Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Σάββατο 17 Αυγούστου 2013

Ασυναρτησία ή ακόμη μια λαθροχειρία ;

Ας αναλύσουμε με την απλή λογική ένα ανούσιο αλλά γνωστό κείμενο που αποδίδεται στον Τερτυλλιανό και το επικαλούνται πυκνά-συχνά οι προασπιστές της καθέδρας θρησκευτικής "νομιμότητας" :

"...Ας μας δείξουν την αρχή των εκκλησιών τους, ας ξεδιπλώσουν μπροστά μας τους καταλόγους των επισκόπων που ακολουθούν διαδοχικά από την αρχή, ώστε ο πρώτος τους επίσκοπος θα έχει ως προστάτη και προκάτοχο του κάποιον από τους Αποστόλους ή τους αποστολικούς άνδρες, οι οποίοι συνδέονται σταθερά με τους Αποστόλους. Αυτός είναι ο τρόπος, με τον οποίο οι αποστολικές Εκκλησίες μεταβιβάζουν τους επισκοπικούς καταλόγους τους, όπως η Εκκλησία των Σμυρναίων, η οποία διατηρεί την παράδοση ότι ο Πολύκαρπος τοποθετήθηκε από τον Ιωάννη όπως η Εκκλησία των Ρωμαίων, όπου ο Κλήμης χειροτονήθηκε από τον Πέτρο... "
Ποιοί είναι οι επίσκοποι που τα ονόματά τους θα σχημάτιζαν έναν τέτοιο κατάλογο;(οι ημερομηνίες είναι κατα προσέγγιση) :
Λίνος......................... 70μΧ
Κλήτος....................... 80μΧ
Κλήμης......................  90μΧ
Ευάριστος................   100μΧ
Ξυστός......................115μΧ
Τελέσφορος.............    125μΧ
Υγίνος.......................136μΧ
Πίος..........................140μΧ
Ανίκητος...................  155μΧ
Σωτήρ....................... 165μΧ
Ελεύθερος................    175μΧ
Βίκτωρ...................... 190μΧ
Ζεφυρίνος................    200μΧ
Κάλλιστος.................   218μΧ
ομως :
1) Ο Κλήμης σαφώς δεν ήταν τριαδικός , ενώ απο τους υπόλοιπους, τουλάχιστον οι 5  έχουν χαρακτηριστεί μονοθειστές από τον Τερτυλλιανό και τους οπαδούς του, και για τους λοιπούς του καταλόγου δεν έχουμε κανένα στοιχείο. O Tερτυλλιανός ανήκε (στην τριαδική) μοντανική εκκλησία. Η επίκληση λοιπόν της διαδοχής (απο κάποιον που αποστάτησε απο αυτή την διαδοχή) ,αν μη τι άλλο είναι περίεργη.
2) Αν έλεγε "πρεσβυτέρων" ή "πρεσβυτέρων-επισκόπων" θα έδενε καλύτερα το κείμενο με την συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Η φράση "επισκόπων" μας βάζει σε σκέψεις .
3)Στο κείμενο αναφέρεται ο μύθος της ίδρυσης της εκκλησίας απο τον Πέτρο . Αν το συσχετίσουμε με την χρήση που του έκαναν αργότερα οι παπικοί για να αποδείξουν την πρωτοκαθεδρία τους οδηγούμαστε σε ακόμη μεγαλύτερες σκέψεις.
4) Ο Τερτυλλιανός φαίνεται να αγνοεί τους δύο πρώτους επισκόπους (ξεκινάει με τον Κλήμη) , και σίγουρα δεν αναφέρεται στους τελευταίους 6 που ήταν σύγχρονοί του . Τότε όμως όταν λέει για ξεδίπλωμα καταλόγων που αναφέρεται ; Σε κατάλογους 6 μόνο ονόματων ; Εξι ονόματα δεν είναι κατάλογοι, είναι μια αράδα. 
Να υποθέσουμε οτι ήταν μειωμένης αντίληψης ή οτι είχε το ακαταλόγιστο; Γνωρίζουμε οτι ήταν ευφυής συγγραφέας .
Είναι λοιπόν λογικότερο να σκεφτούμε την εκδοχή οτι η ασυναρτησία αυτή πιθανόν να μην γράφτηκε ποτέ απο τον Τερτυλλιανό , και να είναι ακόμη ένα "πειστήριο" σκοπιμότητας  όπως τα τόσα άλλα που έχουν στην πορεία του χρόνου χαλκευθεί από τους εξουσιαστές.