Δεν υπάρχει άνθρωπος επάνω στη
γη, που δεν δοκίμασε την πείρα του όποιου πειρασμού.
Και για να είμαι από την αρχή
σαφής, ο πειρασμός δεν είναι αμαρτία.
Ο πειρασμός είναι ανθρώπινος,
είναι γνώρισμα κάθε ανθρώπου, ακόμα και του αναμάρτητου Ιησού Χριστού.
Ο Ιησούς σαν άνθρωπος, υπέστη σειρά πειρασμών, αλλά νίκησε τον πειραστή σε όλα τα μέτωπα.
Ο άνθρωπος χωρίς τον Χριστό, βρίσκεται
κάτω από την κυριαρχία του διαβόλου και εκτελεί τις περισσότερες εισηγήσεις
του.
Όταν μετανοήσει ο αμαρτωλός και
καλέσει τον Κύριο Ιησού να τον συγχωρήσει και αναγεννιέται, ο Χριστός εγκαθίσταται
στην καρδιά αυτού του ανθρώπου για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των
δυσκολιών, των προβλημάτων και των πειρασμών.
Η Βίβλος προειδοποιεί τον πιστό
για τους κινδύνους που απειλούν τη ζωή, για να τον διαφυλάξει από ενδεχόμενη
πνευματική πτώση.
Ο πειρασμός της σαρκικής ζωής.
Ο Θεός μας δημιούργησε με δύο
υποστάσεις: τη φυσική και την πνευματική.
Η πνευματική υπόσταση έχει
ανάγκη τη σύνδεσή μας με το Θεό δια του Ιησού Χριστού. Αυτό επιτυγχάνεται με
την πίστη μας στο τελειωμένο έργο του Υιού του Θεού.
Η φυσική μας υπόσταση έχει
ανάγκη πρόσληψης διαφόρων ουσιών για την διατήρησή της ζωής.
Ο Δημιουργός μας προίκισε με το
δώρο της όρεξης για την αναζήτηση των απαραιτήτων συστατικών, αλλά ποτέ σε
βάρος της πνευματικής μας προόδου.
Για παράδειγμα, ο λαός Ισραήλ
που ελευθερώθηκε από τα χέρια του δυνάστη Φαραώ, κάποια στιγμή μέσα στην έρημο
τους άνοιξε η όρεξη για τα αγαθά που απολάμβαναν παλιά στην Αίγυπτο.
Ξέχασαν όμως τελείως, κάτω από
ποιες βάναυσες συνθήκες τα γεύονταν. Παραπονούνταν λοιπόν στο Μωυσή, "ενθυμούμεθα τα οψάρια, τα οποία ετρώγαμεν εν
Αιγύπτω δωρεάν, τα αγγούρια, και τα πεπόνια, και τα πράσα, και τα κρεμμύδια
και τα σκόρδα" (Αριθ.ια:5).
Η σάρκα τους πεθύμησε τις
φτωχές εκείνες απολαύσεις, αλλά λησμόνησαν τον βούρδουλα του κατακτητή.
Έπεσαν στον πειρασμό της σαρκικής ζωής.
Βέβαια, το συναίσθημα της
αυτοσυντήρησης είναι θείο δώρο:
"Ο εργαζόμενος εργάζεται
δι' εαυτόν, διότι το στόμα αυτού αναγκάζει αυτόν" (Παρ.ις:26).
Από τη στιγμή όμως που ρίχνεται
με αναισθησία στην σπάταλη ικανοποίηση των ορέξεών του, μόνο κακό κάνει στον
εαυτό του, αμαρτάνει.
Αλλά όσο και να προσπαθήσει ο
άνθρωπος να ικανοποιήσει τις σωματικές του επιθυμίες, η ψυχή του θα λιμοκτονεί:
«Πάς ο μόχθος του ανθρώπου
είναι δια το στόμα αυτού και όμως η ψυχή δεν χορταίνει» (Εκκλ.ς:7).
Ο άνθρωπος που αντιτάσσεται στο
θέλημα του Θεού, οτιδήποτε και αν κάνει είναι καταδικασμένος σε αποτυχία και
θα αποδειχθούν μάταιες οι προσπάθειες να ικανοποιήσει τα όποια πάθη του.
«Καθώς μάλιστα ο πεινών ονειρεύεται,
ότι ιδού τρώγει, πλήν εξεγείρεται και ιδού είναι ητονισμένος, και η ψυχή αυτού
διψά, ούτω θέλουσι είσθαι τα πλήθη πάντων των εθνών, των πολεμούντων εναντίον
του όρους Σιών» (Ης.κθ:8) .
