Ιησούς του Ναυή α΄: 7-8
Είμαι σίγουρος πως, οι πιο πολλοί,
έχουμε ακούσει ή έχουμε διαβάσει ιστορίες ανθρώπων που έχουν ευλογηθεί από το
Θεό. Ίσως, όμως, αναρωτιόμαστε γιατί αυτό δεν συμβαίνει και με εμάς. Γιατί και
σε εμάς ο Θεός δεν μιλάει με τρόπο θαυμαστό, υπερφυσικό; Ή γιατί δεν αλλάζει η
δική μου ζωή; Δεν ξέρω βέβαια τι είδους αλλαγή περιμένει κάποιος στη ζωή του,
γιατί πολλές φορές διαβάζουμε το λόγο του Θεού και δεν θέλουμε να αλλάξουμε,
δεν θέλουμε να γίνουμε πιο ταπεινοί, πιο συγχωρητικοί, πιο υπηρέτες, να κάνουμε
το δεύτερο μίλι.
Τι μπορώ εγώ να κάνω ώστε ο λόγος του
Θεού να με αλλάζει; Να ενεργεί με δύναμη στη ζωή μου; Θέλω να διαβάσουμε τα
πολύ γνωστά εδάφια από τον Ιησού του Ναυή, α:7-8. Ο διάδοχος του Μωυσή, ο
Ιησούς ήταν μπροστά σε ένα μεγάλο ξεκίνημα:
Μόνον ίσχυε και ανδρίζου σφόδρα, διά να
προσέχης να κάμνης κατά πάντα τον νόμον, τον οποίον προσέταξεν εις σε Μωϋσής ο
θεράπων μου μη εκκλίνης απ' αυτού δεξιά ή αριστερά, διά να φέρησαι μετά
συνέσεως πανταχού όπου αν υπάγης. Δεν θέλει απομακρυνθή τούτο το βιβλίον του
νόμου από του στόματός σου, αλλ' εν αυτώ θέλεις μελετά ημέραν και νύκτα, διά να
προσέχης να κάμνης κατά πάντα όσα είναι γεγραμμένα εν αυτώ διότι τότε θέλεις
ευοδούσθαι εις την οδόν σου, και τότε θέλεις φέρεσθαι μετά συνέσεως.
Πώς να συνεχίσεις με ένα λαό τόσο
δύσκολο, όταν μάλιστα ο προκάτοχος σου ήταν ο Μωυσής! Που να συγκριθείς εσύ με
το Μωυσή; Και όχι μόνο αυτό. Αν ο Μωυσής, τελικά δεν μπήκε στη γη, επειδή ο
Θεός δεν το επέτρεψε, ίσως να αναρωτήθηκε ο Ιησούς αν θα μπορέσει να τους βάλει
εκείνος. Ο Θεός όμως του δίνει μια υπόσχεση καταπληκτική! Ας διαβάσουμε και το
εδάφιο 5: Δεν θέλει δυνηθή άνθρωπος να σταθή
εναντίον σου πάσας τας ημέρας της ζωής σου καθώς ήμην μετά του Μωϋσέως, θέλω
είσθαι μετά σου δεν θέλω σε αφήσει, ουδέ σε εγκαταλείψει. Κανένας δεν θα
μπορέσει να σου αντισταθεί όσο είσαι ζωντανός. Θα είμαι μαζί σου.
Παρόλα αυτά, φαίνεται πως ο Ιησούς
ήταν αρκετά διστακτικός για την αποστολή αυτή. Και τρεις φορές ο Θεός
επαναλαμβάνει, «ίσχυε και ανδρίζου». Στο
εδάφιο 6, στο 7, (βάζει και το «σφόδρα»"), στο 9.
Προσέξτε, όμως, του μιλάει ο Θεός, του
δίνει τις υποσχέσεις και από το σημείο αυτό, ξεκινάει το μέρος του Ιησού. Οι
υποσχέσεις του Θεού είναι: (1) θα είμαι μαζί σου, μη φοβάσαι, (2) κανένας δεν
θα σου αντισταθεί. Το μέρος του Ιησού του Ναυή για να πραγματοποιηθούν οι
υποσχέσεις αυτές και να τις απολαύσει, είναι η σχέση του με το λόγο του Θεού.
