσκεται κάτω από δύσκολες ή θλιβερές καταστάσεις. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν έχει σωθεί ή ότι δεν είναι εντάξει με το Θεό.
Εκείνο όμως που
πρέπει να τονιστεί είναι ότι αυτές οι καταστάσεις είναι συνήθως προσωρινές και παροδικές. Όταν ο πιστός άνθρωπος
βρίσκεται στο δρόμο του Θεού, τότε «τό εσπέρας δύναται να συγκατοικήσει κλαυθμός, αλλά το πρωΐ έρχεται άγαλλίασις» (Ψαλμ.λ:5). Επομένως δεν είναι
δικαιολογημένη η κατάσταση εκείνων των χριστιανών από τη ζωή των οποίων λείπει μόνιμα η χαρά και η ικανοποίηση.
ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η
ΑΙΤΙΑ;
Η κυριότερη αιτία
είναι ότι αυτοί οι Χριστιανοί κρατούν μια λάθος στάση και ακολουθούν μια
λαθεμένη πορεία στη ζωή τους. Η βασική γραμμή που
ο Κύριος χάραξε για τους δικούς Του είναι το: «Ζητείτε πρώτον την βασιλείαν του Θεού και την δικαιοσύνην αυτού και ταύτα πάντα θέλουσι σάς προστεθεί» (Ματθ.ς:33).
Αν ο χριστιανός δεν
εφαρμόσει αυτό στη ζωή του σαν κύριο σκοπό και επιδίωξή του και αντίθετα βάλλει στην πρώτη θέση των επιδιώξεων του τις δικές του επιθυμίες και τις προσωπικές του φιλοδοξίες τότε δεν θα αργήσει να σκοντάψει. Σιγά - σιγά και χωρίς ο ίδιος να το αντιληφθεί θα φτάσει στο σημείο να γίνει:
α) Φίλαυτος. Η φιλαυτία και ο εγωκεντρισμός είναι η κυριότερη αιτία της κακοδαιμονίας της σημερινής ιδιαίτερα κοινωνίας. Όλοι ζητούν το δικό τους, αγωνίζονται για τα συμφέροντα τους και δεν είναι διατεθειμένοι να θυσιάσουν και το παραμικρό από τα δικαιώματα, υπάρχοντα ή την άνεση τους.
Αυτή η τακτική όμως τους φέρνει σε προστριβές και σε σύγκρουση με τα άτομα του
περιβάλλοντος τους (αδέλφια, συζύγους, γονείς, συνεργάτες ή συναδέλφους) αφού κι' εκείνοι απαιτούν τα δικαιώματα
τους. Σαν συνέπεια δημιουργείται
ένταση και άγχος μέσα τους κι' έτσι δεν μπορούν να χαρούν αμέριμνοι τη ζωή και τα υπάρχοντα τους. Υπάρχουν μάλιστα μερικοί πιστοί που ποτέ
δεν συνειδητοποίησαν ότι πρέπει να αποβάλλουν
ή τουλάχιστο να μειώσουν τον
εγωκεντρισμό τους. Ενώ έχουν δεχτεί
το Θεό στη ζωή τους συνεχίζουν να
διατηρούν την κοσμική νοοτροπία για τη
ζωή. Σαν συνέπεια θέλουν τους άλλους
να περιτριγυρίζουν γύρω από τον εαυτό
τους, να τους τιμούν και να τους υπηρετούν. Αν μάλιστα δεν συμβεί αυτό αρχίζουν να αγανακτούν και να τα βάζουν με τους άλλους πιστούς.
Το λάθος τους είναι ότι προσπαθούν να
αντλήσουν χαρά από την υπηρεσία των άλλων σ'
αυτούς, τη στιγμή που ο Θεός μας
καλεί να χαιρόμαστε υπηρετώντας τους
άλλους. Η προτροπή του λόγου του Θεού
είναι: «Γίνεσθε προς αλλήλους
φιλόστοργοι δια της φιλαδελφείας,
προλαμβάνοντες να τιμάτε αλλήλους» (Ρωμ.ιβ:10) και όχι να αγανακτούμε επειδή οι άλλοι δεν φρόντισαν να δείξουν σε μας αγάπη και στοργή ή δεν ενδιαφέρθηκαν να δείξουν την εκτίμησή τους.
