Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Τρίτη 26 Νοεμβρίου 2013

περί μονοθεισμού και πεντηκοστής

Πρόκειται για άρθρο στο περιοδικό «ΔΙΑΛΟΓΟΣ», τεύχος 47 σχετικά με τους μονοθειστές που εξήλθαν από τους κόλπους του καθολικού (τριαδικού) πεντηκοστιανισμού στις αρχές του 20ου αιώνα και προσέγγισαν τις θέσεις της αποστολικής εκκλησίας. Παραθέτουμε τα επιχειρήματα (με τις αντίστοιχες δικές μας επισημάνσεις): 

" ... Οι αντιτριαδικοί Πεντηκοστιανοί είναι ένας κλάδος της παγκόσμιας πεντηκοστιανής κίνησης, όπου το κύριο χαρακτηριστικό του είναι η ΑΠΟΡΡΙΨΗ του Μυστηρίου της Αγίας και Ομοουσίου και Αδιαιρέτου Τριάδος..."

  • Να θυμήσουμε οτι οι τρινιταριανοί όταν λένε "ομοούσιος" εννοούν "ομοιοούσιος" (ημι αρειανική ομολογία πίστης). Δηλαδή δεν πιστεύουν σε μία ουσία του Θεού, αλλά τρείς μεταξύ τους όμοιες. Την παραπλανητική αυτή διδασκαλία τους ονομάζουν "μυστήριο". 

"...Η αντιτριαδική πεντηκοστιανή κίνηση εμφανίστηκε λίγο πριν τον Α' παγκόσμιο πόλεμο, τον Απρίλιο του 1913, στο Arroyo Seco κοντά στο Λος 'Αντζελες των Η.Π.Α. Πρωταγωνιστές και θεωρητικοί της υπήρξαν οι πεντηκοστιανοί F. Ewart, G. Stydd, H. Morse, G. Haywood και κυρίως ο R. McAlister , ο ιδρυτής της πρώτης κοινότητας πεντηκοστιανών στον Καναδά. Η τριαδικότητα του Θεού αμφισβητήθηκε ευθέως από την αρχή. Πολλοί πεντηκοστιανοί που αποδέχτηκαν τις αντιτριαδικές απόψεις ξαναβαπτίζονταν πάλι μεταξύ τους στο όνομα μόνο του Ιησού..."
  • Η ιστορία αυτή χρησιμοποιείται για να δημιουργηθεί η εντύπωση στον αναγνώστη ότι ο μονοθεισμός είναι μια πρόσφατη αναβίωση και ότι σχετίζεται μόνο με τον χώρο των πεντηκοστιανών .
 "... Οι αντιτριαδικές αντιλήψεις διαδόθηκαν γρήγορα μεταξύ των διαφόρων πεντηκοστιανών κοινοτήτων , δημιουργώντας, ταυτοχρόνως, εστίες έντασης και αναταραχής .."
  • η πιο πάνω μυθοπλασία περί ταραχοποιών είναι ένα συνηθισμένο και ιστορικά επαναλαμβανόμενο επιχείρημα από τους εξουσιαστές και δεν πρέπει να μας εκπλήσσει.
"...Κατά τους αντιτριαδικούς πεντηκοστιανούς στη θεότητα υπάρχει μόνο ένα πρόσωπο . Το πρόσωπο του Ιησού Χριστού. Ο Πατέρας και ο Υιός, κατά τους εν λόγω αιρετικούς, δεν είναι ιδιαίτερες διακριτές υποστάσεις, αλλά απλώς ΤΙΤΛΟΙ θέσεων του μοναδικού προσώπου της θεότητας, ανάλογα με τη χρονική περίοδο δραστηριοποίησης του ενός προσώπου!  

