Στις ημέρες μας έχουμε, εθνικιστικές
εξεγέρσεις και εμφύλιους πολέμους που ξεκινούν από την έλλειψη αγάπης, ο ένας
για τον άλλο και κινούνται από αόρατα σκοτεινά νήματα, για την αυτοκαταστροφή
τους.
Στην περίοδο της διακονίας
του Γιου του ανθρώπου, βλέπουμε να υπάρχουν φυλετικές διακρίσεις με αποτέλεσμα
να χάνονται ευκαιρίες να ευεργετηθούν οι διάφορες εθνικότητες. Συγκεκριμένα, το
παλιό Νότιο βασίλειο, το γνωστό σαν βασίλειο του Ιούδα, υπέβλεπε το Βόρειο βασίλειο,
το γνωστό σαν βασίλειο του Ισραήλ. Σε μια πολύ παρωχημένη εποχή, το βασίλειο
του Νότου με πρωτεύουσα την Ιερουσαλήμ ανέδειξε και πολύ ευσεβείς φυσιογνωμίες,
ενώ το βασίλειο του Βορρά ανέδειξε βασιλείς, που το παράδειγμα τους ήταν μόνο
προς αποφυγή.
Οι Σαμαρείτες
προέρχονται από γάμους με τους Ασσύριους κατακτητές, τους οποίους είχαν
εξαναγκαστεί να κάνουν, γι’ αυτό και οι νότιοι θεωρούσαν τους Σαμαρείτες δαιμονιζόμενους.
Οι Βόρειοι όμως, είχαν διδαχτεί ότι ο χώρος στον οποίο ζούσαν, ήταν ο πιο
ιερός. Ο Χριστός έδωσε ίσες ευκαιρίες τόσο στους Σαμαρείτες, όσο και στους
Ιουδαίους να μετανοήσουν και να σωθούν. «Έπρεπε δε να περάση δια της
Σαμαρείας. Έρχεται λοιπόν εις πόλιν της Σαμαρείας λεγομένην Συχάρ, πλησίον του
αγρού, τον οποίο ο Ιακώβ έδωκεν εις τον Ιωσήφ, τον υιό αυτού. Ήτο δε εκεί
πηγή του Ιακώβ. Ο Ιησούς λοιπόν κεκοπιακώς εκ της οδοιπορίας, εκάθητο ούτως
εις την πηγήν. Ώρα ήτο περίπου έκτη (δηλαδή δωδεκάτη) έρχεται γυνή τις
εκ της Σαμαρείας δια να αντλήσει ύδωρ. Λέγει προς αυτήν ο Ιησούς, Δός μοι να
πίω. Διότι οι μαθηταί αυτού είχον υπάγει εις την πόλιν, δια να αγοράσωσι
τροφάς. Λέγει λοιπόν προς Αυτόν η γυνή η Σαμαρείτις, Πως, σύ Ιουδαίος ων,
ζητείς να πίης παρ' εμού, ήτις είμαι γυνή Σαμαρείτις; Διότι δεν συγκοινωνούσιν
οι Ιουδαίοι με τους Σαμαρείτας» (Iωάν.δ:4-8).
Ευτυχώς που η γυναίκα
αυτή τελικά, δέχτηκε να συνομιλήσει με τον αλλόφυλο Ιησού, που αποδείχτηκε να
έχει το ζωντανό νερό και να τη διδάξει ότι, «Ο Θεός είναι Πνεύμα και οι
προσκυνούντες Αυτόν εν Πνεύματι και αληθεία πρέπει να προσκυνώσι» (εδ.24).