Και εδώ είναι το σημαντικό και το
ενδιαφέρον. Η συγκεκριμένη εντολή, σε αυτό τον άνθρωπο, εκείνη την περίοδο. Του
ζητάει να μελετά το λόγο αυτό κάθε μέρα, να τον σκέφτεται και να προσέχει να
κάνει όλα όσα είναι γραμμένα (εδ.8). Για σκεφτείτε: Ο Ιησούς του Ναυή ήξερε το
Νόμο, την Πεντάτευχο, πιο καλά από τον οποιοδήποτε Ισραηλίτη. Είναι πολύ
πιθανόν να ήταν ο γραμματέας του Μωυσή. Σαράντα χρόνια τα ξόδεψε πλάι στο Μωυσή,
τον άνθρωπο του Θεού και μελέτησε το λόγο του Θεού. Ίσως εσείς και εγώ να
σκεφτόμασταν, ότι πρέπει να ξέρει το λόγο του Θεού τόσο καλά που θα μπορούσε να
«χαλαρώσει» λίγο. Στο κάτω-κάτω ήταν μόνο 5 βιβλία, όχι όλη η Παλαιά και η
Καινή Διαθήκη που έχουμε εμείς σήμερα!
Επιπλέον ίσως κάποιος σκεφτεί: ο
άνθρωπος αυτός έχει δει το Θεό να κάνει τρομερά πράγματα, όλα αυτά τα χρόνια. Ο
Θεός του μίλησε με ζωντανή φωνή και του έδωσε τις υποσχέσεις. Τι την θέλει την
καθημερινή μελέτη;
Η απάντηση βρίσκεται στο δεύτερο μισό
του εδαφίου 8: διά να προσέχης να κάμνης
κατά πάντα όσα είναι γεγραμμένα εν αυτώ. Το ζητούμενο, όταν διαβάζουμε το λόγο
του Θεού είναι η υπακοή. Του δίνει ο Θεός την εντολή να μην απομακρυνθεί το βιβλίο
από το στόμα του, όχι γιατί πρέπει να μπορεί να παριστάνει το σοφό στους υπόλοιπους.
Αλλά για να μπορεί να υπακούει.
Για να μπορέσεις να υπακούς το λόγο
του Θεού στη ζωή σου, δεν φτάνει να τον ακούς μόνο την Κυριακή, ή όποτε σου
περισσεύει χρόνος. Όταν τον μελετάμε ημέρα και νύχτα, όταν τον σκεφτόμαστε,
τότε μπορούμε να υπακούμε. Χρειαζόμαστε συνεχή επαφή με το λόγο του Θεού ώστε
να μας αλλάζει σαν πιστούς. Έχουμε ανάγκη να ξοδεύουμε χρόνο με την Αγία Γραφή.
Δεν θα καταφέρεις ποτέ να υπακούσεις
το λόγο του Θεού, και δεν θα έρθει ελευθερία στη ζωή σου από τη δύναμη της
αμαρτίας, αν το πρώτο μέρος του εδαφίου 8, δεν είναι πραγματικότητα στη ζωή
σου: Δεν θέλει απομακρυνθή τούτο το
βιβλίον του νόμου από του στόματός σου, αλλ' εν αυτώ θέλεις μελετά ημέραν και
νύκτα. Πολύ θα θέλαμε όλοι μας να μπορούμε να φερόμαστε με σύνεση, ή να
έχουμε επιτυχία σε ό,τι κάνουμε έτσι δεν είναι; Για τον χριστιανό όμως, αυτό
είναι το αποτέλεσμα της υπακοής. Και η υπακοή έρχεται μετά από τη μελέτη.
