Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Πέμπτη 22 Νοεμβρίου 2018

ΠΑΤΕΡΑΣ, ΥΙΟΣ ΚΑΙ ΑΓΙΟ ΠΝΕΥΜΑ (4)


Α’ Ιωάννου ε:7

 «Διότι τρείς είναι οι μαρτυρούντες εν τω ουρανώ, ο Πατήρ, ο Λόγος και το Πνεύμα και ούτοι οι τρείς είναι έν»

Αν και αυτό το εδάφιο χρησιμοποιείται συχνά απ’ αυτούς που πιστεύουν ότι υπάρχουν τρία πρόσωπα στη θεότητα, στην πραγματικότητα αντικρούει αυτή την άποψη, γιατί λέει ότι «ούτοι οι τρείς είναι έν». Πολλοί προσπαθούν να ερμηνεύσουν αυτή τη φράση ώστε να εννοεί ενωτική μονάδα, όπως ένας άνδρας και μία γυναίκα είναι μία σάρκα. Όμως θα δείξουμε ότι αυτή η άποψη είναι βασικά πολυθεϊστική. Αν η λέξη «εν» αναφέρεται σε ενότητα αντί σε αριθμητικό προσδιορισμό, τότε η θεότητα μπορεί να θεωρηθεί σαν ομάδα θεών όπως είναι ένα συμβούλιο ή μια κυβέρνηση. Αν εννοεί ενότητα , τότε η πρόταση θα έπρεπε να λέει κανονικά «ούτοι οι τρείς συμφωνούσι ως έν».


Είναι αξιοσημείωτο, ότι δεν χρησιμοποιείται εδώ η λέξη Υιός αλλά Λόγος. Αν η λέξη Υιός είναι το όνομα ενός προσώπου της θεότητας κι αν αυτό το εδάφιο προσπαθεί να διδάξει ξεχωριστά πρόσωπα μέσα στη θεότητα, τότε γιατί χρησιμοποιεί τη λέξη Λόγος και όχι Υιός; Ο όρος Υιός δεν αναφέρεται πρωταρχικά στη θεότητα όπως αναφέρεται ο όρος Λόγος. Ο Λόγος δεν είναι ξεχωριστό πρόσωπο απ’ τον Πατέρα, όπως ένας άνθρωπος και ο λόγος του δεν είναι δύο διαφορετικά πρόσωπα. Μάλλον, η έννοια του Λόγου, είναι η σκέψη ή το σχέδιο που είχε στο νου Του ο Θεός και στη συνέχεια η έκφραση αυτής της σκέψης.

Κατά το ίδιο σκεπτικό, το Άγιο Πνεύμα δεν είναι ένα ξεχωριστό πρόσωπο απ’ τον Πατέρα, όπως ένας άνθρωπος και το πνεύμα του δεν είναι δύο ξεχωριστά πρόσωπα. Ο όρος Άγιο Πνεύμα, περιγράφει τι ο Θεός είναι.

Μόλις ερμηνεύσαμε το εδάφιο Α’ Ιωάν.ε:7 κατά ένα τρόπο που ταιριάζει με όλη τη Γραφή. Ωστόσο, όλοι οι μελετητές της Βίβλου ομόφωνα συμφωνούν ότι αυτό το εδάφιο είναι νόθο, δεν είναι μέρος της Γραφής! Το κριτικό κείμενο U.B.S. με βαθμό βεβαιότητας {Α} που σημαίνει 100% δεν το περιλαμβάνει.