Κάποια άλλη φορά,
όμως, ο Ιησούς ήθελε να παρακαθίσει σε γεύμα, σε μια κωμόπολη της Σαμάρειας,
για να διαπιστώσουν οι κάτοικοι της την αγάπη Του και το ενδιαφέρον Του. Το
ένστικτό τους τους έκανε να διακρίνουν ότι Αυτός είχε την πρόθεση από κει να
συνεχίσει για τη θρυλική, αλλά εχθρική γι' αυτούς Ιερουσαλήμ, και γι' αυτό Τον
έπεμψαν: «και απέστειλεν έμπροσθεν αυτού μηνυτάς, οίτινες πορευθέντες
εισήλθον εις κώμην Σαμαρειτών, δια να κάμωσιν ετοιμασίαν εις Αυτόν. Και δεν
εδέχθησαν αυτόν, διότι εφαίνετο ότι επορεύετο εις Ιερουσαλήμ»
(Λουκ.θ:52-53). Οι Σαμαρείτες λόγω φυλετικών προκαταλήψεων έχασαν την πιο
μεγάλη ίσως ευλογία. Μόνο η αιωνιότητα θα το δείξει αυτό.
Ο Χριστός διέταξε τους αποστόλους, πρώτα να
κηρύξουν το Ευαγγέλιο της σωτηρίας στους Ιουδαίους, με αποτέλεσμα, να
διστάζουν να κάνουν το ίδιο και ανάμεσα στους Εθνικούς. Χρειάστηκε δυναμική επέμβαση
του Θεού για να μεταπεισθεί ο απόστολος Πέτρος να ευαγγελισθεί και τους ειδωλολάτρες
και να τους οδηγήσει στο Χριστό. Ενώ προσευχόταν ο Πέτρος, του έδειξε ο Θεός
ένα μεγάλο σεντόνι μ' όλα τα ζώα μέσα και του είπε να σφάξει και να φάει. Μα
πώς ήταν δυνατόν να φάει και τα ακάθαρτα ζώα;
Πάνω στους συλλογισμούς του, χτυπούν την
πόρτα τρείς στρατιώτες και καλούν τον Πέτρο επειγόντως, να μεταβεί στην
Καισάρεια και να οδηγήσει τον εθνικό εκατόνταρχο Κορνήλιο μαζί με αρκετούς
άλλους αλλοεθνείς στον Χριστό. «Και είπε προς αυτούς (ο Πέτρος), σεις εξεύρετε ότι είναι
ασυγχώρητον εις άνθρωπον Ιουδαίον να συναναστρέφηται ή να πλησιάζη εις
αλλόφυλον, ο Θεός όμως έδειξεν εις εμέ να μη λέγω μηδένα άνθρωπον βέβηλον ή
ακάθαρτον» (Πράξ.ι:28).
Οι εθνικοί θεωρούνταν ακάθαρτοι και ακατάλληλοι
για την Βασιλεία των ουρανών. Οι άλλοι απόστολοι στην αρχή τα έψαλλαν στον
Πέτρο, που συνέφαγε με απερίτμητους
«και ότε ανέβη ο Πέτρος εις Ιεροσόλυμα, εφιλονίκουν μετ' αυτού οι εκ περιτομής,
λέγοντες ότι εισήλθες προς ανθρώπους απεριτμήτους και συνέφαγες μετ' αυτών»
(Πράξ.ια:2-3). Όταν όμως, τους εξήγησε ο Πέτρος αυτά που συνέβησαν, έπεσε το
τείχος των προκαταλήψεων και οι απόστολοι και οι αδελφοί, που ήταν στην Ιουδαία
ησύχασαν και δόξασαν τον Θεό λέγοντες ότι, και στα έθνη έδωσε ο Θεός μετάνοια.
Αλλά και οι εθνικοί ήταν εναντίον των
Ιουδαίων και των άλλων αλλόθρησκων. Στην Έφεσο της Μικράς Ασίας προσπάθησαν
οι Ιουδαίοι να διεγείρουν τον λαό εναντίον των αποστόλων ότι, δεν σέβονται
το ναό της θεάς Αρτέμιδος αλλά και οι ίδιοι οι Ιουδαίοι, δεν λάτρευαν αυτή την
θεά. Έτσι, οι εθνικοί τα έβαλαν με τους Ιουδαίους που πρόβαλαν τον Αλέξανδρο να
μιλήσει. «Αφού δε εγνώρισαν ότι είναι Ιουδαίος, έγινε μια φωνή εκ πάντων
των κραζόντων έως δύο ώρας, Μεγάλη η Άρτεμις των Εφεσίων» (Πράξ.ιθ:34).
