Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Κυριακή 21 Σεπτεμβρίου 2025

Ζώντας στις έσχατες μέρες



Σήμερα κυκλοφορούν πάρα πολλά πλαστά χαρτονομίσματα.

Τον πρώτο αιώνα, στην πρώτη εκκλησία, στην οποία γράφει ο Ιωάννης, υπήρχαν πλαστοί δάσκαλοι και πλαστοί Χριστιανοί.

Άνθρωποι που είχαν όλα τα εξωτερικά χαρακτηριστικά ενός χριστιανού, αλλά μετά από μια πιο προσεκτική εξέταση, αποδεικνυόταν ψεύτικοι.

Βέβαια, κανείς από αυτούς δεν πίστευε ότι είναι πλαστός, ψεύτικος!

Η επιστολή του Ιωάννη σε αυτούς τους νέους Χριστιανούς γράφεται για να τους προειδοποιήσει γι’ αυτούς που θα επιδιώξουν να τους εξαπατήσουν και να πιστέψουν σε μια ψευδοδιδασκαλία.

Γράφει για να τους προειδοποιήσει εναντίον εκείνων που σκόπιμα θα τους πλησίαζαν για να τους πλανήσουν.

Τώρα, όπως και τότε, υπάρχουν εκείνοι που φαίνονται καλοί, λένε τα σωστά λόγια και έχουν όλα τα εξωτερικά χαρακτηριστικά που κανονικά θα τους σύνδεαν με τον Χριστιανισμό, αλλά είναι ψεύτες.

Σήμερα το πρωί καθώς θα διαβάσουμε κάποια εδάφια, θέλω να σας δείξω τρία πράγματα που λέει ο Ιωάννης, που ισχύουν σήμερα, όπως και τότε που τα έγραφε:

Α΄ Ιωάν.β:18-27 Παιδία, εσχάτη ώρα είναι, και καθώς ηκούσατε ότι ο αντίχριστος έρχεται, και τώρα πολλοί αντίχριστοι υπάρχουσιν· όθεν γνωρίζομεν ότι είναι εσχάτη ώρα. Εξ ημών εξήλθον, αλλά δεν ήσαν εξ ημών· διότι εάν ήσαν εξ ημών, ήθελον μένει μεθ' υμών· αλλά εξήλθον διά να φανερωθώσιν ότι δεν είναι πάντες εξ ημών. Και σεις έχετε χρίσμα από του Αγίου και γνωρίζετε πάντα. Δεν σας έγραψα διότι δεν εξεύρετε την αλήθειαν, αλλά διότι εξεύρετε αυτήν, και διότι παν ψεύδος εκ της αληθείας δεν είναι. Τις είναι ο ψεύστης, ειμή ο αρνούμενος ότι ο Ιησούς δεν είναι ο Χριστός; ούτος είναι ο αντίχριστος, ο αρνούμενος τον Πατέρα και τον Υιόν. Πας ο αρνούμενος τον Υιόν δεν έχει ουδέ τον Πατέρα. Όστις ομολογεί τον Υιόν έχει και τον Πατέρα. Εκείνο λοιπόν το οποίον υμείς ηκούσατε απ' αρχής, ας μένη εν υμίν. Εάν μένη εν υμίν εκείνο το οποίον ηκούσατε απ' αρχής, και υμείς θέλετε μένει εν τω Υιώ και εν τω Πατρί. Και αύτη είναι η υπόσχεσις, την οποίαν αυτός υπεσχέθη προς ημάς, η ζωή η αιώνιος. Ταύτα σας έγραψα περί εκείνων, οίτινες σας πλανώσι. Και το χρίσμα, το οποίον υμείς ελάβετε απ' αυτού, εν υμίν μένει, και δεν έχετε χρείαν να σας διδάσκη τις· αλλά καθώς σας διδάσκει το αυτό χρίσμα περί πάντων, ούτω και αληθές είναι και δεν είναι ψεύδος· και καθώς σας εδίδαξε, θέλετε μένει εν αυτώ.

Το πρώτο πράγμα που μας λέει ο Θεός, είναι ότι μπορούμε και πρέπει να αναγνωρίσουμε το πνεύμα του αντίχριστου.

 

Ι. Αναγνωρίστε το πνεύμα του αντίχριστου

Πρέπει να γνωρίζετε τον εχθρό σας, για να γνωρίζετε τις τακτικές του και τη στρατηγική του. Έτσι, το πρώτο πράγμα που τους λέει ο Ιωάννης είναι ότι αυτό που είχαν ακούσει ότι θα ερχόταν, είναι ήδη εδώ. Θέλει να είναι ευαίσθητοι όσο αφορά στην πνευματική εξαπάτηση.

