ΕΙΣΑΓΩΓΗ
ΔΙΑΘΕΣΗ
Η διάθεση είναι ο πιο σημαντικός παράγοντας στη
Βιβλική έρευνα. Μην αφήνετε τη λέξη ΕΡΕΥΝΑ να σας φοβίσει. Η έρευνα είναι το
αποτέλεσμα μιας επιθυμίας για αλήθεια. Η επιθυμία για γνώση οδηγεί κάποιον ν’
ανακαλύψει για τον εαυτό του τα γεγονότα-αυτό είναι έρευνα. Η έρευνα
συνεπάγεται τον σχεδιασμό πληροφοριών για εύκολο σχηματισμό μιας καθαρής
εικόνας και συμπέρασμα.
Είναι σημαντικό να μη βιάζεστε να πάρετε την
απάντηση. Καθώς συνδέοντας το πάζλ των γεγονότων για να δείτε ποια είναι η
εικόνα. Ηρεμήστε, κρατείστε το νου καθαρό. Να είστε πεπεισμένοι ότι μία απάντηση
θα αναφανεί μέσα από το χάος των ασύνδετων κομματιών δεδομένων και των φαινομενικών
αντιφάσεων.
ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ
Πρέπει να αντιμετωπίζουμε τα προβλήματα μ’ ένα λογικό,
πρακτικό τρόπο. Το μυαλό μας ενεργεί ανάλογα με το πρόβλημα. Αν τα προβλήματα
είναι οικεία συνήθως αντιδρούμε χωρίς να το σκεφτούμε με τον τρόπο που έχουμε
αποδεχτεί τα αποτελέσματα συνεπώς είναι συχνά μη πειστικά, αν όχι λανθασμένα.
..... ή αν σωστά, ανεπαρκή
..... ή αν ανεπαρκή, χρειάστηκε περισσότερο χρόνος απ’ ότι έπρεπε
..... ή αν όχι, είναι με
ακατάλληλη μορφή
Κρίσιμα δόγματα απαιτούν πλήρη έρευνα. Το
διαθέσιμο υλικό είναι συνήθως ανεπαρκές. Αν βασίζουμε την έρευνά μας σε μία
εύκολη (επιπόλαιη) επισκόπηση λίγων, πηγών, σταματούμε σύντομα για ανάλυση, ενοποίηση
των γεγονότων και για επαγωγική επαλήθευση, πρέπει να γίνει ένα άλμα στο
σκοτάδι για το τελικό μας συμπέρασμα. Αυτή η μη ικανοποιητική μέθοδος είναι
πολύ κοινή.
Δεν θα έχουμε χρόνο σ’ αυτό το μάθημα να κάνουμε
εξαντλητική έρευνα, αλλά θα το επιχειρήσουμε σε μία μικρή κλίμακα. Ο κύριος
στόχος μας είναι να μάθουμε πως θ’ αναλαμβάνουμε μία έρευνα μ’ ένα λογικό
σχέδιο. Η πληρότητα μίας πράξης έρευνας θα εξαρτηθεί από το πολυσύνθετο του θέματος,
τη σημασία του συμπεράσματος τον τύπο, την παρουσίαση, που πρέπει να γίνει και
το χρόνο που είναι καθορισμένος για το έργο. Σε μία περίπλοκη έρευνα, ο νους
σύντομα κατακλύζεται από μυριάδες γεγονότα και υλικά. Για να ταξινομήσει το
υλικό, πρέπει κανείς να χωρίσει τα δεδομένα σε κατηγορίες και να τα συσχετίσει
αργότερα. Μετά από μία πρόχειρη συσχέτιση τα δεδομένα πρέπει να αναλυθούν και
να φτάσουμε σ’ ένα προσωρινό συμπέρασμα. Το επόμενο βήμα είναι να εξετάσουμε
κατ’ αντιπαράσταση τα συμπεράσματα και να αναλύσουμε τα αποτελέσματα πριν φτάσουμε
στην τελική απόφαση.
ΜΕΘΟΔΟΣ
ΕΡΕΥΝΑΣ
Υπάρχουν πολλές μέθοδοι έρευνας. Το σχέδιο που
διαλέγεται θα εξαρτηθεί από τη φύση, το πεδίο έκτασης και τα χρονικά όρια του
θέματος. Ένα σχέδιο είναι το ακόλουθο:
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΕΥΝΑΣ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΣΚΕΨΗΣ
|
ΠΡΟΣΤΑΣΙΕΣ
(ΑΣΦΑΛΕΙΕΣ ΕΓΓΥΗΣΕΙΣ
|
Α. Έρευνα
Εύρεση όλων των διαθέσιμων δεδομένων
|
1. Πρέπει να είναι ακριβής
2. Πρέπει να είναι
εκτεταμένη
3. Πρέπει να είναι
αντικειμενική
|
Β. Ανάλυση
|
1. Διάλεξε τα βασικά γεγονότα
2. Παρατήρησε ομοιότητες / διαφορές
3. Παρατηρήστε γεγονότα,
προβλήματα, πιθανότητες
4. Εξαιρέσεις που απαιτούν ιδιαίτερη
προσοχή
5. Διφορούμενες έννοιες που
απαιτούν ιδιαίτερη προσοχή
6. Σχήματα λόγου που απαιτούν
ιδιαίτερη προσοχή
7. Ακολουθήστε κανόνες ερμηνευτικών
|
Γ. Κρίση
Απ’ το σημείο της ανάλυσης κάνουμε παραπέρα εκτίμηση
|
1. Λάβετε υπ’ όψιν όλες τις
πιθανές λύσεις
2. Λάβε υπ’ όψιν το
συνολικό πρόβλημα
3. Λάβε υπ’ όψιν τις
συνολικές λεπτομέρειες του προβλήματος
4. Λάβε υπ’ όψιν την
πνευματική προοπτική του προβλήματος
5. Λάβε υπ’ όψιν την πνευματική
προοπτική της Βίβλου
6.