β) Φιλήδονος. Χριστιανός και φιλήδονος; ίσως ρωτήσει κάποιος. Δυστυχώς ναι. Όχι μόνο μπορεί αλλά αρκετά συχνά συμβαίνει. Άνθρωποι που ομολογούν πίστη στο Θεό κι' όμως η κύρια φροντίδα τους και το κύριο μέλημα τους είναι η καλοπέραση, το καλό φαγητό ή το εκλεκτό ποτό, το πόσο καλύτερα θα περάσουν και πώς θα ψυχαγωγηθούν και θα
διασκεδάσουν, πώς καλύτερα θα κοιμηθούν ή πώς
καλύτερα θα περάσουν στις διακοπές και
στα ταξίδια τους. Σήμερα, δυστυχώς,
υπάρχουν πάρα πολλοί τέτοιοι
Χριστιανοί.
Ο Ιάκωβος γράφει: Πόθεν
προέρχονται πόλεμοι και μάχαι μεταξύ σας; ουχί εντεύθεν, εκ των ηδονών σας,
αίτινες στρατεύονται εντός των μελών σας; Επιθυμείτε και δεν έχετε· φονεύετε
και φθονείτε, και δεν δύνασθε να επιτύχητε· μάχεσθε και πολεμείτε· αλλά δεν
έχετε, επειδή δεν ζητείτε· ζητείτε και δεν λαμβάνετε, διότι κακώς ζητείτε, διά
να δαπανήσητε εις τας ηδονάς σας.(Ιάκ.δ:1-3).
Η προσπάθεια ενός
ανθρώπου να καλοπερνά τον φέρνει σε σύγκρουση με τα άλλα άτομα
της οικογένειάς του ή με τους συναδέλφους και συνεργάτες του αφού η καλοπέραση δεν μπορεί να συνδυαστεί με ευθύνες ή με σκληρή δουλειά αλλά με ανευθυνότητα και
τεμπελιά.
Μερικοί
Χριστιανοί νομίζουν ότι ο Θεός τους κάλεσε σε μια πλατιά, ευρύχωρη και άνετη οδό και όχι σε μια
στενή και τεθλιμμένη, αλλιώς δεν μπορεί να εξηγηθεί
η συμπεριφορά τους. Νέοι που ομολογούν
πίστη στο Θεό κι' όμως όταν έρθει η
ώρα της εργασίας και προσφοράς υπηρεσίας
κάνουν το παν για να την αποφύγουν κι'
αν τελικά τους ανατεθεί, την κάνουν σαν αγγαρεία, φροντίζοντας πώς θα την τελειώσουν όπως - όπως, επιφανειακά και σαν πασαλείμματα ή την αφήνουν στη μέση, ενώ είναι πρώτοι για το κολύμπι ή το παιχνίδι.
Νέοι και νέες που
προτιμούν το χουζούρι και τις ευχάριστες συναναστροφές, τη στιγμή που υπάρχουν πάρα πολλές δουλειές. Νέοι, νέες ή και μεγαλύτεροι που διαλέγουν ή και απαιτούν το καλύτερο φαγητό. Νέοι, νέες ή και μεγαλύτεροι στην ηλικία χριστιανοί που αν δεν καλοντυθούν και
δεν έχουν αρκετά χρήματα για να καλοπεράσουν
θεωρούν ότι δεν έχουν κάνει τίποτε κι' αν είναι μάλιστα νέοι αγανακτούν ενάντια στους γονείς τους.
Ξεχνούν ότι
χαρούμενος δεν γίνεται εκείνος που κυνηγάει τη χαρά άλλα αυτός που ξέρει να τη δίνει,
σαν φυσικό ξεχείλισμα από τα βάθη της
καρδιάς του.
γ) Γεμάτος μέριμνες. Οι μέριμνες είναι μια πολύ συνηθισμένη αίτια
που σβήνει τη χαρά μέσα από την καρδιά του ανθρώπου. Η ανησυχία και η συνεχής φροντίδα για πράγματα αυτής της ζωής γεμίζει την καρδιά μας με αγωνία και διώχνει τη χαρά.