Οι εν λόγω αιρετικές απόψεις, από τις διάφορες ομάδες των αντιτριαδικών πεντηκοστιανών, γίνεται προσπάθεια να κατοχυρωθoύν αγιογραφικά με την ΔΙΑΣΤΡΕΒΛΩΣΗ των χωρίων : Δευτ, 6:4,  Ματθ 28:19, Ιωανν. 4: 24 , Πράξεις 2:38, Κολ 2:9.."
  • Τι γράφουν τα εδάφια αυτά ;
"'Ακουε, Ισραήλ· Κύριος ο Θεός ημών είναι εις Κύριος" (Δευτ. 6.4)

"Πνεύμα ο Θεός, και τους προσκυνούντας αυτόν εν πνεύματι και αληθεία δει προσκυνείν" (Ιωανν. 4.24)


"..Πέτρος δε προς αυτούς· μετανοήσατε και βαπτισθήτω έκαστος υμών εν τω ονόματι Ιησού Χριστού εις άφεσιν των αμαρτιών υμών και λήμψεσθε την δωρεάν του αγίου πνεύματος.(Πραξ. 2.38)

"οτι εν αυτώ κατοικεί παν το πλήρωμα της Θεότητος σωματικώς (Κολ. 2.9)

Τι ακριβώς λοιπόν υποτίθεται ότι έχουν διαστρεβλώσει οι μονοθειστές πεντηκοστιανοί στα εδάφια αυτά; 

Υπάρχουν εδάφια που ο Θεός λέει ότι δεν είναι ένας ;

"... Ιδιαιτέρως στο Ματθ 28:19 έμφαση δίνεται στη λέξη < όνομα > και όχι στη διάκριση των Υποστάσεων ( του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος ). Ισχυρίζονται ότι η εκφορά της λέξης < όνομα > , αποκλείει την ύπαρξη άλλων προσώπων στη θεότητα ! Τα άλλα δύο πρόσωπα, λένε, αποτελούν απλώς εκδηλώσεις του Ιησού, ο οποίος αποτελεί τη μοναδική θεϊκή ύπαρξη...."
  • Υπόσταση στην ελληνική γλώσσα σημαίνει αυτό που υφίσταται , το υφιστάμενο , το υπάρχον , το ον . Που το Ματθ. 28,19 μιλάει για τρείς υποστάσεις (οντότητες) ; 
  • Εγώ είμαι(όχι είμαστε) το Α και το Ω, ο πρώτος και ο έσχατος.
  • Ο Ων (και όχι οι όντες), ο Ην, και ο Ερχόμενος . 
Με την λογική τους, αν μετατρέψουμε τα ονόματα ή τις ενέργειες ή τις ιδιότητες του Θεού σε υποστάσεις:
  • Πατέρας+υιός+πνεύμα =                  3 υποστάσεις
  • Επτά πνεύματα του Θεού =    άλλες 7 υποστάσεις
  • Α +Ω                                 =  άλλες 2 υποστάσεις
  • Ων +Ην +Ερχόμενος         =   άλλες 3 υποστάσεις
(Ο κατάλογος φυσικά δεν τελειώνει εδώ ,αλλά είναι μακρύς..)