Προσεύχου γι’ αντικειμενικότητα
7. Προσεύχου για αποκάλυψη
8. Ακολούθα τους κανόνες ερμηνευτικών
9. Ελαττώστε το πρόβλημα
στα βασικά του στοιχεία (για απλότητα)
10. Κρίνετε την βεβαιότητα της
απόδειξης
|
Δ.
Καταγράψτε τα δεδομένα και την απόφαση
Να μπορέσετε να μεταβιβάσετε το συμπέρασμα
ούτως ώστε ο καθένας να μπορεί να το δει και να το καταλάβει.
Αυτός είναι ο στόχος.
|
1. Περιλάβετε βήματα ανάλυσης
και επαλήθευσης, πηγής και κρίσης για μελλοντική επανεκτίμηση και έρευνα
2. Αναλυτική τακτοποίηση
3. Με πολλή τάξη
4.
Μόνιμος φάκελος (συλλεγμένος)
|
ΤΑ ΕΠΙΘΥΜΗΤΑ
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΜΙΑΣ ΕΡΕΥΝΑΣ
Κάποιος δεν μπορεί ν’ αλλάξει την προσωπικότητα
και τα ταλέντα του (αν και μπορεί να τα βελτιώσει). Ωστόσο, μια επισκόπηση των
επιθυμητών χαρακτηριστικών μιας έρευνας θα κάνει κάποιον ικανό να έχει μία
καλύτερη γνώση του πεδίου της έρευνας.
Θα κάνει επίσης κάποιον ν’ αντιληφθεί τα όρια και τις δυνατότητές του.
Ωστόσο, δεν χρειάζεται κάποιος να έχει όλα αυτά τα χαρακτηριστικά για να κάνει
μια αρκετά καλή δουλειά στην έρευνα. Ακόμη και αν κάποιος δεν μπορεί να
διαπρέψει στο χώρο της έρευνας, θα χρειαστεί να ερευνήσει και θα πρέπει να ξέρει
τι απαιτείται για καλά αποτελέσματα στην έρευνα.
ΕΠΙΘΥΜΗΤΑ
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΓΙΑ ΕΡΕΥΝΑ
·
Ικανότητα εκλογίκευσης (λογική, αναλυτική,
εφαρμογή)
·
Ακρίβεια
·
Ανοιχτός νους (αντικειμενικότητα)
·
Διάκριση
·
Καλή μνήμη
·
Επιμονή (Θάρρος, δυναμισμός, υπομονή)
·
Αποφασιστικότητα (δημιουργικότητα)
·
Οξύτητα παρατήρησης
·
Ταπεινότητα
·
Πνευματικότητα
·
Προσευχή
·
Εμπειρία
·
Εξυπνάδα
·
Πεποίθηση / βεβαιότητα
·
Επάρκεια
·
Διανοητική ενέργεια
·
Αυτοπειθαρχία
·
Περιέργεια (επιθυμία για αλήθεια)
·
Καλή υγεία
·
Καλή διάθεση / χαρακτήρας
·
Συναισθηματική σταθερότητα
ΣΥΝΗΘΙΣΜΕΝΕΣ
ΑΔΥΝΑΜΙΕΣ
1) Προσαρμογή θεωριών στη δημοφιλή γνώση
2) Προσαρμογή θεωριών σε προηγούμενη διδασκαλία
3) Προσαρμογή θεωριών στις προσωπικές επιθυμίες
4) Τύφλωση ως προς τα αρνητικά γεγονότα
5) Απροσεξία στις παρατηρήσεις
6) Δειλία στην υποστήριξη μιας μη δημοφιλούς αλήθειας
7) Δογματισμός
8) Εγωισμός
9) Συναισθηματισμός κατά τη διάρκεια της έρευνας που χρωματίζει τα συμπεράσματα
10) Σχηματισμός υποθέσεων χωρίς γεγονότα
11) Λάθος χρήση εργαλείων έρευνας
12) Ανυπομονησία με τις διαδικασίες της έρευνας
13) Εφεύρεση ευφυών και ενδιαφερόντων θεωριών χωρίς στήριξη
14) Γρήγορα συμπεράσματα
15) Αντίθεση από ζήλια σε άλλου θεωρίες.