Από τον τόνο της επιστολής είναι προφανές ότι ο Ιωάννης γράφει σε μια εκκλησία την οποία πολιορκούν και διεισδύουν εκείνοι που επιδιώκουν να διδάξουν ένα μήνυμα διαφορετικό από αυτό που δίδαξε ο Ιησούς.

Η εκκλησιαστική ιστορία μας λέει ότι οι Γνωστικοί αποτελούσαν μια σημαντική απειλή για τον Χριστιανισμό στα πρώτα του χρόνια.

Θα θυμάστε ότι οι Γνωστικοί δίδασκαν ότι ο Ιησούς ήταν απλώς ένα πνευματικό ον που δεν είχε πραγματικά έρθει ενσαρκωμένο.

Ο τρόπος για να ανέβουν την πνευματική τους σκάλα ήταν μέσω της μυστικής γνώσης, εξ ου και το όνομα Γνωστικοί.

Καθώς διαβάζουμε αυτό το τμήμα της επιστολής του Ιωάννη, υπάρχουν δύο πράγματα που χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής.

Το ένα είναι η φράση «εσχάτη ώρα» και το άλλο είναι ο όρος «αντίχριστος».

Στα εδ.18-19 ο Ιωάννης διακηρύσσει ξεκάθαρα ότι «είναι εσχάτη ώρα» και ότι όχι μόνο είχαν ακούσει ότι ο Αντίχριστος θα ερχόταν, αλλά ότι «πολλοί αντίχριστοι έχουν ήδη έρθει».

Όταν ο Ιωάννης χρησιμοποιεί τον όρο «εσχάτη ώρα», αναμφίβολα μιλάει για τις έσχατες ημέρες, τις ημέρες πριν από την Αρπαγή.

Για να κατανοήσουμε σωστά τι λέει, πρέπει να βάλουμε τα πράγματα στη σωστή τους σειρά.

Να θυμάστε ότι από την εποχή που ο Ιησούς είπε στους μαθητές ότι θα επέστρεφε, οι ευσεβείς Χριστιανοί πάντα περίμεναν και επιθυμούσαν την επιστροφή Του στη ζωή τους.

Αυτή η χρονική περίοδος αναφέρεται συχνά σαν έσχατες μέρες ή έσχατοι καιροί.

Η έσχατη ώρα, δεν αναφέρεται σε μια φευγαλέα στιγμή ή κυριολεκτικά στα τελευταία 60 λεπτά του χρόνου όπως τον ξέρουμε, αλλά σε μια χρονική περίοδο μεταξύ της πρώτης έλευσης του Κυρίου μας και της Αρπαγής.

Για ένα πράγμα μπορούμε να είμαστε σίγουροι – αν ήταν έσχατη ώρα τότε, σίγουρα είναι πολύ περισσότερο τώρα!

Κατά τη διάρκεια αυτής της χρονικής περιόδου, ή θείας οικονομίας, ο Θεός εργάζεται για να ελκύσει ανθρώπους κοντά Του, για να τους σώσει και να τους φέρει στη βασιλεία Του.

Ο Ιωάννης θέλει να αναγνωρίσει η εκκλησία ότι σε αυτές τις ημέρες ζούμε. Στην πραγματικότητα, ζούμε σε αυτές τις ημέρες από τότε που ο Ιησούς αναλήφθηκε.

Η δεύτερη λέξη εδώ που απαιτεί την προσοχή μας είναι η λέξη «αντίχριστος».

Είναι μια λέξη που, στις γραφές, βρίσκεται μόνο στα γραπτά του Ιωάννη. Αλλά ενώ η επιστολή του Ιωάννη μπορεί να ήταν το πρώτο μέρος όπου γράφτηκε η λέξη, η έννοια πίσω από τη λέξη ήταν γνωστή.

Στο Μάρκ.ιγ:22-23, ο Ιησούς προειδοποίησε για εκείνους που θα ισχυρίζονταν ότι είναι ο Χριστός αλλά δεν είναι:

«Διότι θέλουσιν εγερθή ψευδόχριστοι και ψευδοπροφήται και θέλουσι δείξει σημεία και τέρατα, διά να αποπλανώσιν, ει δυνατόν, και τους εκλεκτούς. Σεις όμως προσέχετε· ιδού, σας προείπον πάντα».

