Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Κυριακή 11 Νοεμβρίου 2018

Ο ΥΙΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ (5)


Ο Υιός, σύμφωνα με τη Βιβλική ορολογία.

Θα εξετάσουμε τη διπλή φύση του Ιησού, στο πλαίσιο της Βιβλικής ορολογίας. Ο όρος Πατέρας, αναφέρεται στον ίδιο το Θεό - στο πλήρωμα της θεότητας. Όταν μιλάμε για το αιώνιο Πνεύμα του Θεού, εννοούμε το Θεό, τον Πατέρα. Ο όρος Θεός Πατέρας είναι απόλυτα αποδεκτός γιατί είναι Βιβλικός (Τίτ.α:4).

Ωστόσο, η Γραφή δεν χρησιμοποιεί ούτε μία φορά τον όρο «Θεός Υιός». Δεν είναι σωστός όρος γιατί το «Υιός Θεού» αναφέρεται στην ανθρώπινη φύση του Ιησού. Η Βίβλος ορίζει σαν Υιό Θεού το παιδί που γεννήθηκε από τη Μαριάμ κι όχι το αιώνιο Πνεύμα του Θεού (Λουκ.α:35). Ο όρος Υιός Θεού μπορεί ν’ αναφέρεται αποκλειστικά στην ανθρώπινη φύση του Ιησού, ή στο ότι ο Θεός φανερώθηκε εν σαρκί.


Υιός Θεού ποτέ δεν σημαίνει μόνο το ασώματο Πνεύμα. Σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε σωστά τον όρο «Υιός», ξεχωριστά απ’ την ανθρώπινη φύση του Ιησού. Οι όροι «Υιός Θεού», «Υιός του ανθρώπου», «Υιός», είναι σωστοί και Βιβλικοί. Ο όρος όμως «Θεός Υιός» δεν ταιριάζει και δεν είναι σωστός γιατί εξισώνει τον Υιό με τη θεότητα κι έτσι δεν είναι Βιβλικός.

Ο Γιος του Θεού δεν είναι ένα ξεχωριστό πρόσωπο στη θεότητα, αλλά η φυσική έκφραση του ένα και μοναδικού Θεού. Ο Γιος είναι η «εικών του Θεού του αοράτου» (Κολ.α:13-15) και το «απαύγασμα της δόξης και χαρακτήρ της υποστάσεως αυτού» [του Θεού] (Εβρ.α:2-3). Όπως η σφραγίδα αφήνει ένα ακριβές αντίγραφο πάνω στο χαρτί, έτσι κι ο Γιος του Θεού είναι η τέλεια έκφραση του Πνεύματος του Θεού εν σαρκί. Ο άνθρωπος δεν μπορούσε και δεν μπορεί να δει τον αόρατο Θεό, γι’ αυτό ο Θεός φανέρωσε ακριβώς τον εαυτό Του, σε σάρκα, ώστε ο άνθρωπος να μπορέσει να Τον δει και να Τον γνωρίσει.

Πολλά άλλα εδάφια μέσα στη Γραφή αποκαλύπτουν ότι μπορούμε να χρησιμοποιούμε τον όρο «Υιός του Θεού» σωστά, μόνο όταν περιλαμβάνει την ανθρώπινη φύση του Ιησού. Για παράδειγμα, ο Γιος γεννήθηκε από γυναίκα (Γαλ.δ:4), είναι μονογενής (Ιωάν.γ:16), γεννήθηκε (Ματθ.α:21-23  Λουκ.α:35), ο Γιος δεν ήξερε την ώρα της Δεύτερης έλευσης (Μάρκ.ιγ:32), δεν μπορεί να κάνει τίποτα μόνος του (Ιωάν.ε:19), ήρθε τρώγοντας και πίνοντας (Ματθ.ια:19), υπέφερε (Ματθ.ιζ:12), κάποιος μπορεί να βλασφημήσει κατά του Γιου, αλλά δεν μπορεί να βλασφημήσει το Άγιο Πνεύμα και να συγχωρεθεί (Λουκ.ιβ:10), ο Γιος σταυρώθηκε (Ιωάνγ:14  ιβ:30-34) και ο Γιος πέθανε (Ματθ.κζ:40-54  Ρωμ.ε:10). Ο θάνατος του Ιησού είναι ένα ιδιαίτερα καλό παράδειγμα. Δεν πέθανε το Πνεύμα του Θεού που κατοικούσε μέσα Του, αλλά ο άνθρωπος Χριστός. Όπως δεν μπορούμε να πούμε ότι ο Θεός πέθανε, το ίδιο δεν μπορούμε να πούμε ότι ο «Θεός Υιός» πέθανε. Απ’ την άλλη μεριά, μπορούμε να πούμε ότι ο Γιος του Θεού πέθανε, γιατί αναφέρεται στην ανθρώπινη φύση Του.

