ΙΕΖΕΚΙΗΛ
Ι Εισαγωγή
Το ιστορικό
πλαίσιο του πρώτου μέρους της προφητείας
του Ιεζεκιήλ βρίσκεται στο Β’ Βασ.κδ-κε.
Ο Ιεζεκιήλ ήταν ιερέας (Ιεζ.α:3), ο οποίος μεταφέρθηκε στη Βαβυλώνα την
εποχή που ο βασιλιάς Ιωαχείν, γιος του Ιωακείμ, φέρθηκε αιχμάλωτος στη Βαβυλώνα
(Β’ Βασ.κδ:11-17). Πέντε χρόνια αργότερα (Ιεζ.α:2), ο Θεός τον κάλεσε να
προφητεύσει στους αιχμάλωτους στη Βαβυλώνα. Προφήτευσε 6 χρόνια περίπου, πριν
την πτώση της Ιερουσαλήμ μέχρι 15 περίπου χρόνια μετά την καταστροφή της και
την τελική εξορία των Ιουδαίων στην Βαβυλώνα.
Πριν την πτώση
της Ιερουσαλήμ προφήτευσε ότι ο Θεός θα παρέδινε την πόλη και τον λαό της στα
χέρια του Ναβουχοδονόσορα. Όταν έπεσε η Ιερουσαλήμ, θέλησε να παρηγορήσει τους
αιχμάλωτους Ιουδαίους με υποσχέσεις για τη μελλοντική τους αποκατάσταση.
Η παράδοση
λέει ότι τελικά τον σκότωσε ένας Ιουδαίος αιχμάλωτος, τον οποίο είχε ελέγξει
για την ειδωλολατρία του.
ΙΙ Μια μικρή περίληψη των κεφαλαίων
Κεφ.α: Ενώ
ετοιμαζόταν για τη διακονία του, ο
Ιεζεκιήλ είδε μια συμβολική όραση της μελλοντικής δόξας του Θεού και του
λυτρωμένου λαού Του (δες Αποκ.δ-ε).
Κεφ.β-γ: Ο Θεός απέστειλε τον Ιεζεκιήλ να προφητεύσει
στους αιχμάλωτους του Ισραήλ στη Βαβυλώνα και τόνισε ιδιαίτερα την ευθύνη του
να υπακούσει αυτή την κλήση.
Κεφ.δ: Με το σημείο του κεραμιδιού και της σιδερένιας
πλάκας (εδ.1-3), ο Ιεζεκιήλ απεικόνισε την πολιορκία της Ιερουσαλήμ. Ξαπλώνοντας
στην αριστερή πλευρά του για 390 μέρες (μια μέρα αντιστοιχεί σ’ ένα χρόνο),
αναφέρθηκε στην περίοδο της ειδωλολατρίας του Ισραήλ και ξαπλώνοντας στην δεξιά
πλευρά του για 40 μέρες, αναφέρθηκε στην περίοδο της ειδωλολατρίας του Ιούδα,
εξαιτίας της οποίας ο Θεός οδήγησε και
τα δύο έθνη στην αιχμαλωσία (εδ.48).
Ζυγίζοντας το ψωμί, και μετρώντας το νερό του, φανέρωσε ότι θα
επικρατούσε πείνα κατά τη διάρκεια της πολιορκίας της Ιερουσαλήμ (εδ. 9-17).
Κεφ.ε: Κόβοντας τα
μαλλιά του, διαιρώντας τα και ζυγίζοντάς τα, ο Ιεζεκιήλ φανέρωσε την καταστροφή
του λαού της Ιερουσαλήμ, με πείνα, αρρώστια και ρομφαία.
Κεφ.ς-ζ: Ο Ιεζεκιήλ
προφήτεψε την επικείμενη καταστροφή του Ιούδα, αλλά υποσχέθηκε ότι ένα πιστό
υπόλοιπο του λαού θα θυμόταν τον Κύριο στην Βαβυλώνα.
Κεφ.η: Ο Ιεζεκιήλ
μεταφέρθηκε στην πόλη της Ιερουσαλήμ σε όραση και του επιτράπηκε να δει την
πονηρία του λαού.
Κεφ.θ: Ο Ιεζεκιήλ
είδε και πάλι μια όραση της δόξας του Κυρίου που εγκατέλειπε τα Αγια των Αγίων του Ναού (εδ.3), αλλά ο
Κύριος έβαλε σημείο στα μέτωπα των πιστών Του, για να γλιτώσουν στην καταστροφή
της Ιερουσαλήμ.
