Οι ερευνητές έδωσαν στα χωριά αυτά ταμπλέτες Motorola Xoom (εγχειρίδιο χρήσης της συσκευής στα αγγλικά) μαζί με ηλιακούς φορτιστές, μαθαίνοντας μόνο στους ενήλικες τον τρόπο με τον οποίο φορτίζουν οι συσκευές. Έχοντας εξοπλίσει τα tablets με παιχνίδια εκμάθησης της αγγλικής αλφαβήτου, ηλεκτρονικά βιβλία, ταινίες, κινούμενα σχέδια, εφαρμογές ζωγραφικής και άλλα apps, οι ερευνητές ήθελαν να εξετάσουν αν μπορούσαν τα αναλφάβητα παιδιά, που δεν είχαν συναντήσει ποτέ ξανά στη ζωή τους κάποιο κείμενο, να μάθουν από μόνα τους να διαβάζουν.

Για την παρακολούθηση της προόδου των παιδιών, οι συσκευές διέθεταν μία κάρτα μνήμης που κατέγραφε λεπτομερώς τον τρόπο με τον οποίο τις χρησιμοποιούσαν οι νεαροί χρήστες. Μία φορά την εβδομάδα ένας τεχνικός αντικαθιστούσε τις κάρτες και συνέλεγε εκείνες που ήταν «γεμάτες» με δεδομένα, ώστε να εξεταστούν προσεχτικά από τους ερευνητές του πρότζεκτ.

Ύστερα από μερικούς μήνες, τα αποτελέσματα της έρευνας ήταν εκπληκτικά, καθώς τα 40 παιδιά που συμμετείχαν συνολικά στο πείραμα είχαν μάθει να χρησιμοποιούν τις συσκευές αυτές, ενώ πολλοί χρήστες είχαν μάθει το τραγούδι της αλφαβήτου ή ακόμα και να γράφουν διάφορες λέξεις. Το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα όλων όμως ήταν ένα αγόρι που είχε επαφή με μία εφαρμογή για το ζωικό βασίλειο και κατάφερε να γράψει στην εγκατεστημένη εφαρμογή ζωγραφικής τη λέξη «lion» (λιοντάρι).

Η έκπληξη των ερευνητών δεν τελείωσε όμως εκεί, καθώς αντιλήφθηκαν ότι τα ίδια παιδιά που δεν γνώριζαν πριν από το πείραμα την έννοια της γραπτής λέξης , είχαν καταφέρει να παραβιάσουν το λειτουργικό σύστημα Android των συσκευών, ώστε να εξατομικεύσουν την κεντρική επιφάνεια της ταμπλέτας τους.

Ο ιδρυτής της OLPC, Νicholas Negroponte, μιλώντας τον περασμένο Οκτώβριο στο συνέδριο EmTech του MIT για τα ευρήματα αυτά ανέφερε χαρακτηριστικά:«Αφήσαμε τα κουτιά στο χωριό. Κλειστά. Σφραγισμένα. Καμία οδηγία, κανένας άνθρωπος. Πίστευα ότι τα παιδιά θα έπαιζαν με τα κουτιά! Εντός τεσσάρων λεπτών, ένα παιδί όχι μόνο άνοιξε το κουτί, αλλά βρήκε το διακόπτη on/off. Δεν είχε πότε ξαναδεί ένα διακόπτη on/off. Το πάτησε. Μέσα σε διάστημα πέντε ημερών, κάθε παιδί ημερησίως χρησιμοποιούσε κατά μέσο όρο 47 εφαρμογές. Μέσα σε δύο εβδομάδες, τραγουδούσαν την αγγλική αλφάβητο στο χωριό. Και εντός πέντε μηνών, είχαν χακάρει το Android. Κάποιος βλάκας από το ίδρυμα ή από το εργαστήριο, είχε απενεργοποιήσει την κάμερα! Και κατάλαβαν ότι είχε κάμερα, και χάκαραν το Android.»

Ο Ed McNierney, υπεύθυνος Τεχνολογίας της οργάνωσης συμπλήρωσε στο σχόλιο του Negroponte, αναφέροντας ότι τα παιδιά κατάφεραν να παραβιάσουν τις κλειδωμένες ρυθμίσεις για την επιφάνεια εργασίας και αυτό είχε ως αποτέλεσμα το κάθε παιδί να έχει προσαρμόσει στα μέτρα του την αρχική σελίδα της συσκευής.

Η ΟLPC οραματίζεται να δώσει τη δυνατότητα σε περίπου 100 εκατομμύρια παιδιά παγκοσμίως, που δεν μπορούν να πάνε στο σχολείο, να μάθουν χάρη στην τεχνολογία και να έχουν πρόσβαση στην εκπαίδευση, την ίδια ώρα που τα παιδιά των δυτικών χωρών συναγωνίζονται μεταξύ τους για το μεγαλύτερο έπαθλο, μέσα από έναν ανεξέλεγκτο «πληθωρισμό» πτυχίων.

kar.org.gr