Καθώς ξοδεύεις χρόνο με το Βιβλίο
αυτό, το Πνεύμα το Άγιο σε διδάσκει. Σε ελέγχει, σε ενθαρρύνει, σου θυμίζει τι
χρειάζεται να κάνεις, σε οδηγεί. Για να μπορείς να ακούς το Πνεύμα του Θεού να
σου μιλάει, να καταλαβαίνεις τη φωνή του Θεού στη ζωή σου, όπως ο Ιησούς του
Ναυή, θα πρέπει να έχεις πολύ στενή σχέση με το λόγο του Θεού.
Μαζί με τη δύναμη για υπακοή έρχονται
και άλλες ευλογίες. Γινόμαστε σαν άνθρωποι, σταθεροί εσωτερικά, άνθρωποι που
καρποφορούμε συστηματικά σε όλες τις περιόδους της ζωής μας. Ο Ψαλμός α:3 λέει:
Και θέλει είσθαι ως δένδρον πεφυτευμένον
παρά τους ρύακας των υδάτων, το οποίον δίδει τον καρπόν αυτού εν τω καιρώ
αυτού, και το φύλλον αυτού δεν μαραίνεται και πάντα, όσα αν πράττη, θέλουσιν ευοδωθή.
Όταν είμαι νέος και ελεύθερος, δίνω
χριστιανικό καρπό σαν νέος, με τους φίλους μου. Όταν αποκτήσω οικογένεια, ο λόγος
αυτός με κάνει να είμαι γονιός με καρπό, να μεγαλώνω τα παιδιά μου σωστά. Για
να είμαι, όμως έτσι, υποδεικνύει το εδάφιο 2: αλλ' εν τω νόμω του Κυρίου είναι το θέλημα αυτού, και εν τω νόμω αυτού
μελετά ημέραν και νύκτα.
Άλλη ευλογία μεγάλη που έρχεται στη
ζωή μου όταν διαβάζω το βιβλίο αυτό κάθε μέρα, είναι η προφύλαξη από την
αμαρτία. Στον Ψαλμό ριθ:9-11 γράφει: Τίνι
τρόπω θέλει καθαρίζει ο νέος την οδόν αυτού; φυλάττων τους λόγους σου.Εξ όλης
της καρδίας μου σε εξεζήτησα μη με αφήσης να αποπλανηθώ από των προσταγμάτων
σου. Εν τη καρδία μου εφύλαξα τα λόγιά σου, διά να μη αμαρτάνω εις σε.
Μια τρίτη ευλογία που έρχεται στη ζωή
μου είναι η δύναμη μέσα στα προβλήματα. Διαβάστε στον Ψαλμό ριθ:92: Εάν ο νόμος σου δεν ήτο η τρυφή μου, τότε
ήθελον χαθή εν τη θλίψει μου. Η μελέτη μου, μου θυμίζει πως ο Θεός είναι
μεγαλύτερος.
Όσο ξοδεύεις χρόνο στη μελέτη και
περισυλλογή, τόσο αρχίζεις να Τον αγαπάς. Στον Ψαλμό ιθ:9β-10, λέει ο Ψαλμωδός:
αι κρίσεις του Κυρίου αληθιναί, δίκαιαι
εν ταυτώ πλέον επιθυμηταί παρά το χρυσίον, μάλιστα παρά πλήθος καθαρού χρυσίου,
και γλυκύτεραι υπέρ το μέλι και τους σταλαγμούς της κηρήθρας.
Μπορείς εσύ να πεις, "Κύριε κάθε
φορά που μελετάω το λόγο Σου, είναι πιο γλυκός και από το μέλι. Τον επιθυμώ πιο
πολύ απ' το χρυσάφι; Τόσο πολύ που δεν με νοιάζει, ας χάσω την τηλεόραση. Ας
κοιμηθώ λιγότερο το πρωί. Ας δουλέψω λιγότερο αν χρειαστεί.
