Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Τρίτη 22 Ιουλίου 2014

ΜΕΘΟΔΟΙ ΒΙΒΛΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ (2)



ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΕΠΑΓΩΓΙΚΗΣ  ΜΕΘΟΔΟΥ

Ι. Βασικός ορισμός και περιγραφή της μεθόδου
Α. Εξετάζει τις λεπτομέρειες και βγάζει συμπεράσματα γενικών προοπτικών

Β. Ακολουθεί επιστημονικά βήματα στην προσέγγιση
1.  Παρατηρείστε τις λεπτομέρειες που πρέπει να μελετηθούν
2.  Ακολουθεί η ερμηνεία και η εξήγηση
3.  Κατόπιν γίνεται η εφαρμογή των συμπερασμάτων και γενικών προοπτικών
4.  Η αποτελεσματική επικοινωνία είναι το τελικό βήμα


Γ. Η μέθοδος είναι αναλυτική σε χαρακτήρα
1.  Αναλύουμε και εκτιμούμε την αξία των στοιχείων που βρίσκουμε βήμα με βήμα
2.  Λογικά χτίζουμε πάνω στα συγκεκριμένα με τα οποία ξεκινήσαμε

Δ. Ζητήστε να βρείτε το σκοπό των Βιβλικών συγγραφέων
1.  Τι είχαν να πουν
2.  Αναγνωρίστε τι εννοούσαν
3.  Αποκαλύψτε τα σχετικά τους σημεία (θέματα, απόψεις)

ΙΙ. Στόχοι και διαδικασίες της μεθόδου
Α. Ανάπτυξη και έμφαση μιας κύριας αλήθειας: δώστε εξήγηση στα συγκεκριμένα που αντιμετωπίστηκαν στη μελέτη
1.  Αναγνωρίστε τις λέξεις και σκέψεις κλειδιά
α) Το πρωταρχικό ενάντια στο δευτερεύον
β) Το φανερό ενάντια στο λανθάνον
2.  Αναγνωρίστε τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζεται από τον Βιβλικό συγγραφέα
α) Η ιστορία και ο χρονικός περίγυρος καλύπτονται (εξετάζονται)
β) Οι χαρακτήρες και η ανάμειξή τους
γ) Τα θαύματα - το ρόλο που παίζει το απροσδόκητο ή το αφύσικο
δ) Η γραμματική σύνταξη και οι νόμοι σύνθεσης χρησιμοποιούνται για να μεταφέρουν το μήνυμα
3.  Συμφραζόμενα (τα γεν. πλαίσια) όπου παρατηρούνται οι βασικές γραμμές σκέψης
   α) Ολόκληρο βιβλίο (Γέν. Εξοδ. κλπ) ή μεγάλες διαιρέσεις (Ιερ.α-ιε, Ησαΐας ξ- ξς κλπ)
    β) Μικρότερα αποσπάσματα (Ιωνάς α:1-18) ή παραγράφους
    γ) Ένα εδάφιο (Ιωάν.γ:16)
    δ) Λέξεις κλειδιά (αγάπη, χάρη, έλεος)
Β. Ο λόγος του Θεού περιλαμβάνει μηνύματα σε αληθινές καταστάσεις.
1.  Ποικίλες καταστάσεις που υπάρχουν - ο Θεός ενέπνευσε ανθρώπους να γράψουν για τις ανάγκες.  Αυτά πρέπει να αναγνωριστούν.
α) Ανάγκη για τεκμηριωμένες πληροφορίες
β) Ανάγκη για διόρθωση και προειδοποίηση
γ) Ανάγκη για ενθάρρυνση και οικοδομή
δ) Ανάγκη για διδασκαλία
2.  Παρατηρήστε την εφαρμογή του μέσα στους αιώνες.
3.  Διάφορα  λογοτεχνικά σχήματα χρησιμοποιούνται για να παρουσιαστεί η αλήθεια.  Αυτό πρέπει να αναγνωριστεί στη μελέτη και στην έρευνα. 

α) Διαφορετικά σχήματα λόγου
(1) Αντίθεση
(2) Μεταφορά
(3) Παρομοίωση
(4) Κλιμάκωση
(5) Υπερβολή κλπ.

