Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Κυριακή 3 Σεπτεμβρίου 2017

Προς Ρωμαίους (063)

Ρωμ.ια:25 Διότι δεν θέλω να αγνοήτε, αδελφοί, το μυστήριον τούτο, διά να μη υψηλοφρονήτε, ότι τύφλωσις κατά μέρος έγεινεν εις τον Ισραήλ, εωσού εισέλθη το πλήρωμα των εθνών,

Ο Θεός είναι ικανός και πρόθυμος να αποκαταστήσει τον Ισραήλ (εδ.24), και στην πραγματικότητα, θα υπάρξει μια μελλοντική αποκατάσταση. Ο Θεός εξακολουθεί να έχει ένα σχέδιο για το έθνος του Ισραήλ. Ο Παύλος ήθελε η εκκλησία να έχει επίγνωση αυτής της αλήθειας. Η λέξη μυστήριον στην τυπική χρήση της σημαίνει κάτι στο σχέδιο του Θεού που ήταν κρυμμένο στο παρελθόν αλλά τώρα αποκαλύπτεται. Ο Παύλος εξήγησε αυτό το μυστικό σχέδιο έτσι ώστε η επικρατούσα Εθνική εκκλησία να μην υψηλοφρονεί.


Ο Θεός έχει σκληρύνει τον Ισραήλ κατά μέρος (ια:7). Η σκλήρυνση είναι μόνο μερική, διότι ακόμη και τώρα υπάρχει ένα απομεινάρι Εβραίων που πιστεύουν. Αυτή η κατάσταση θα συνεχιστεί μέχρι το πλήρωμα των εθνών να σωθεί. Αυτή είναι η στιγμή που, στο σχέδιο του Θεού, στους εθνικούς έχουν δοθεί επαρκείς ευκαιρίες και ο Θεός αποφασίζει να ασχοληθεί με τους Εβραίους και πάλι σε εθνική βάση. Ουσιαστικά η ίδια φράση παρουσιάζεται στα λόγια του Χριστού για τους έσχατους καιρούς (Λουκ.κα:24).

Ρωμ.ια:26 και ούτω πας ο Ισραήλ θέλει σωθή, καθώς είναι γεγραμμένον· Θέλει ελθεί εκ Σιών ο λυτρωτής και θέλει αποστρέψει τας ασεβείας από του Ιακώβ·

Στη συνέχεια θα έρθει η εθνική σωτηρία του Ισραήλ. Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι αυτό το εδάφιο μιλά για εθνική σωτηρία και αποκατάσταση, όχι για τη σωτηρία του κάθε Εβραίου μεμονωμένα. Η ατομική σωτηρία  στηρίζεται πάντα στην προσωπική πίστη. Το εδάφιο αυτό δεν εννοεί ότι όλοι οι Εβραίοι θα σωθούν, όπως δεν θα σωθεί όλος ο κόσμος στο εδ.15.

Πρέπει να σημειώσουμε ακόμη ότι αυτό το εδάφιο σαφώς προλέγει για μια εθνική αποκατάσταση του Ισραήλ, η οποία δεν μπορεί να πνευματικοποιηθεί ώστε να εφαρμοστεί στην εκκλησία της Καινής Διαθήκης. Τα κεφάλαια θ-ια σαφώς διακρίνουν ανάμεσα στο φυσικό, εθνικό Ισραήλ και τους εθνικούς και από την εκκλησία της Καινής Διαθήκης. Η διδασκαλίας εδώ αφορά τη σωτηρία του έθνους Ισραήλ στους έσχατους καιρούς, όπως προφήτευσε ο Ζαχαρίας ιβ:10 και ιγ:8-9. Αυτό θα εκπληρωθεί κυριολεκτικά, και δεν ισχύει «πνευματικά» στην εκκλησία.

Όπως συνήθως, η επιστολή υποστηρίζει τη διδασκαλία της με εδάφια από την Παλαιά Διαθήκη, και συγκεκριμένα εδώ από το Ησαΐας νθ:20. Ο Λυτρωτής θα έρθει για να απομακρύνει το Ισραήλ από τις αμαρτίες τους. Το κείμενο της Παλαιάς Διαθήκης στα Εβραϊκά υπογραμμίζει την ευθύνη του κάθε ατόμου να μετανοήσει για τις αμαρτίες του, ενώ η επιστολή υπογραμμίζει το έργο του Χριστού στο να στραφεί το έθνος από την ασέβεια.


Ρωμ.ια:27 Και αύτη είναι η παρ' εμού διαθήκη προς αυτούς, Όταν αφαιρέσω τας αμαρτίας αυτών.

Συνεχίζει από την παραπομπή Ησαΐας νθ:21 και κζ: 9. Το τελευταίο εδάφιο προέρχεται από ολόκληρο απόσπασμα για την αποκατάσταση του Ισραήλ. Το Ιερεμίας λα:33-34 περιέχει επίσης παρόμοια διατύπωση. Η υπόσχεση είναι ότι ο Θεός θα κάνει διαθήκη με το Ισραήλ και θα απομακρύνει τις αμαρτίες τους.