“Ωσαύτως και αι γυναίκες με στολήν σεμνήν, με
αιδώ και σωφροσύνην να στολίζωσιν εαυτάς, ουχί με πλέγματα, ή χρυσόν ή
μαργαρίτας, ή ενδυμασίαν πολυτελή” (Α΄Τιμ.β:9).
“Η γυνή δεν θέλει φορέσει το ανήκον εις άνδρα,
ουδέ ο ανήρ θέλει ενδυθή στολήν γυναικός επειδή πάντες οι πράττοντες ούτως,
είναι βδέλυγμα εις Κύριον τον Θεόν σου” (Δευτ.κβ:5)
Εξωτερική
εμφάνιση. Είναι ένα
σημαντικό στοιχείο του αγιασμού. Υπάρχει κάποιος αριθμός εδαφίων που διδάσκουν
ειδικά τους Χριστιανούς πώς να ντύνονται και πώς να στολίζονται. Θα
προσεγγίσουμε αυτά τα εδάφια, δύο από τα οποία ήδη αναφέραμε παραπάνω, με σκοπό
ν’ ανακαλύψουμε τις βασικές αρχές που πρέπει να διέπουν την εξωτερική εμφάνιση
των Χριστιανών.
Είναι σημαντικό
να καταλάβουμε αυτές τις αρχές για δύο λόγους τουλάχιστον. Πρώτα γιατί το στυλ
των φορεμάτων και των κουστουμιών έχει αλλάξει τόσο πολύ απ’ την εποχή της
Βίβλου, που πρέπει να εφαρμόσουμε τις διδασκαλίες της σε καταστάσεις άγνωστες
εκείνο τον καιρό. Επίσης, υπάρχουν μερικές ιδιαίτερες κατευθυντήριες γραμμές
για τους άνδρες αφού προφανώς αυτό το θέμα δεν ήταν υπό αμφισβήτηση τότε. Αν μπορέσουμε
να αναγνωρίσουμε αυτές τις βασικές αρχές του αγιασμού, ξέρουμε ότι πρέπει να
εφαρμοστούν το ίδιο σε άνδρες και γυναίκες.
Σεμνότητα. Πρώτα απ’ όλα ο Παύλος δίνει έμφαση στη σεμνότητα στην Α’Τιμ.β:9. Η
πρωταρχική σημασία της λέξης είναι να είναι κανείς κόσμιος και αγνός ιδιαίτερα
στα εξωτερικά ρούχα και τη συμπεριφορά. Ο Πέτρος, όταν περιγράφει πώς πρέπει να
στολίζονται οι γυναίκες, μας λέει ότι οι σύζυγοι μπορούν να κερδίσουν τους
άνδρες τους που δεν έχουν σωθεί με την μετά φόβου καθαρή διαγωγή τους (Α’
Πετρ.γ:2). Η αναγκαιότητα για σεμνότητα στο ντύσιμο ξεκινάει από την αμαρτία
του Αδάμ και της Εύας.
Ουσιαστικά,
δημιουργήθηκαν σε μια κατάσταση αθωότητας κι ήταν ντυμένοι με την αγιότητα του
Πνεύματος της δόξας του Θεού (Γεν.β:25 Ψαλμ.η:5). Όταν έφαγαν απ’ το δέντρο της
γνώσης του καλού και του κακού, έχασαν τη δόξα του Θεού και κατάλαβαν ότι ήταν
γυμνοί. Τότε ο Θεός χρειάστηκε να τους ντύσει με δέρματα ζώων (Γεν.γ:21). Από
τότε, είναι μέσα στο σχέδιό Του για τον άνθρωπο να είναι κόσμια ντυμένος.
Σημειώστε ότι ο
διάβολος προσπαθεί να κάνει το αντίθετο στον άνθρωπο. Ένα απ’ αυτά που έκανε ο
δαιμονιζόμενος των Γαδαρηνών ήταν να βγάζει τα ρούχα του. Όταν ο Χριστός
επιτίμησε τα δαιμόνια, βλέπουμε τον άνθρωπο να είναι και πάλι ντυμένος και στα
λογικά του (Λουκ.η:27,35). Άσεμνη ενδυμασία φανερώνει την παρουσία κάποιου λάγνου
πνεύματος - μιας επιθυμίας επίδειξης του σώματος με σκοπό την προσέλκυση του αντίθετου
φύλου με λαγνεία. Το άσεμνο είναι ένας δυνατός πειρασμός ιδιαίτερα για τους
άνδρες. Αυτός ήταν ο λόγος που ο Δαβίδ έπεσε σε πορνεία (Β’ Σαμ.ια:2) και είναι
εύκολο για ένα άνδρα να αμαρτήσει στην καρδιά του κοιτάζοντας μια άσεμνα
ντυμένη γυναίκα (Ματθ.ε:28). Σ’ αυτή την περίπτωση ο άνδρας είναι ένοχος, αλλά
και η γυναίκα δεν είναι ότι είναι τελείως αθώα. Το σχέδιο του Θεού για μας
σήμερα είναι να ντυνόμαστε σεμνά.