Έτσι, δείχνοντας τους αντίχριστους και αναφέροντας την έσχατη ώρα, ο Ιωάννης δεν λέει απαραίτητα ότι η ημέρα της επιστροφής του Ιησού ήταν κοντά. Αντίθετα, είπε ότι αυτό που είχε προείπει ο Ιησούς, επρόκειτο να επαληθευτεί.

Λέει, λόγω του γεγονότος ότι αυτοί οι ψευδοπροφήτες εμφανίζονται, ανάμεσα από αυτούς που αρνούνται τη θεότητα του Χριστού, γνωρίζουμε ότι ζούμε στις έσχατες ημέρες.

Διαβάσαμε: «Τις είναι ο ψεύστης, ειμή ο αρνούμενος ότι ο Ιησούς δεν είναι ο Χριστός; ούτος είναι ο αντίχριστος, ο αρνούμενος τον Πατέρα και τον Υιόν. Πας ο αρνούμενος τον Υιόν δεν έχει ουδέ τον Πατέρα. Όστις ομολογεί τον Υιόν έχει και τον Πατέρα».

Ματθ.ις:16 Και αποκριθείς ο Σίμων Πέτρος είπε· Συ είσαι ο Χριστός ο Υιός του Θεού του ζώντος.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο Ιωάννης δεν μιλάει για τον αντίχριστο που αναφέρει ο Παύλος στη Β΄ Θες.β, αλλά προειδοποιεί για το πνεύμα του αντίχριστου.

Λέει ότι υπάρχουν δύο σημάδια εκείνων που είναι αυτού του πνεύματος. Το ένα είναι η εγκατάλειψη της υγιούς διδασκαλίας. Δείτε το εδ.19.

Εγκατάλειψη της σταθερής μαθητείας

Προφανώς υπήρχαν στην εκκλησία άτομα που είχαν παρασυρθεί από αυτούς τους ψευδοδιδασκάλους.

Φαινομενικά ισχυρά μέλη της εκκλησίας είχαν αρνηθεί τον Κύριο Ιησού Χριστό και είχαν στραφεί σε ψευδοδιδασκαλίες.

Αυτό ήταν ανησυχητικό και αποθαρρυντικό για τους πρώτους Χριστιανούς. Αν άλλοι μπορούσαν να εγκαταλείψουν την πίστη, αν άλλοι μπορούσαν να αρνηθούν τον Χριστό και να απομακρυνθούν, πώς θα μπορούσε κάποιος να έχει βεβαιότητα για τη σωτηρία του;

Εδώ είναι που ο Ιωάννης συνεχίζει να απαριθμεί τα χαρακτηριστικά του αυθεντικού Χριστιανισμού.

Μέχρι στιγμής σε αυτό το βιβλίο έχει πει ότι όσοι αγαπούν πραγματικά τον Θεό θα Τον υπακούσουν, θα κυριευτούν από την αγάπη Του και θα την εφαρμόσουν στην πράξη.

Εδώ λέει ότι μια τρίτη απόδειξη γνήσιας μεταστροφής θα είναι η επιμονή.

Αν είσαι πραγματικά σωσμένος, δεν θα μπορείς να απομακρυνθείς από τον Ιησού.

«Χριστιανός είναι αυτός στον οποίο η διαδικασία του αγιασμού δεν σταματά ποτέ εντελώς».

Σε όλα τα γραπτά του Ιωάννη έχουμε αυτή την έννοια της επιμονής και της νίκης.

  · Αποκ.β:7 Εις τον νικώντα θέλω δώσει εις αυτόν να φάγη εκ του ξύλου της ζωής, το οποίον είναι εν μέσω του παραδείσου του Θεού.

    · Στο β:17, στον νικητή υπόσχεται ένα νέο όνομα,

    · Στο β:26 του υπόσχεται εξουσία

    · Στο γ:5 θα ντυθεί με στολή δικαιοσύνης

   · Στην Αποκ.γ:11, ο Ιησούς λέει στην εκκλησία της Φιλαδέλφειας: «Ιδού, έρχομαι ταχέως· κράτει εκείνο το οποίον έχεις, διά να μη λάβη μηδείς τον στέφανόν σου».

   · Και στην Αποκ.κα:7, υπόσχεται μια αιώνια κληρονομιά στον νικητή.

Ο Ιωάννης λέει ότι ένας τρόπος με τον οποίο καταλαβαίνεις ότι κάποιος είναι αυθεντικός πιστός είναι ότι δεν εγκαταλείπει ποτέ την σταθερή μαθητεία, αλλά επιμένει μέχρι το τέλος.

