ΙΗΣΟΥΣ ΤΟΥ ΝΑΥΗ
ΤΙΤΛΟΣ.
Το βιβλίο αυτό πήρε την ονομασία του από τον διάδοχο του Μωυσή,
τον γιο του Ναυή, του οποίου το όνομα ήταν Ιησούς, που θα πει «Ο ΓΙΑΧΒΕ ΕΙΝΑΙ ΣΩΤΗΡΑΣ.
Το όνομα του γιου του Ναυή ήταν πρώτα «ΑΥΣΗΣ» που σημαίνει «ΣΩΤΗΡΑΣ». Ο Μωυσής
όμως το άλλαξε και πρόσθεσε στο «ΑΥΣΗΣ», το όνομα του Θεού που είναι «ΓΙΑΧΒΕ».
Έτσι, αντί «Αυσή» τον ονόμαζαν «ΓΙΑΧΒΕ ΑΥΣΗ» το οποίο με τις συντμήσεις που
ήταν συνήθειο των Εβραίων, έγινε «ΓΙΑ-ΣΗΣ» του οποίου η ελληνικά φόρμα είναι
«ΙΗΣΟΥΣ» ή «ΓΙΕΣΟΥΣ» (Αριθ.ιγ:8,16). Αυτό είναι και το όνομα του Κυρίου μας, που
σημαίνει ότι ο Ιησούς του Ναυή είναι τύπος του Χρίστου, ο οποίος είναι «Ο
ΓΙΑΧΒΕ ΣΩΤΗΡΑΣ».
Ο Εβραϊκός τίτλος είναι «Γιεχοσούα», που είναι το ίδιο όνομα,
«Ιησούς».
ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ ΚΑΙ ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ.
Η Ιουδαϊκή παράδοση αποδίδει την συγγραφή στον Ιησού του Ναυή.
Το ίδιο δέχτηκε και η πρώτη εκκλησία. Άλλωστε, τα στοιχεία του ίδιου του
βιβλίου ενισχύουν αυτή την άποψη. Μόνο στο τέλος του βιβλίου έχει προστεθεί ένα
κομμάτι του αναφέρεται στον θάνατο του Ιησού του Ναυή (κδ:29-31).
Η χρονολογία του βιβλίου αρχίζει το 1405 π.Χ. που είναι και
η αρχή της κατάκτησης της γης Χαναάν και τελειώνει το 1380 π.Χ., δηλ. καλύπτει
25 χρόνια ιστορίας.
ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΑ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ.
Δείχνει την αξιοπιστία του Θεού γιατί κράτησε την υπόσχεση
του έδωσε στον λαό Ισραήλ και τους έφερε μέσα στην γη της επαγγελίας (Γέν.ιε:18,
Ι. Ναυή α:2-6, κγ:14).
Καταγράφει την συνέχεια της ιστορίας του λαού Ισραήλ,
στοιχείο αναγκαίο, που δένει τον λόγο του Θεού.
Έχει μεγάλη τυπολογική αξία και εφαρμογή στην Χριστιανική
ζωή. Υπάρχει μια θαυμαστή σύνδεση και σειρά στα εξής βιβλία: Γένεση με
Αποκάλυψη, Λευιτικό με προς Εβραίους, Δευτερονόμιο με Πράξεις και Ιησούς του
Ναυή με Εφεσίους.
ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΚΕΦΑΛΑΙΩΝ.
·
Ο Ισραήλ εισέρχεται στην γη Χαναάν (κεφ.α-ε).
·
Ο Ισραήλ νικά τους λαούς της γης Χαναάν (κεφ.ς-ιβ).
·
Ο Ισραήλ κατακτά την γη των Χαναναίων. (κεφ.ιγ-κδ).
ΘΕΜΑ ΚΑΙ ΚΥΡΙΑ ΕΔΑΦΙΑ.
