λεγούσης, Ὃ βλέπεις γράψον εἰς βιβλίον καὶ
πέμψον ταῖς ἑπτὰ ἐκκλησίαις, εἰς Ἔφεσον καὶ εἰς Σμύρναν καὶ εἰς Πέργαμον καὶ εἰς
Θυάτειρα καὶ εἰς Σάρδεις καὶ εἰς Φιλαδέλφειαν καὶ εἰς Λαοδίκειαν.
Ορισμένα χειρόγραφα αναφέρουν μεταξύ της
λέξεως «λεγούσης» και του «ο βλέπεις» τα εξής: «Εγώ είμαι το Α και
το Ω ο πρώτος και ο έσχατος». Οι καλύτερες περγαμηνές δεν το αναφέρουν, όμως το
ίδιο υπάρχει στο α:8, κα:6, κβ:13, ακόμα στον Ησ.μδ:6, μη:42.
λεγούσης
ο βλέπεις γράψον
Αυτή η φωνή διατάζει τον Ιωάννη ό,τι βλέπει
να το γράψει σ’ ένα βιβλίο. Αυτό σημαίνει πως ό,τι έβλεπε θα το έγραφε σε
ρόλους από πάπυρο όπως ακριβώς γράφτηκαν τα Ευαγγέλια και οι επιστολές. Ο Θεός
χρησιμοποίησε την ίδια μέθοδο τόσο στην Π.Δ. όσο και στην Κ.Δ. Έγραψε το λόγο
Του σε βιβλίο.
και
πέμψον ταις επτά εκκλησίαις
Πρέπει να θυμόμαστε ότι ο 7 εκκλησίες
συμβολίζουν το πλήρωμα της εκκλησίας των εθνών από τον καιρό του Χριστού μέχρι
και τη μεγάλη θλίψη.
Το γράμμα λοιπόν αυτό στάλθηκε σε 7
διαφορετικά σημεία όπου υπήρχαν 7 διαφορετικές συναθροίσεις πιστών.
Θα δούμε ότι οι 7 εκκλησίες δεν είναι μόνο
7 συγκεντρώσεις πιστών των τότε χρόνων και τίποτα παραπάνω, αλλά οι 7 χρονικές
περίοδοι της εκκλησίας από το 30 μ.Χ. μέχρι το τέλος της Μεγάλης Θλίψης.
Οι 7 εκκλησίες και τι συμβολίζουν
α) Αποκ.α:1-3
Το βιβλίο δεν γράφτηκε μόνο για τους Χριστιανούς της Μ. Ασίας γιατί λέει
ο Ιωάννης ότι αυτή η Αποκάλυψη του Ιησού Χριστού δόθηκε για να «ΔΕΙΞΕΙ ΕΙΣ ΤΟΥΣ
ΔΟΥΛΟΥΣ ΑΥΤΟΥ». Αυτό περικλείει όλους τους Χριστιανούς και όχι μόνο τις 7
επιτόπιες εκκλησίες. Μέσα σ’ αυτή την πρόταση περιλαμβάνονται και οι μαθητές.
Ακόμη περιλαμβάνει τους πιστούς στην
Ιερουσαλήμ, Ιουδαία, Παλαιστίνη, Ελλάδα, Ρώμη, Γαλατία, Καππαδοκία, Αίγυπτο,
Συρία κτλ. δηλαδή όλο το χριστιανικό κόσμο.
Είναι ένα ανοικτό μήνυμα σε όλους τους
πιστούς της Κ.Δ. Στο α:3 διαβάζουμε: «μακάριος
ο αναγινώσκων, και οι ακούοντες τους λόγους της προφητείας, και φυλάττοντες τα
γεγραμμένα εν αυτή». Αν λοιπόν ήταν γραμμένο μόνο για 7 επιτόπιες
εκκλησίες, δεν θα ήταν δυνατόν για μας να «τηρούμε τα εν αυτή» γεγραμμένα και
να είμαστε μακάριοι.