Ο άνθρωπος που υποκύπτει στον
πειρασμό της σαρκικής ζωής είναι πάντα ανικανοποίητος, κενός.
Το αλκοόλ στέκεται αδύνατο να
γεμίσει το είναι του ανθρώπου.
Όσο πιο πολύ το χρησιμοποιεί
τόσο πιο πολύ το ζητάει ο οργανισμός του.
«Έλθετε, λέγουσι, θέλω φέρει
οίνον, και θέλομεν μεθυσθή με σίκερα, και αύριον θέλει είσθαι ως η ημέρα
αύτη, πολύ πλέον άφθονος» (Ης.να:12).
Η λαιμαργία είναι ένα από τα
επτά θανάσιμα αμαρτήματα και ο λόγος του Θεού μας κρούει τον κώδωνα του
κινδύνου:
«Όταν καθίσης να φάγης μετά
άρχοντος, παρατήρει επιμελώς τα παρατιθέμενα έμπροσθέν σου, και βάλε μάχαιραν
εις τον λαιμόν σου, εάν είσαι αδηφάγος» (Παρ.κγ:1).
Συνήθως ενδίδεις στον πειρασμό
της σαρκικής ζωής, όταν συναναστρέφεσαι με ανθρώπους που είναι παραδομένοι
στην οινοποσία και την ασωτία.
«Μη έσο μεταξύ οινοποτών,
μεταξύ κρεοφάγων ασώτων» (Παρ.κγ:20). Άπεχε απ'
αυτούς.
Ο Ιησούς Χριστός σχηματίζοντας
το πορτραίτο των εσχάτων καιρών προτρέπει τους δικούς Του να λάβουν όλα τα
ενδεδειγμένα μέτρα:
«Προσέχετε δε εις εαυτούς,
μήποτε βαρυνθώσιν αι καρδίαι σας από κραιπάλης και μέθης και μεριμνών βιωτικών
και επέλθη αιφνιδίως εφ' υμάς η ημέρα εκείνη» (Λουκ.κα:34).
Η σάρκα μας, είναι σύμμαχος του
Σατανά και πρέπει να τεθεί σε αχρηστία.
Ήδη, πάνω στο Γολγοθά, ο Ιησούς
Χριστός πεθαίνοντας για τις αμαρτίες μας, μας έδωσε τη δύναμη να θανατώσουμε
τον παλιό μας άνθρωπο μ' όλα τα πάθη και τις επιθυμίες:
«Ο παλαιός ημών άνθρωπος
συνεσταυρώθη μετά του Χριστού, δια να καταργηθή το σώμα της αμαρτίας» (Ρωμ.ς:6).
Αν αυτό το πιστεύουμε, τότε
απαλλαχθήκαμε από ένα άχαρο εμφύλιο πόλεμο μέσα μας.
Ο Διάβολος θα χρησιμοποιήσει
όλα τα μέσα ν' αναβιώσει μέσα μας την αμαρτωλή φύση.
Υποχρέωσή μας είναι να
υποτάξουμε όλες τις σαρκικές μας επιθυμίες, όσες φορές κι αν ξυπνούν, και να
τις επανατοποθετούμε στον Γολγοθά, στον θάνατο που είναι και η αξία τους.
Ο απόστολος Παύλος δοκίμαζε
διαρκώς αυτή την πείρα όταν έγραφε στους σαρκικούς χριστιανούς στην Κόρινθο:
«Εγώ λοιπόν, ούτω τρέχω, ουχί
αβεβαίως, ούτω πυγμαχώ, ουχί ως κτυπών τον αέρα, αλλά δαμάζω το σώμα μου και
δουλαγωγώ, μήπως εις άλλους κήρυξας, εγώ γίνω αδόκιμος» (Α'
Κορ.θ:26-27).
Οι άνθρωποι, που δεν γνωρίζουν
τον Κύριο, εκτελούν τις επιθυμίες της σάρκας, γιατί αυτή είναι η φύση τους.
Ο άνθρωπος, όμως, που βγήκε από
την Αίγυπτο της αμαρτίας, εάν δεν γεμίσει με το Πνεύμα του Θεού, είναι πολύ
πιθανό να επιθυμήσει κάποια στιγμή και να νοσταλγήσει την παλιά αμαρτωλή ζωή,
όλα εκείνα τα ευτελή πράγματα.