Σχεδόν κάθε Χριστιανός, μπορεί να σας διηγηθεί μια ιστορία για κάποιον που γνωρίζει ή γνώριζε, που κάποτε ήταν ένα εξαιρετικό μέλος της εκκλησίας, ίσως δίδαξε στο Κυριακό ή ακόμη μπορεί να χειροτονήθηκε διάκονος ή ποιμένας, αλλά κάτι πήγε στραβά.

Κάποια στιγμή αρχίζουν να απομακρύνονται από την κοινωνία του Θεού και του λαού Του, μέχρι που μια μέρα, είτε με λόγια είτε με έργα, αρνούνται εντελώς τον Θεό και εγκαταλείπουν την ομολογία του Χριστού που κάποτε πίστευαν.

Καθώς στέκομαι εδώ, μπορώ να σκεφτώ αρκετούς που γνώρισα κατά τη διάρκεια της χριστιανικής μου ζωής που ταιριάζουν σε αυτήν την περιγραφή. 

Και αν έβλεπα σε ανθρώπους, αν η πίστη και η εμπιστοσύνη μου ήταν σαρκικές, θα είχα γρήγορα απογοητευτεί. Αλλά, όπως λέει ο Ιωάννης, «εάν ήσαν εξ ημών, ήθελον μένει μεθ' υμών».

Κάποιος που έχει πραγματικά αναγεννηθεί, δεν θα μπορέσει να απομακρυνθεί από Εκείνον που πέθανε γι' αυτόν, δεν θα μπορέσει να εγκαταλείψει τον Ιησού. Αντίθετα, θα επιμείνει, ακόμη και μπροστά στον θάνατο.

Ο Ιωάννης λέει ότι ένας τρόπος που μπορείς να αναγνωρίσεις αν είσαι πραγματικά σωσμένος είναι ο εξής: όσοι γνωρίζουν πραγματικά τον Ιησού δεν θα Τον απαρνηθούν.

Όμως, και αυτό είναι απόλυτης σημασίας, όχι μόνο πρέπει να γνωρίζεις ότι υπάρχει πνευματική απάτη, να μπορείς να αναγνωρίζεις το πνεύμα του αντίχριστου από εκείνους που εγκαταλείπουν την ακλόνητη μαθητεία, αλλά και ότι εκείνοι που έχουν εξαπατηθεί από το πνεύμα του αντίχριστου χαρακτηρίζονται από την απουσία ορθής διδασκαλίας.

Α’ Ιωάν.β:22-24 Τις είναι ο ψεύστης, ειμή ο αρνούμενος ότι ο Ιησούς δεν είναι ο Χριστός; ούτος είναι ο αντίχριστος, ο αρνούμενος τον Πατέρα και τον Υιόν. Πας ο αρνούμενος τον Υιόν δεν έχει ουδέ τον Πατέρα. Όστις ομολογεί τον Υιόν έχει και τον Πατέρα. Εκείνο λοιπόν το οποίον υμείς ηκούσατε απ' αρχής, ας μένη εν υμίν. Εάν μένη εν υμίν εκείνο το οποίον ηκούσατε απ' αρχής, και υμείς θέλετε μένει εν τω Υιώ και εν τω Πατρί.

Απουσία ορθής διδασκαλίας

Κοιτάξτε το εδ.22 - Αυτός που αρνείται ότι ο Ιησούς είναι ο Μεσσίας είναι ο ψεύτης, ο αντίχριστος.

Ο Ιωάννης το συνοψίζει εδώ ξεκάθαρα και απλά. Όσοι αρνούνται ότι ο Ιησούς είναι ο χρισμένος, ο Μεσσίας, ο Χριστός, ο Υιός του Θεού· όσοι αρνούνται τη θεότητά Του βρίσκονται υπό τον έλεγχο του πνεύματος του αντίχριστου.

Δεν χρειάζεται να ψάξετε πολύ στις μέρες μας για να βρείτε ανθρώπους που αρνούνται ότι ο Ιησούς είναι ο μονογενής Υιός του Θεού, ο Μεσσίας.

Αυτό είναι ένα από τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα όλων των αιρέσεων: ότι αρνούνται τη σαφή διδασκαλία της θεότητας του Χριστού.