Όταν σαν πρώτο
στόχο βάζουμε την επιτυχία μας σ' αυτή τη ζωή, την κοινωνική προβολή μας, την επαγγελματική μας πρόοδο και γενικά την υλική ευημερία και την προκοπή μας, είναι φυσικό να ανησυχούμε πιο πολύ απ’ ό,τι πρέπει σε
περίπτωση που δεν μπορούμε να τα πετύχουμε ή
φοβόμαστέ μήπως τα χάσουμε. Όλα αυτά μας εμποδίζουν
να χαρούμε τη ζωή μας.
Η καρδιά του
άνθρωπου δεν μπορεί να νιώθει χαρά όταν το μυαλό του είναι γεμάτο από
προγράμματα, σχέδια, φροντίδες ή υποσχέσεις.
Ο Ιάκωβος γράφει: «Έλθετε
τώρα οι λέγοντες· Σήμερον ή αύριον θέλομεν υπάγει εις ταύτην την πόλιν και
θέλομεν κάμει εκεί ένα χρόνον και θέλομεν εμπορευθή και κερδήσει» (Ιακ.δ:13). Τι θα κερδίσετε; Το μόνο βέβαιο είναι ότι θα
στερηθείτε τη χαρά από την καρδιά σας.
Ο Κύριος Ιησούς
είπε: «Μη μεριμνήσητε λοιπόν περί της αύριον· διότι η αύριον θέλει
μεριμνήσει τα εαυτής· αρκετόν είναι εις την ημέραν το κακόν αυτής» (Ματθ.ς:34). Δεν
χρειάζεται να μεταφέρουμε στο σήμερα το κακό του αύριο γιατί έτσι το μόνο που πετυχαίνουμε είναι να χάσουμε την ευκαιρία να χαρούμε το σήμερα.
δ) Ηθική πτώση. Ο Πέτρος έκλαψε πικρά για την άρνηση του και ο Δαβίδ
για την αμαρτία του με την Βηθσαβεέ, που
του κόστισε πολύ. Ας σημειωθεί ότι ο Δαβίδ τιμωρήθηκε και μάλιστα πολύ αυστηρά
γι' αυτή του την πτώση. Η αμαρτία έσβησε τη χαρά από μέσα του γι' αυτό και είπε στην προσευχή του: «Κάμε να ακούσω αγαλλίασιν και εύφροσύνην .. απόδος μοι την αγαλλίασιν της σωτηρίας μου» (Ψαλμ.να:8, 12).
Η αμαρτία διαταράσσει τις σχέσεις μας με το Θεό, δημιουργεί μέσα μας τύψεις και ενοχές γι' αυτό και εξαφανίζει τη χαρά μέσα από την καρδιά μας. Κάθε τι που παρεμβάλλεται, ανάμεσα σε μας
και το Θεό διαταράσσει τις σχέσεις μας μ’
Αυτόν και σβήνει ή μειώνει τη χαρά από μέσα.
Είμαι βέβαιος ότι
κανένας δεν θέλει να είναι δυστυχισμένος ή να φαίνεται κατσουφιασμένος.
Τότε γιατί τόσοι πολλοί άνθρωποι, μάλιστα κάποτε ακόμη και χριστιανοί
δεν είναι καθόλου χαρούμενοι κι’ ευτυχισμένοι;
Κάποιος μπορεί να
πει: «Η περίπτωση μου είναι πολύ δύσκολη. Προσπαθώ με σκληρή δουλειά να συντηρήσω την οικογένεια μου αλλά με την ακρίβεια που όλο ανεβαίνει, τα λεφτά δεν φτάνουν. Πώς
μπορώ να είμαι χαρούμενος κι' ευτυχισμένος;»
Κάποιος; άλλος θα
πει: «Δεν μπορείς να καταλάβεις την κατάσταση μου. Είμαι τριάντα πέντε χρονών χωρίς μια κάπως σταθερή δουλειά. Πώς μπορώ να είμαι
ευχαριστημένος;».
Κάποια άλλη μπορεί
να πει: «Είμαι σαράντα χρονών κοπέλα χωρίς μέχρι τώρα
να βρεθεί κάποιος άντρας να με παντρευτεί.