16) Υπερβολική πεποίθηση στα αποτελέσματα
17) Αδυναμία να επιβάλλεις το βάρος της απόδειξης
18) Φτωχός σχεδιασμός (αποδιοργάνωση υλικού)
19) Απόδοση πολλής ακρίβειας στα δεδομένα σου
20) Συνδυασμός και σύγκριση δεδομένων διαφορετικού είδους
21) Συνδυασμός και σύγκριση δεδομένων με παρόμοιους ή ίδιους τίτλους αλλά
με διαφορετικές σημασίες
22) Διεξαγωγή μη λογικών συμπερασμάτων
23) Αποτυχία να συμπεριλάβεις το μέγιστο αριθμό μεταβλητών ειδών ή πιθανοτήτων.
24) Βιαστικές αναφορές.
25) Ανεπαρκής δοκιμή
26) Χρήση υπερβολικά γενικού, αναξιόπιστου, συνοπτικού, προκατειλημμένου,
ή μικρού υλικού
27) Αδυναμία να οδηγηθείς από το Πνεύμα
28) Το να πιέζεις το λόγο του Θεού μέσα στο ανθρώπινο πρόγραμμα
29) Το να πιέζεις το λόγο του Θεού μέσα στις ανθρώπινες κατηγοριοποιήσεις.
30) Το να πιέζεις το λόγο του Θεού μέσα στις ανθρώπινες θεωρίες και
μεθόδους δοκιμής
31) Η άγνοια του έργου των προγενέστερων
32) Εξωτερικές ασυνέπειες
33) Εσωτερικές ασυνέπειες
34) Λάθος μείζων πρόταση (συλλογισμού)
35) Το να θεωρήσεις ένα τμήμα σαν το σύνολο
36) Άρνηση κριτικής
37) Υποχώρηση σε λάθος προτάσεις (άλλων)
38) Επιχείρημα από τη σιωπή (; είναι το α))
39) Λάθος ανάγνωση γεγονότων
40) Υποκατάσταση πιθανότητας για γεγονός
41) Υποκατάσταση δυνατότητας για πιθανότητα
42) Επιχείρημα από αναλογία (;)
43) Απρόσεκτη, ασαφής, διφορούμενη χρήση όρων
44) Ευχαρίστηση στην εντυπωσιακή ερμηνεία
45) Προκατάληψη
46) Λάθη εξ’ αιτίας του ότι βασίζεσαι στην μνήμη σου
47) Λάθος συμπεράσματα
48) Το να βασίζεσαι πάνω σε ελάχιστο υλικό από πηγές
49) Αποτυχία να ταξινομήσεις τις πηγές δεδομένες σε οικογένειες προέλευσης
50) Το να βγάζεις με βία μια κυριολεκτική ερμηνεία για το κάθε τι
51) Το να βγάζεις με βία μια πνευματική εφαρμογή για το κάθε τι
52) Το να παίρνεις πολύ γρήγορα το λόγο προκατειλημμένων ή μη πνευματικών
αυθεντιών / πηγών
53) Tο να δίνεις παγανιστική Ελληνική σημασία σε Ελληνικούς όρους που
χρησιμοποιούνται από βιβλικούς συγγραφείς
54) Το να βάζεις εξαναγκαστικά κανονικές Ελληνικές γραμματικές συντάξεις
σε αφύσικη, πνευματική εφαρμογή που περιλαμβάνει κρυμμένες αλήθειες
55) Η αποτυχία να εξετάσεις χειρόγραφα και αποδείξεις στα κείμενα
56) Η αποτυχία να διακρίνεις τα σχόλια σε ερμηνείες στο κείμενο και στην γραμματική
57) Έλλειψη λεπτομερειακών (ή προϊστορίας) δεδομένων (στοιχείων)
58) Αποδοχή ιστορικής δεδομένων (στοιχείων) σαν δογματικές προϋποθέσεις /
απαιτήσεις
59) Αποτυχία στο να εξετάσεις τις συνθήκες ενός κειμένου
60) Αποτυχία στο να εξετάσεις την αιτία για το κείμενο
61) Αποτυχία στο να εξετάσεις την εποχή ή περίοδο του κειμένου
62) Αποτυχία στο να εξετάσεις τους χρονικούς περιορισμούς του κειμένου
63) Αποτυχία στο να εξετάσεις τους περιορισμούς εφαρμογής του κειμένου
64) Αποτυχία στο να εξετάσεις την τυπολογία
65) Αποτυχία στο να εξετάσεις την προφητεία
66) Αποτυχία στο να εξετάσεις την πολλαπλή προφητεία
67) Αποτυχία στο να εξετάσεις τις μη χρονολογικές ομαδοποιήσεις
68) Αποτυχία στο να εξετάσεις την πρωτεύουσα σημασία των λέξεων πριν από
δευτερεύουσες σημασίες
Συνεχίζεται