Επί χρόνια, η εκκλησία των Μορμόνων, αυτοαποκαλούμενη παραπλανητικά Εκκλησία του Ιησού Χριστού των Αγίων των Τελευταίων Ημερών, αρνείται τη μοναδική φύση του Ιησού.

Ακριβώς όπως ένα πλαστό χαρτονόμισμα των 100 €, έχουν όλα τα εξωτερικά στοιχεία να εξαπατήσουν.

Χρησιμοποιούν την ίδια ορολογία με τους αληθινούς πιστούς. Τα κτίριά τους είναι κατασκευασμένα για να μοιάζουν με εκκλησίες. Πολλές από τις ηθικές τους διδασκαλίες είναι παρόμοιες με αυτές που διδάσκονται στις γραφές, αλλά μετά από πιο προσεκτική εξέταση, διαπιστώνει κανείς ότι διδάσκουν ότι μπορούμε να είμαστε Θεός όπως ο Ιησούς είναι Θεός. Φαίνονται αληθινοί, αλλά προσφέρουν ένα πλαστό ευαγγέλιο.

Το πνεύμα της εποχής στην οποία ζούμε και η κουλτούρα που κυριαρχεί σε αυτό το πνεύμα καθοδηγούνται όλα από το πνεύμα του αντίχριστου.

Σκεφτείτε το δημοφιλές βιβλίο του Νταν Μπράουν, Ο Κώδικας Ντα Βίντσι. Κάνει πολλούς ανθρώπους να αμφισβητούν όλα όσα έχουν διδαχθεί ποτέ για τον Ιησού. Ένα από τα κεντρικά μηνύματα του βιβλίου είναι ότι ο Ιησούς δεν είναι ο Θεός, αλλά ότι ήταν απλά ένας συνηθισμένος άνθρωπος τον οποίο ο Ρωμαίος αυτοκράτορας Κωνσταντίνος θεοποίησε για πολιτικούς σκοπούς.

Ενώ ο Μπράουν είναι ένας απαίσιος ιστορικός και ένας χειρότερος θεολόγος, και το βιβλίο του δεν είναι τίποτα άλλο παρά καθαρή μυθοπλασία, υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που θα το διαβάσουν και θα πιστέψουν σε αυτά που λέει.

Και αυτό δεν θα έπρεπε να μας εκπλήσσει. Όταν ζούμε σε μια εποχή όπου οι άνθρωποι λαμβάνουν συμβουλές για την ανατροφή των παιδιών και τον γάμο παρακολουθώντας τις πρωινές (και όχι μόνο) εκπομπές της τηλεόρασης, θα πρέπει να μας εκπλήσσει όταν στρέφονται σε μια μυθοπλασία-μυστήριο για φόνο για να κατανοήσουν τη θεολογία τους;

Αλλά δεν χρειάζεται καν να φύγετε από τον χώρο της εκκλησίας για να βρείτε εκείνους που αρνούνται τη θεότητα του Χριστού.

Οι φιλελεύθεροι θεολόγοι, για περισσότερα από εκατό χρόνια, προσπαθούν να πουλήσουν την ιδέα ότι ο Ιησούς ήταν απλώς ένας καλός άνθρωπος που ήρθε να μιλήσει για την αγάπη και την καλοσύνη, αλλά δεν ήταν τίποτα περισσότερο από ένας συνηθισμένος άνθρωπος.

Στην πραγματικότητα, οι θεολογικές σχολές, που ιδρύθηκαν αρχικά για να εκπαιδεύσουν ανθρώπους για τη διακονία του ευαγγελίου, έχουν σήμερα γίνει προπύργια της φιλελεύθερης θεολογίας και χλευάζουν τους Νεάντερταλ σαν εμάς που πιστεύουμε στην παρθενική γέννηση, τη σωματική ανάσταση και τη θεότητα του Ιησού Χριστού.

Ο Ιωάννης λέει ότι αυτό είναι ένα από τα αποκαλυπτικά σημάδια του πνεύματος του αντίχριστου, ότι αρνούνται ότι ο Ιησούς είναι ο χρισμένος, ο Μεσσίας που ήρθε για να γίνει εξιλασμός για τις αμαρτίες μας.

Αναμφίβολα πολλοί που αρνήθηκαν ότι ο Ιησούς είναι ο Θεός, δεν αρνήθηκαν τον Πατέρα. Αλλά ο Ιωάννης λέει ότι δεν μπορείς να έχεις τον Πατέρα χωρίς τον Υιό (Εδ.22-24).

Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι σήμερα που ισχυρίζονται ότι πιστεύουν στον Θεό. Ίσως να τους έχετε ακούσει να μιλούν με διφορούμενους όρους για την πίστη τους στον Θεό.

Αλλά, μια γενική και αόριστη πίστη στον Θεό δεν θα σας οδηγήσει στον ουρανό. Ο Ιάκωβος μας λέει ότι τα δαιμόνια πιστεύουν και τρέμουν.

Όσοι απέρριψαν τον Ιησού και Τον κάρφωσαν στο σταυρό, πίστευαν στον Θεό.

Θα πρέπει ο άνθρωπος σήμερα να υπακούσει στο ευαγγέλιο του Ιησού Χριστού για να σωθεί. Δεν υπάρχει άλλος τρόπος.

Να θυμάστε ότι Αυτός είναι η Οδός, η Αλήθεια και η Ζωή, και κανείς δεν έρχεται στον Πατέρα παρά μόνο μέσω Αυτού.

Ζούμε σε έναν κόσμο πλουραλισμού και ανοχής. Ένας κόσμος που μπορεί να ανεχθεί τα πάντα εκτός από κάποιον που ισχυρίζεται ότι γνωρίζει την αλήθεια.

Αλλά, είμαι εδώ σήμερα για να καταθέσω ότι μπορεί να πιστεύεις στον Θεό και να πας στην κόλαση.

Μπορείς να τηρείς τις Δέκα Εντολές και να ισχύει το ίδιο. Μπορεί να πηγαίνει στην μεγαλύτερη εκκλησία της πόλης και να εξακολουθείς να αμαρτάνεις.

Εκτός αν υπακούσεις στο ευαγγέλιο του Ιησού Χριστού και συνεχίσεις να ζεις άγια, τότε μπορείς να σωθείς.

Κάποια μέρα ο Βούδας θα λυγίσει τα γόνατά του και θα ομολογήσει ότι ο Ιησούς Χριστός είναι Κύριος. Κάποια μέρα ο Μωάμεθ θα υποκλιθεί ενώπιον του Βασιλιά των Βασιλέων και θα ομολογήσει ότι ο Ιησούς Χριστός είναι Κύριος.

Ο Ιωάννης λέει ότι όσοι λειτουργούν υπό το πνεύμα του αντίχριστου δεν θα ομολογήσουν ότι ο Ιησούς είναι ο Θεός. Δεν θα ομολογήσουν ότι είναι Κύριος. Αλλά φίλοι, μην ανησυχείτε γι' αυτό.

Όλοι μας θα λυγίσουμε τα γόνατά μας εκείνη την ημέρα. Αλλά μόνο όσοι το κάνουν σε αυτή τη ζωή θα έχουν αιώνια ζωή.

Φιλ.β:10,11 διά να κλίνη εις το όνομα του Ιησού παν γόνυ επουρανίων και επιγείων και καταχθονίων, και πάσα γλώσσα να ομολογήση ότι ο Ιησούς Χριστός είναι Κύριος εις δόξαν Θεού Πατρός.

Αλλά ο Ιωάννης γράφει για να εμποδίσει το υπόλοιπο ποίμνιο να εξαπατηθεί. Δείτε πώς μας συμβουλεύει ότι μπορούμε να αντισταθούμε στο πνεύμα του αντίχριστου:

Α΄Ιωάν.β:20 Και σεις έχετε χρίσμα από του Αγίου και γνωρίζετε πάντα.


II. Αντίσταση στο πνεύμα του Αντίχριστου

Καθώς ο Ιωάννης τους συμβουλεύει να παραμείνουν σταθεροί στην πίστη, απέναντι σε αυτούς τους απατεώνες, τους δίνει πολλά πράγματα στα οποία πρέπει να κρατηθούν.

Η βεβαιότητα της αιώνιας ζωής

Τις περισσότερες φορές υπάρχει μια αξιοσημείωτη διαφορά μεταξύ κάποιου που είναι ζωντανός και κάποιου που είναι νεκρός.

Αυτό ισχύει τόσο στον φυσικό όσο και στον πνευματικό κόσμο. Υπάρχουν φυσικά σημάδια ζωής που δείχνουν ότι κάποιος είναι ζωντανός. Για παράδειγμα, υπάρχει η αναπνοή, ο σφυγμός, τα εγκεφαλικά κύματα, η δραστηριότητα... σημάδια ζωής.

Το ίδιο ισχύει και για όσους είναι πνευματικά ζωντανοί. Ο Ιησούς μας λέει ότι από τους καρπούς τους θα τους γνωρίσετε.

