τὸ μυστήριον τῶν ἑπτὰ ἀστέρων οὓς εἶδες ἐπὶ τῆς δεξιᾶς μου καὶ τὰς ἑπτὰ λυχνίας τὰς χρυσᾶς οἱ ἑπτὰ ἀστέρες ἄγγελοι τῶν ἑπτὰ ἐκκλησιῶν εἰσιν καὶ αἱ λυχνίαι αἱ ἑπτὰ ἑπτὰ ἐκκλησίαι εἰσίν.
Το εδάφιο περιγράφει αυτά που είναι και αυτά που πρόκειται να γίνουν μετά ταύτα. Είναι το μυστήριο των 7 αστέρων που είδε ο Ιωάννης στο δεξί χέρι του Ιησού και οι 7 λυχνίες.
Το εδάφιο περιγράφει αυτά που είναι και αυτά που πρόκειται να γίνουν μετά ταύτα. Είναι το μυστήριο των 7 αστέρων που είδε ο Ιωάννης στο δεξί χέρι του Ιησού και οι 7 λυχνίες.
Βλέπουμε λοιπόν ότι αυτές οι 7 λυχνίες είναι κάτι που υπάρχει ήδη, αλλά όμως θα είναι και μετά ταύτα. Οι λυχνίες αυτές ήταν τον καιρό του Ιωάννη, όμως θα έχουν άμεση σχέση και συμμετοχή σ’ αυτά που πρόκειται να γίνουν στο μέλλον σαν οι 7 εκκλησιαστικές χρονικές περίοδοι, για τις οποίες ήδη μιλήσαμε.
το μυστήριο των 7 αστέρων ούς είδες επί της δεξιάς μου
το μυστήριο των 7 αστέρων ούς είδες επί της δεξιάς μου
Η δεξιά χείρα έχει την έννοια της εξουσίας και της δύναμης που έχει ο Χριστός ώστε να κρατά και να ενισχύει την εκκλησία Του.
Ματθ.κη:18 «εδόθη εις εμέ πάσα εξουσία εν ουρανώ και επί γής».
Φιλιπ.β:9-11 «πάν γόνυ θα κλίνει και πάσα γλώσσα θα ομολογήσει ότι ο Ιησούς είναι Κύριος εις δόξαν Θεού Πατρός».
Κολ.α:16-19 Εν αυτώ τα πάντα συνέστηκεν...
Οι αστέρες αυτοί είναι οι εργάτες των εκκλησιών αυτών όπως θα δούμε. Ταυτόχρονα μας αναγγέλλει ότι Αυτός ο Ίδιος είναι η εξουσία επάνω στην εκκλησία και επάνω στους εργάτες της εκκλησίας. Ο Ιησούς έδωσε την εξουσία Του στους εργάτες Του.
Εφεσ.α:22 Ο Ιησούς είναι κεφαλή υπεράνω πάντων στην εκκλησία.
Τον βλέπουμε σαν τον Αρχιερέα ολόκληρου του ανθρώπινου γένους. Τον Βασιλέα του σύμπαντος, τον Άρχοντα, την πηγή, σαν τον Πατέρα όλων των οικογενειών των ανθρώπων. Υπάρχει εδώ ιερατείο που ξεπερνά το Λευιτικό. Είναι ιερατείο ολόκληρης της ανθρωπότητας εν Χριστώ Ιησού.
Είναι το πλήρωμά μας και φαίνεται σε τύπο στους Εβρ.ζ:1 κάτω από την σκιαγράφηση του Μελχισεδέκ, του βασιλιά Σαλήμ, του Ιερέα του Θεού του Υψίστου. Είναι ταυτόχρονα Βασιλιάς και ιερέας, στοιχεία που εκπληρώνονται στο πρόσωπο του Χριστού. Μελχισεδέκ σημαίνει: βασιλεύς δικαιοσύνης και αυτός είναι ο Χριστός!
Αυτοί οι αστέρες είναι άνδρες ηγέτες στην κυβέρνηση της εκκλησίας του Χριστού (Εφεσ.δ:11). Είναι σε θέση εξουσίας, στο δεξί χέρι Του που σημαίνει ότι ο Ιησούς βλέπει και προσέχει τους εργάτες Του. Στα μάτια του Χριστού είναι πολύτιμοι, στενά συνδεδεμένοι μαζί Του, κρατιούνται από το δεξί Του χέρι. Δεν νοούνται αστέρες που να μην είναι στα δεξιά του Χριστού. Οι εργάτες του Θεού ΠΡΕΠΕΙ να είναι ντυμένοι εξουσία.
