Τι λέει η Αγία Γραφή;
Πριν δεκαετίες, το ξύλο των
παιδιών ήταν μια συνηθισμένη, αποδεκτή τακτική. Στη σημερινή εποχή, ωστόσο, το
χτύπημα (και άλλες μορφές σωματικής τιμωρίας) έχει αντικατασταθεί με τους
«περιορισμούς» και άλλες τιμωρίες που δεν περιλαμβάνουν σωματική πειθαρχία.
Το
χτύπημα των παιδιών έχει θεωρηθεί παράνομο σε μερικές χώρες. Πολλοί γονείς
φοβούνται να χτυπήσουν τα παιδιά τους μήπως κάποιος τους αναφέρει και η
πολιτεία τους πάρει τα παιδιά.
Να μη παρεξηγούμαστε – με κανένα τρόπο δεν
υπερασπιζόμαστε την κακοποίηση των παιδιών. Ένα παιδί δεν πρέπει ποτέ να
πειθαρχείται σωματικά σε βαθμό που να του προκαλέσει ζημιά.
Σύμφωνα με
την Αγία Γραφή, η κατάλληλη και συγκρατημένη σωματική πειθαρχία των παιδιών
είναι καλό πράγμα, και συνεισφέρει στην καλή και σωστή ανατροφή του παιδιού.
Πολλές περικοπές υποστηρίζουν τη
σωματική πειθαρχία:
Παρ.κγ:13,14 Μη φείδου να παιδεύης το παιδίον· διότι εάν κτυπήσης αυτό διά της
ράβδου, δεν θέλει αποθάνει· συ κτυπών αυτό διά της ράβδου, θέλεις ελευθερώσει
την ψυχήν αυτού εκ του άδου.
Παρ.ιγ:24 Ο φειδόμενος της ράβδου αυτού μισεί τον υιόν αυτού· αλλ' ο αγαπών αυτόν
παιδεύει αυτόν εν καιρώ.
Παρ.κβ:15 Η ανοησία είναι συνδεδεμένη μετά της καρδίας του παιδίου· η ράβδος της
παιδείας θέλει αποχωρίσει αυτήν απ' αυτού.
Παρ.κ:30 Τα μελανίσματα των πληγών λευκαίνουσι τον κακόν· και τα κτυπήματα τα
ενδόμυχα της καρδίας.
Η Αγία Γραφή τονίζει τη
σπουδαιότητα της πειθαρχίας. Είναι κάτι που μαθαίνεται ευκολότερα σε μικρή
ηλικία. Τα παιδιά που δεν έχουν πειθαρχήσει μεγαλώνουν επαναστατικά, δεν έχουν
σεβασμό για την εξουσία, και σαν αποτέλεσμα προφανώς δεν θα είναι πρόθυμα να
υπακούσουν και να ακολουθήσουν το Θεό. Αυτός, χρησιμοποιεί πειθαρχία για να μας
διορθώνει, να μας οδηγεί στο σωστό δρόμο, και να ενθαρρύνει τη μετάνοια
για τις πράξεις μας:
Ψαλμ.94:12 Μακάριος ο άνθρωπος, τον οποίον σωφρονίζεις, Κύριε, και διά του νόμου
σου διδάσκεις αυτόν·
Παρ.α:7 Αρχή σοφίας φόβος Κυρίου· οι άφρονες καταφρονούσι την σοφίαν και την
διδασκαλίαν.
Παρ.ς:23 Διότι λύχνος είναι η εντολή και φως ο νόμος, και οι έλεγχοι της
παιδείας οδός ζωής·
Παρ.ιβ:1 Όστις αγαπά παιδείαν, αγαπά γνώσιν· αλλ' όστις μισεί έλεγχον, είναι
άφρων.
Παρ.ιγ:1 Ο σοφός υιός δέχεται την διδασκαλίαν του πατρός· ο δε χλευαστής δεν
ακούει έλεγχον.
Παρ.ιε:5 Ο άφρων καταφρονεί την διδασκαλίαν του πατρός αυτού· ο δε φυλάττων
έλεγχον είναι φρόνιμος.
Εβρ.ιβ:9 έπειτα τους μεν κατά σάρκα πατέρας ημών είχομεν παιδευτάς και εσεβόμεθα
αυτούς· δεν θέλομεν υποταχθή πολλώ μάλλον εις τον Πατέρα των πνευμάτων και
ζήσει;
Αυτά είναι μερικά εδάφια για το
καλό της πειθαρχίας.
Να, που είναι το πρόβλημα. Πολλές
φορές οι γονείς είναι είτε πολύ παθητικοί είτε πολύ επιθετικοί όταν μεγαλώνουν
τα παιδιά τους. Αυτοί που δεν πιστεύουν στο ξύλο, μερικές φορές δεν μπορούν να
διορθώσουν και να τα πειθαρχήσουν σωστά, και κάνουν τα παιδιά να μεγαλώνουν
ανυπότακτα και προκλητικά. Αυτό τελικά βλάπτει τα παιδιά περισσότερο.
Παρ.κθ:15 Η ράβδος και ο έλεγχος δίδουσι σοφίαν· παιδίον δε απολελυμένόν
καταισχύνει την μητέρα αυτού.
Υπάρχουν επίσης γονείς που
παρερμηνεύουν τον ορισμό της πειθαρχίας της Αγίας Γραφής (ή απλά είναι
προσβλητικοί άνθρωποι) και την χρησιμοποιούν για να δικαιολογούν την κακοποίηση
και κακομεταχείριση των παιδιών τους.
Η πειθαρχία χρησιμοποιείται για
να διορθώσει και να οδηγήσει τους ανθρώπους στο σωστό δρόμο.
Εβρ.ιβ:11 Πάσα δε παιδεία προς μεν το παρόν δεν φαίνεται ότι είναι πρόξενος
χαράς, αλλά λύπης, ύστερον όμως αποδίδει εις τους γυμνασθέντας δι' αυτής καρπόν
ειρηνικόν δικαιοσύνης.
Η πειθαρχία του Θεού γίνεται με
αγάπη, όπως θάπρεπε να γίνεται και ανάμεσα στους γονείς και τα παιδιά. Το ξύλο
δεν πρέπει ποτέ να χρησιμοποιείται για να προκαλέσει μόνιμες σωματικές βλάβες,
αλλά είναι επιτρεπτό (στον πισινό όπου είναι το πιο γεμάτο μέρος) για να
διδάξεις το παιδί ότι αυτό που έκανε ήταν λάθος. Ποτέ να μη χρησιμοποιείται για
να ξεσπούμε το θυμό και την απογοήτευσή μας, ή όταν είμαστε εκτός ελέγχου.
Εφεσ.ς:4 Και οι πατέρες, μη παροργίζετε τα τέκνα σας, αλλ' εκτρέφετε αυτά εν
παιδεία Κυρίου.
Η ανατροφή του παιδιού με «αγωγή
και συμβουλές που εμπνέονται από την πίστη στον Κύριο» περιλαμβάνει
συγκρατημένη διόρθωση, και ναι, σωματική πειθαρχία με αγάπη.