Στη ζωή κάθε αληθινού πιστού θα πρέπει να υπάρχουν απτές αποδείξεις πνευματικής ζωής.

Αγαπάτε όπως αγάπησε ο Ιησούς; Βλέπετε αποδείξεις ότι το Πνεύμα Του ζει μέσα σας; Είστε διαφορετικοί από εκείνους που δεν γνωρίζουν τον Ιησού;

Βλέπετε, σε αυτό το απόσπασμα υπονοείται η πραγματικότητα ότι όπως υπήρχαν εκείνοι στην πρώτη εκκλησία (την εποχή των αποστόλων) που ήταν πλαστοί, υπάρχουν εκείνοι σε πολλούς εκκλησιαστικούς χώρους και ρόλους σήμερα που είναι πλαστοί.

Αυτοί που ισχυρίζονται ότι γνωρίζουν τον Ιησού αλλά δεν Τον γνωρίζουν. Αυτοί που ομολογούν ότι είναι σωσμένοι, αλλά δεν είναι.

Ο Ιωάννης μας έδειξε ότι η υπακοή, η αγάπη και η επιμονή είναι σημάδια αληθινής πνευματικής ζωής.

Αυτά είναι αποδείξεις πνευματικής ζωής. Της διαβεβαίωσης που έχουμε από τον ίδιο τον Ιησού Χριστό ότι όποιος πιστεύει σε Αυτόν δεν πρέπει να χαθεί, αλλά να έχει αιώνια ζωή.

Στην Β΄ Κορ.ιγ:5, ο Παύλος λέει: «Εαυτούς εξετάζετε αν ήσθε εν τη πίστει, εαυτούς δοκιμάζετε».

Το πρόβλημα με πολλούς Χριστιανούς σήμερα είναι ότι είναι ζωντανοί πνευματικά, αλλά ίσα - ίσα. Μόλις που μπορούν να θολώσουν έναν πνευματικό καθρέφτη.

Κάποιοι που ακούνε αυτά τα πράγματα, ανακινούνται ελαφρώς για να δώσουν κάποια ένδειξη ότι είναι ζωντανοί.

Αν πρόκειται να αντισταθούμε αποτελεσματικά στο πνεύμα της εποχής, αν πρόκειται να είμαστε επιτυχημένοι ως πρεσβευτές του Χριστού, αυτό θα συμβεί επειδή γνωρίζουμε ότι έχουμε αιώνια ζωή και ότι η ζωή που ζούμε εδώ ουσιαστικά μας προετοιμάζει για τη Βασιλεία του Θεού.

Υπήρχε όμως και ένα τρίτο πράγμα που επεσήμανε ο Ιωάννης... κοιτάξτε τα εδ.20&27 και προσέξτε τη λέξη «χρίσμα».

Το χρίσμα

Η λέξη προέρχεται από την ίδια ρίζα από την οποία παίρνουμε τη λέξη Χριστός. Θυμηθείτε, Χριστός είναι ο ελληνικός όρος για την εβραϊκή λέξη Μεσσίας. Με απλά λόγια, σημαίνει χρισμένος. Έτσι, υπό μία έννοια, «Χριστιανοί» είναι οι «χρισμένοι».

Τι είναι αυτό το χρίσμα για το οποίο μιλάει εδώ ο Ιωάννης;

Αντλώντας από τα υπόλοιπα γραπτά του Ιωάννη, είναι σαφές ότι μιλάει για το χρίσμα του Αγίου Πνεύματος. Δηλαδή, την παρουσία του Αγίου Πνεύματος στη ζωή του πιστού για να ενεργεί ως οδηγός, ως διακριτής, για να μας καθοδηγεί μακριά από τα βραχώδη βάθη του δογματικού λάθους, στα βαθύτερα νερά της αλήθειας.

Στο Ιωάν.ις, ο Ιησούς μας λέει ότι το Πνεύμα της Αλήθειας θα μας οδηγήσει σε όλη την αλήθεια.

Στο Ιωάν.ιδ, μας λέει ότι ο παράκλητος, το Άγιο Πνεύμα, θα μας τα θυμίσει όλα και θα μας διδάξει.

Αυτό που λέει ο Ιωάννης εδώ, στα εδ.20&27 δεν είναι ότι γνωρίζουμε όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζουμε.

Κάποιοι έχουν ερμηνεύσει το εδ.27 σαν κάτι που σημαίνει ότι δεν χρειάζεται να μάθουμε τίποτα. Αυτό σαφώς δεν είναι αυτό που λέει ο Ιωάννης, αφού ο ίδιος διδάσκει την εκκλησία μέσω της επιστολής του.