Ο Ιησούς του Ναυή είχε ολόκληρο λαό να
οδηγήσει. Κανείς δεν ήταν πιο απασχολημένος από αυτόν. Η σχέση του όμως με το λόγο
του Θεού ήταν αναντικατάστατη. Γιατί αυτή θα τον κρατούσε. Θέλεις να δεις το
Θεό να δουλεύει με δύναμη στη ζωή σου; Θέλεις ο λόγος του Θεού να φέρει αλλαγή
και σε σένα; Θέλεις να έχεις επιτυχία σε ό,τι κάνεις σαν χριστιανός; Θέλεις η
ζωή σου να είναι καθαρή, να έχεις ειρήνη μέσα στη θύελλα;
Το βιβλίο αυτό δεν θα πρέπει να
απομακρυνθεί από το στόμα σου. Θα το μελετάς μέρα και νύχτα και θα το
σκέφτεσαι.
Είμαστε μια γενιά χριστιανών που
μελετά αποσπασματικά και περιστασιακά. Όποτε προλάβουμε, αν προλάβουμε όσο
προλάβουμε. Είμαστε μια γενιά χριστιανών που διαβάζει λίγο στα πεταχτά, για να
θάψει τις ενοχές της και να κάνει τις δουλειές της. Δεν εκζητούμε το Θεό.
Είμαστε μια γενιά χριστιανών που δεν ξέρουμε καλά-καλά τις ιστορίες της Γραφής.
Γι' αυτό δεν έχουμε επιτυχία σε πολλά
από αυτά που κάνουμε, δεν φερόμαστε με σύνεση, δεν έχουμε νίκη κατά της
αμαρτίας. Δεν θέλουμε να συγχωρούμε. Δεν είμαστε διατεθειμένοι να μην γίνεται
το δικό μας, δεν μας αρέσει η ταπείνωση και η υπομονή.
Ζούμε σε μια κοινωνία που
χαρακτηρίζεται από την ταχύτητα. Γρήγορα τρώμε, γρήγορα μαγειρεύουμε, γρήγορα
έχουμε τον καφέ έτοιμο, στην τράπεζα δεν υπάρχουν ουρές. Και πιστεύουμε πως όλα
γίνονται γρήγορα. Όλα, όμως, δεν γίνονται γρήγορα. Η χριστιανική ζωή για να
γίνει απόλαυση περνάει μέσα από τη μελέτη, που μοιάζει με το γυμναστήριο. Πας
στο γυμναστήριο, αρχίζεις και κάνεις ασκήσεις, προσέχεις τι τρως και μετά από
καιρό αρχίζουν να φαίνονται τα αποτελέσματα. Το ίδιο και η Γραφή. Λίγη μελέτη
δεν θα κάνει τίποτα. Χρειάζεσαι κάθε μέρα, εβδομάδα με την εβδομάδα, μήνα με
τον μήνα, χρόνο με τον χρόνο. Να μελετάς την Αγία Γραφή και να τη σκέφτεσαι.
Τι πρέπει τώρα να κάνουμε; Πρώτα-πρώτα
να μετανοήσουμε. Όχι γιατί δεν μελετάμε καθόλου, αλλά για την αμαρτία να
δίνουμε στο Θεό τα περισσεύματα του χρόνου μας. Να ζητήσουμε συγνώμη και να
βρούμε την καλύτερη μας ώρα μέσα στη μέρα για να την ξεχωρίσουμε για μελέτη και
προσευχή.
Δεν υπάρχουν μαγικές συνταγές για
πνευματική αύξηση. Ούτε για την αύξηση της εκκλησίας. Στο μέτρο που ο καθένας
μας μεγαλώνει πνευματικά, σε αυτό το μέτρο μεγαλώνει η εκκλησία (Εφες.δ:16).
Πάρε την απόφαση το βιβλίο αυτό να μην απομακρύνεται από εσένα, αλλά να το
μελετάς και να το σκέφτεσαι μέρα και νύχτα.
Κάνε τη ζωή σου να γυρνάει γύρω από τη
σχέση σου με το Θεό. Όχι να είσαι εσύ το κέντρο και ο Θεός ένα από τα πράγματα
με τα οποία ασχολείσαι. Αν θες να δεις τη δύναμη του Θεού στη ζωή σου, τη δύναμη
που έχει λόγος του Θεού, την ευλογία που υπάρχει, τη χαρά όταν υπακούς, μην το
απομακρύνεις από κοντά σου. Νύχτα-μέρα, διάβαζέ το.