"..Φυσική συνέπεια των παραπάνω ΚΑΚΟΔΟΞΩΝ αντιλήψεων αποτελεί , επίσης, ο πλανεμένος ισχυρισμός των εν λόγω ομάδων, ότι το μόνο έγκυρο και θεμιτό βάπτισμα, είναι το βάπτισμα που τελείται αποκλειστικά στο όνομα του Χριστού.
Η οποιαδήποτε μορφή αναφοράς στο μυστήριο της Αγίας Τριάδας, αποτελεί για τις αντιτριαδικές πεντηκοστιανές ομάδες ομολογία < τριθεϊας > , αντίληψη , λένε, αδιανόητη για τα βιβλικά δεδομένα και για το βιβλικό τρόπο σκέψης.."
  • Αποτέλεσμα των πιο πάνω συλλογισμών είναι όπως βλέπουμε τα μυστηριακά δόγματα να χαρακτηρίζουν το βάπτισμα των αποστόλων πλάνη.  
"..δεν υπάρχει ίχνος αμφιβολίας ότι οι σύγχρονες αντιτριαδικές πεντηκοστιανές αντιλήψεις αποτελούν αναβίωση κατά τη διάρκεια του 20 αιώνα του αρχαίου τροπικού Mοναρχιανισμού (modalismous) και ιδιαιτέρως των αντιλήψεων του Σαββέλιου. Τούτο μάλιστα, καθίσταται , πιο σαφές, καθώς υπάρχουν όχι μόνο παραπλήσια ορολογία και προσέγγιση αλλά και εκπληκτικής ομοιότητας ερμηνευτικές αναλογίες , ως προς τον τρόπο κατανόησης των άλλων δύο προσώπων της Αγίας Τριάδας. Ο Ορθόδοξος Χριστιανός , για μια ακόμα φορά, αντιλαμβάνεται σαφώς τι είδους πνεύμα είναι αυτό το οποίο επιδημεί στις πεντηκοστιανές συνάξεις..." 
  • Το φαιδρό στα ανωτέρω είναι ότι η ορολογία του «ομοούσιου» για το οποίο κόπτονται είναι δογματική εφεύρεση του Σαββέλιου και του "τροπικού μοναρχιονισμού".
 (Τροπικός μοναρχιονισμός είναι μια αυθαίρετη ονομασία του Τερτυλλιανού. Οι μονοθειστές ποτέ δεν ονομάστηκαν έτσι. Ονομάζονται χριστιανοί, και εκκλησία του Ιησού).
Στο άρθρο προστέθηκαν μεταγενέστερα και άλλες επισημάνσεις. Ας τις δούμε:

".. Κάθε τίμιος και ειλικρινής χριστιανός πρέπει να σκεφτεί και να αναρωτηθεί τα εξής : 
Οι δεκάδες εκατοντάδες διαφορετικές  πεντηκοστιανές ομάδες  ισχυρίζονται ότι κατευθύνονται από το 'Αγιο Πνεύμα. Πως γίνεται, όμως, στις μισές ομάδες των πεντηκοστιανών το < πνεύμα > να λέει ότι ο Θεός είναι Τριαδικός και στις άλλες μισές να λέει άλλα ( δηλαδή ότι μόνο ο Ιησούς Χριστός υπάρχει , και δεν είναι ο Θεός Τριαδικός );  Τι < πνεύμα > μιλάει στις ομάδες αυτές ; Και ποια από τις δύο παρατάξεις έχει δίκιο ; Και  γιατί κάθε μια παράταξη  πεντηκοστιανών είναι διαιρεμένη σε δεκάδες, ίσως και εκατοντάδες υποδιαιρέσεις ; Που είναι η ενότητα πίστεως ; Γιατί η ατομική μελέτη της Αγίας Γραφής οδήγησε σε 23.000 διαφορετικές χριστιανικές ομολογίες;
  • Οι δεκάδες εκατοντάδες μη πεντηκοστιανικές ομάδες ισχυρίζονται παρομοίως ότι κατευθύνονται από το Αγιο Πνεύμα. Πως εξηγούνται οι δικές τους διασπάσεις; 
  • Υπάρχει έστω και ένα ιστορικό παράδειγμα όπου η πίστη οδηγήθηκε σε διάσπαση επειδή ένας απλός πιστός μελετούσε μόνος του την Γραφή; Aντίθετα η ιστορία διδάσκει ότι οι διασπάσεις δημιουργούνται από τις φιλοδοξίες και τα συμφέροντα οργανωμένων ηγεσιών (με προεξέχοντες τους καθολικούς) και όχι ο λόγος του Θεού. 
  • Yπάρχει περίπτωση κάποιος να προσεύχεται και να έχει προσωπική σχέση με τον Κύριο και Εκείνος να τον παραπλανήσει; Υπάρχει περίπτωση το Πνεύμα του Θεού να αποκαλύψει σε κάποιον ότι ο Θεός είναι τριάδα; 
"....Η Αγία Γραφή , πάντως, είναι ξεκάθαρη. Εκεί που υπάρχει ΔΙΑΙΡΕΣΗ ΠΙΣΤΕΩΣ δεν υπάρχει 'Αγιο Πνεύμα και οι τίμιοι Χριστιανοί πρέπει να διαχωρίσουν τη θέση τους από αυτούς που έχουν κατατεμαχίσει τον Χριστιανισμό, δημιουργώντας χιλιάδες αιρέσεις, μετά τον 16ο αιώνα και μέχρι σήμερα ! Διαβάζουμε  στην  προς  Εφεσίους, 4: 3-5, 13  : <  σπουδάζοντες τηρείν ΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ εν τω συνδέσμω της ειρήνης. ΕΝ ΣΩΜΑ και ΕΝ ΠΝΕΥΜΑ, καθώς και εκλήθητε εν μια ελπίδι της κλήσεως υμών. ΕΙΣ ΚΥΡΙΟΣ, ΜΙΑ ΠΙΣΤΙΣ, ΕΝ ΒΑΠΤΙΣΜΑ..." 
  • Το πνεύμα έχει προτιμήσεις στους αιώνες στους οποίους γίνονται οι διαιρέσεις; Μια απλή ανάγνωση των πράξεων  και των επιστολών θα σε πληροφορήσει ότι η εκκλησία τεμαχίζεται από την πρώτη στιγμή. Με ευθύνη όσων δεν τηρούν την Ενότητα του Πνεύματος του Κυρίου. Είναι δυνατό να γράφει κανείς περί ενότητας χωρίς ποτέ να έχει πραγματικά δώσει σημασία στο πραγματικό της περιεχόμενό; 
"... Οι πεντηκοστιανοί ισχυρίζονται ότι έχουν το < άγιο πνεύμα > ,γιατί < γλωσσολαλούν >  σε άγνωστες γλώσσες !!! < Γλωσσολαλιά > έχουν και οι τριαδικοί πεντηκοστιανοί και οι αντιτριαδικοί !!! < Γλωσσολαλιά > τέτοιου τύπου και όχι της Καινής Διαθήκης έχουν και οι σαμανιστές μάγοι  και οι δερβίσηδες μουσουλμάνοι, οι ουγενότοι -καλβινιστές και άλλες χριστιανικές ομολογίες. Ποιο < πνεύμα > καθοδηγεί αυτές τις ομάδες σε εκστατικές < γλωσσολαλιές > μέσα από άναρθρες κραυγές και υψωμένα χέρια και ήχους μουσικών οργάνων και επανάληψη κάποιων λέξεων και φωνασκίες ; Τι σχέση έχουν όλα αυτά με την γλωσσολαλιά των Πράξεων των Αποστόλων, όπου όλοι ΚΑΤΑΝΟΟΥΣΑΝ στη δική τους γλώσσα, όσα έλεγαν οι Απόστολοι;.."
  • Από πού συμπέρανε ο γράφων ότι γλωσσολαλία είναι άναρθρες κραυγές και ομιλία σε ανύπαρκτες γλώσσες; Τι γίνεται με τους καθολικούς που γλωσσολαλούν;
  • Μπορεί να εκφράσει τέτοιους δογματισμούς για τις γλώσσες κάποιος που δεν γλωσσολαλεί, και που ουδέποτε έχει γνωρίσει το βάπτισμα στο Πνεύμα του Κυρίου ; 
".... Σχετικά με τις αντιτριαδικές αντιλήψεις των πεντηκοστιανών ομάδων έχουμε να πούμε τα εξής : 
α) Στην Αποκάλυψη του Ιωάννη, υπάρχει ξεκάθαρο χωρίο για τα τρία πρόσωπα του Θεού, της Αγίας Τριάδας.."