Αμέσως πρέπει να θυμηθεί το
πόσο υπέφερε στην σκλαβιά της αμαρτίας, για την οποία χρειάστηκε να πεθάνει ο
Υιός του Θεού και να φρονεί ότι είναι νεκρός για την αμαρτία και ζωντανός στο
Θεό δια του Ιησού Χριστού.
Όταν ξυπνήσει μέσα του αυτή η
επιθυμία να περιπέσει στον πειρασμό της σαρκικής ζωής, ας θυμίσει στον εαυτό
του, ότι το φρόνημα της σάρκας είναι έχθρα προς τον Θεό.
Ο πειρασμός της ηθικής χαλάρωσης.
Υπάρχουν τομείς στη ζωή του κάθε
ανθρώπου, ανεξαρτήτως φύλου, ακόμα και στη ζωή των Χριστιανών, που όταν
ατονήσουν, μπορεί να τον καταστρέψουν ανεπανόρθωτα.
Ο Θεός μας προειδοποιεί να
απέχουμε από αμαρτωλούς ανθρώπους, όταν πρόκειται να ζηλέψουμε και να
μιμηθούμε τις πράξεις τους:
«Εάν ίδης κλέπτnv, τρέχεις μετ'
αυτού και μετά μοιχών είναι η μερίς σου» (Ψαλμ.ν:18).
Αλλά το κυριότερο είναι μέσα
στην καρδιά μας να μισούμε οτιδήποτε αντιτίθεται στο Νόμο του Θεού.
Να μην έχουμε καμιά συμμετοχή
στην μερίδα των κλεπτών και μοιχών, γιατί την μερίδα αυτή, την προσφέρει ο Σατανάς.
Επίσης ο άνθρωπος ο πιστός, που
δικαιώθηκε με τη χάρη του Θεού και ελευθερώθηκε από το ψεύδος του Διαβόλου,
πρέπει να μισεί τα έργα των ασεβών, οποιαδήποτε και αν είναι αυτά.
Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει
να δίνει το δίκιο στους ασεβείς.
Ακόμα και στους κοσμικούς
κύκλους κολάζεται η έλλειψη μέτρου στα λόγια:
«Τον λέγοντα προς τον ασεβή, είσαι
δίκαιος, τούτον οι λαοί θέλουσι καταρασθή, και τα έθνη θέλουσι βδελύττεσθαι» (Παρ.κδ:24).
Και καταλήγει η καταφανής
αδικία στο να χειροκροτείται ο άδικος και αμαρτωλός:
«Όσοι εγκαταλείπουσι τον νόμον,
εγκωμιάζουσι τους ασεβείς, αλλά οι φυλάττοντες τον νομον, αντιμάχονται εις
αυτούς» (Παρ.κη:4).
Όταν ο άνθρωπος αρχίζει ν'
απομακρύνεται από τις διακηρύξεις του λόγου του Θεού, μπορεί να πέσει στον πειρασμό
της ηθικής χαλάρωσης, να μην αισθάνεται αποτροπιασμό για την έκλυση των ηθών,
να μην φλέγεται για την καταπάτηση του δίκιου και ορθού.
Οι αρχιερείς της εποχής του
Χριστού δεν βρήκαν καμιά αδικία στο πρόσωπο του Χριστού, είχαν όμως καταληφθεί
από έντονη ζηλοτυπία και άσπονδο μίσος εναντίον Του, και σαν βρέθηκε ο
άνθρωπος και μάλιστα από τον κύκλο του Ιησού που θα Τον παρέδιδε, γέλασαν μ'
όλη τους την καρδιά:
«Τότε ο Ιούδας ο Ισκαριώτης,
εις των δώδεκα, υπήγε προς τους αρχιερείς, δια να παραδώσει αυτόν εις αυτούς.
Εκείνοι δε ακούσαντες εχάρησαν και υπεσχέθησαν να δώσωσιν εις αυτόν αργύρια,
και εζήτει πώς να παραδώση Αυτόν εν ευκαιρία» (Μάρκ.ιδ:11).
Υπάρχει άραγε ηθική χαλάρωση
περισσότερη απ' αυτή;
Δοξάζουμε, βέβαια, το Θεό που
μετέτρεψε την αναμενόμενη αυτή κατάφορο αδικία, που είχε σαν κατάληξη την
σταύρωση του άμωμου Υιού του Θεού, σε ανείπωτη ευλογία για όλους αυτούς που
καταφεύγουν στα πόδια του Ιησού Χριστού, και Τον δέχονται σαν προσωπικό Σωτήρα.
