Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Τρίτη 20 Δεκεμβρίου 2011

Η Νέα Διαθήκη


Μετά την προσπάθεια του μονοθειστή Καρτάνου τον 16ο αιώνα να αποδώσει την Βίβλο στην γλώσσα που καταλάβαινε ο λαός ,και την καταδίκη του από το θρησκευτικό σύστημα(παπικούς -και τριαδίτες ορθόδοξους) η προσπάθεια αυτή για πολύ καιρό ατόνισε .
 Η γλώσσα όμως (ελληνιστική) των κειμένων τα καθιστούσαν για άλλους δυσνόητα, και για άλλους ακατάληπτα,ακόμα και κληρικούς.
Λίγοι ήταν πραγματικά εκείνοι που μπορούσαν να διαβάζουν την Γραφή . Η χρονική απόσταση ανάμεσα στους ελληνιστικούς χρόνους και την νεώτερη Ελλάδα είχε επιφέρει μεγάλες αλλαγές στην γλώσσα μας. 

 Το θρησκευτικό ιερατείο δεν έδειξε να ενδιαφέρεται για την επαφή των Ελλήνων με τον Λόγο του Θεού . Ισως μάλιστα η αποξένωση του ποιμνίου από τον Ποιμένα να τους εξηπηρετούσε γιατί αυτό βοηθούσε τους αποστάτες να δρουν χωρίς έλεγχο. Το ίδιο είχαν πράξει και οι καθολικοί στο παρελθόν(με την εμμονή τους στην λατινική γλώσσα στην Βίβλο και την λατρεία)

 Την προσπάθεια επανέλαβε το 1901 ο Αλέξανδρος Πάλλης με την «Νέα Διαθήκη», δηλαδή τα τέσσερα ευαγγέλια, μεταφρασμένα στην δημοτική . Η  έναρξη της δημοσίευσης των κειμένων από την εφημερίδα Ακρόπολη στις 9/9/1901  προκάλεσε την αντίδραση των σκοταδιστών, κραυγές για τον αφορισμό του Πάλλη, οι θεολόγοι χαρακτήρισαν τα κείμενα "γελοιοποίηση των κειμηλίων " ενώ την πολεμική υποδαύλιζε το σύνολο του αστικού τύπου. Το ορθόδοξο πατριαρχείο της Κων/λης αποδοκίμασε την προσπάθειά του Πάλλη.

Η Γραφή ήταν γι αυτούς κειμήλιο για τα μουσεία !

 Ο σκοταδισμός της κρατικής εκκλησίας προκάλεσε την αντίδραση του θρησκόληπτου λαού και συνεχείς διαδηλώσεις. Τα γεγονότα ονομάστηκαν "Ευαγγελικά". Συγκέντρωση φοιτητικών συλλόγων στις 8/11/1901 κατέληξε σε σύγκρούσεις , 8 νεκρούς , εκατοντάδες τραυματίες , κακοποιήσεις και συλλήψεις. Οι ταραχές οδήγησαν στην παραίτηση του μητροπολίτη Αθηνών Προκοπίου και της τότε κυβέρνησης.

Η ανακάλυψη της τυπογραφίας δεν στάθηκε αρκετή για να έρθουμε σε επαφή με τον Λόγο του Θεού .
  Παρά την ύπαρξη αξιόλογων μεταφράσεων στην δημοτική και την απλή καθαρεύουσα το θρησκευτικό σύστημα εξακολούθησε και σε μεγάλο βαθμό ακόμη εξακολουθεί να απαξιώνει μια ζωντανή σχέση των πιστών με την Γραφή , είτε χρησιμοποιώντας μόνιμα γλώσσα αρχαίζουσα , είτε προβάλλοντας άλλα αναγνώσματα και όχι τον Λόγο του Θεού.