Ακόμα και ανάμεσα στους αποστόλους, σ' ένα
μικρό βέβαια βαθμό, υπήρχε αυτό το πρόβλημα των διακρίσεων. Ο Πέτρος άλλοτε
έπαιρνε την θέση των πιστών, που προέρχονταν από τα έθνη και άλλοτε έπαιρνε
την θέση των εξ Εβραίων πιστών και δεν ήθελε να ξέρουν οι μεν ότι, συμφωνούσε
με τους άλλους. Ο απόστολος Παύλος έλεγξε τον απόστολο Πέτρο γι' αυτή του την
υποκρισία. «Ότε ήλθεν ο Πέτρος εις την Αντιόχειαν, ηναντιώθην (λέει ο
απ. Παύλος) εις αυτόν κατά πρόσωπον, διότι ήτο αξιόμεμmος, επειδή πριν
έλθωσι τινές από του Ιακώβου, συνέτρωγε με τους εθνικούς, ότε δε ήλθον ,
συνεστέλλετο και απεχώριζεν εαυτόν, φοβούμενος τους εκ περιτομής» (Γαλ.β:11-12).
Ακόμα και οι ίδιοι οι μαθητές του Ιησού
Χριστού ζήλεψαν άλλο εργάτη του Θεού που για κάποιο λόγο, δούλευε ανεξάρτητος
από την ομάδα των μαθητών του Χριστού.
«Απεκρίθη δε προς αυτόν ο Ιωάννης λέγων ,
διδάσκαλε είδαμεν τινά εκβάλλοντα δαιμόνια εις το όνομα σου, όστις δεν
ακολουθεί ημάς και ημποδίσαμεν αυτόν, διότι δεν ακολουθεί ημάς» (Μάρκ.θ:38).
Ο Χριστός όμως, δεν επικροτεί την πράξη τους
και τους λέει «Μη εμποδίζετε αυτόν, διότι δεν είναι ουδείς όστις θέλει κάμει
θαύμα εις το όνομά μου, και θέλει δυνηθή ευθύς να με κακολογήση. Επειδή,
όστις δεν είναι καθ' ημών, είναι υπέρ ημών» (εδ.39-40).
Ακόμα, οι απόστολοι ήταν εναντίον της τάξης
των παιδιών. Νόμιζαν ότι αυτά είχαν μπροστά τους μέλλον, να μεγαλώσουν και ν'
αποφασίσουν για το Χριστό, αν θα Τον ακολουθήσουν. «Και έφερον προς αυτόν
παιδία, δια να εγγίση αυτά, οι δε μαθηταί επέπληπον τους φέροντας» (Μάρκ.ι:13).
Ο Χριστός όμως «ηγανάκτησε, και είπε προς αυτούς, αφήσατε τα παιδία να έρχονται
προς εμέ, και μη εμποδίζετε αυτά, διότι των τοιούτων είναι η βασιλεία του Θεού»
(εδ.14).
Επίσης ο Χριστός κατηγορείται ότι συναναστρεφόταν
με αμαρτωλούς, αλλ' Αυτός το έκανε αυτό, για να δείξει το ενδιαφέρον Του, για
να τους μεταβάλει τη ζωή τους «Και ιδόντες άπαντες εγόγγυζον, λέγοντες, ότι
εις αμαρτωλόν άνθρωπον (τον Ζακχαίο) εισήλθε να καταλύσει» (Λουκ.ιθ:7).
Ο Ιησούς τους απαντάει ότι, «Ο γιος του Ανθρώπου ήλθε να ζητήση και να σώση
το απολωλός» (εδ.10).