Όπως είπαμε παραπάνω, ο όρος «Υιός» δεν αναφέρεται πάντοτε μόνο στην ανθρώπινη φύση, αλλά στη θεότητα και τον άνθρωπο όπως συνυπάρχουν στο πρόσωπο του Χριστού. Για παράδειγμα, ο Υιός έχει εξουσία να συγχωρεί αμαρτίες (Ματθ.θ:6), ο Υιός ήταν την ίδια στιγμή στη γη και τον ουρανό (Ιωάν.γ:13), ο Υιός αναλήφθηκε στον ουρανό (Ιωάν.ς:62) και ο Υιός θα έρθει πάλι μέσα στη δόξα να κυβερνήσει και να κρίνει (Ματθ.κε:31).

Ο Υιός του Θεού.

Ποια είναι η σημασία και η σπουδαιότητα του τίτλου «Υιός Θεού»; Ο όρος αυτός δίνει έμφαση στην θεία φύση του Ιησού και το γεγονός της παρθενικής Του γέννησης. Είναι Γιος του Θεού γιατί συνελήφθη από το Πνεύμα του Θεού έτσι ώστε να είναι κυριολεκτικά Πατέρας Του ο Θεός (Λουκ.α:35). Όταν ο Πέτρος ομολόγησε ότι ο Ιησούς ήταν «ο Χριστός, ο Υιός του Θεού του ζώντος» (Ματθ.ις:16), στην πραγματικότητα αναγνώρισε το Μεσσιανικό ρόλο και τη θεότητα του Ιησού. Οι Εβραίοι κατάλαβαν τι εννοούσε ο Ιησούς όταν ονόμαζε τον εαυτό Του Υιό Θεού ή όταν έλεγε ότι ο Θεός είναι ο Πατέρας Του, γιατί προσπάθησαν να Τον σκοτώσουν επειδή έκανε τον εαυτό Του Θεό (Ιωάν.ε:18  ι:33). Με λίγα λόγια, ο όρος «Υιός Θεού» αναγνωρίζει την ανθρώπινη φύση του Ιησού, ενώ την ίδια στιγμή έλκει την προσοχή στη θεότητά Του. Στην πραγματικότητα σημαίνει ότι ο Θεός εφανερώθη εν σαρκί.

Θα πρέπει να σημειώσουμε, ότι οι άγγελοι ονομάζονται γιοι Θεού γιατί δημιουργήθηκαν κατευθείαν απ’ το Θεό (Ιώβ λη:7). Το ίδιο, ο Αδάμ ήταν γιος του Θεού στη δημιουργία (Λουκ.γ:38). Οι άγιοι, τα μέλη της εκκλησίας του Χριστού, είναι γιοι ή παιδιά του Θεού γιατί μας υιοθέτησε σ’ αυτή τη σχέση (Ρωμ.η:14-19). Είμαστε κληρονόμοι του Θεού και συγκληρονόμοι με το Χριστό, έχοντας όλα τα νόμιμα δικαιώματα της υιοθεσίας. Ωστόσο, ο Ιησούς είναι ο Υιός του Θεού με την έννοια που κανείς άλλος δεν υπήρξε, ούτε πρόκειται να υπάρξει, γιατί Αυτός είναι ο μονογενής Γιος του Θεού (Ιωάν.γ:16). Είναι ο μόνος που συνελήφθη από το Άγιο Πνεύμα, έτσι που η μοναδική θέση Του σαν Γιος, αποδεικνύει καθαρά τη θεότητά Του.