Ρωμ.ια:32 διότι ο Θεός συνέκλεισε τους πάντας εις την
απείθειαν, διά να ελεήση τους πάντας.
Με λίγα λόγια, κανείς δεν αξίζει τη σωτηρία. Και οι Εβραίοι
(στο παρόν) και οι Εθνικοί (στο παρελθόν) έχουν αποτύχει με το Θεό. Ο Θεός μετράει
τον καθένα σαν ανυπάκουο (άπιστο). Κυριολεκτικά, έχει αποκλείσει τους πάντες. Το
σχέδιό Του είναι να ελεήσει τους πάντες (συμπεριλαμβανομένων των ανυπάκουων
Εβραίων), προσφέροντας σωτηρία σε όλους, χωρίς διάκριση.
1. Δοξολογία (ια:33-36)
Ολοκληρώνεται η συζήτηση για την εβραϊκή θέση, με ένα απόσπασμα
δοξολογίας στο Θεό. Γιατί κάτι τέτοιο είναι τόσο ιδιαίτερα κατάλληλο εδώ; Μόλις
είδαμε μόνο ένα μικρό μέρος της μεγάλης πρόνοιας του Θεού στην εκπόνηση ενός
σχεδίου για τη σωτηρία των Εβραίων και των Εθνικών. Περιέργως, αυτό το σχέδιο χρησιμοποιεί
την εβραϊκή απιστία για να πετύχει αυτό το στόχο. Η Εβραϊκή απιστία οδηγεί
άμεσα στη σωτηρία των Εθνών. Η σωτηρία των Εθνικών θα οδηγήσει στη σωτηρία του
Ισραήλ, έτσι ο Θεός χρησιμοποιεί έμμεσα την Εβραϊκή απιστία για να φέρει την τελική σωτηρία τους σαν έθνος. Δεν έχει
σημασία τι κάνει ο άνθρωπος, ο Θεός έχει πάντα ένα σχέδιο για να αντισταθμίσει
την αποτυχία του ανθρώπου και να τον οδηγήσει πίσω στο θείο θέλημα (Ρωμαίους θ:17,
ια:12).
Ρωμ.ια:33 Ω βάθος πλούτου και σοφίας και γνώσεως Θεού.
Πόσον ανεξερεύνητοι είναι αι κρίσεις αυτού και ανεξιχνίαστοι αι οδοί αυτού.
Εκφράζει δέος για το βάθος του πλούτου, της σοφίας και της γνώσης
του Θεού. Σοφία είναι η βαθιά γνώση, η κρίση, η ικανότητα να διακρίνεις με
ακρίβεια και να επιλέγεις σωστά. Γνώση είναι η κατανόηση της αλήθειας, η
αντίληψη ενός γεγονότος, η ενημερότητα των πληροφοριών. Ο Θεός έχει φανερώσει
τόσο τη σοφία όσο και τη γνώση Του στο σχέδιό για τη σωτηρία του ανθρώπου. (Μια
εναλλακτική και γραμματικά έγκυρη μετάφραση είναι να χρησιμοποιήσεις τον πλούτο,
τη σοφία και τη γνώση σαν τρεις ξεχωριστές ιδιότητες.) Οι αποφάσεις του Θεού, η
λογική και οι μέθοδοι, είναι εντελώς πέρα από την ανθρώπινη κατανόηση. Για το
λόγο αυτό Τον λατρεύουμε και Τον εμπιστευόμαστε.
Ρωμ.ια:34 Διότι τις εγνώρισε τον νούν του Κυρίου; ή
τις έγεινε σύμβουλος αυτού;
Αναφέρεται στο Ησαΐας μ:13, με πιθανή αναφορά και στο Ιερεμίας
κγ:18, για να περιγράψει πώς οι τρόποι του Θεού είναι πολύ υψηλότεροι από τους
δικούς μας. Κανείς δεν υπερασπίζεται το Θεό. Κανείς δεν μπορεί να φανταστεί το
νου του Θεού και κανείς δεν είναι τόσο έξυπνος για να Του δώσει συμβουλές. Δεν
χρειάζεται τέτοια βοήθεια από κανέναν, γιατί είναι παντογνώστης.
Ρωμ.ια:35 ή τις έδωκε τι πρώτος εις αυτόν, διά να
γείνη εις αυτόν ανταπόδοσις;
Το Ιώβ μα:11 επιβεβαιώνει ότι κανείς δεν έχει κάποια αξίωση κατά
του Θεού. Κανείς δεν συνείσφερε ποτέ κάτι νέο σ’ Αυτόν, και ο Θεός δεν οφείλει σε
κανένα τίποτα. Είναι απόλυτα αυτάρκης.
Ρωμ.ια:36 Επειδή εξ αυτού και δι' αυτού και εις αυτόν
είναι τα πάντα. Αυτώ, η δόξα εις τους αιώνας. Αμήν.
Όλα τα πράγματα έχουν την πηγή τους μέσα σ’ Αυτόν,
συντηρούνται από Αυτόν και εξυπηρετούν το σκοπό Του. Στον Θεό ανήκει όλη η δόξα
σε όλη την αιωνιότητα.