Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Τετάρτη 14 Δεκεμβρίου 2011

ΘΕΟΤΗΤΑ - 12. Ποια είναι πραγματικά η θεωρία της τριάδας (2)

Αποτίμηση της θεωρίας της Τριάδας

Πιστεύουμε ότι αυτή η θεωρία δεν είναι Βιβλική διδασκαλία, μάλλον αντικρούει τη διδασκαλία της Γραφής με πολλούς τρόπους. Οι Γραφές δεν διδάσκουν τριάδα προσώπων.

Χρησιμοποιεί ορολογία που δεν βρίσκεται μέσα στο λόγο του Θεού.

Διδάσκει και υποστηρίζει πλειονότητα προσώπων μέσα στη θεότητα ενώ ο λόγος του Θεού δίνει έμφαση στη μονότητα του Θεού. Μειώνει το πλήρωμα της θεότητας του Ιησού Χριστού. Διαψεύδει πολλά σαφή εδάφια της Αγίας Γραφής. Δεν είναι λογική. Κανένας δεν μπορεί να την καταλάβει ή να την ερμηνεύσει λογικά, ακόμα κι αυτοί που την υποστηρίζουν. Με λίγα λόγια, η θεωρία της Τριάδας δεν είναι χριστιανική διδασκαλία.

Τριάδα σε αντιπαραβολή με τη Μονότητα

Προκειμένου να καταλάβουμε καθαρά που η θεωρία της Τριάδας διαφέρει από τη Βιβλική διδασκαλία στο θέμα της θεότητας, ετοιμάσαμε τον παρακάτω συγκριτικό πίνακα. Αριστερά βρίσκονται οι βασικές θέσεις της τριαδικής θεωρίας και δεξιά οι διδασκαλίες της Μονότητας, ή του Χριστιανικού Μονοθεϊσμού. Πιστεύουμε ότι η δεξιά πλευρά αντικατοπτρίζει τη διδασκαλία της Βίβλου, αυτό που προσπαθήσαμε να παρουσιάσουμε μέσα απ’ αυτή τη μελέτη.

