Δεν υπάρχει άνθρωπος επάνω στη γη, που δεν
δοκίμασε την πείρα του όποιου πειρασμού. Και για να είμαι από την αρχή σαφής,
ο πειρασμός δεν είναι αμαρτία. Ο πειρασμός είναι ανθρώπινος, είναι γνώρισμα
κάθε ανθρώπου, ακόμα και του αναμάρτητου Ιησού Χριστού.
Ο Ιησούς σαν άνθρωπος, υπέστη σειρά πειρασμών
από μέρους του Σατανά. Ο γιος του ανθρώπου νίκησε τον πειραστή σ' όλα τα
μέτωπα. Ο φυσικός άνθρωπος βρίσκεται κάτω από την κυριαρχία του διαβόλου και
εκτελεί τις περισσότερες εισηγήσεις του. Άπαξ και μετανοήσει ο αμαρτωλός άνθρωπος
και καλέσει τον Κύριο Ιησού να τον συγχωρήσει και να τον αναγεννήσει, ο Ίδιος ο
Χριστός εγκαθίσταται στην καρδιά αυτού του ανθρώπου για την αποτελεσματική
αντιμετώπιση των δυσκολιών, των προβλημάτων και των πειρασμών.
Η Βίβλος προειδοποιεί τον πιστό για τους κινδύνους
που απειλούν τη ζωή, για να τον διαφυλάξει από ενδεχόμενη πνευματική πτώση.
Μια λαϊκή παροιμία λέει, ότι «τον πλούτο
πολλοί μίσησαν, την δόξα όμως κανένας». Πόσο αληθινό είναι αυτό!
Από την αρχή ακόμα, της δημιουργίας του
ανθρώπου ήταν σαφής και κατηγορηματική η εντολή του Θεού: «Αυξάνεσθε και
πληθύνεσθε, και γεμίσατε την γήν, και κυριεύσατε αυτήν, και εξουσιάζετε επί
των ιχθύων της θαλάσσης, και επί των πετεινών του ουρανού, και επί παντός ζώου
κινουμένου επί της γής» (Γεν. α 28). Μετά τη βίαιη, λόγω της ανυπακοής, απομάκρυνσή
τους από την Εδέμ, και της ολοσχερούς διαστροφής του χαρακτήρα τους, ούτε ο
κατακλυσμός δεν συνέτισε τους ελάχιστους επιζήσαντες. Αποφάσισαν να εναντιωθούν
στη νέα υπόμνηση του Θεού της αρχικής και βασικής εντολής Του: «Αυξάνεσθε
και πληθύνεσθε και γεμίσατε την γή» (Γεν.θ:1) κάνοντας ακριβώς το αντίθετο:
«Και είπον, έλθετε ας οικοδομήσωμεν εις εαυτούς πόλιν και πύργον, του οποίου
η κορυφή να φθάνη έως ουρανού και ας αποκτήσωμεν εις εαυτούς όνομα, μήπως
διασπαρώμεν επί του προσώπου πάσης της γής» (Γεν.ια:4).
Κινούμενοι από πνεύμα φιλοδοξίας, επιχείρησαν
να φτιάξουν μια πόλη και ένα ψηλό πύργο, τον γνωστό σε όλους μας, πύργο της
Βαβέλ. Ο Θεός όμως, που αντιπαθεί τον εγωισμό του ανθρώπου, ματαίωσε αυτό το
μεγαλόπνοο πρόγραμμα, συγχύζοντας τη γλώσσα τους.
Χαρακτηριστική είναι η φιλοδοξία δύο
ευπαρουσίαστων γιων του Δαβίδ: του Αβεσσαλώμ και του Aδωνία για την ανάρρηση
τους στο θρόνο με πραξικοπηματικό τρόπο, παραγκωνίζοντας τον Σολομώντα που είχε
προοριστεί από το Θεό.