β) Υπήρχαν περισσότερες από 7 εκκλησίες στη Μ. Ασία τους
Ρωμαϊκούς χρόνους.
Υπήρχε εκκλησία στη Γαλατία, στη Μίλητο,
στις Κολοσσαίς, στη Μαγνησία, στη Θαλίδα, στη Λυδία. Άρα, οι 7 εκκλησίες
χρησιμοποιήθηκαν μόνο σαν σύμβολα και όχι για ν’ αποκλείσουν τους άλλους
Χριστιανούς. Χρησιμοποίησε ο Κύριος τα ονόματα αυτών των εκκλησιών για να
εκφράσει το πνεύμα κάθε μιας από τις 7 αυτές περιόδους. Για να εκφράσει την
πρώτη εκκλησία που ήταν η περίοδος της χαράς και της αφιέρωσης, διαλέγει την Έφεσο
που σημαίνει ευχαρίστηση, τέρψη. Για να εκφράσει το θανατικό που είχε γίνει
στην εκκλησία την περίοδο των διωγμών χρησιμοποιεί το όνομα Σμύρνα, που
είναι το βάλσαμο για τους νεκρούς. Για να εκφράσει την ανάμειξη της εκκλησίας
με τις πολιτικές εξουσίες χρησιμοποιεί το όνομα Πέργαμος, που σημαίνει
υπεργαμία, πολλοί γάμοι. Για να εκφράσει τη στροφή της εκκλησίας προς το
σκοτάδι, παίρνει το όνομα Θυάτειρα = Κόρη της Τύρου = Ιεζάβελ. Για να
εκφράσει ότι μέσα απ’ αυτή την εκκλησία του σκοταδισμού μερικοί ξέφυγαν παίρνει
το όνομα Σάρδεις που είναι η περίοδος της μεταρρύθμισης. Για να εκφράσει
την εκκλησία των ημερών μας που ο Θεός θα φέρει τη φιλαδέλφεια την αγάπη και θ’
αποκαταστήσει την εκκλησία Του, χρησιμοποιεί τη Φιλαδέλφεια. Τέλος, για
να εκφράσει την εκκλησία «κατσίκια» που θέλει να γίνει κριτής των πάντων μη
υπακούοντας στο Θεό και στις εξουσίες που Αυτός έθεσε, πήρε το όνομα Λαοδίκεια
= ο λαός δικάζει και δεν αφήνει το Θεό να έχει κριτές πάνω στο λαό Του, αλλά ο
λαός έγινε ο κριτής.
γ) Για κάθε μια από τις 7 εκκλησίες αναφέρεται κι ένα
πνευματικό πρόβλημα που όμως δεν ήταν αποκλειστικά και μόνο πρόβλημα μιας από
τις 7 εκκλησίες.
Στο 2ο και 3ο
κεφάλαιο ο Κύριος αποκαλύπτει τα προβλήματα των εκκλησιών αυτών και βρίσκουμε
ότι αυτά δεν ήταν προβλήματα αποκλειστικά και μόνο μίας από τις 7 εκκλησίες.
Παράδειγμα η Έφεσος δεν ήταν η μόνη
εκκλησία που άφησε την πρώτη αγάπη της. Η εκκλησία της Σμύρνας δεν ήταν η μόνη
που είχε διωγμούς. Η Πέργαμος δεν ήταν η μόνη που έφερε την διδασκαλία του
Βαλαάμ. Η εκκλησία των Θυάτειρων δεν ήταν η μόνη με διδαχές της Ιεζάβελ που
απατούσαν τους αγίους. Η Σάρδεις δεν
ήταν η μόνη με μόλυνση και πνευματικό θάνατο στα τέκνα της. Η Φιλαδέλφεια δεν
ήταν η μόνη με πνευματική δύναμη και με ανοικτή θύρα μπροστά της, ούτε η μόνη
που κράτησε το όνομα και τον λόγο του Ιησού. Η Λαοδίκεια δεν ήταν η μόνη εκκλησία με χλιαρότητα και σαρκική αυτάρκεια.