Και όταν λέμε εξουσία εννοούμε θεία εξουσία και όχι κατεξουσία (Αποκ.α:9 Α’ Πέτρ.ε:1). Η εξουσία που έχει δοθεί στους εργάτες του Θεού είναι πνευματική για να ενεργηθεί ο λόγος του Θεού μέσα στις καρδιές των ανθρώπων, να οδηγηθούν σωστά στον Κύριο και να σωθούν (Πράξ.κ:30).
Η διακονία του κάθε πιστού εργάτη είναι πώς να πάρει την ψυχή και να την οδηγήσει στον Κύριο, ώστε να έχει Αυτός εξουσία στην ψυχή αυτή.
Ο Ιησούς είναι πολύ ζηλωτής για τους εργάτες Του και λέει: «Μη εγγίσετε τους κεχρισμένους μου, και μη κακοποιήσετε τους προφήτας μου» Α’ Χρον.ις:22 & Ψαλμ.ρε:15
Οι αστέρες έχουν φως, όμως το φως τους είναι πολύ λιγότερο από το φως του Ήλιου. Είναι σώματα ετερόφωτα που το φως τους το παίρνουν από τον Ήλιο και μετά το εκπέμπουν. Αυτοί οι αστέρες, εργάτες του Θεού, συγκρίνονται με τους αστέρες του Δαν.ιβ:3.
Ο ρόλος των αστέρων είναι όπως είπαμε να δίνουν φως όταν ο ήλιος δεν φαίνεται. Είναι ακόμη για να οδηγούν τον καπετάνιο μέσα στη θάλασσα της ζωής στο σωστό προσανατολισμό. Έτσι ακριβώς είναι και με τους εργάτες του Θεού. Βλέπεις το Χριστό στη ζωή τους και σε βοηθούν να μπεις στο σωστό δρόμο που τερματίζει στον ουρανό.
οι επτά αστέρες άγγελοι των επτά εκκλησιών εισίν
οι επτά αστέρες άγγελοι των επτά εκκλησιών εισίν
Η λέξη «άγγελος» δεν σημαίνει πάντοτε «αγγελική υπόσταση, πνεύμα αγγελικό». Χρησιμοποιείται και με την έννοια του αγγελιοφόρου, μηνυτή, απεσταλμένου.
Ματθ.ια:10 Μαρκ.α:2 Λουκ.ζ:27 Ο Ιωάννης ο βαπτιστής ονομάζεται «ο άγγελος του Κυρίου» που απεστάλη προ του προσώπου του Ιησού Χριστού.
Λουκ.ζ:24 το κείμενο λέει ότι ο Ιωάννης ο βαπτιστής έστειλε «αγγέλους» στον Ιησού όταν αυτός ήταν στη φυλακή.
Λουκ.θ:52 πάλι το κείμενο λέει ότι ο Ιησούς «απέστειλεν αγγέλους πρό του προσώπου αυτού» στην πόλη Σαμάρεια για να ετοιμάσουν την παραμονή Του εκεί.
Ιακ.β:25 Οι κατάσκοποι του Ισραήλ που υποδέχτηκε η Ραχάβ ονομάζονται «άγγελοι» στο κείμενο.
Στην Κ.Δ. η λέξη «άγγελος» χρησιμοποιείται 183 φορές. Απ’ αυτές, 14 φορές χρησιμοποιείται σαν «μηνυτής» άνθρωπος, και από αυτές τις 14 φορές οι 8 είναι στην Αποκάλυψη και οι 6 στην υπόλοιπη Κ.Δ. Οι υπόλοιπες 169 φορές έχουν την έννοια του αγγέλου σαν πνεύμα. Στην Π.Δ. έχουμε μηνυτές στον Αγγ.α:13 & Μαλαχ.β:7
Το περιεχόμενο του 1ου, 2ου και 3ου κεφαλαίου της Αποκάλυψης δεν επιτρέπει την έννοια του αγγέλου σαν πνεύμα. Πρέπει οπωσδήποτε να εννοεί άνθρωπο. ΓΙΑΤΙ;
Διότι οι άγγελοι των εκκλησιών ήταν αυτοί που έπαιρναν τα λόγια αυτά του Χριστού για να τα δώσουν στην εκκλησία. Μην ξεχνάμε ότι ο Ιησούς απευθύνεται προς τον άγγελο κάθε μιας από τις 7 εκκλησίες και όχι απ’ ευθείας στην ίδια την εκκλησία. Άρα ο άγγελος είναι ο μηνυτής αυτού του μηνύματος του Χριστού προς την εκκλησία.
