Υπάρχουν τομείς στη ζωή του κάθε ανθρώπου,
ανεξαρτήτως φύλου, ακόμα και στη ζωή των Χριστιανών, που όταν ατονήσουν, μπορεί
να τον καταστρέψουν ανεπανόρθωτα.
Υπάρχουν άνθρωποι, ευυπόληπτοι κατά τα άλλα,
που αρέσκονται ν' ασχολούνται αρκετά με ανθρώπους, που δεν έχουν ηθικούς φραγμούς.
Τους συναρπάζουν ανήθικα κινηματογραφικά ή θεατρικά έργα, το γυμνό στις εφημερίδες
και τα περιοδικά, χαλαρώνουν ηθικά και με μαθηματική ακρίβεια, καταλήγουν στο
να μιμηθούν τους προβαλλόμενους σαν ήρωες. Ο Χριστιανός δεν έχει καμιά θέση να
εκθέτει την ψυχή του σε τέτοια ύποπτα θεάματα και αναγνώσματα. Ο Θεός μας προειδοποιεί
να απέχουμε από αμαρτωλούς ανθρώπους, όταν πρόκειται να ζηλέψουμε και να μιμηθούμε
τις πράξεις τους. «Εάν ίδης κλέπτnv, τρέχεις μετ' αυτού και μετά μοιχών είναι
η μερίς σου» (Ψαλμ.ν:18). Αλλά το κυριότερο είναι μέσα στην καρδιά μας να
μισούμε οτιδήποτε αντιτίθεται στο Νόμο του Θεού. Να μην έχουμε εμείς καμιά
συμμετοχή στην μερίδα των κλεπτών και μοιχών, γιατί την μερίδα αυτή, την
προσφέρει ο Σατανάς.
Επίσης ο άνθρωπος ο πιστός, που δικαιώθηκε
με τη χάρη του Θεού και ελευθερώθηκε από το ψεύδος του Διαβόλου, πρέπει να
μισεί τα έργα των ασεβών, οποιαδήποτε και αν είναι αυτά. Σε καμιά περίπτωση δεν
πρέπει να δίνει το δίκιο στους ασεβείς. Ακόμα και στους κοσμικούς κύκλους κολάζεται
η αμετροέπεια. «Τον λέγοντα προς τον ασεβή, είσαι δίκαιος, τούτον οι λαοί
θέλουσι καταρασθή, και τα έθνη θέλουσι βδελύττεσθαι» (Παρ.κδ:24).
Και καταλήγει η καταφανής αδικία στο να
χειροκροτείται ο άδικος και αμαρτωλός. «Όσοι εγκαταλείπουσι τον νόμον,
εγκωμιάζουσι τους ασεβείς, αλλά οι φυλάττοντες τον νομον, αντιμάχονται εις
αυτούς» (Παρ.κη:4).
Όταν ο άνθρωπος αρχίζει ν' απομακρύνεται από
τις διακηρύξεις του λόγου του Θεού, μπορεί να πέσει στον πειρασμό της ηθικής χαλάρωσης,
να μην αισθάνεται αποτροπιασμό για την έκλυση των ηθών, να μην φλέγεται για
την καταπάτηση του δίκιου και ορθού. Εάν δεν καυτηριαστεί έγκαιρα μπορεί να
καταλήξει σε αίσθημα χαράς ή χοντροειδής αδικία. Οι αρχιερείς της εποχής του
Χριστού δεν βρήκαν καμιά αδικία στο πρόσωπο του Χριστού, είχαν όμως καταληφθεί
από έντονη ζηλοτυπία και άσπονδο μίσος εναντίον Του, και σαν βρέθηκε ο
άνθρωπος και μάλιστα από τον κύκλο του Ιησού που θα Τον παρέδιδε, γέλασαν μ'
όλη τους την καρδιά. «Τότε ο Ιούδας ο Ισκαριώτης, εις των δώδεκα, υπήγε
προς τους αρχιερείς, δια να παραδώσει αυτόν εις αυτούς. Εκείνοι δε ακούσαντες
εχάρησαν και υπεσχέθησαν να δώσωσιν εις αυτόν αργύρια, και εζήτει πώς να
παραδώση Αυτόν εν ευκαιρία» (Μάρκ.ιδ:11).
Υπήρχε άραγε ηθική χαλάρωση περισσότερη απ'
αυτή; Δοξάζουμε, βέβαια, το Θεό που μετέτρεψε την αναμενόμενη αυτή κατάφορο
αδικία, που είχε σαν κατάληξη την σταύρωση του άμωμου Υιού του Θεού, σε
ανείπωτη ευλογία για όλους αυτούς που καταφεύγουν στα πόδια του Ιησού Χριστού,
και Τον δέχονται σαν προσωπικό Σωτήρα.