Η μετάφραση του Βάμβα το περιλαμβάνει, γιατί μια έκδοση της Κ.Δ. του 1522 που συνέταξε ο Έρασμος, το περιέχει. Στην πραγματικότητα ο Έρασμος είχε αποκλείσει αυτό το εδάφιο απ’ τις εκδόσεις του 1516 και 1519 γιατί δεν υπήρχε σε κανένα απ’ τα 5.000 Ελληνικά χειρόγραφα που είχε, παρά μόνο στη Βουλγάτα, τη Λατινική έκδοση που χρησιμοποιούσε η Ρωμαιοκαθολική εκκλησία. Η Καθολική εκκλησία πίεσε τον Έρασμο να συμπεριλάβει το εδάφιο αυτό στην έκδοσή του κι αυτός υποσχέθηκε ότι θα το κάνει αν του έβρισκαν έστω ένα χειρόγραφο που να το περιέχει. Αυτοί τότε «κατασκεύασαν» ένα τέτοιο και ο Έρασμος απρόθυμα και διστακτικά το πρόσθεσε, αν και το χειρόγραφο που του πήγαν ήταν του 1520! (Norman Geisler and William Nix, A General Introduction to the Bible, Chicago: Moody Press, 1968 σελίδα 370). Απ’ αυτό το γεγονός, φαίνεται εύλογο ότι κάποιοι φανατικοί μεταφραστές είδαν το «τρείς είναι οι μαρτυρούντες» και αποφάσισαν να προσθέσουν μια μικρή διδασκαλία από μόνοι τους. Γενικά, το αμφισβητούμενο εδάφιο είναι τελείως άσχετο με τις υπόλοιπες θέσεις του Ιωάννη σ’ αυτή την επιστολή και μάλλον διακόπτει τη λογική ροή του θέματος.

Αν και όλα τα γεγονότα δείχνουν ότι αυτό το εδάφιο δεν υπήρχε στην πρωτότυπη επιστολή του Ιωάννη, ο Θεός προστάτεψε και διατήρησε το λόγο Του. Παρά τις ανθρώπινες προσπάθειες, δεν επέτρεψε αυτό το εδάφιο να αντιφάσκει με το λόγο Του. 

Για περισσότερες πληροφορίες πάνω στο θέμα αυτό, μπορείτε να επισκευθείτε:
 https://epistoligr.blogspot.com/2017/09/57-8.html#axzz5XZW7GYCz
 https://epistoligr.blogspot.com/2017/09/57-8-2.html#axzz5XZW7GYCz
 https://epistoligr.blogspot.com/2017/09/57-8-3.html#axzz5XZW7GYCz

 https://epistoligr.blogspot.com/2011/05/blog-post_15.html#axzz5XZW7GYCz

 https://epistoligr.blogspot.com/2012/04/blog-post_1528.html#axzz5XZW7GYCz


Περιορίζεται ο Θεός σε τρεις φανερώσεις;

Σ’ αυτό το κεφάλαιο έχουμε εξετάσει τρεις χαρακτηριστικές φανερώσεις του Θεού. Όμως, μήπως αυτό σημαίνει ότι ο Θεός περιορίζεται σ’ αυτούς τους τρεις ρόλους; Οι όροι Πατέρας, Υιός και Άγιο Πνεύμα περικλείουν τα πάντα που ο Θεός είναι;

Ανεξάρτητα απ’ την εξέχουσα θέση που έχουν αυτές οι φανερώσεις στην Καινή Διαθήκη, σε σχέση με το σχέδιο της λύτρωσης και της σωτηρίας, δεν φαίνεται ότι ο Θεός μπορεί να περιοριστεί σ’ αυτούς τους τρεις ρόλους, τίτλους ή φανερώσεις. Ο Θεός φανερώθηκε με πολλούς τρόπους στην Παλαιά Διαθήκη, με ανθρώπινη μορφή και με αγγελική μορφή (δες κεφάλαιο 2). Η Γραφή χρησιμοποιεί πολλούς άλλους τίτλους και ονόματα για το Θεό. Για παράδειγμα, έχουμε το όνομα Γιάχβε και τον τίτλο Κύριος, πολύ συχνά μέσα στη Γραφή. Όμως ο Θεός έχει φανερωθεί στον άνθρωπο με πολλές άλλες σχέσεις όπως Βασιλιάς, Νυμφίος, Σύζυγος, Ποιμένας, Λόγος. Αν και οι όροι Πατέρας, Υιός και Άγιο Πνεύμα αντιπροσωπεύουν τρεις σημαντικούς ρόλους, τίτλους ή φανερώσεις του Θεού, ο Θεός δεν περιορίζεται σ’ αυτούς τους τρεις, ούτε ο αριθμός τρία έχει κάποια ιδιαίτερη σημασία σε σχέση με το Θεό.