Είναι δυνατόν να μην ανησυχώ;». Ή κάποιος άλλος: «Είμαι ήδη ηλικιωμένος και άρρωστος χωρίς κάποιον άνθρωπο κοντά μου. Η μοναξιά είναι βαριά, οι πόνοι
ανυπόφοροι και η ανάγκη για κάποιον να σταθεί δίπλα μου και να μου συμπαρασταθεί μεγάλη. Πώς είναι
δυνατόν να είμαι χαρούμενος και ικανοποιημένος;».
Απαντήσεις σε
τέτοιου είδους ερωτήσεις δεν είναι καθόλου εύκολο να δοθούν. Μπροστά σε τόσο δύσκολες καταστάσεις η μόνη σωστή στάση και αντίδραση είναι η σιωπή συνδυασμένη με
έμπρακτη προσπάθεια για συμπαράσταση και
ανακούφιση.
Εκείνο μόνο που είναι παρήγορο είναι η
υπόσχεση του Θεού, που λέει: «Πειρασμός
δεν σάς κατέλαβεν ειμή ανθρώπινος
πιστός όμως είναι ο Θεός, όστις δεν
θέλει σας αφήσει να πειρασθείτε υπέρ
τήν δύναμίν σας, αλλά μετά του πειρασμού θέλει κάμει καί τήν έκβασιν ώστε να δύνασθε να υποφέρητε» (Α' Κορ.ι:13).
Στη δύσκολη
στιγμή, όταν κανένας άνθρωπος δεν μπορεί να μας συμπαρασταθεί, υπάρχει Εκείνος ο Κύριος
του ουρανού και της γης που παρακολουθεί και
δεν θα μας αφήσει να πειραχτούμε περισσότερο από τη δύναμη μας αλλά στην
κατάλληλη στιγμή θα δώσει και την έκβαση.
Αυτό είναι κάτι που δίνει και
κουράγιο και χαρά ακόμη και μέσα σε μια μεγάλη αναποδιά.
Επιπλέον εκείνο που σαν πιστοί δεν πρέπει να αμελούμε είναι να αποβλέπουμε συνέχεια στον αρχηγό και τελειωτή της πίστης μας τον Κύριο Ιησού Χριστό. Εκείνος «υπέρ της χαράς της προκειμένης είς αυτόν, υπέφερε σταυρόν, καταφρονήσας τήν αισχύνην και έκάθισεν εν
δεξιά του θρόνου του Θεού» (Εβρ.ιθ:2). Για
τη χαρά που πρόβαλλε μπροστά Του «να
φέρει· πολλούς υιούς στη δόξα» (Εβρ.β:10) κι’ ανάμεσα σ’ αυτούς κι’ εμάς όσοι τον ακολουθούμε, υπέφερε τα δεινά των παθών και της σταύρωσης Του.
Γι’ αυτό κι’ εμείς
θα πρέπει, αν ο Θεός επιτρέψει, να υποφέρουμε δυσκολίες,
θλίψεις ή διωγμούς με ήσυχη καρδιά
και με τη βεβαιότητα ότι «τά πάντα συνεργούσα προς το αγαθόν
εις τους αγαπώντας τον Θεόν» (Ρωμ.η:25). Να μάθουμε να αντιμετωπίζουμε το δυσάρεστο παρόν όχι σαν κάτι το
μόνιμο αλλά σαν ένα παροδικό μέσο που θα μας οδηγήσει,
στη «χαρά την ανεκλάλητον και
ένδοξον» (Α' Πέτρ.α:8).
ΧΑΡΑ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΚΑΙ
ΟΧΙ ΑΠΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ
Εκείνο που σαν πιστοί δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε είναι ότι όσο κι’ αν οι δυσκολίες που συναντούμε ή οι περιστάσεις που μέσα
σ’ αυτές είμαστε υποχρεωμένοι να
ζούμε, είναι καταθλιπτικές, δεν παύουν να είναι έξω από μας. Όταν ο Κύριος
κατοικεί πλούσια μέσα μας και κατευθύνει τα βήματα μας μας δίνει τη δύναμη και να σταθούμε και να χαρούμε. Εξάλλου η χαρά μας είναι
καρπός του Αγίου Πνεύματος μέσα στην
καρδιά μας (Γαλ.ε:22).