Οι άνθρωποι που εγκατέλειψαν τη ζωή της
αμαρτίας και ασέβειας και ήρθαν στον Χριστό, όλοι τους αποκτούν τα χαρακτηριστικά
μιας άλλης επουράνιας πολιτείας και προσπαθούν να προσελκύσουν κι άλλους να ακολουθήσουν
την τεθλιμμένη αλλά σίγουρη οδό που οδηγεί στον ουρανό, στην παρουσία του
Θεού. Οι δεύτεροι στην άρνηση τους να δεχθούν την υπόδειξη των πρώτων, τους
μισούν και τους καταδιώκουν, γιατί θεωρούν ότι ανήκουν σ' άλλη φυλή. Ένας
τέτοιος ήταν και ο απόστολος Παύλος, που πριν γνωρίσει τον Χριστό, βασάνιζε
τους χριστιανούς, ώσπου ήρθε αντιμέτωπος με τον Ιησού και έγινε ο πιο θερμός
οπαδός Του. Απολογούμενος για την πίστη του στον Χριστό, μπροστά στον βασιλιά
Αγρίππα ομολογεί ότι, «εν πάσαις ταις συναγωγαίς πολλάκις τιμωρών αυτούς
(τους αγίους) ηνάγκαζον να βλασφημώσι, και καθ' υπερβολήν μαινόμενος εναντίον
αυτών, κατεδίωκον έως και εις τας έξω πόλεις» (Πράξ.κς:11).
Στον πειρασμό των φυλετικών προκαταλήψεων
και διακρίσεων, υποκύπτουν σε καθημερινή βάση όλοι οι άνθρωποι, που δεν έχουν
αναγεννηθεί από το Πνεύμα του Θεού. Μίση εναντίον των Εβραίων από τους εθνικούς,
μίση από τους σοσιαλιστές εναντίον των καπιταλιστών και αντίστροφα, μίση από
τους ημεδαπούς εναντίον των αλλοδαπών, μίση μεταξύ των ετεροθρήσκων και των ετεροδόξων,
μίση των μαύρων εναντίον των λευκών και αντίστροφα, βρίσκονται σε κάθε εποχή.
Οι άνθρωποι αρέσκονται να χωρίζονται σε ομάδες και να μισούν και εάν είναι
δυνατόν να αφαιρούν τα δικαιώματα από άλλες ομάδες ανθρώπων, που δεν συμπίπτουν
απόλυτα οι ιδέες τους με τις δικές τους.
Μέσα από όλο αυτό το σύνολο των ανθρώπων με
την ποικιλία των χαρακτήρων και των ιδιομορφιών ο Θεός βλέπει το κοινό γνώρισμα
της αμαρτίας που τους διακρίνει. Σαν ασπασθούν όμως τον Ιησού Χριστό σαν προσωπικό
τους Σωτήρα όλοι ενώνονται, και παύουν οι διακρίσεις. «Δεν είναι πλέον
Ιουδαίος, ουδέ Έλλην, δεν είναι δούλος, ουδέ ελεύθερος, δεν είναι άρσεν και
θήλυ, διότι πάντες σείς είσθε είς εν Χριστώ Ιησού» (Γαλ.γ:28).
Παρόλα αυτά κι εμείς οι Χριστιανοί μπορεί να
υποκύψουμε στον πειρασμό, να δώσουμε περισσότερη σημασία σε κάποιο χριστιανό με
συναρπαστικά εξωτερικά χαρακτηριστικά, σε βάρος ενός άλλου πιστού με φτωχική
μεν εμφάνιση, αλλά με απαράμιλλη αφιέρωση στο Θεό.
Μας ελέγχει ο λόγος του Θεού, «Αδελφοί
μου, μη έχετε με προσωποληψίας την πίστιν του δεδοξασμένου Κυρίου ημών Ιησού
Χριστού» (Ιακ.β:1).
Με κανένα τρόπο δεν συγχωρείται σε Χριστιανό
να μισεί, να υποβλέπει και να συκοφαντεί άλλο Χριστιανό που δεν συμπίπτει το
πιστεύω του απόλυτα με το δικό του. Από τη στιγμή που η τυχόν διαφορετική ερμηνεία
βιβλικών εδαφίων, οδηγεί σε παράλογες αντιδράσεις του ενός σε βάρος του άλλου,
το πιθανότερο είναι ο δράστης να μην έχει το Πνεύμα του Θεού και χωρίς Εκείνου
δεν είναι παιδί του Θεού.