Έτσι κάθε μια από αυτές τις εκκλησίες της
Μικράς Ασίας και κάθε χριστιανική εκκλησία μέσα στον κόσμο δια μέσου των αιώνων
είχε και έχει όλες αυτές τις πνευματικές καταστάσεις αναμεμιγμένες μέχρι ενός
βαθμού μέσα της. Κι αυτό είναι μια απόδειξη ότι κάτω από το σύμβολο των 7
εκκλησιών απεικονίζονται όλες οι χριστιανικές εκκλησίες σαν σύνολο.
δ) Κάθε μια από τις 7 εκκλησίες έχει κι ένα διαφορετικό
βραβείο από το Χριστό, όμως το ίδιο βραβείο ο Χριστός το έδωσε σ’ όλη την εκκλησία
και όχι μόνο σε μία επιτόπια.
Κάθε νικητής θα συμμετάσχει στο ίδιο
βραβείο, τα βραβεία του Ιησού ανήκουν σε κάθε πιστό ανεξάρτητα.
Οι νικηφόροι άγιοι της Εφέσου δεν θα είναι οι μόνοι που θα φάνε από το
δέντρο της ζωής γιατί αυτό θα δοθεί σε όλους τους νικητές. (Αποκ.κβ:14)
Οι νικώντες άγιοι της εκκλησίας της Σμύρνας
δεν θα είναι οι μόνοι που δεν θα αδικηθούν από το δεύτερο θάνατο. Αν ήταν μόνο
γι’ αυτούς, τότε αλίμονο μας. Όμως το κατά Ιωαν.ε:24 μας καθησυχάζει γιατί λέει
ότι όλοι οι πιστοί δεν θα γευτούν το 2ο θάνατο.
Οι νικηφόροι της εκκλησίας της Περγάμου δεν
θα είναι οι μόνοι άγιοι που θα απολαύσουν το μάννα το κεκρυμένο και τη λευκή
ψηφίδα με νέο όνομα επ’ αυτής. Στο Ιωαν.ς:51 ο Χριστός αναφέρεται σε κάθε
πιστό, όσο δε για το νέο όνομα, ο Ησ.ξβ:2 αναφέρεται για όλη τη Σιών, που είναι
η παγκόσμια εκκλησία του Ιησού.
Οι άγιοι των Θυάτειρων που θα νικήσουν δεν
θα είναι οι μόνοι που θα κυβερνήσουν τα έθνη εν ράβδω σιδηρά στην χιλιετή
βασιλεία επί γης. Αν αυτό είναι αλήθεια τότε οι 12 απόστολοι εξαιρούνται, ενώ ο
Χριστός τους είπε ότι θα είναι κριτές του Ισραήλ (Ματθ.ιθ:28 Αποκ.κ:4
Αποκ.γ:21). Οι άγιοι των Σάρδεων δεν θα είναι οι μόνοι των οποίων το
όνομα δεν θα σβηστεί από το βιβλίο της ζωής. Στην Αποκ.ιθ:7,8 δείχνει τη Νύμφη
ενδεδυμένη λινό λευκό και η Νύμφη είναι περισσότερο από την εκκλησία των
Σάρδεων.
Οι νικητές άγιοι της Φιλαδέλφειας δεν είναι
οι μόνοι που θα γίνουν στύλοι στο ναό του Θεού, ούτε οι μόνοι με νέο όνομα.
Γαλ.β:9. Ο Ιάκωβος, ο Πέτρος, ο Ιωάννης ονομάζονται στύλοι της εκκλησίας.