Η χαρά του
χριστιανού δεν εξαρτάται βασικά από τις εξωτερικές συνθήκες της ζωής του και από την ικανοποίηση προσωπικών του επιθυμιών ή φιλοδοξιών αλλά από το Θεό, την αστείρευτη πηγή χαράς και αγαλλίασης. Η επίγνωση ότι έχουμε ένα Παντοδύναμο και γεμάτο αγάπη Θεό, που έδωσε το Γιο Του να σταυρωθεί για μας για να μας λυτρώσει και να μας οδηγήσει στην αιώνια ευδαιμονία, ένα Θεό που
επιπλέον φροντίζει για τον καθένα μας προσωπικά παρέχοντας
μας την προστασία και την ευλογία Του, η
επίγνωση αυτή γεμίζει χαρά και
ικανοποίηση την ψυχή μας.
Μάλιστα, όσο περισσότερο
αποσπούμε το βλέμμα από τα πρόσκαιρα και γήινα και το προσκολλάμε στα αιώνια τόσο περισσότερο ανοίγουν μπροστά μας νέοι ορίζοντες και ευλογημένες επιδιώξεις. Όσο περισσότερο προσκολλάμε τον εαυτό μας
στον Κύριο μας τόσο περισσότερο γεμίζει χαρά
η καρδιά μας.
Μαζί με το Δαβίδ
μπορούμε τότε κι’ εμείς να πούμε: «Ενώπιον μου είχον τον Κύριον
διαπαντός· διότι είναι έκ δεξιών μου, διά νά μη σαλευθώ.
Δια τούτο ευφράνθη ή καρδιά μου και ηγαλίασεν η γλώσσα μου»
(Ψαλμ.ις:8-9).
Η ΧΑΡΑ, ΣΑΝ ΦΥΣΙΚΗ
ΣΥΝΕΠΕΙΑ
Η χαρά του
χριστιανού δεν είναι ο σκοπός της ζωής του ή η επιδίωξη του αλλά η φυσική
συνέπεια μιας σωστής σχέσης του με το Θεό και μιας σωστής πνευματικής
πορείας.
Όταν σαν
πιστοί αφήνουμε τον Κύριο να μας μιλάει, να μας διδάσκει και να μας
αποκαλύπτει τα μεγαλεία Του, τότε γίνεται πραγματικότητα
και για μας, για τον καθένα από μας το «ταύτα ελάλησα προς εσάς διά νά μείνει έν υμίν η χαρά μου και ή
χαρά υμών νά είναι πλήρης» (Ιωάν.ιε:11). Γι’ αυτό και άλλου τονίζει: «Ο λόγος του Χρίστου ας κατοικεί έν υμίν πλουσίως, μετά πάσης σοφίας» (Κολ.γ:16).
Όταν σαν πιστοί
μένουμε στενά συνδεδεμένοι με τον Κύριο μας τότε το Άγιο Πνεύμα κατοικεί πλούσια μέσα μας, φέροντας τους καρπούς Του, που ένας απ’ αυτούς είναι όπως είπαμε και η χαρά (Γαλ.ε:22). Επίσης η καθημερινή μελέτη του λόγου του Θεού και η επικοινωνία μας με το Θεό με μυστική ή ανοιχτή προσευχή, η ευχαριστία της καρδίας και η δοξολογία, γεμίζουν την ψυχή μας με
χαρά και ικανοποίηση.
Τέλος μια άλλη πηγή
χαράς για τους χριστιανούς είναι η κοινωνία με άλλους πιστούς. «εκείνο, το οποίον είδομεν και ηκούσαμεν,
απαγγέλλομεν προς εσάς· διά να έχητε και σεις κοινωνίαν μεθ' ημών· και η κοινωνία
δε ημών είναι μετά του Πατρός και μετά του Υιού αυτού Ιησού Χριστού. Και ταύτα
γράφομεν προς εσάς, διά να ήναι πλήρης η χαρά σας» (Α' Ιωάν.α:3-4).
Αν λοιπόν θέλουμε
να είναι πλήρης η χαρά μας, όχι μόνο δεν πρέπει να παραμελούμε αλλά να επιδιώκουμε τις συναναστροφές με άλλους πιστούς.