Μία από τις πιο δημοφιλείς σκηνές που βλέπει κανείς κατά την
περίοδο των Χριστουγέννων είναι αυτή των τριών μάγων που προσφέρουν δώρα στον
Ιησού, ενώ είναι στη φάτνη. Κάποιοι έχουν προτείνει ότι αυτοί οι άντρες ήταν
μάγοι με την κακή έννοια, ή ίσως αστρολόγοι. Ωστόσο, αυτό απλά δεν είναι
αλήθεια.
Οι μάγοι αυτοί, ήρθαν από τη Βαβυλώνα ή και πέρα από τη
Βαβυλώνα, από τη γη που κατοίκησε για πρώτη φορά ο άνθρωπος, τη γη του Αβραάμ
και της αιχμαλωσίας του λαού Ισραήλ, όπου ζούσαν ακόμη πολλοί Ιουδαίοι.
Ανήκαν στην
τάξη των μορφωμένων, των βασιλικών συμβούλων. Ίσως να είχαν μελετήσει τις
Ιουδαϊκές Γραφές και να είχαν γνώση της προσδοκίας του ερχομού του Μεσσιανικού
Βασιλιά. Ήταν η χώρα τους η χώρα του Δανιήλ, και χωρίς αμφιβολία ήξεραν την
προφητεία των 70 εβδομάδων του Δανιήλ, όπως επίσης και την προφητεία του
Βαλαάμ: «Θέλει ανατείλει άστρον εξ Ιακώβ»
(Αριθ.κδ:17).
Ήταν προφανώς άνθρωποι κύρους και γι’ αυτό έκαναν εντύπωση
στον Ηρώδη. Αναφέρονται πολύ συχνά σαν οι «Τρεις Μάγοι». Αλλά ή Γραφή δεν μας
λέει, πόσοι ήταν. Θα ήταν κατά πάσα πιθανότητα περισσότεροι, ή τουλάχιστον θα
συνοδεύονταν και από πολλούς άλλους, γιατί δεν θα ήταν ασφαλές για μια μικρή
ομάδα να ταξιδέψει χιλιάδες χιλιόμετρα μέσα από έρημους τόπους, που λυμαίνονταν
ληστές. Αρκούσε η άφιξή τους στην Ιερουσαλήμ, για να προκαλέσει το γενικό
ενδιαφέρον και «να ταράξει πάσαν την πόλιν».
Η παραδοσιακή άποψη είναι ότι ήταν τρεις μάγοι. Αυτή η άποψη
προφανώς υπάρχει από τον αριθμό των δώρων (χρυσό, λιβάνι και σμύρνα) που
αναφέρονται στη Γραφή. Ωστόσο, τα Ευαγγέλια δεν κάνουν καμία αναφορά για
συγκεκριμένο αριθμό επισκεπτών.
Ο σκοπός της επίσκεψης των μάγων ήταν τετραπλός. Ήταν
συμβολικός της υποταγής της σοφίας και των μακρινών χωρών, στον νεογέννητο
Βασιλιά. Έχει διατυπωθεί η άποψη ότι ήταν οι πρώτοι εθνικοί που προσκύνησαν τον
Μεσσία. Ο δεύτερος λόγος ήταν να προσελκύσουν την προσοχής της Ιερουσαλήμ στην
άφιξη του Μεσσία. Ο τρίτος λόγος, που και οι ίδιοι δεν τον ήξεραν, ήταν να
εφοδιάσουν το βρέφος με χρήματα, που θα του χρειάζονταν για τη φυγή στην Αίγυπτο.
Οι γονείς του παιδιού ήταν φτωχοί, και χωρίς το χρυσάφι των μάγων η φυγή από τη
μανία του Ηρώδη ίσως να μην ήταν δυνατή. Και ο τέταρτος λόγος είναι, ότι αυτοί
οι σοφοί μπορεί έτσι να έθεσαν τις βάσεις στη χώρα τους για το μελλοντικό
κήρυγμα του Ευαγγελίου.
Είναι επίσης σημαντικό να κατανοήσουμε ότι σε αντίθεση με
τις περισσότερες σκηνές της γέννησης του Χριστού που δείχνουν τους μάγους να
επισκέπτονται τον Χριστό στη φάτνη, στην πραγματικότητα Τον επισκέφθηκαν σε ένα
σπίτι. Το Ευαγγέλιο του Ματθαίου το αποδεικνύει αδιαμφησβήτητα.
Ματθ.β:11 και ελθόντες εις την οικίαν εύρον το παιδίον
μετά Μαρίας της μητρός αυτού, και πεσόντες προσεκύνησαν αυτό, και ανοίξαντες
τους θησαυρούς αυτών προσέφεραν εις αυτό δώρα, χρυσόν και λίβανον και σμύρναν·
Επιπλέον, αυτή η επίσκεψη ενδέχεται να μην έγινε μέχρι ο
Ιησούς να ήταν μερικών μηνών. Σύμφωνα με τις Γραφές, οι μάγοι πρώτα
επισκέφθηκαν τον Ηρώδη και του εξήγησαν τον λόγο της επίσκεψής τους
(Ματθ.β:2,3). Όταν ο Ηρώδης άκουσε ότι οι μάγοι είχαν έρθει για να επισκεφθούν τον
Βασιλιά των Εβραίων, τους έδωσε εντολή να επιστρέψουν και να τον ενημερώσουν
για το που μπορεί να βρεθεί αυτός ο βασιλιάς (Ματθ.β:8). Αυτό έγινε γιατί ο
Ηρώδης φοβόταν ένα τέτοιο βασιλιά και ήθελε να τον βγάλει από τη μέση.
Όταν οι μάγοι δεν επέστρεψαν για να ενημερώσουν τον Ηρώδη
που βρισκόταν ο Μεσσίας, αυτός ο κακός άνθρωπος εξοργίστηκε. Στη συνέχεια
διέταξε τη δολοφονία όλων των αρσενικών παιδιών «από δύο ετών και κατωτέρω» «εν
Βηθλεέμ και εν πάσι τοις ορίοις αυτής» (Ματθ.β:16). Ο Ηρώδης, προφανώς κατέληξε
σ’ αυτό τον προσδιορισμό, με βάση τη συζήτηση που είχε με τους μάγους, ότι
είχαν περάσει κάποιοι μήνες από τη γέννηση του Ιησού. Έτσι, συντηρητικά έβγαλε
το συμπέρασμα ότι ο Ιησούς θα ήταν μικρότερος των δύο ετών. Έτσι δόθηκε η
εντολή.