Ο Θεός μας δημιούργησε με δύο υποστάσεις:
τη σωματική και την πνευματική. Η πνευματική υπόσταση έχει ανάγκη τη σύνδεσή μας
με το Θεό δια του Ιησού Χριστού. Αυτό επιτυγχάνουμε με την πίστη μας στο τελειωμένο
έργο του Υιού του Θεού. Η σωματική μας υπόσταση έχει ανάγκη της πρόσληψης
διαφόρων ουσιών για την διατήρησή της στη ζωή. Ο Δημιουργός μας προίκισε με το
δώρο της όρεξης για την αναζήτηση των απαραιτήτων συστατικών, αλλά ποτέ σε
βάρος της πνευματικής μας προόδου. Συμβαίνει όμως στον άνθρωπο, που γνώρισε την
επέμβαση του Θεού στην ζωή του, ωθούμενος από το αίσθημα της όρεξης, να
ζητάει την άμεση ικανοποίησή της με στοιχεία που πρέπει να του θυμίζουν
σκλαβιά, ντροπή και όμως αυτό δεν του συμβαίνει.
Για παράδειγμα, ο λαός Ισραήλ
που ελευθερώθηκε από τα χέρια του δυνάστη Φαραώ, κάποια στιγμή μέσα στην έρημο
τους άνοιξε η όρεξη για τα αγαθά που απολάμβαναν παλιά στην Αίγυπτο. Ξέχασαν όμως
τελείως, κάτω από ποιες βάναυσες συνθήκες τα γεύονταν. Παραπονούνταν λοιπόν
στο Μωυσή, "ενθυμούμεθα τα οψάρια,
τα οποία ετρώγαμεν εν Αιγύπτω δωρεάν, τα αγγούρια, και τα πεπόνια, και τα
πράσα, και τα κρεμμύδια και τα σκόρδα" (Αριθ.ια:5). Η σάρκα τους πεθύμησε
τις φτωχές εκείνες απολαύσεις, αλλά λησμόνησαν τον βούρδουλα του κατακτητή.
Έπεσαν στον πειρασμό της σαρκικής ζωής. Βέβαια, το συναίσθημα της
αυτοσυντήρησης είναι θείο δώρο: "Ο εργαζόμενος εργάζεται δι ' εαυτόν,
διότι το στόμα αυτού αναγκάζει αυτόν" (Παρ.ις:26).
Από τη στιγμή όμως που ρίχνεται με αναισθησία
στην σπάταλη ικανοποίηση των ορέξεών του, μόνο κακό κάνει στον εαυτό του,
αμαρτάνει. Αυτό το βλέπουμε σ' αυτόν που παραδίδεται στην αλόγιστη οινοποσία.
Ο λόγος του Θεού μας ανακαλεί στην τάξη: «Μη θεώρει τον οίνον ότι κοκκινίζει,
ότι δίδει το χρώμα αυτού εις το ποτήριο, ότι καταβαίνει ευχαρίστως. Εν τω τέλει
αυτού δάκνει ως όφις, και κεντρώνει ως βασιλίσκων, οι οφθαλμοί σου θέλουσι
κοιτάξει αλλοτρίας γυναίκας, και η καρδιά σου θέλει λαλήσει αισχρά, και θέλεις
είσθαι ως κοιμώμενος εν μέσω θαλάσσης, και κοιτόμενος επί κορυφής καταρτίου. Με
έτυπτοv, θέλεις ειπεί, και δεν επόνεσα, με έδειρας και δεν ηστάνθην , πότε θέλω
εγερθή, δια να υπάγω να ζητήσω αυτόν (τον οίνον) πάλιν;» (Παρ.κγ:31-35).
Αλλ'
όσο και να προσπαθήσει ο άνθρωπος να ικανοποιήσει τις σωματικές του επιθυμίες,
η ψυχή του θα λιμοκτονεί «Πάς ο μόχθος του ανθρώπου είναι δια το στόμα
αυτού και όμως η ψυχή δεν χορταίνει» (Εκκλ.ς:7). Ο άνθρωπος που
αντιτάσσεται στο θέλημα του Θεού, οτιδήποτε και αν κάνει είναι καταδικασμένος
σε αποτυχία και φρούδες θα αποδειχθούν οι προσπάθειες να ικανοποιήσει τα όποια
πάθη του. «Καθώς μάλιστα ο πεινών ονειρεύεται, ότι ιδού τρώγει, πλήν εξεγείρεται
και ιδού είναι ητονισμένος, και η ψυχή αυτού διψά, ούτω θέλουσι είσθαι τα
πλήθη πάντων των εθνών, των πολεμούντων εναντίον του όρους Σιών» (Ης.κθ:8)
.
Ο άνθρωπος που υποκύπτει στον πειρασμό της
σαρκικής ζωής είναι πάντα ανικανοποίητος, κενός. Το αλκοόλ στέκεται αδύνατο
να γεμίσει το είναι του ανθρώπου. Όσο πιο πολύ το χρησιμοποιεί τόσο πιο πολύ
το ζητάει ο οργανισμός του. «Έλθετε, λέγουσι, θέλω φέρει οίνον, και θέλομεν
μεθυσθή με σίκερα, και αύριον θέλει είσθαι ως η ημέρα αύτη, πολύ πλέον άφθονος»
(Ης.να:12) .