Κεφ.ι: Ο Ιεζεκιήλ
είδε ξανά την όραση με τα τέσσερα ζώα, με την οποία ο Κύριος πιθανότατα ήθελε
να δείξει την μελλοντική κατάσταση των πιστών και λυτρωμένων Του στον ουρανό
(δες Αποκ.δ-ε). Η δόξα του Κυρίου που είχε ήδη εγκαταλείψει τα Αγια των Αγίων
τώρα απομακρυνόταν κι από το κατώφλι του Ναού (εδ.18).
Κεφ.ια: Στο φως της
όρασής του για την κακία του Ιούδα, ο Ιεζεκιήλ ξαναπροφήτευσε την καταστροφή
του. Ωστόσο, ο Θεός υποσχέθηκε πάλι ότι
δεν θα ξεχνούσε τους πιστούς, αλλά θα τους έφερνε τελικά σε μια νέα ζωή εν Χριστώ
(εδ.ις-κα). Μετά, είδε μια όραση της
δόξας του Θεού που εγκατέλειπε την Ιερουσαλήμ (εδ.22-25).
Κεφ.ιβ: Ο Ιεζεκιήλ
δηλώνει την επικείμενη καταστροφή του Ιούδα κι ετοιμάζει τα πράγματά του για να
φύγει σαν φυγάς, τρώγοντας το ψωμί του με αγωνία, και πίνοντας το νερό του με
τρόμο.
Κεφ.ιγ: Ο Ιεζεκιήλ προφήτευσε κατά των ψευδοπροφητών.
Κεφ. ιδ: Ο Ιεζεκιήλ αρνήθηκε να απαντήσει στους
αιχμάλωτους πρεσβύτερους του Ιούδα που ήρθαν σ’ αυτόν χωρίς ειλικρίνεια, αλλά
με ειδωλολατρία στις καρδιές τους. Ο Θεός είπε ότι οι Ιουδαίοι είχαν τόσο πολύ
προχωρήσει στην ειδωλολατρία, ώστε δεν θα τους λυπόταν ακόμη κι αν βρίσκονταν
μέσα στην πόλη ο Νώε, ο Δανιήλ κι ο Ιώβ. Ακόμη κι αυτοί οι δίκαιοι θα έσωζαν
μόνο τους εαυτούς τους.
Κεφ.ιε: Ο Κύριος
έδειξε με την όραση της καιγόμενης αμπέλου ότι οι αμαρτωλοί Ιουδαίοι άξιζαν την
κρίση του πυρός Του.
Κεφ.ις: Ο Ιεζεκιήλ
απεικόνισε την ασχήμια της αμαρτίας του Ιούδα με το σύμβολο της γυναίκας την
οποία ο Γιάχβε έντυσε, ομόρφυνε κι ευλόγησε, αλλά αυτή απομακρύνθηκε απ’ Αυτόν
και λάτρευσε τα είδωλα. Ο Θεός είπε ότι ήταν πιο ένοχοι απ’ τα Σόδομα και τη
Σαμάρεια, γιατί αμάρτησαν ενάντια στο φως και τα προνόμια (δες Ματθ.ι:15,
ια:20-24). Υποσχέθηκε, όμως, πνευματική
αποκατάσταση με την αιώνια διαθήκη Του, τη νέα
διαθήκη της υπόσχεσης εν Χριστώ (εδ.60-63).
Κεφ.ιζ: Ο Ιεζεκιήλ
έδειξε με την παραβολή του μεγάλου αετού ότι ο Σεδεκίας θα τιμωρούνταν για την
ανταρσία του ενάντια στον Ναβουχοδονόσορα κι επειδή ζήτησε βοήθεια από τον
Φαραώ της Αιγύπτου (δες κεφ.λα).
Κεφ.ιη: Ο Θεός
δικαιολόγησε την τιμωρία Του στον Ιούδα, δείχνοντας ότι δεν θα τους τιμωρούσε
για τις αμαρτίες των πατέρων τους, αλλά για τις δικές τους, διότι συνέχισαν να
βαδίζουν στα ίχνη των πατέρων τους.
Κεφ.ιθ: Ο Ιεζεκιήλ
θρηνεί στους αιχμάλωτους για την καταστροφή της μητέρας πατρίδας τους ( στους
Ιουδαίους που βρίσκονταν ακόμη στην Ιουδαία), οι οποίοι σύντομα θα μεταφέρονταν
στη Βαβυλώνα.