«Μετά δε ταύτα ητοίμασεν εις εαυτόν ο
Αβεσσαλώμ αμάξας και ίππους, και πεντήκοντα άνδρας, δια να τρέχωσιν έμπροσθεν
αυτού. Και εσηκώνετο ο Αβεσσαλώμ πρωί, και ίστατο εις τα πλάγια της οδού της
πύλης, και οπότε τις έχων διαφοράν τινά ήρχετο προς τον βασιλέα δια κρίσιν
τότε, ο Αβεσσαλώμ εκάλει αυτόν προς εαυτόν και έλεγε προς αυτόν ο Αβεσσαλώμ,
Ιδέ, η υπόθεσις σου είναι καλή και ορθή, πλήν δεν είναι ουδείς ο ακούων σε από
μέρους του βασιλέως. Έλεγε προσέτι ο Αβεσσαλώμ, Τις να με διώριζεν κριτήν του
τόπου δια να έρχηται προς εμέ πας όστις έχει διαφοράν ή κρίσιν, και να δικαιώνω
αυτόν»
(Β’ Σαμ.ιε:1-4).
Τον Αβεσσαλώμ τον ενδιέφερε πως και πως να ανέλθει
στην κλίμακα της ιεραρχίας, έστω και μ' άδικο τρόπο. Αυτή όμως η άδικη φιλοδοξία
του εις βάρος του αδελφού του, είχε οικτρότατο τέλος, σε βάρος του Αβεσσαλώμ.
Οικτρό τέλος είχε και ο ετεροθαλής αδελφός
του Αβεσσαλώμ ο Αδωνίας, που φιλοδόξησε να ανέβει στο θρόνο, στη θέση του
Σολομώντα και σκέφτηκε ότι, θα το πετύχαινε αυτό, αν παντρευόταν την παρθένα Αβισάγ
την Σουναμίτιδα που θέρμαινε τα κρύα πόδια του Δαβίδ στην δύση της ζωής του.
«Τότε ο Αδωνίας ο υιός της Αγγείθ, επήρθη εις
εαυτόν, λέγων, Εγώ θέλω βασιλεύση, και ητοίμασεν εις εαυτόν αμάξας, και
ιππέας, και πεντήκοντα άνδρας προτρέχοντας έμπροσθεν αυτού» (Α’ Βασ.α:5).
Στην Καινή Διαθήκη βλέπουμε κρούσματα
φιλοδοξίας, τα οποία ο Κύριος Ιησούς καυτηρίασε έντονα.
Κάποια μέρα παρουσιάστηκε στο Χριστό η
μητέρα, που τα δύο της παιδιά, ο Ιάκωβος και ο Ιωάννης άφησαν το σπίτι και την
εργασία και ακολούθησαν τον Ιησού. Πήρε τα δύο της παιδιά ίσως, για να τα
αφιέρωνε στον Χριστό και το έργο Του με μια θερμή παράκληση, όταν εγκαταστήσει
την βασιλεία Του, να τους τοποθετήσει τον ένα αριστερά και τον άλλο δεξιά Του. Τόσο η μητέρα τους όσο και τα παιδιά του
Ζεβεδαίου περίμεναν να ιδρύσει ο Χριστός την επίγεια βασιλεία Του, (πράγμα που
και οι άλλοι μαθητές Του προσδοκούσαν) και ήθελε να εξασφαλίσει εκ των προτέρων
τις πιο εξέχουσες θέσεις. Η Βασιλεία, όμως, του Χριστού είναι ουράνια και
αιώνια. Κάποτε και για ένα χρονικό διάστημα θα εκτυλιχθεί, ασφαλώς, και σ’ αυτή
τη γη. Γι' αυτή τη βασιλεία ήθελε η μητέρα για τα παιδιά της, να κλείσει δυο
θέσεις για vip (very important persons = πολύ
επίσημα πρόσωπα).
Σπουδαία φιλοδοξία μιας μάνας για τα δύο της
παιδιά, αλλά χρειάζεται φοβερή προπόνηση και μεγάλες θυσίες και θα δώσει το
βραβείο ο Πατέρας σε όποιον τερματίσει νικητής του Χριστιανικού αγώνα. «Ο
δε είπε προς αυτήν, ΤΙ θέλεις; Λέγει προς Αυτόν, Ειπέ να καθίσωσιν ούτοι οι δυο
υιοί μου, είς εκ δεξιών σου και είς εξ αριστερών, εν τη βασιλεία»
(Ματθ.κ:21) .