Η λαιμαργία είναι ένα από τα επτά θανάσιμα
αμαρτήματα και ο λόγος του Θεού μας κρούει τον κώδωνα του κινδύνου : «Όταν
καθίσης να φάγης μετά άρχοντος, παρατήρει επιμελώς τα παρατιθέμενα έμπροσθέν
σου, και βάλε μάχαιραν εις τον λαιμόν σου, εάν είσαι αδηφάγος» (Παρ.κγ:1).
Συνήθως ενδίδεις στον πειρασμό της σαρκικής
ζωής, όταν συναναστρέφεσαι με ανθρώπους που είναι παραδομένοι στην οινοποσία
και την ασωτία. «Μη έσο μεταξύ οινοποτών, μεταξύ κρεοφάγων ασώτων» (Παρ.κγ:20).
Άπεχε απ' αυτούς.
Ενώ η συνετή χρήση των αγαθών του Θεού είναι
μια προσωπική μας ευλογία και δίνει την ευκαιρία και στους ενδεείς να
συμμερισθούν με μας τα δώρα του Θεού , η αλόγιστη χρήση αυτών , ναρκώνει και
αποκοιμίζει τον άνθρωπο με αποτέλεσμα να καταληφθεί εξ απήνης. Ο Ιησούς Χριστός
σχηματίζοντας το πορτραίτο των εσχάτων καιρών προτρέπει τους δικούς Του να
λάβουν όλα τα ενδεδειγμένα μέτρα. «Προσέχετε δε εις εαυτούς, μήποτε βαρυνθώσιν
αι καρδίαι σας από κραιπάλης και μέθης και μεριμνών βιωτικών και επέλθη αιφνιδίως
εφ' υμάς η ημέρα εκείνη» (Λουκ.κα:34).
Η σάρκα μας, ο εαυτός μας είναι σύμμαχος του
Σατανά και πρέπει να τεθεί σε αχρηστία. Ήδη, πάνω στο Γολγοθά, ο Ιησούς Χριστός
πεθαίνοντας για τις αμαρτίες μας, μας έδωσε τη δύναμη να θανατώσουμε τον παλιό
μας άνθρωπο μ' όλα τα πάθη και τις επιθυμίες. Αν αυτό το πιστεύουμε ότι «Ο
παλαιός ημών άνθρωπος συνεσταυρώθη μετά του Χριστού, δια να καταργηθή το
σώμα της αμαρτίας» (Ρωμ.ς:6), τότε απαλλαχθήκαμε από ένα άχαρο εμφύλιο
πόλεμο μέσα μας. Ο Διάβολος θα χρησιμοποιήσει όλα τα μέσα ν' αναβιώσει μέσα μας
την αμαρτωλή φύση. Υποχρέωσή μας είναι να υποτάξουμε όλες τις σαρκικές μας επιθυμίες,
όσες φορές κι αν ξυπνούν, και να τις επανατοποθετούμε στον Γολγοθά, στον θάνατο
που είναι και η αξία τους. Ο απόστολος Παύλος δοκίμαζε διαρκώς αυτή την πείρα
όταν έγραφε στους σαρκικούς χριστιανούς στην Κόρινθο: «Εγώ λοιπόν, ούτω
τρέχω, ουχί αβεβαίως, ούτω πυγμαχώ, ουχί ως κτυπών τον αέρα, αλλά δαμάζω το
σώμα μου και δουλαγωγώ, μήπως εις άλλους κήρυξας, εγώ γίνω αδόκιμος» (Α'
Κορ.θ:26-27).
Οι άνθρωποι, που είναι εκτός της πίστης του
Χριστού, εκτελούν τις επιθυμίες της σάρκας, γιατί αυτή είναι η φύση τους. Ο
άνθρωπος, όμως, που βγήκε από την Αίγυπτο της αμαρτίας, εάν δεν γεμίσει με το
Πνεύμα του Θεού, είναι πολύ πιθανό να επιθυμήσει κάποια στιγμή και να νοσταλγήσει
την παλιά αμαρτωλή ζωή, όλα εκείνα τα ευτελή πράγματα. Αμέσως πρέπει να
θυμηθεί το πόσο υπέφερε στην σκλαβιά της αμαρτίας, για την οποία χρειάστηκε να
πεθάνει ο Υιός του Θεού και να φρονεί ότι είναι νεκρός για την αμαρτία και
ζωντανός στο Θεό δια του Ιησού Χριστού. Όταν ξυπνήσει μέσα του αυτή η επιθυμία
να περιπέσει στον πειρασμό να κάνει μια σαρκική ζωή, ας συνεχίζει να θυμίζει
στον εαυτό του, ότι το φρόνημα της σάρκας είναι έχθρα προς το Θεό.