  • Φυσικά «ξεχνάει» ποιο είναι. Aς το θυμηθούμε:
«θρόνος έκειτο εν τω ουρανώ και επι του θρόνου ηταν τις καθήμενος»
  • Ποιος ηταν ο καθήμενος ;
"...και ειδον ..εν μέσω του θρόνου Αρνίον  ιστάμενον ως εσφαγμένον.."
  • Βλέπουμε λοιπόν ότι στον θρόνο του Θεού δεν κάθονται τρία πρόσωπα.
  • Η Αποκάλυψη στον Ιωάννη αποτέλεσε σκάνδαλο για αρκετούς "πατέρες" του καθολικισμού που αρνούνταν να την συμπεριλάβουν στον Κανόνα.
  • Η Αποκάλυψη αντιθέτα μας αποκαλύπτει την σατανικη τριάδα (διάβολος-αντίχριστος-ψευδοπροφήτης) . Η σατανική τριάδα(τρια πρόσωπα) είναι «αναγκαία» διότι ο διάβολος δεν είναι απανταχού παρών . Η τριάδα είναι πράγματι μυστήριο, το μυστήριο της ανομίας.
  •  Η Θεική μονάδα σημαίνει ότι ο Θεός είναι πλήρης , παντοκράτωρ, και απανταχού παρών.Τι είδους πνεύμα διακατέχει όσους υποβιβάζουν τον Παντοδύναμο σε μορφή ανάλογη της εωσφορικής αδυναμίας ;
Στην συνέχεια επανέρχεται στο Ματθ 28,19 και "επιχειρηματολογεί"(για το τριαδικό βάπτισμα) :