Κάποια άλλη στιγμή, πες ο ένας, πες ο άλλος,
όλοι οι μαθητές ενεπλάκησαν σε συζήτηση, για το ποιος είναι ανώτερος όλων.
Είχαν την φιλοδοξία να βαθμολογήσουν οι ίδιοι τους εαυτούς τους, λες και ήταν
περιττή η κρίση του Δασκάλου τους. «Έγινε δε και φιλονικεία μεταξύ αυτών, περί
του τις εξ' αυτών νομίζεται ότι είναι μεγαλύτερος» (Λουκ.κβ:24). Ο Χριστός
τους καθησύχασε και τους συμβούλευσε: «ο μεγαλύτερος μεταξύ σας, ας γίνει ως
ο μικρότερος».
Ο Χριστός κατακρίνει αυτούς που νοιάζονται
για τη γνώμη των άλλων και όχι για τη γνώμη που σχηματίζει ο Θεός για τον
καθένα μας. Βαθμολογεί ο ένας άνθρωπος τον άλλο άνθρωπο. «Πως δύνασθε σεις
να πιστεύσητε, οίτινες λαμβάνετε δόξαν ο είς παρά του άλλου, και δεν ζητείτε
την δόξαν την παρά του μόνο Θεού;» (Iωάν.ε:44).
Συνισταμένη όλων των φιλοδοξιών του
ανθρώπου, είναι η εμφάνιση της φυσιογνωμίας του αντίχριστου, που σε κάποια
στιγμή της ιστορίας του ανθρώπου, θα ζητήσει παγκόσμια λατρεία. Ο απ Παύλος
προειδοποιεί τους πιστούς, να μην αιφνιδιαστούν εν όψει της δημόσιας προβολής
του ανθρώπου, που θα ενσαρκώνει την δύναμη του Σατανά και θα τολμήσει να
ζητήσει για τον εαυτό του τη δόξα, που ανήκει μόνο στο Θεό. «Ας μη σας
εξαπατήση Τις κατ’ ουδένα τρόπον, διότι δεν θέλει ελθεί η ημέρα εκείνη, εάν δεν
έλθη πρώτον η αποστασία, και αποκαλυφθή ο άνθρωπος της αμαρτίας, ο υιός της
απωλείας, ο αντικείμενος και υπεραιρόμενος εναντίον εις πάντα λεγόμενον Θεόν
ή σέβασμα, ώστε να καθίση εις τον ναόν του Θεού ως Θεός, αποδεικνύων εαυτόν
ότι είναι Θεός» (Β’ Θεσ.β:3-4).
Αν λάβουμε υπόψη ότι η υπερηφάνεια, η
φιλοδοξία, ήταν εκείνη που απομάκρυνε τον Εωσφόρο, από την αρχική ύψιστη θέση
του και ότι «ο Θεός αντιτάσσεται στους υπερηφάνους, εις δε τους ταπεινούς
δίδει χάριν», πόσο πρέπει να προσέξουμε και όχι μόνο οι άνδρες, αλλά και
οι γυναίκες τον επικίνδυνο και ειδικό αυτό πειρασμό του ανθρώπου, τη φιλοδοξία!
Πρόκειται για την ματαιοδοξία ή την αλαζονεία του βίου, που συμπεριλαμβάνεται
στα εφήμερα και παροδικά πράγματα αυτού του κόσμου και η προτροπή του λόγου του
Θεού είναι σαφής: «μη αγαπάτε τον κόσμον, μηδέ τα εν τω κόσμω. Εάν τις
αγαπά τον κόσμον , η αγάπη του Πατρός δεν είναι εν Αυτώ. Διότι πάν το εν τω κόσμω,
η επιθυμία της σαρκός, η επιθυμία των οφθαλμών, και η αλαζονεία του βίου, δεν
είναι εκ του Πατρός, αλλ' είναι εκ του κόσμου. Και ο κόσμος παρέρχεται και η επιθυμία
αυτού. Όστις όμως πράττει το θέλημα του Θεού, μένει εις τον αιώνα» (Α’
Ιωάν.β:15-17).