Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Τρίτη 21 Απριλίου 2015

ΓΕΝΝΗΣΗ ΕΞ ΥΔΑΤΟΣ ΚΑΙ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ


«Απεκρίθη ο Ιησούς. Αληθώς, αληθώς σοι λέγω, εάν τις δεν γεννηθή εξ ύδατος και Πνεύματος, δεν δύναται να εισέλθη εις την βασιλείαν του Θεού» (Ιωάν.γ:5)

Η διδασκαλία της εξ’ αρχής γέννησης.

Ο Ιησούς δίδαξε το θέμα αυτό στο Ιωάν.γ:5. Στη συνέχεια, πολλά άλλα εδάφια στηρίζουν τη διδασκαλία αυτή με τους όρους αναγέννηση ή νέα ζωή εν Χριστώ. Στην οικονομία της εκκλησίας της Καινής Διαθήκης, η νέα γέννηση είναι απαραίτητο μέρος της αιώνιας σωτηρίας.


Όταν ο Νικόδημος πήγε στον Ιησού, ο Κύριος του είπε: «Αληθώς, αληθώς σοι λέγω, εάν τις δεν γεννηθή άνωθεν, δεν δύναται να ίδη την βασιλείαν του Θεού» (Ιωάν.γ:3). Η λέξη «άνωθεν» που ο Ιησούς χρησιμοποίησε εδώ μπορεί να σημαίνει και «από πάνω», αλλά σ’ αυτή την περίπτωση η έννοια είναι «εξ’ αρχής» επειδή αναφέρεται σε χρόνο και όχι σε τόπο[1]. Ο Νικόδημος ακούγοντας αυτά τα λόγια δεν μπερδεύτηκε σχετικά με το πως μπορεί κανείς να γεννηθεί απ’ τον ουρανό (τόπος), αλλά δυσκολεύτηκε να καταλάβει πως μπορεί κάποιος να γεννηθεί δεύτερη φορά (χρόνος). Γι’ αυτό ρώτησε τον Ιησού πως μπορεί κάποιος να μπει στην κοιλιά της μητέρας του δεύτερη φορά και να γεννηθεί απ’ την αρχή. Τότε, ο Ιησούς του εξήγησε ότι εννοούσε τη γέννηση απ’ το νερό και το Πνεύμα, που δεν είναι μια δεύτερη φυσική γέννα, αλλά μια εμπειρία που θα μεταδώσει πνευματικά νέα ζωή. Ο Νικόδημος δεν κατάλαβε ούτε αυτή την έννοια και γι’ αυτό ρώτησε: «Πως δύνανται να γείνωσι ταύτα;» (Ιωάν.γ:9). Ο Ιησούς, στη συνέχεια, φανέρωσε την έκπληξή Του, πως ένας δάσκαλος του Ισραήλ δεν ξέρει αυτά τα πράγματα.

Η διδασκαλία του Ιησού σχετικά με την αναγέννηση, δεν θα έπρεπε να είναι τελείως ξένη στους Εβραίους, γι’ αυτό την έχτισε πάνω στην υπόσχεση που βρίσκεται στον Ιεζεκ.λς:25-26 «Και θέλω ράνει εφ’ υμών καθαρόν ύδωρ, και θέλετε καθαρισθή από πασών των ακαθαρσιών σας, και από πάντων των ειδώλων σας, θέλω σας καθαρίσει. Και θέλω δώσει εις εσάς καρδίαν νέαν και πνεύμα νέον θέλω εμβάλει εν υμίν, και αποσπάσας την λιθίνην καρδίαν από της σαρκός σας, θέλω δώσει εις εσάς καρδίαν σαρκίνην».

Όπως ο Ιησούς χώρισε την αναγέννηση σε δύο συστατικά μέρη, προκειμένου να την εξηγήσει, το ίδιο θα κάνουμε κι εμείς. Πρέπει όμως να έχουμε στο νου μας, ότι η αναγέννηση είναι μια εμπειρία, που αποτελείται από δύο μέρη, εκ των οποίων κανένα δεν είναι πλήρες χωρίς το άλλο. Είναι μία γέννηση, όχι δύο.


[1] «άνωθεν» Λεξικό της αρχαίας Ελληνικής γλώσσας του Ι. Σταματάκου