Σύγκριση Τριάδας και Μονοθεϊσμού

Τριάδα
Μονοθεϊσμός
1. Υπάρχουν τρία πρόσωπα στη θεότητα. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν τρεις βασικές διακρίσεις στη φύση του Θεού. Ο Θεός είναι η Αγία Τριάδα.
1. Υπάρχει ένας Θεός χωρίς υποδιαιρέσεις στη φύση Του. Ο Θεός δεν έχει πολλά πρόσωπα, αλλά φανερώνεται με πολλούς τρόπους, έχει πολλούς ρόλους, τίτλους και σχέσεις με τον άνθρωπο και βέβαια, ο αριθμός αυτός δεν περιορίζεται στο 3.
2. Πατέρας, Υιός και Άγιο Πνεύμα είναι τα τρία πρόσωπα της θεότητας. Είναι ξεχωριστά πρόσωπα και είναι ισότιμα, ομοούσια και συναιώνια. Ωστόσο, υπό μία έννοια, ο Θεός Πατέρας είναι η κεφαλή της τριάδας ενώ ο Υιός και το Πνεύμα, πάλι υπό μία έννοια εκπορεύονται απ’ τον Πατέρα.
2. Πατέρας, Υιός και Άγιο Πνεύμα είναι διαφορετικοί προσδιορισμοί του ένα Θεού. Ο Θεός είναι ο Πατέρας. Ο Θεός είναι το Άγιο Πνεύμα. Ο Υιός είναι ο Θεός που φανερώθηκε εν σαρκί. Ο όρος Υιός αναφέρεται πάντοτε στην ενσάρκωση και ποτέ στη θεότητα χωριστά απ’ την ανθρώπινη φύση.
3. Ο Ιησούς Χριστός είναι η ενσάρκωση του Θεού Υιού. Ο Ιησούς δεν είναι ο Πατέρας ή το Άγιο Πνεύμα.
3. Ο Ιησούς Χριστός είναι ο Γιος του Θεού. Είναι η ενσάρκωση του πληρώματος της θεότητας. Όσο αφορά στη θεότητά Του, ο Ιησούς είναι ο Πατέρας που είναι το Άγιο Πνεύμα.
4. Ο Υιός είναι αιώνιος. Ο Θεός Υιός προϋπήρχε αιώνια. Ο Υιός είναι προαιώνια γεννημένος από τον Πατέρα.
4. Ο Υιός γεννήθηκε, δεν είναι αιώνιος. Ο Γιος του Θεού προϋπήρχε μέσα στην αιωνιότητα μόνο σαν σχέδιο στο μυαλό του Θεού. Ήρθε σε πραγματική ύπαρξη στην ενσάρκωση, τη στιγμή που συνελήφθη (γεννήθηκε) στη μήτρα της Μαρίας απ’ το Πνεύμα του Θεού.
5. Ο Λόγος στο πρώτο κεφάλαιο του Ιωάννη είναι το δεύτερο πρόσωπο της τριάδας, δηλαδή ο Θεός Υιός.
5. Ο Λόγος δεν είναι ξεχωριστό πρόσωπο αλλά η σκέψη, το σχέδιο, η ενέργεια ή η έκφραση του Θεού. Ο Λόγος φανερώθηκε εν σαρκί σαν ο Γιος του Θεού.
6. Ιησούς είναι το ανθρώπινο όνομα που δόθηκε στο Θεό Υιό καθώς φανερώθηκε εν σαρκί.
6. Ιησούς σημαίνει Γιάχβε Σωτήρας ή Αυτός είναι Σωτήρας. Είναι το αποκεκαλυμένο όνομα του Θεού στην Καινή Διαθήκη. Ιησούς είναι το όνομα του Πατέρα, του Υιού και του Αγίου Πνεύματος.
7. Το βάπτισμα στο νερό γίνεται σωστά όταν λέμε «στο όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος».
7. Το βάπτισμα στο νερό είναι σωστό μόνο όταν λέμε «στο όνομα του Ιησού». Το όνομα του Ιησού συνήθως συνοδεύεται από τους τίτλους Κύριος, Χριστός ή και τα δύο.
8. Όταν πάμε στον ουρανό, θα δούμε την τριάδα ή τον τριαδικό Θεό. (πολλοί τριαδικοί λένε ότι θα δούμε τρία σώματα, πράγμα που είναι καθαρός τριθεϊσμός. Άλλοι ανοικτό το ενδεχόμενο να δούμε μόνο ένα Πνεύμα που θα έχει ένα σώμα. Οι περισσότεροι δεν ξέρουν τι πιστεύουν πάνω σ’ αυτό το θέμα και κάποιοι πραγματικά παραδέχονται ότι δεν ξέρουν.)
8. Εμείς θα δούμε τον Ιησού Χριστό στον ουρανό. Αυτός είναι που κάθεται στο θρόνο και είναι ο μοναδικός Θεός που θα δούμε.
9. Η θεότητα είναι ένα μυστήριο. Πρέπει να δεχτούμε δια πίστεως το μυστήριο της τριάδας, παρά τις φαινομενικές αντιφάσεις του.
9. Η θεότητα δεν είναι μυστήριο, ιδιαίτερα για την εκκλησία. Μπορεί να μη μπορούμε να καταλάβουμε τα πάντα περί Θεού, αλλά η Βίβλος διδάσκει πολύ καθαρά ότι ο Θεός είναι ΕΙΣ κι ότι ο Ιησούς είναι ο ένας Θεός που φανερώθηκε εν σαρκί.