β) Είδος όρων
(1) Δυνατό και συνηθισμένο (;)
(2) Κυριολεκτικό και μεταφορικό
γ) Είδη λογοτεχνίας
(1) Λογοτεχνία σοφίας - Παροιμίες
(2) Παραβολικά - παραβολές
(3) Αποκαλυπτικά - προφητεία (Αποκάλυψη)

  
ΜΕΘΟΔΟΙ ΒΙΒΛΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ

Ένας ερευνητής θα πρέπει να εργάζεται σαν ένας:
·     ΝΤΕΤΕΚΤΙΒ, ερευνώντας κάθε δυνατή πιθανή ένδειξη / στοιχείο
·     ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ, ερευνώντας ολοκληρωτικά και αναλυτικά
·     ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΑΣ, δοκιμάζοντας κάθε πιθανότητα να δει αν είναι πραγματοποιήσιμη
·     ΔΙΚΑΣΤΗΣ, ζυγίζοντας τα γεγονότα αντικειμενικά, ακούγοντας και τις δύο πλευρές ενός ερωτήματος.
Υπάρχουν δύο συνηθισμένα αντίθετα λάθη α) η τάση να παίρνουμε τα πάντα δεύτερο χέρι από άλλους β) η άρνηση να παίρνουμε οτιδήποτε από τους άλλους.  Οι μέθοδοι μελέτης μερικές φορές κατηγοριοποιούνται μ’ έναν πολύ τεχνητό τρόπο (....) τόσο όσο η κάθε μία εμφανίζει μία φάση μελέτης που δεν μπορεί να σταθεί μόνη της αλλά πρέπει να συνδεθεί με τις άλλες για να σχηματίσει μία αλυσίδα.  Αυτές οι μέθοδοι παρουσιάζονται παρακάτω (σε απλοποιημένη μορφή, σε σχεδιάγραμμα) με σκοπό να αποκαλύψουν τις ποικίλες όψεις μιας καλής έρευνας.

Α. ΕΠΑΓΩΓΙΚΗ ΒΙΒΛΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ
·     Εξετάζει τις λεπτομέρειες και βγάζει συμπεράσματα γενικών πλευρών (όψεων / προοπτικών)
·     Το αντίθετο της αφαιρετικής μεθόδου που ξεκινά με γενικοποιήσεις και κινείται για την υποστήριξή τους στα συγκεκριμένα (προκατάληψη - εσφαλμένο)
·     Η επαγωγική είναι η αντικειμενική μέθοδος.... κανείς δεν είναι τέλεια αντικειμενικός και αμερόληπτος.

Β. ΑΜΕΣΗ, ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΒΙΒΛΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ
·     Χρησιμοποίηση μόνο της Βίβλου (χωρίς εξωτερικές γνώμες)
·     Είναι μια καλή τακτική να μελετάς μόνο με τη Βίβλο πριν εξετάσεις εξωτερικές πηγές που ίσως χρωματίσουν ή προκαταλάβουν.
·     Οι εξωτερικές μελέτες είναι πολύτιμες μετά από εσωτερικές μελέτες.
·     Με μεγάλη πείρα, κάποιος μπορεί να πηγαίνει κατευθείαν στις εξωτερικές πηγές διότι: 1) έχει χρόνια ανεξάρτητου διαβάσματος 2) δεν πείθεται εύκολα 3) έχει βασική προοπτική.

Γ. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ
·     Εξετάστε το στιλ της λογοτεχνίας
·     Η λογοτεχνία είναι μια μέθοδος επικοινωνίας..... για να επικοινωνεί κάποιος με ευφυΐα πρέπει να καταλαβαίνει τη μέθοδο.

Δ. ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗ ΒΙΒΛΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ
·     Η Βίβλος δεν είναι ένα ημερολόγιο γεγονότων
·     Η Βίβλος είναι μία καταγραφή ζωντανών, δυναμικών, αληθινών εμπειριών.
·     Εξετάστε τις εμπειρίες την αιτία και την επίδρασή τους

Ε. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ (ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΗΤΙΚΗ) ΒΙΒΛΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ
·     Μερικές φορές απεριόριστες διαστάσεις περνούν απαρατήρητες, ενώ στυλώνουμε τα μάτια μας στα κόμματα και τις προθέσεις
·     Χρειάζεται να βλέπουμε όλη την εικόνα (μελετάτε δημιουργικά)

ΣΤ. ΠΕΡΙΕΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ
·     Ολοκληρωμένη σε μέσα, σε πεδίο δράσεως
1) Κάθε μέσο χρησιμοποιείται για μελέτη της Βίβλου
2) Απόλυτη δεξιοτεχνία όλου του πεδίου δράσεως

Ζ. ΕΙΛΙΚΡΙΝΗΣ ΒΙΒΛΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ
·     Μη κρατάτε τίποτα μέσα σας, εκφραστείτε!
1) Μη κλείνετε τα μάτια και τα αυτιά σε τίποτα.
2) Δοκιμάστε τα όλα.

Η. ΑΦΟΜΟΙΩΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ
·     Χωνέψτε την, διαβάστε την και ζήστε την. 
·     Εφαρμόστε κατάλληλα τις αλήθειες της δια πίστεως και ενεργήστε την με πίστη.