Στον πειρασμό της ηθικής
χαλάρωσης πέφτει και ο θρησκευόμενος όταν συμπορεύεται με δολοφόνους, γιατί
είναι βέβαιο, ότι θα καταλήξει στο να τους μιμηθεί.
Ο Σαύλος, ο ευσεβής Φαρισαίος,
ο μετέπειτα Παύλος, έπεσε σ' αυτό τον πειρασμό, πριν συναντήσει ακόμα το Χριστό
και κατόπιν άρχισε να δέρνει, να κακοποιεί τους πιστούς του Χριστού και να τους
εξαναγκάζει να Τον βλασφημούν.
Όταν, αργότερα, διωκόταν ο
ίδιος για την πίστη του στο Χριστό, ομολογούσε:
«Ότε εχύνετο το αίμα Στεφάνου
του μάρτυρος του Χριστού και εγώ ήμην παρών και συνεφώνουν εις τον φόνον αυτού,
και εφύλαπον τα ιμάτια των φονευόντων αυτόν» (Πράξ.κβ:20).
Είναι πράγματι τρομερή ηθική
χαλάρωση για κάποιους να γνωρίζουν μεν την δικαιοσύνη του Θεού, αλλά να
σιγοντάρουν και να επιδοκιμάζουν αυτούς που ρίχνονται σε πάσης φύσης αμαρτίες:
«Οίτινες ενώ γνωρίζουσι την
δικαιοσύνην του Θεού, ότι οι πράττοντες τα τοιαύτα είναι άξιοι θανάτου, ουχί
μόνο πράττουσι αυτά, αλλά και συνευδοκούσιν εις τους πράττοντας» (Ρωμ.α:32).
Τα αδέλφια του Ιωσήφ του γιου
του Ιακώβ δεν μπόρεσαν ν' αποβάλλουν το φθόνο και την ζηλοτυπία που έτρεφαν
γι' αυτόν, με αποτέλεσμα ν' αποφασίσουν να τον σκοτώσουν, αλλά την τελευταία
στιγμή άλλαξαν γνώμη και τον πούλησαν σε διερχόμενους εμπόρους.
Ο πειρασμός της ηθικής χαλάρωσης
συνέβαλε στην αποβολή κάθε αδελφικής αλληλεγγύης για την εξόντωση του αγαπημένου
γιου του Ιακώβ «Οι δε (αδελφοί του) ιδόντες αυτόν (τον Ιωσήφ) μακρόθεν,
πριν πλησιάση εις αυτούς, συνεβουλεύθησαν κατ' αυτού να φονειίσωσιν αυτόν»
(Γέν.λζ:18).
Ο πειρασμός της ηθικής
χαλάρωσης είχε σαν αποτέλεσμα να στασιάσουν οι συνεργάτες του Μωυσή και του
Ααρών, για να τον ανατρέψουν από την ηγεσία.
Χρειάστηκε ο Θεός να
χρησιμοποιήσει πολύ σκληρή τιμωρία για να ματαιώσει τα σχέδιά τους:
«Και συνήχθησαν (ο Κορέ, ο
Δαθάν, ο Αβειρών και ο Ρουβήν) εναντίον του Μωυσή και εναντίον του Ααρών,
και είπον προς αυτούς, Αρκεί εις εσάς, διότι πάσα η συναγωγή, πάντες είναι
άγιοι και ο Κύριος είναι μεταξύ αυτών, και διατί υψώνεσθε υπεράνω της συναγωγής
του Κυρίου» (Αριθ.ις:3).
Όταν ο άνθρωπος ακόμα και ο
πιστός, δεν δείξει το απαιτούμενο ενδιαφέρον να κρατήσει τις αποστάσεις από
τους κλέπτες και μοιχούς, τους ασεβείς και αμαρτωλούς, τους αδίκους και
φθονερούς, τους στασιαστές και εγκληματίες, το πιθανότερο είναι να υποστεί
τέτοια ηθική χαλάρωση, που να υποκύψει στον πειρασμό να τους μιμηθεί.
Αυτοί είναι μερικοί από τους
ειδικούς πειρασμούς των ανθρώπων γενικά.
Ας τους προσέξουμε, και ας ζητήσουμε
την χάρη του Θεού να τους αποφύγουμε.
Δεν είναι υποχρεωτικό να
δοκιμάσουμε όλους αυτούς τους πειρασμούς και μάλιστα να ενδώσουμε σ' αυτούς.
Όσοι αναγεννηθήκαμε από το Πνεύμα του Θεού, αναφωνούμε ότι «εις πάντα ταύτα υπερνικώμεν δια του αγαπήσαντας ημάς» (Ρωμ.η:37).