Στον πειρασμό της ηθικής χαλάρωσης πέφτει και
ο θρησκευόμενος όταν συμπορεύεται με δολοφόνους, που είναι βέβαιο, ότι θα καταλήξει
στο να τους μιμηθεί. Ο Σαύλος, ο ευσεβής Φαρισαίος, ο μετέπειτα Παύλος, έπεσε
σ' αυτό τον πειρασμό, πριν συναντήσει ακόμα το Χριστό και κατόπιν άρχισε να
δέρνει, να κακοποιεί τους πιστούς του Χριστού και να τους εξαναγκάζει να Τον
βλασφημούν. Όταν, αργότερα, διωκόταν ο ίδιος για την πίστη του στο Χριστό,
ομολογούσε: «Ότε εχύνετο το αίμα Στεφάνου του μάρτυρος του Χριστού και εγώ
ήμην παρών και συνεφώνουν εις τον φόνον αυτού, και εφύλαπον τα ιμάτια των
φονευόντων αυτόν» (Πράξ.κβ:20).
Είναι πράγματι τρομερή ηθική χαλάρωση για
κάποιους να γνωρίζουν μεν την δικαιοσύνη του Θεού, αλλά να σιγοντάρουν και να
επιδοκιμάζουν αυτούς που ρίχνονται σε πάσης φύσης αμαρτίες. «Οίτινες ενώ
γνωρίζουσι την δικαιοσύνην του Θεού, ότι οι πράττοντες τα τοιαύτα είναι άξιοι
θανάτου, ουχί μόνο πράττουσι αυτά, αλλά και συνευδοκούσιν εις τους πράττοντας»
(Ρωμ.α:32).
Τα αδέλφια του Ιωσήφ του γιου του Ιακώβ δεν
μπόρεσαν ν' αποβάλλουν το φθόνο και την ζηλοτυπία που έτρεφαν γι ' αυτόν, με
αποτέλεσμα ν' αποφασίσουν να τον σκοτώσουν, αλλά την τελευταία στιγμή άλλαξαν
γνώμη και τον πούλησαν σε διερχόμενους εμπόρους. Ο πειρασμός της ηθικής χαλάρωσης
συνέβαλε στην αποβολή κάθε αδελφικής αλληλεγγύης για την εξόντωση του αγαπημένου
γιου του Ιακώβ «Οι δε (αδελφοί του) ιδόντες αυτόν (τον Ιωσήφ) μακρόθεν,
πριν πλησιάση εις αυτούς, συνεβουλεύθησαν κατ' αυτού να φονειίσωσιν αυτόν»
(Γέν.λζ:18).
Ο πειρασμός της ηθικής χαλάρωσης είχε σαν
αποτέλεσμα να στασιάσουν οι συνεργάτες του Μωυσή και του Ααρών, για να τον ανατρέψουν
από την ηγεσία. Χρειάστηκε ο Θεός να χρησιμοποιήσει πολύ σκληρή τιμωρία για να
ματαιώσει τα σχέδιά τους. «Και συνήχθησαν (ο Κορέ, ο Δαθάν, ο Αβειρών
και ο Ρουβήν) εναντίον του Μωυσή και εναντίον του Ααρών, και είπον προς
αυτούς, Αρκεί εις εσάς, διότι πάσα η συναγωγή, πάντες είναι άγιοι και ο Κύριος
είναι μεταξύ αυτών, και διατί υψώνεσθε υπεράνω της συναγωγής του Κυρίου»
(Αριθ.ις:3).
Όπως αναφέραμε και προηγουμένως, οι Φαρισαίοι
που χάρηκαν από την απόφαση του Ιούδα να τους παραδώσει τον Ιησού, έπαθαν
τέτοιο ηθικό ξεχαρβάλωμα, που δεν ντράπηκαν ν’ αποφασίσουν να εξοντώσουν
Αυτόν. «Οι δε Φαρισαίοι εξελθόντες, συνεβουλεύθησαν κατ' Αυτού, δια να απολέσουν
Αυτόν» (Ματθ.ιβ:14), τον Άγιο των αγίων, το Μεσσία.
Την ίδια στάση τήρησαν οι Ιουδαίοι και προς
τον απ. Παύλο, που τους κήρυττε μετάνοια. «Και ότε έγινε ημέρα, τινές των
Ιουδαίων συνομώσαντες ανεθεμάτισαν εαυτούς, λέγοντες μήτε να φάγωσι, μήτε να
πίωσιν, εωσού φονεύσωσι τον Παύλον» (Πράξ.κγ:12).
Όταν ο άνθρωπος ακόμα και ο πιστός, δεν
δείξει το απαιτούμενο ενδιαφέρον να κρατήσει τις αποστάσεις από τους κλέπτες
και μοιχούς, τους ασεβείς και αμαρτωλούς, τους αδίκους και φθονερούς, τους
στασιαστές και εγκληματίες, το πιθανότερο είναι να υποστεί τέτοια ηθική
χαλάρωση, που να υποκύψει στον πειρασμό να τους μιμηθεί.
Αυτοί είναι μερικοί από τους ειδικούς πειρασμούς
των ανθρώπων γενικά και ειδικά των ανδρών. Ας τους προσέξουμε, και ας ζητήσουμε
την χάρη του Θεού να τους αποφύγουμε. Δεν είναι υποχρεωτικό να δοκιμάσουμε
όλους αυτούς τους πειρασμούς και μάλιστα να ενδώσουμε σ' αυτούς. Όσοι αναγεννηθήκαμε
από το Πνεύμα του Θεού, αναφωνούμε ότι «εις πάντα ταύτα υπερνικώμεν δια του
αγαπήσαντας ημάς» (Ρωμ.η:37).