Δεν μπορούμε να περιορίσουμε το Θεό ούτε σε τρεις, ούτε σε κάποιο άλλο αριθμό ιδιαίτερων ρόλων ή τίτλων. Ακόμα δεν μπορούμε να Τον διαιρέσουμε γιατί είναι ΕΙΣ, ακόμα κι αν οι ρόλοι ή οι τίτλοι Του συμπίπτουν χρονικά. Μπορεί να φανερώνει τον εαυτό Του με πολλούς τρόπους την ίδια στιγμή, αλλά είναι ΕΙΣ.

Τότε, πώς μπορούμε ν’ αναφερθούμε στο Θεό, με ποιο όνομα μπορούμε να Τον αποκαλέσουμε, ώστε να περικλείει το καθετί που είναι; Φυσικά μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε απλά τη λέξη Θεός ή το όνομα που είχε αποκαλύψει τον εαυτό Του στην Παλαιά Διαθήκη, Γιάχβε. Όμως, έχουμε ένα καινούριο όνομα του Θεού που αποκαλύφθηκε σε μας, το όνομα Ιησούς. Όταν χρησιμοποιούμε αυτό το όνομα, περικλείουμε το καθετί που ο Θεός είναι. Ο Ιησούς είναι Πατέρας, Υιός και Πνεύμα. Το όνομα Ιησούς συνοψίζει όλα τα σύνθετα ονόματα του Γιάχβε. Όσους ρόλους ή φανερώσεις έχει ο Θεός, βρίσκονται μέσα στον Ιησού (Κολ.β:9). Μπορούμε να χρησιμοποιούμε το όνομα του Ιησού για ν’ αναφερθούμε στο Θεό, γιατί δηλώνει την ολότητα του χαρακτήρα Του.

Συμπέρασμα

Η Βίβλος χρησιμοποιεί τους όρους Πατέρας, Υιός και Άγιο Πνεύμα σαν διαφορετικές φανερώσεις, ρόλους, τίτλους, συμπεριφορές ή σχέσεις με τον άνθρωπο του ένα Θεού και όχι σαν τρία πρόσωπα, οντότητες ή θεούς. Ο Θεός είναι ο Πατέρας όλων μας και κατά ένα μοναδικό τρόπο ο Πατέρας του ανθρώπου Ιησού Χριστού. Ο Θεός φανερώθηκε εν σαρκί στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού και έτσι ονομάζεται Υιός του Θεού. Ο Θεός ακόμα ονομάζεται Άγιο Πνεύμα, για να δοθεί έμφαση στη δραστηριότητά Του στις ζωές και τις υποθέσεις του ανθρώπινου γένους.

Ο Θεός δεν περιορίζεται σ’ αυτές τις τρεις φανερώσεις. Στην ένδοξη αποκάλυψη του ενός Θεού, η Καινή Διαθήκη δεν παρεκκλίνει απ’ τον αυστηρό μονοθεϊσμό της Παλαιάς Διαθήκης. Η Βίβλος παρουσιάζει τον Ιησού σαν τον Πατέρα, τον Υιό και το Άγιο Πνεύμα. Ο Ιησούς δεν είναι απλά η φανέρωση ενός απ’ τα τρία πρόσωπα της θεότητας, αλλά είναι ο Πατέρας που φανερώθηκε εν σαρκί, είναι ο Γιάχβε της Παλαιάς Διαθήκης. Είναι αλήθεια, ότι μέσα στο Χριστό κατοικεί όλο το πλήρωμα της θεότητας σωματικά.