Το θέμα του βιβλίου είναι Η ΠΙΣΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΣΤΙΣ
ΥΠΟΣΧΕΣΕΙΣ ΤΟΥ.
Τα κύρια εδάφια του εκφράζουν την καρδιά του βιβλίου είναι: α:5
«Δεν θέλει δυνηθή
άνθρωπος να σταθή εναντίον σου πάσας τας ημέρας της ζωής σου· καθώς ήμην μετά
του Μωϋσέως, θέλω είσθαι μετά σού· δεν θέλω σε αφήσει ουδέ σε εγκαταλείψει».
και το κα:45
«Δεν διέπεσεν ουδέ εις
εκ πάντων των αγαθών λόγων, τους οποίους ο Κύριος ελάλησε προς τον οίκον
Ισραήλ· πάντες εξετελέσθησαν».
ΣΚΙΑΓΡΑΦΗΣΗ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ ΤΟΥ ΝΑΥΗ.
Η πρώτη αναφορά γι’ αυτόν γίνεται στην Έξοδ.ιζ:8-16, σαν
νικηφόρο στρατηγό των Ισραηλιτών, στην μάχη που έδωσαν με τους Αμαληκίτες, μεταξύ
του όρους Σινά και της Ερυθρός θάλασσας.
Ήταν ο υπηρέτης του Μωυσή. Πήγε μαζί του μέχρι ενός σημείου
στο όρος Σινά (Έξοδ.κδ:13). Φύλαγε συνεχώς την σκηνή του Μαρτυρίου (Έξοδ.λγ:11).
Ήταν ένας από τους 12 κατασκόπους και μάλιστα οι μόνοι, μαζί με τον Χάλεβ που
έμειναν πιστοί και ήθελαν να ανεβούν να κατακτήσουν την γη (Αριθ.ιγ:8,16,17, ιδ:6-9).
Εκλέχτηκε ηγέτης μετά από 40 χρόνια, από τον Θεό, δια μέσου
του Μωυσή (Αριθ.κζ:18-23, Δευτ.α:38) να οδηγήσει τον λαό μαζί με τον Ελεάζαρ
τον Αρχιερέα.
Ήταν με τον Μωυσή στην σκηνή του Μαρτυρίου λίγο πριν πεθάνει,
μπροστά στην παρουσία του Κυρίου και του είπε «...ανδρίζου και θάρρει...» (Δευτ.λα:14-23).
Αναλαμβάνοντας την ηγεσία του Ισραήλ, ο Κύριος τον διαβεβαιώνει
και πάλι (Ι. Ναυή α:1). Είναι ηλικίας 80 ετών γεμάτος από πνεύμα σοφίας (Δευτ.λδ:9)
και στέλνει κατασκόπους στην Ιεριχώ τους οποίους κρύβει η Ραάβ η πόρνη.(κεφ.β).
Μπαίνει στην γη Χαναάν και ο Ιορδάνης σύρεται στα οπίσω (δ:1-18).
Αργότερα όλος ο λαός περιτέμνεται στα Γάλγαλα (ε:5).
Στη συνέχεια κατακτά την Ιεριχώ με στρατηγικά σχέδιο του
ίδιου του Θεού (ε:13).
Εξαιτίας της αμαρτίας του Αχάν νικιούνται οι Ισραηλίτες από
την πόλη Γαι (ζ:1-21) Ο Αχάν τιμωρείται παραδειγματικά και αμέσως μετά κατακτιέται
η Γαι (η:1-29).
Οι υπόλοιπες κατακτήσεις έγιναν μέσα σε 6 χρόνια.
Κατακτήθηκε η γη από το όρος Σηείρ μέχρι το όρος Ερμών, συνολικά 6 έθνη και 31
βασιλείς (ια:1-ιβ:24).
Πέθανε σε ηλικία 110 ετών, αφού πρώτα ανανέωσε την διαθήκη
του Θεού με τους Ισραηλίτες (κδ:29).