Κεφ.κ: Ο Ιεζεκιήλ
αρνήθηκε για μια ακόμη φορά να απαντήσει στην έκκληση των πρεσβυτέρων που ήρθαν
σ’ αυτόν χωρίς ειλικρίνεια και χωρίς να δείχνουν ότι έχουν μετανοήσει. Υποσχέθηκε, όμως, ότι τελικά θα ξαναμαζεύονταν, αφού η τιμωρία
τους θα τους έφερνε σε μετάνοια.
Κεφ.κα: Με τα σημεία
του στεναγμού και του ξίφους, ο Ιεζεκιήλ δήλωνε την επικείμενη καταστροφή της
Ιερουσαλήμ και προείπε ότι ο λαός δεν θα ξέφευγε απ’ τον βασιλιά της
Βαβυλώνας. Είπε ακόμα ότι ο Ισραήλ δεν
θα είχε πια βασιλιά να κυβερνάει, μέχρι την έλευση του Χριστού (εδ.26-27). Εξάγγειλε επίσης κρίση στους Αμμωνίτες.
Κεφ.κβ: Ο Ιεζεκιήλ
απαρίθμησε τις αμαρτίες του λαού, των ιερέων, των αρχόντων και των προφητών. Με την παραβολή της σκουριάς στο χωνευτήριο,
φανέρωσε την αυστηρότητα της κρίσης.
Κεφ.κγ: Ο Ιεζεκιήλ
περιέγραψε την ειδωλολατρία του Ισραήλ και του Ιούδα ως πνευματική πορνεία με
την παραβολή της Οολά και Οολιβά.
Κεφ.κδ: Με τον λέβητα
που βράζει, ο Ιεζεκιήλ περιέγραψε την υπερβολική κακία του λαού της
Ιερουσαλήμ. Ο Κύριος φανέρωσε την
ερήμωση που θα έφερνε πάνω τους παίρνοντας μακριά τη σύζυγο του Ιεζεκιήλ.
Κεφ.κε-λβ: Ο
Ιεζεκιήλ προφήτευσε για την κρίση που θα ερχόταν στα διάφορα έθνη. Ο Θεός εξάγγειλε κρίση σε καθένα απ’ τα έθνη επειδή
μίσησαν και εδίωξαν το λαό Του, τον Ισραήλ.
Αυτές οι προφητείες, οι οποίες έχουν ήδη εκπληρωθεί στα αντίστοιχα έθνη,
αναφέρονται επίσης και στο μέλλον, στην τελική κρίση του Θεού πάνω στο παγκόσμιο
κοσμικό σύστημα, το οποίο θα τερματίσει με τη βασιλεία του Αντίχριστου, τις τελευταίες
ημέρες.
Κεφ.λγ: Ο Θεός, για μία ακόμη φορά, τόνισε στον Ιεζεκιήλ την ευθύνη του να
προειδοποιήσει τον λαό για την κρίση Του εξαιτίας των αμαρτιών τους. Στο 12ο
έτος της αιχμαλωσίας του, ο Ιεζεκιήλ έλαβε μήνυμα για την πτώση της Ιερουσαλήμ
(εδ. 21-22). Επανέλαβε στους αιχμάλωτους
ότι αυτό συνέβη στον Ιούδα εξαιτίας των αμαρτιών τους. Ο Θεός του αποκάλυψε την ανειλικρίνεια αυτών
που ισχυρίζονταν ότι δέχονται τα μηνύματά του (εδ. 29-33).
Κεφ.λδ: Ο Ιεζεκιήλ
εξάγγειλε κρίση ενάντια στους άπιστους και μισθωτούς ποιμένες (εδ.1-10) και
προφήτευσε για τον καλό Ποιμένα που θα ερχόταν, μέσω του οποίου θα ερχόταν κι η
αποκατάσταση των πιστών (εδ.11-31).
Κεφ.λε: Ο Ιεζεκιήλ
εξάγγειλε κρίση ενάντια στο όρος Σηείρ που αντιπροσώπευε τους Εδωμίτες, επειδή
αυτοί χάρηκαν για την πτώση της Ιερουσαλήμ και έλπισαν ότι θα πάρουν τη γη του
Ιούδα.