Τι πιστεύει ο μέσος όρος των μελών των εκκλησιών;

Βλέποντας αυτές τις διαφορές ανάμεσα στη θεωρία της Τριάδας και το Μονοθεϊσμό, μπορεί ν’ αναρωτηθούμε, τι πραγματικά πιστεύει ο μέσος όρος όλων αυτών που λένε ότι είναι Χριστιανοί. Φυσικά, οι περισσότερες χριστιανικές ομολογίες, τουλάχιστον επίσημα, αποδέχονται τη θεωρία της Τριάδας. Ωστόσο, οι περισσότεροι τριαδικοί λόγιοι, κρατάνε προσεκτικά απόσταση από τον τριθεϊσμό και οι περισσότεροι χρησιμοποιούν ορολογία που ακούγεται σαν Μονοθεϊστική.
 
Πολλά μέλη εκκλησιών δεν καταλαβαίνουν τη διδασκαλία της Τριάδας, με πρακτικό αποτέλεσμα να είναι πιο κοντά στη διδασκαλία του Μονοθεϊσμού. Κάποιες ερωτήσεις, που αν απαντηθούν καταφατικά, υποδηλώνουν μια κλίση προς το Μονοθεϊσμό ή μια εκ των πραγμάτων αποδοχή είναι:
 Προσεύχεσαι συνήθως κατ’ ευθείαν στον Ιησού; Όταν προσεύχεσαι στον Πατέρα, αλλάζει η γλώσσα σου έτσι ώστε να φαίνεται ότι στην πραγματικότητα σκέφτεσαι τον Ιησού; (για παράδειγμα, λες «Κύριε», «στο όνομά σου», «Ιησού»).

 Περιμένεις να δεις μόνο ένα Θεό, τον Ιησού Χριστό, στον ουρανό;

 Είναι σωστό αν πούμε ότι σπάνια ή ποτέ δεν προσεύχεσαι κατ’ ευθείαν στο Άγιο Πνεύμα σαν ξεχωριστό πρόσωπο;

 Η θεωρία της τριάδας είναι μπερδεμένη ή ένα μυστήριο για σένα;

Βασισμένοι σ’ αυτές τις ερωτήσεις κι άλλες παρόμοιες, πιστεύουμε ότι η πλειονότητα των πιστών ενστικτωδώς σκέπτεται με Μονοθεϊστικούς κι όχι με Τριαδικούς όρους. Επιπλέον, φαίνεται ότι όταν ένα άτομο βαπτιστεί με Πνεύμα Άγιο, ενστικτωδώς αρχίζει να σκέπτεται Μονοθεϊστικά.

Οι περισσότεροι Ορθόδοξοι και Διαμαρτυρόμενοι δεν είναι εδραιωμένοι πάνω στη διδασκαλία της Τριάδας, δεν ξέρουν με λεπτομέρειες τι διδάσκει αυτή η θεωρία και δεν μπορούν να ερμηνεύσουν τη Βίβλο με τριαδικούς όρους. Σήμερα, μπορούμε να διακρίνουμε ότι δίνεται μεγάλη έμφαση στην Τριάδα από κάποιες Πεντηκοστιανές ομάδες. Προφανώς ο λόγος είναι ότι βλέπουν το Μονοθεϊσμό να κερδίζει έδαφος κι επειδή τον έχουν θεωρητικά απορρίψει, πέφτουν στο αντίθετο άκρο του τριθεϊσμού.

Μια απλή ερώτηση μπορεί να βοηθήσει κάθε μέλος τριαδικής συνάθροισης να διευκρινίσει το προσωπικό του πιστεύω. Η ερώτηση είναι: «Όταν δούμε το Θεό στον ουρανό, τι θα δούμε;» Αν απαντήσει ότι θα δούμε τρία πρόσωπα με τρία σώματα, τότε αυτός είναι ένας φανατικός τριαδικός. Η απάντησή του φανερώνει ειδωλολατρικό τριθεϊσμό και όχι το Μονοθεϊσμό της Βίβλου. Αν απαντήσει ότι θα δούμε ένα Θεό με ένα σώμα, αυτός είναι κοντά στο Μονοθεϊσμό. Αφού απαντήσει έτσι, είναι εύκολο να του παρουσιάσουμε από το βιβλίο της Αποκάλυψης ότι Αυτός που θα δούμε στην πραγματικότητα είναι ο Ιησούς Χριστός, γιατί μέσα Του κατοικεί όλο το πλήρωμα της θεότητας σωματικά.