Οι Λαοδικείς νικητές άγιοι δεν είναι οι
μόνοι που θα καθίσουν στο θρόνο του Χριστού (Αποκ.β:27). Οι Θυατειρείς έχουν
την ίδια υπόσχεση, καθώς και όλο το σώμα του Χριστού.
Το θέμα είναι ότι κάθε νικητής Χριστιανός
είναι κληρονόμος όλων αυτών των βραβείων και υποσχέσεων ταυτόχρονα. Άρα το
μήνυμα πρέπει να περιλαμβάνει όλη την εκκλησία.
ε) Γνωρίζουμε ότι οι 7 εκκλησίες αναφέρονται σε 7
χρονικές περιόδους της εκκλησίας, γιατί ο Ιωάννης ενώ ήταν εν πνεύματι στην
ημέρα του Κυρίου, γύρισε πίσω να κοιτάξει προς τη φωνή που του μιλούσε και που
έμοιαζε με σάλπιγγα.
Πρέπει να θυμόμαστε ότι η ημέρα του Κυρίου
είναι μια χρονική περίοδος που ακόμη και για μας είναι μελλοντική.
Είναι κατανοητό ότι γύρισε ενώ ήταν μέσα
στην όραση. Ήταν κάτι που το Πνεύμα το Άγιο ήθελε να περιληφθεί. Αυτή λοιπόν η
στροφή ήταν για να δει ο Ιωάννης μέσα στο χρόνο, την πορεία της εκκλησίας από
το 30 μ.Χ. μέχρι την ημέρα του Κυρίου κι όχι μόνο για 7 επιτόπιες εκκλησίες της
Μ. Ασίας.
ς) Οι 7 εκκλησίες είναι συμβολικές γιατί η εκκλησία του
Θεού ονομαζόταν Ισραήλ στην Π.Δ. αλλά εδώ είναι διαφορετικά. Ο Ιησούς απευθύνεται
στην εκκλησία με αποκλειστικά εθνικά ονόματα.
Είναι ονόματα που φανερώνουν ότι έχουμε μία
καινούρια οικονομία που αρχίζει από το 30 μ.Χ. και τελειώνει με το σφράγισμα
των 144.000 Ισραηλιτών. (Τότε ο Θεός επιστρέφει τους Ισραηλίτες σαν έθνος στον
Εαυτό Του ). Αυτά τα εθνικά ονόματα φανερώνουν ότι η οικονομία των εθνών είναι
τώρα στο προσκήνιο. Ρωμ.ια:25-27.
ζ) Είδαμε προηγούμενα ότι ο αριθμός 7 είναι συμβολικός
μέσα στο λόγο του Θεού.
Οι πρώτοι αναγνώστες αυτού του βιβλίου το
96-100 μ.Χ. αμέσως θα αναγνώριζαν αυτό
τον αριθμό σαν συμβολικό, ακόμα κι αν δεν καταλάβαιναν την πλήρη έννοιά του. Θα
έβλεπαν ότι σήμαινε κάτι παραπάνω από ένα απλό νούμερο.
η) Κανένα βιβλίο της Βίβλου δεν γράφτηκε για ν’ ακουστεί
και να διαβαστεί μόνο από μια κατηγορία ανθρώπων ή μόνο από τους πρώτους
πιστούς στους οποίους γράφτηκε.
Ένα άλλο αξιοσημείωτο γεγονός είναι ότι ενώ
ο Χριστός κάθε φορά απευθύνεται μόνο σε μια εκκλησία, λέει: «Όστις έχει ωτίον ας ακούσει τι λέγει το πνεύμα ΠΡΟΣ ΤΑΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ». Δηλαδή καλεί κάθε πιστό από κάθε εκκλησία να
ακούσει τι λέγει το Πνεύμα και στις 7 εκκλησίες.
Ο απόστολος Παύλος εξηγεί αυτή την αλήθεια
στη Β’ Τιμ.γ:16 όταν λέει ότι: «πάσα
γραφή θεόπνευστος και ωφέλιμος πρός διδασκαλίαν....» και αυτό περικλείει
και την Αποκάλυψη.
