Οι σύγχρονοι πατρολάγνοι ίσως αγνοούν ότι οι πατέρες της (καθολικής) εκκλησίας υποστήριξαν την απάτη των λειψάνων.
Σύμφωνα με τον Αμβρόσιο «πολλοί θεραπεύτηκαν σαν από μια σκιά (umbra quadam) των ιερών σορών». Ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος θεωρεί ότι «όχι μόνο οι σοροί των αγίων, αλλά και οι τάφοι τους είναι γεμάτοι πνευματική χάρη». Ο "άγιος "Θεοδώρητος μας πληροφορεί ότι και ένα σπασμένο λείψανο διατηρεί τις ίδιες θαυματουργές ιδιότητες. "Τεμαχισμένα σώματα—ολόκληρη η δράση της θείας χάριτος!" (Deschner). Ο Βασίλειος αποκαλύπτει ότι το λείψανο της αγίας Ιουλίττης «αγιάζει μεν το τόπον, αγιάζει δε και τους εις αυτόν συνόντας».
Δυτικοί και ανατολικοί καθολικοί συναγωνίστηκαν στις απάτες των κειμηλίων.
Στο έργο του Κυριάκου Σιμόπουλου "Ξένοι Ταξιδιώτες στην Ελλάδα" διαβάζουμε:
"..Ο "βυζαντινός" κλήρος καπηλεύεται την πίστη και την ευλάβεια των ξένων προσκυνητών σκηνοθετώντας και χαλκεύοντας κατά χιλιάδες «αυθεντικά αντικείμενα». Στον Παρθενώνα, που έχει μετατραπεί σε ναό, έχει συγκεντρωθεί τόσος πλούτος "ιερών" κειμηλίων και "αγίων" λειψάνων.."
O ισπανός περιηγητής Pedro Tajur ζήτησε να δεί τα "ιερά" αντικείμενα που φυλάσονταν στην "αγία" Σοφία. Οπως περγράφει ο ίδιος: Την ξενάγησή του είχε αναλάβει ο ίδιος ο αυτοκράτορας Ιωάννης Η΄ Παλαιολόγος.
"...Μόλις τελείωσε η λειτουργία, ο αυτοκράτορας πρόσταξε να μού δείξουν τα άγια κειμήλια. Πήρε ο ίδιος το ένα κλειδί και ο πατριάρχης, που βρισκόταν εκεί, το άλλο. Το τρίτο κλειδί το κρατούσε ο πρωθιερέας τής αγίας Σοφίας. Οι παππάδες, ντυμένοι τα άμφιά τους, έβγαλαν με επισημότητα τα εξής ιερά κειμήλια: Τη λόγχη, που έπληξε την πλευρά τού Κυρίου,..»Το χιτώνα τού Χριστού (χωρίς ραφή)..(!).. Πρέπει να ήταν άλλοτε βιολετής, γιατί τώρα έχει γίνει από την πολυκαιρία σκούρος. Ένα από τα καρφιά τού σταυρού και ο στύλος, όπου έδεσαν το Χριστό, για να τον μαστιγώσουν.Μου έδειξαν επίσης πολλά ατομικά αντικείμενα τής Παναγίας, τη σχάρα όπου έψησαν τον άγιο Λαυρέντιο και άλλα πάνσεπτα κειμήλια..!"