Αυτό που λέει είναι ότι το Πνεύμα του Θεού, που ζει μέσα μας, θα μας οδηγήσει στην αλήθεια και μακριά από το λάθος. Όσο πιο κοντά είμαστε σε κοινωνία με το Πνεύμα του Θεού, όσο περισσότερο παραδομένοι είμαστε σε Αυτόν στη ζωή μας, τόσο λιγότερο πιθανό είναι να ξεστρατίσουμε.

Οι Γνωστικοί υπόσχονταν κάποια μυστική γνώση που θα τους αγίαζε και θα τους μυούσε στον εσωτερικό κύκλο της αληθινής πνευματικότητας. Ο Ιωάννης τους λέει ότι εφόσον έχουν το Άγιο Πνεύμα, το Πνεύμα της Αλήθειας, δεν χρειάζεται να τους κατηχήσει κάποιος άλλος.

Λόγω της παρουσίας του στη ζωή τους, γνωρίζουν την Αλήθεια, τη ζωντανή Αλήθεια, τον Υιό του Θεού που είναι η Οδός και η Αλήθεια και η Ζωή.


III. Μείνετε στον Υιό

Η συμβουλή που δίνει ο Ιωάννης σε αυτούς τους πρώτους Χριστιανούς, και η Γραφή μας δίνει σήμερα, είναι να παραμένουμε ενωμένοι με τον Ιησού. Παραμένουμε πιστοί στον Διδάσκαλο στο μήνυμά Του και στην αποστολή Του.

Η λέξη «μένω», είναι μια ενδιαφέρουσα λέξη:

Χρησιμοποιείται στην Καινή Διαθήκη για να μιλήσει για την αμετάβλητη φύση του Θεού.

Στην Α' Πέτρ.α:23 λέει για το πώς ο λόγος του Θεού μένει εις τον αιώνα. Και στο Ιωάν.ς:56 μιλάει για το πώς οι Χριστιανοί μένουν εν Χριστώ (τρώγοντας τη σάρκα Του και πίνοντας το αίμα Του).

Ο Ιωάννης λέει ότι αν μείνουμε στο μήνυμα που έχουμε ακούσει από την αρχή, αν είμαστε πιστοί σε αυτό που μας παραδόθηκε και στην πραγματικότητα, μας έσωσε από τις αμαρτίες μας, τότε θα παραμείνουμε εν Χριστώ. Αυτός είναι ο στόχος του Χριστιανού, να παραμείνει εν Χριστώ.

Απλώς επειδή κάτι είναι καινούργιο, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι είναι αληθινό.

Ο καλύτερος τρόπος για να μην ξεστρατίσουν ήταν να παραμείνουν στην πίστη και την αλήθεια που είχαν λάβει από την αρχή.

Αν ο Αδάμ και η Εύα είχαν μείνει πιστοί σε αυτό που τους είχε πει ο Θεός εξαρχής, δεν θα βρισκόμασταν σε αυτό το χάος που δημιουργήθηκε από την αμαρτία.

Αν εσείς και εγώ μείνουμε σταθεροί στην αλήθεια όπως την ξέρουμε από τον Ιησού, θα σωθούμε από τη Θλίψη.

Το πρόβλημα δεν είναι ότι δεν γνωρίζουμε την αλήθεια, είναι ότι η αμαρτωλή μας φύση δεν συμπαθεί την αλήθεια.

Όπως είπε ο Ιησούς, οι άνθρωποι αγαπούν το σκοτάδι παρά το φως.

Γι' αυτό βιβλία με διάφορες θεωρίες είναι τόσο δημοφιλή. Δυσαρεστημένοι με την αλήθεια του ευαγγελίου, λόγω των έντονων απαιτήσεών του, οι άνθρωποι αναζητούν διαρκώς αυτό που αναζήτησαν ο Αδάμ και η Εύα στον Κήπο της Εδέμ, τη γνώση που θα τους ανυψώσει ώστε να είναι ίσοι με τον Θεό.

Ο Ιωάννης μας λέει ότι γνωρίζουμε όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζουμε, δεν υπάρχει μυστική γνώση κρυμμένη από εμάς. Και ότι πρέπει να παραμείνουμε σε αυτό το αποστολικό μήνυμα, στην πίστη που παραδόθηκε μια φορά, για πάντα, στους αγίους.