θ) Το γράμμα αυτό απευθύνεται σε 7 εκκλησίες τις ημέρες
του Ιωάννη, όμως το βιβλίο είναι γεμάτο από αποκαλύψεις που έχουν να κάνουν με
τις τελευταίες μέρες.
Είναι πραγματικά εκτός πραγματικότητας το
να πιστεύουμε ότι ο Θεός ήθελε να πληροφορήσει μόνο εκείνους τους χριστιανούς
του πρώτου αιώνα για τα γεγονότα που θα συμβούν απ’ τον 20ο αιώνα και
μετά.
ι) Κάθε ένα από τα μηνύματα περιέχει τις φράσεις «Όστις έχει ωτίον ας ακούσει τι λέγει
το πνεύμα πρός τας εκκλησίας» και «Εις τον νικώντα θέλω...» Βλέπουμε ότι
και οι δύο περιπτώσεις αναφέρονται άχρονα σε πιστούς που πρέπει να έχουν και να
πράξουν αυτά τα πράγματα.
Αλίμονο αν οι νικώντες ήταν μόνο τότε, ή άκουγαν μόνο τότε τι λέγει το Πνεύμα.
ια) Αποκ.α:20 μας λέει για το μυστήριο των 7 αστέρων και
των 7 λυχνιών και εξηγεί ότι αυτές οι 7 λυχνίες είναι 7εκκλησίες. Αν το μήνυμα των κεφαλαίων β και γ
απευθύνεται μόνο σε 7 επιτόπιες εκκλησίες, τότε η ερώτηση είναι: ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΟ
ΜΥΣΤΗΡΙΟ;
ιβ) Υπάρχουν στοιχεία στο κείμενο που απευθύνεται στην
εκκλησία της Φιλαδέλφειας (Αποκ.γ:10) που είναι αδύνατον να αναφέρονται σε μια
τότε επιτόπια εκκλησία
«Επειδή εφύλαξας τον λόγο της υπομονής μου ΚΑΙ ΕΓΩ
ΘΕΛΩ ΣΕ ΦΥΛΑΞΕΙ ΕΚ ΤΗΣ ΩΡΑΣ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΣΜΟΥ ΗΤΙΣ ΜΕΛΛΕΙ ΝΑ ΕΛΘΕΙ ΕΠΙ ΤΗΣ
ΟΙΚΟΥΜΕΝΗΣ ΟΛΗΣ ΔΙΑ ΝΑ ΔΟΚΙΜΑΣΕΙ ΤΟΥΣ ΚΑΤΟΙΚΟΥΝΤΑΣ ΕΠΙ ΤΗΣ ΓΗΣ».
Αυτή η ΩΡΑ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΣΜΟΥ δεν είναι άλλη από
τη μεγάλη θλίψη, γιατί μόνο τότε θα γίνει σε όλο το πρόσωπο της γης και θα
δοκιμάσει τους κατοικούντες επί της γης. Αυτό είναι αδύνατον να έγινε τότε και
μόνο στην εκκλησία της Φιλαδέλφειας. Τέτοιο γεγονός δεν είναι γνωστό στην
ιστορία.
Επίσης μια άλλη ερώτηση γεννιέται: Γιατί να
φυλάξει μόνο τη Φιλαδέλφεια και όχι τις υπόλοιπες που μόλις είπε ότι θα
ανταμείψει και θα σώσει;
Βλέπουμε λοιπόν ότι είναι αδύνατον ν’
αναφέρεται σε 7 επιτόπιες εκκλησίες και μόνο, αλλά μάλλον, στο πλήρωμα της
εκκλησίας του Χριστού από την αρχή της (30 μ.Χ.) μέχρι το ένδοξο τέλος της που
είναι η Αρπαγή, και το υπόλοιπό της που θα περάσει μέσα από τη θλίψη.