Δεν μπορεί να είναι άγγελοι πνεύματα γιατί οι άγγελοι «επιθυμούν να παρακύψουν» στα πράγματα της εκκλησίας (Α’ Πέτρ.α:12), επίσης ο Θεός εμπιστεύθηκε το λόγο της συνδιαλλαγής σε ανθρώπους και όχι σε αγγέλους.
Οι άγγελοι δεν γνωρίζουν τις αλήθειες αυτές τόσο όσο εμείς. Βλέπουν αυτά που γίνονται καθώς εξελίσσονται, δεν έχουν όμως την αποκάλυψη όπως δίνεται από το Θεό στον άνθρωπο.
Εν Χριστώ ο άνθρωπος έχει τεθεί υψηλότερα από τους αγγέλους όσον αφορά την εξουσία του Θεού, η Νύμφη του Χριστού θα συμβασιλέψει μαζί Του, θα καθίσει στα δεξιά του Θεού, κάτι που ποτέ δεν λέχθηκε για τους αγγέλους.
Α Κορ.ς:2 Θα κρίνουμε αγγέλους.
Α Κορ.ς:2 Θα κρίνουμε αγγέλους.
Εβρ.α:14 «Δεν είναι πάντες λειτουργικά πνεύματα, εις υπηρεσίαν αποστελλόμενα δια τους μέλλοντας να κληρονομήσωσιν σωτηρίαν»;
Όσο αφορά στην κυβέρνηση του Θεού και ποιοι συμμετέχουν - αν είναι άγγελοι ή άνθρωποι - διαβάζουμε στην Α’ Κορ.ιβ:28 ότι: «και άλλους μεν έθεσεν εν τη εκκλησία πρώτον αποστόλους, δεύτερον προφήτας, τρίτον δασκάλους, έπειτα θαύματα, έπειτα χαρίσματα ιαμάτων, βοηθείας, κυβερνήσεις, είδη γλωσσών».
Το ίδιο βλέπουμε στην Εφεσ.δ:11-12 όπου λέει: «Και αυτός έδωκεν άλλους μεν αποστόλους, άλλους δε προφήτας, άλλους δε ευαγγελιστάς, άλλους δε ποιμένας και διδασκάλους προς την τελειοποίησιν των αγίων δια το έργο της διακονίας, δια την οικοδομήν του σώματος του Χριστού».
Δεν είπε πρώτα ο άγγελος του Κυρίου, μετά ο Μιχαήλ, μετά ο Γαβριήλ, μετά οι στρατιές των αγγέλων, αλλά έβαλε ανθρώπους για την τελειοποίηση και οικοδομή του σώματος του Χριστού.
Ο λόγος του Χριστού στην Αποκάλυψη για να φέρει οικοδομή πρέπει να διαβαστεί, να εξηγηθεί, και να κηρυχθεί. Αυτά γίνονται μόνο από ανθρώπους που έχουν την κατάλληλη θέση και ικανότητα δοσμένη από τον Κύριο και όχι από αγγέλους. Η δουλειά των αγίων αγγέλων του Θεού είναι διαφορετική.
Η τέταρτη απόδειξη είναι ότι οι άγγελοι δεν είναι σε ανώτερη εξουσία απ’ τον άνθρωπο γιατί απλούστατα δεν γνωρίζουν ή δεν μπορούν να έχουν ανθρώπινη φύση.