"β)... Αν πούμε , δηλαδή < αυτό το έγγραφο φέρει την υπογραφή του Γιώργου, του Κώστα και της Ειρήνης > θα θεωρήσει κανείς ότι η υπογραφή είναι < μια >, όπως οι αντιτριαδικοί πεντηκοστιανοί παρερμηνεύουν την λέξη < όνομα > ,απορρίπτοντας τα άλλα δύο πρόσωπα του Τριαδικού Θεού ;"
  • Φυσικά και δεν λέμε :το έγγραφο φέρει την υπογραφή του Γιώργου, του Κώστα και της Ειρήνης . Στα ελληνικά λέμε :το έγγραφο φέρει τις υπογραφές του Γιώργου, του Κώστα και της Ειρήνης
  • Ο Γιώργος, ο Κώστας, και η Ειρήνη ειναι τρείς ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ άνθρωποι, άρα τηρουμένων των αναλογιών ο Πατήρ, ο Υιός και το Αγιο Πνεύμα είναι σύμφωνα με το παράδειγμά τους ΤΡΕΙΣ ΘΕΟΙ..(γλώσσα λανθάνουσα λέει την αλήθεια..)
  • Ακόμη Γιώργος, Κώστας, και Ειρήνη είναι διαφορετικά ΟΝΟΜΑΤΑ (άρα και πρόσωπα), ενω Πατέρας, Υιός, και Αγιο Πνεύμα είναι διαφορετικές ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ, και επομένως το παράδειγμα είναι ατυχές, αφου αποδεικνύει το αντίθετο . 
  • Η διαφορά μας δεν είναι μόνο το ΟΝΟΜΑ (και όχι τα ονόματα). Αν πούμε ότι το έγγραφο φέρει την υπογραφή του Γιώργου , της σάρκας του (της χειρός του),και του πνεύματος του(είναι προιόν της σκέψης του) εννοούμε ότι φέρει την υπογραφή ΜΟΝΟ ενός προσώπου του Γιώργου. Τόσο απλά..
  • Για όσους αρνούνται ότι ο υιός είναι ο Πατήρ εν σαρκί, ο Ιησούς είναι σκάνδαλο. Ο υιός σαν άλλη υπόσταση είναι ημιαρειανισμός. Δημιουργήθηκε για να συμβιβάσει τον διχασμό που ένοιωθαν οι φιλοσοφικής παιδείας "πατέρες" όταν συνυπέγραφαν την καταδίκη του ομόδοξου τους Αρειου .
  • Διδάσκουν οτι ενανθρωπίστηκε ο προαιώνιος Υιός και άρα ότι η (υποτιθέμενη) αδιαίρετη τριάδα διαιρέθηκε. 
"..γ) Ας δούμε και ένα άλλο χωρίο όπου σαφέστατα φαίνεται η διάκριση των τριών Προσώπων του Θεού (  Ιωάννη, κεφ 14 : 15-16 ) . Μιλάει ο Χριστός : Αν με αγαπάτε ,τηρήστε τις εντολές μου. Κι εγώ θα παρακαλέσω ΤΟΝ ΠΑΤΕΡΑ , να σας δώσει άλλον Παράκλητο, ΤΟ ΠΝΕΥΜΑ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ, ΩΣΤΕ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ ΜΑΖΙ ΣΑΣ.......   Να δούμε κι άλλα δύο, χωρίς άλλα σχόλια  ( Ιωάννη, κεφ 15:26 ) :<   Όταν έρθει ο Παράκλητος που θα σας τον στείλω εγώ από τον Πατέρα, το Πνεύμα της Αληθείας, που εκπορεύεται από τον Πατέρα, Αυτός θα ερμηνεύσει την αποστολή μου ! >  ( Ιωάννη, 16: 7, 10, 28) : <   Κι όμως σας λέω την αλήθεια. Σας συμφέρει να φύγω εγώ Γιατί, αν εγώ δεν φύγω, ΔΕ ΘΑ ΕΡΘΕΙ ΣΕ ΕΣΑΣ Ο ΠΑΡΑΚΛΗΤΟΣ, ενώ αν πάω εκεί, θα Τον στείλω σε εσάς... Ως προς τη δικαιοσύνη, επειδή ΕΓΩ ΠΗΓΑΙΝΩ
δικαιωμένος ΣΤΟΝ ΠΑΤΕΡΑ , και δεν θα με βλέπετε πια... Προέρχομαι από τον Πατέρα και ήρθα στον κόσμο. Τώρα αφήνω πάλι τον κόσμο και πηγαίνω ΣΤΟΝ ΠΑΤΕΡΑ. >  . Τι έχουν να πουν οι αντιτριαδικοί ;..»
  • Μόνο που ο Ιησούς που μιλάει είναι ο άνθρωπος Ιησούς. Εάν μιλούσε εδώ ο Ιησούς σαν Θεότητα δεν θα είχε νόημα να πάει κάπου γιατί είναι απανταχού παρών. Ούτε έχει ανάγκη δικαίωσης ο Θεός(αφού είναι η δικαιοσύνη), αλλά ο άνθρωπος Ιησούς. Γι αυτό ενώ στο πρώτο εδάφιο λέει ότι θα παρακαλέσει τον Πατέρα (ως άνθρωπος)να δώσει τον παράκλητον, στο δεύτερο λέει ότι  Αυτός ο ίδιος θα τον στείλει (ως ο Θεός) αποκαλύπτοντας την ταυτότητά Του, την Θεότητα του Πατέρα. 
  • Είναι ο παράκλητος μήπως "άλλο" πρόσωπο ;
Στο Ιωανν. 14, 15-16  ο Ιησούς λέει ότι θα παρακαλέσει τον Πατέρα να στείλει άλλον παράκλητο και στην συνέχεια αποκαλύπτει ότι :
«Ουκ αφήσω υμάς ορφανούς ,έρχομαι πρός υμάς.» αποκαλύπτοντας την ταυτότητα του Αγίου Πνεύματος, τον Εαυτόν του και σαν Παράκλητο της αληθείας.