Κεφ.λς: Αφού η
Ιερουσαλήμ είχε πέσει, ο Ιεζεκιήλ θέλησε να παρηγορήσει τους αιχμάλωτους του
Ιούδα στην απόγνωσή τους. Υποσχέθηκε ότι οι εχθροί τους θα τιμωρούνταν κι ότι
οι ίδιοι θα επέστρεφαν πίσω στη γη τους, αφού μετανοούσαν για τις ειδωλολατρίες
τους. Έδωσε, επίσης, μια πιο συγκεκριμένη προφητεία της μελλοντικής πνευματικής
τους αποκατάστασης εν Χριστώ (εδ.25-27).
Κεφ.λζ: Η όραση του
Ιεζεκιήλ της κοιλάδας με τα ξερά κοκάλα, απεικόνισε συμβολικά στην πλήρη
αποκατάσταση, φυσική και πνευματική, του λαού Ισραήλ. Επίσης έδειξε, ότι όταν θα συνέβαινε αυτό, δε
θα ήταν πλέον δύο έθνη, αλλά ένα (δες Εφεσ.β:11-12).
Κεφ.λη-λθ: Η
προφητεία του Ιεζεκιήλ ενάντια στον Γωγ και Μαγώγ (Γωγ είναι ο άρχοντας και
Μαγώγ είναι η γη του) αναφέρεται στο Θηρίο και τους στρατούς του που θα
βαδίσουν ενάντια στον Ισραήλ. Στον κολοφώνα
της δόξας του, θα αφανιστεί από τον Κύριο στη Μάχη του Αρμαγεδδώνα. Πολλοί μελετητές
της Βίβλου ταυτίζουν την περιοχή αυτή του Βορρά με την Ρωσία και τις Μεσέχ και
Θουβάλ με την Μόσχα και το Τομπόλεκ. Δες
λη:14-19. Σύγκρινε Ιεζεκιήλ λθ με
Αποκ.ιθ:11-21. Δες επίσης λθ:29.
Κεφ.μ-μη: 14 χρόνια
μετά την πτώση της Ιερουσαλήμ, ο Ιεζεκιήλ είδε μια όραση της αποκατάστασης του
Ναού, την οποία περιγράφει σ’ αυτά τα κεφάλαια.
Περιγράφει τον Κύριο με μέτρο καλάμου να φανερώνει τις δικές Του
διαστάσεις για τον οίκο Του (Ιεζ.μ-μβ).
Αυτό αποτελεί,
αναμφισβήτητα, αναφορά στο ξαναχτίσιμο του Ναού με τον Ζοροβάβελ, όταν οι
Ιουδαίοι επέστρεψαν στην Ιερουσαλήμ, με το διάταγμα του Κύρου. Ο οίκος του Κυρίου που περιέγραψε ο Ιεζεκιήλ
ήταν πολύ ανώτερος απ’ το Ναό του Ζοροβάβελ.
Όταν μπήκαν τα θεμέλια του Ναού του Ζοροβάβελ, οι ηλικιωμένοι
Ισραηλίτες που είχαν δει το Ναό του
Σολομώντα πριν την καταστροφή, έκλαψαν επειδή ήξεραν ότι αυτός ο οίκος ποτέ δεν
θα έφτανε το θαυμαστό Ναό του Σολομώντα (Έσδρα. γ:12-13, Αγγ. β:1-9).
Ακόμη, ο Θεός
υποσχέθηκε ένα ναό που θα ξεπερνούσε κατά πολύ την δόξα του Ναού του Σολομώντα,
διότι θα τον πλήρωνε η δική Του δόξα (μγ:1-6).
Ο Ιεζεκιήλ προφήτευσε γι’ αυτόν τον οίκο, ο οποίος δεν θα ήταν χειροποίητος (δες Β’ Κορ.ε:1, ς:19-20). Αυτός ο
πνευματικός οίκος, ο οποίος φαίνεται ότι θα ήταν τετράγωνος, πιθανότατα, αναφέρεται στην Νέα Ιερουσαλήμ της
Αποκάλυψης, κεφ. κα. Αυτή θα ήταν ο θρόνος του Κυρίου, απ’ την οποία θα
κυβερνούσε το λαό Του αιώνια (λγ:7). Ο
Θεός τόνισε στον Ισραήλ ότι μόνο οι αγνοί και άγιοι θα κατοικούσαν στον πνευματικό
Του οίκο (κεφ.μδ).
Κεφ.με-μς: Είναι,
κυρίως, οδηγίες για τον φυσικό λαό, μετά την επιστροφή του στην
Ιερουσαλήμ. Τα κεφ.μζ-μη σχετίζονται
μάλλον με την αποκατάσταση του βασιλείου του Ισραήλ στη Χιλιετή Βασιλεία (Αποκ.κα-κβ).