Οι άγγελοι στη Βίβλο παρουσιάζονται για να υπηρετήσουν, να αποκαλύψουν αλήθειες που ο Θεός τους δίνει για να μας δώσουν. Σώζουν από κίνδυνο (Ψαλμ.α:11-12) περιφρουρούν και εκτελούν την κρίση του Θεού, όμως δεν εποπτεύουν ή διοικούν την εκκλησία ούτε φέρνουν το μήνυμα του λόγου του Θεού στο λαό Του. Μόνο άνθρωποι έχουν αυτές τις θέσεις. Οι άγγελοι δεν αποφασίζουν, δεν διδάσκουν, δεν ερμηνεύουν ούτε κηρύττουν το λόγο του Θεού. Δεν εκβάλλουν δαιμόνια (χωρίς τη θέληση του πιστού) δεν επιθέτουν χείρας σε αρρώστους, δεν προφητεύουν, δεν συμβουλεύουν.
Είναι οι εργάτες με τα χαρίσματα της διακονίας (Εφεσ.δ:11,12) που έχουν την ευθύνη για τη συνάθροιση των πιστών και όπου υπάρχει αυτή η ευθύνη υπάρχει και η εξουσία.
Εβρ.ιγ:17 & Ιακ.γ:1 μας λένε να είμαστε «ευπειθείς στους προεστώτας εφ’ ημών» πράγμα που φανερώνει ότι έχουν εξουσία. Ο Χριστός δείχνει σεβασμό για τις διακονίες και την εξουσία που ο Ίδιος θέτει στην εκκλησία Του, και γι’ αυτό Τον βλέπουμε να κρατά τους αστέρες στο δεξί Του χέρι. Εργάζεται δια μέσου αυτών.
Η πιο απλή απόδειξη είναι ότι ο Θεός δεν χρειάζεται να γράψει γράμμα σε αγγελικά πνεύματα.
Διαβάζουμε: «και προς τον άγγελος της εκκλησίας της Εφέσου γράψον». Είναι αδιανόητο ο άγγελος αυτός να είναι πνεύμα, γιατί απλά δεν είναι αυτός ο τρόπος που επικοινωνεί ο Θεός με τους αγγέλους Του. Η πένα, το χαρτί και το μελάνι χρειάζονται για να επικοινωνήσει κανείς με ανθρώπους κι επειδή αυτά τα λόγια του Χριστού επρόκειτο να διαβαστούν από ανθρώπινα μάτια, αυτοί οι άγγελοι πρέπει να είναι άνθρωποι, μηνυτές της εκκλησίας του Χριστού.
και αι λυχνίαι αι επτά εκκλησίαι εισίν
και αι λυχνίαι αι επτά εκκλησίαι εισίν
Εδώ ο Ίδιος ο Ιησούς μας ερμηνεύει πολύ καθαρά το σύμβολο των 7 λυχνιών και μας λέει ότι είναι 7 εκκλησίες. Αυτό είναι μέρος που αναφέρεται στην αρχή του εδαφίου. Το μυστήριο έχει να κάνει με το τι είναι οι 7 εκκλησίες.
Η Βιβλική βάση ότι οι λυχνίες αντιπροσωπεύουν εδώ την εκκλησία, βρίσκεται στο Ματθ.ε:14-16 όπου λέει ότι: «σείς είσθε το φως του κόσμου, πόλις κειμένη επάνω όρους δεν δύναται να κρυφθεί» καθώς και στην Αποκ.ια:4 βλέπουμε δύο λυχνίες που πάλι αντιπροσωπεύουν δύο σύνολα ανθρώπων στις τελευταίες ημέρες τους οποίους και η Γραφή ονομάζει 2 μάρτυρες ή δύο λυχνίες και συνδέεται με το Ζαχ.δ, για να βρούμε την ερμηνεία, ποια είναι αυτά τα δύο σύνολα ανθρώπων.
Ο Ιησούς βλέπει αυτές τις λυχνίες να ακτινοβολούν τη φύση Του. Βλέπουμε ότι κάθε λυχνία ήταν από χρυσό γεμάτο με λάδι κι ένα φυτίλι που όταν το άναβε κανείς ακτινοβολούσε φως.
Ο χρυσός συμβολίζει τη θεία φύση, έτσι ο Χριστός που είναι «εν μέσω των λυχνιών» βλέπει τη φύση Του στην εκκλησία Του, στο σώμα Του. Αυτό επιθυμεί να δει όταν κοιτάξει πάνω μας!!!