Σεμνή ενδυμασία. Τώρα ας εφαρμόσουμε αυτές τις αρχές σε ερωτήσεις που μας απασχολούν
σήμερα. Τί σημαίνει να ντύνεσαι σεμνά; Σημαίνει να είσαι ντυμένος έτσι ώστε να
μην εκθέτεις το σώμα σου στο αντίθετο φύλο. Το άσεμνο ντύσιμο προκαλεί με την
έκθεση του σώματος στο αντίθετο φύλο και φανερώνει ότι δεν δίνεται η σωστή
προσοχή στο θέμα αυτό. Ας δούμε μερικά πράγματα που πρέπει να προσέχουμε
σχετικά με τη σεμνή ενδυμασία: Μανίκια, ντεκολτέ, μήκος φορέματος, το πόσο
στενό και το πόσο λεπτό είναι το ρούχο που φοράμε.
Και οι άνδρες
και οι γυναίκες θα πρέπει να αναπτύξουν μια προσωπική αίσθηση σεμνότητας.
Ματαιότητα. Το επόμενο που ο Παύλος λέει είναι ότι μια γυναίκα πρέπει να
στολίζει τον εαυτό της με αιδώ και σωφροσύνη και όχι με διάφορα επιδεικτικά
πράγματα όπως περίτεχνα πλεγμένα μαλλιά, χρυσό, πολύτιμες πέτρες ή ακριβά
φορέματα. Αιδώς σημαίνει σεβασμός, ευλάβεια, αυτοσυγκράτηση, σεμνότητα.
Σωφροσύνη σημαίνει διακριτικότητα, σύνεση, εγκράτεια και αυτοέλεγχος. Μ’ άλλα
λόγια είναι το αντίθετο της ματαιότητας. O Θεός μισεί την υπερηφάνεια, γι’ αυτό
δεν επιδοκιμάζει επιδεικτικές εμφανίσεις. Στυλ ντυσίματος που είναι σχεδιασμένα
να θρέψουν το ΕΓΩ δεν είναι στο θέλημα του Θεού. Οι αδελφές δεν πρέπει να έχουν
την πεποίθησή τους στην εξωτερική τους εμφάνιση (Α’ Πετρ.γ:3-4).
Συγκράτηση
εξόδων. Στενά συνδεδεμένη με τη ματαιότητα είναι η αρχή
της μετριοπάθειας στα έξοδα (Φιλ.δ:5). Αυτός είναι ο λόγος που δεν πρέπει να
ντυνόμαστε με χρυσό και πολύτιμες πέτρες ή ακριβά ρούχα. Βέβαια ο ορισμός ποιο
είναι ακριβό ρούχο μπορεί να διαφέρει κάπως και να εξαρτάται απ’ την κουλτούρα,
την κοινωνία, αλλά και αυτά τα οικονομικά του καθένα. Ένας καλός τρόπος να
αποφασίζουμε πάνω σ’ αυτό το θέμα είναι να ρωτάμε τους εαυτούς μας αν αυτό που
θέλουμε να αγοράσουμε είναι επιδεικτική ένδειξη πλούτου στα μάτια των αδελφών
μας. Μήπως διεγείρει ζήλια; Αντιπροσωπεύει αυτό καλή διαχείριση των χρημάτων
που ο Θεός σου έχει δώσει να διαχειρίζεσαι; Σίγουρα λυπεί το Θεό να βλέπει το
λαό Του να αγοράζει όχι αναγκαία ακριβά ρούχα, αυτοκίνητα και κοσμήματα, την
ίδια στιγμή που το έργο Του πάσχει σε πολλές περιοχές. Αν έχεις ευλογηθεί με το
να έχεις πολλά χρήματα, ο Θεός θέλει να τα χρησιμοποιήσεις σαν ένα μέσο για τη
σωτηρία ψυχών παρά να τα σπαταλάς σε διάφορες επιθυμίες.
Διάκριση μεταξύ
των φύλων. Η Γραφή στο βιβλίο του Δευτερονομίου μας μιλάει
για μια άλλη σημαντική θέση - το διαχωρισμό των φύλων. Δεν υπάρχουν μόνο
βιολογικές διαφορές ανάμεσα στα δύο φύλα, αλλά και διανοητικές καθώς και
συγκινησιακές. Επιπλέον, ο Θεός έχει θεσπίσει κάποιες κοινωνικές μεθόδους θα
μπορούσαμε να πούμε για να υποστηρίξει τη διαφορά ανάμεσα στο αρσενικό και το θηλυκό,
και αυτές είναι το ντύσιμο και το μήκος των μαλλιών. Αυτός ο διαχωρισμός είναι
σημαντικός για το Θεό γιατί Αυτός έχει σχεδιάσει διαφορετικούς ρόλους στη ζωή
για τους άνδρες και τις γυναίκες. Ακόμα, είναι ένας σπουδαίος φύλακας ενάντια
στην ομοφυλοφιλία, κάτι που ο Θεός μισεί. Η αρχή του διαχωρισμού των φύλων όσον
αφορά την ενδυμασία έχει βιαστεί με τα ρούχα unisex, έτσι ώστε οι άνδρες να
ντύνονται σαν γυναίκες και οι γυναίκες σαν άνδρες.