Θ. ΠΛΗΡΗΣ ΣΕΒΑΣΜΟΥ (ΤΑΠΕΙΝΗ) ΒΙΒΛΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ
·     Πλησιάστε την Πηγή της Σοφίας ταπεινά και με ευγνωμοσύνη.


ΜΕΘΟΔΟΙ ΒΙΒΛΙΚΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ

ΙΙ. ΛΑΘΗ ΣΤΙΣ ΜΕΘΟΔΟΥΣ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ

1)  Αποσπασματική Ερμηνεία
α) Ερμηνεύει σαν η Βίβλος να είναι συλλογή απομονωμένων εδαφίων

2)  Δογματική Ερμηνεία
α) Χρησιμοποιεί τη Βίβλο για ν’ αποδείξει το δόγμα

3)  Ορθολογιστική Ερμηνεία

α) Λογίζει τη Γραφή στην ανθρώπινη άποψη (λογική)
1. Βασίζεται σε έλλειψη πίστης
2. Βασίζεται σε εξέγερση από μία αλήθεια

4)  Μυθολογική Ερμηνεία
α) Ερμηνεύει τα θαύματα σαν μύθους
1. Πολύ συγγενική με την ορθολογιστική ερμηνεία, προχωρά ακόμη παραπέρα
2. Απορρέει από μια μη αναγεννημένη θέση ή από το να ακούς μια μη........ θέση

5)  Αλληγορική Ερμηνεία
α) Πιέζει την κάθε λεπτομέρεια για να βγάλει πνευματική σημασία
β) Μερικές φορές αρνείται τα ιστορικά (στοιχεία) και ερμηνεύει την ιστορία σαν πνευματική αλληγορία

1. Όπως οι Χριστιανοί Επιστήμονες. 
γ) Λέει ότι η δημιουργία στην Γένεση δεν είναι σωστή αλλά έχει πνευματική αξία

6)  Κυριολεκτική Ερμηνεία
α) Πιέζει την κάθε λεπτομέρεια σε κυριολεκτική εκπλήρωση.
1. Παραβλέπει τα πνευματικά μηνύματα και την τυπολογία

7)  Τυπολογική Ερμηνεία
α) Πιέζει το κάθε τι μέσα σε τύπους.
1. Λανθασμένα χτίζει την διδασκαλία πάνω σε τύπους

8)  Συστηματοποιημένη Ερμηνεία
α) Χειρίζεται τις γραφές σαν συστηματοποιημένη θεολογία

9)  Ερμηνεία με παραπομπές
α) Συλλαμβάνει τη Γραφή σαν ένα κυκεώνα παραπομπών

1. Ψάχνει για μυριάδες παρόμοιων κομματιών και τα δένει μαζί (ανεξάρτητα από το γενικό πλαίσιο, την κατάσταση)
β) Αποτυχία να ανακαλύψει ένα μόνο νόημα σε κάθε κομμάτι

1. Συμπέρασμα= αλυσίδα κομματιών της Γραφής με γέφυρες υποθέσεων
2. Ποτέ δε μπορεί να δεσμευτεί σε απόδειξη

10)Εγκυκλοπαιδική Ερμηνεία
α) Χειρίζεται τη Βίβλο σαν να ήταν τόσο εξαντλητική (σε λεπτομέρειες) ώστε να απαντά συγκεκριμένα για κάθε ερώτηση.
1. Δεν είναι. Η Βίβλος απαντά σε πολλές ερωτήσεις με γενική κατεύθυνση (έννοια), πνευματική προοπτική, επαγωγή

11)Λογοτεχνική Ερμηνεία
α) Ξεχνά ότι η Βίβλος είναι αλήθεια με έναν σκοπό και ότι οι λογοτεχνικές της ιδιότητες είναι δευτερεύουσες.

12)Ερμηνεία δια Αποκαλύψεως
α) Υποθέτει ότι όλες οι ιδέες είναι αποκάλυψη από το Αγιο Πνεύμα
β) Υποθέτει ότι η αποκάλυψη καταργεί την ανάγκη για τα ερμηνευτικά
γ) Υποθέτει ότι η αποκάλυψη αθετεί τα ερμηνευτικά

13)Σχολαστική ερμηνεία
α) Η Θεολογία γίνεται αποτέλεσμα μυριάδων αναφορών εδαφίων και ιδεών. 
β) Υπολογίζει σε βιβλία για όλες τις απαντήσεις (τα δέχεται σαν έγκυρα)
1. Αποδεικνύουν μελέτες των λέξεων απ’ το λεξικό του Webster (σφαλερά).