Συμπέρασμα

Η Βίβλος δεν διδάσκει τη θεωρία της Τριάδας, που στην ουσία αντιφάσκει με τη Γραφή. Δεν προσθέτει τίποτα το θετικό στο χριστιανικό μήνυμα. Χωρίς αυτή την ανθρώπινη διδασκαλία μπορούμε να στηρίξουμε τη θεότητα και την ανθρώπινη φύση του Ιησού Χριστού, την παρθενική Του γέννηση, το θάνατο, την ταφή και την ανάσταση, την απολύτρωση και τη δικαίωση δια πίστεως, την απόλυτη εξουσία των Γραφών και κάθε άλλη διδασκαλία που είναι βασική για το Χριστιανισμό. Στην πραγματικότητα επαυξάνουμε αυτές τις διδασκαλίες όταν εμμείνουμε στο Βιβλικό μήνυμα ότι ο Ιησούς είναι ο ένας Θεός που φανερώθηκε εν σαρκί.
 
Οι Χριστιανοί πρέπει να σταματήσουν να χρησιμοποιούν τριαδικούς όρους και να γυρίσουν πίσω, στην έμφαση που δίνει το βασικό μήνυμα της Βίβλου. Πολλοί πιστοί δεν σκέπτονται φανατισμένοι τριαδικά, με αποτέλεσμα να είναι εύκολη η αποκόλλησή τους απ’ αυτή την ορολογία, τουλάχιστον σε προσωπικό επίπεδο.
 
Απ’ την άλλη μεριά, εμμονή στο Μονοθεϊσμό φέρνει πολλές ευλογίες. Δίνει την έμφαση εκεί που πρέπει να δοθεί – στη σπουδαιότητα της Βιβλικής ορολογίας, στον τρόπο σκέψης της Γραφής και στα θέματα με τα οποία ασχολείται. Εδραιώνει το Χριστιανισμό σαν τον αληθινό κληρονόμο του Ιουδαϊσμού και την αληθινή Μονοθεϊστική πίστη. Μας υπενθυμίζει ότι ο Θεός, ο Πατέρας και Δημιουργός μας, μας αγάπησε τόσο πολύ που «ντύθηκε» με σάρκα για να έρθει σαν ο Λυτρωτής μας. Μας υπενθυμίζει ακόμα ότι μπορούμε να δεχτούμε το Θεό, το Δημιουργό και Λυτρωτή μας μέσα στις καρδιές μας σαν Πνεύμα Άγιο.
 
Ο Μονοθεϊσμός μεγαλύνει τον Ιησού Χριστό, υψώνει το όνομά Του, αναγνωρίζει ποιος είναι στην πραγματικότητα και αποδέχεται την πλήρη και απόλυτη θεότητά Του. Υψώνοντας τον Ιησού και το όνομά Του στο κήρυγμα και στη λατρεία, δημιουργείται μια ισχυρή κίνηση της δύναμής Του για ευλογία, θεραπεία, απελευθέρωση, απάντηση προ-σευχών, θαύματα και σωτηρία. Θαυμάσια πράγματα συμβαίνουν όταν κάποιος κηρύττει τη θεότητα του Ιησού Χριστού, το όνομα του Ιησού, κι ότι ο Θεός είναι ένας. Σπάνια όμως κάποιος μπορεί να ευλογηθεί ακούγοντας κήρυγμα για την Τριάδα.
 
Η ακλόνητη πίστη στο Μονοθεϊσμό και την απόλυτη θεότητα του Ιησού Χριστού είναι αποφασιστικό στοιχείο για να αποκατασταθεί η εκκλησία στην αληθινή Βιβλική πίστη και αποστολική δύναμη.