Το Σάββατο, στηρίζεται στη Δημιουργία.
Έξοδ.κ:8-11 Ενθυμού την
ημέραν του σαββάτου, διά να αγιάζης αυτήν· εξ ημέρας εργάζου και κάμνε πάντα τα
έργα σου· η ημέρα όμως η εβδόμη είναι σάββατον Κυρίου του Θεού σου· μη κάμης εν
ταύτη ουδέν έργον, μήτε συ, μήτε ο υιός σου, μήτε η θυγάτηρ σου, μήτε ο δούλός
σου, μήτε η δούλη σου, μήτε το κτήνός σου, μήτε ο ξένος σου, ο εντός των πυλών
σου· διότι εις εξ ημέρας εποίησεν ο Κύριος τον ουρανόν και την γην, την
θάλασσαν και πάντα τα εν αυτοίς· εν δε τη ημέρα τη εβδόμη κατέπαυσε· διά τούτο
ευλόγησε Κύριος την ημέραν του σαββάτου και ηγίασεν αυτήν.
Το Σάββατο στηρίζεται στην απολύτρωση.
Δευτ.ε:12-15 Φύλαττε την
ημέραν του σαββάτου, διά να αγιάζης αυτήν· καθώς προσέταξεν εις σε Κύριος ο Θεός
σου· εξ ημέρας εργάζου και κάμνε πάντα τα έργα σου· η ημέρα όμως η εβδόμη είναι
σάββατον Κυρίου του Θεού σου· μη κάμης εν ταύτη ουδέν έργον, μήτε συ μήτε ο
υιός σου μήτε η θυγάτηρ σου μήτε ο δούλός σου μήτε η δούλη σου μήτε ο βους σου
μήτε ο όνος σου μήτε κανέν εκ των κτηνών σου μήτε ο ξένος σου ο εντός των πυλών
σου διά να αναπαυθή ο δούλός σου και η δούλη σου καθώς συ. Και ενθυμού, ότι
ήσο δούλος εν τη γη της Αιγύπτου· και Κύριος ο Θεός σου σε εξήγαγεν εκείθεν εν
χειρί κραταιά και εν βραχίονι εξηπλωμένω· διά
τούτο Κύριος ο Θεός σου προσέταξεν εις σε να φυλάττης την ημέραν του σαββάτου.
Το Σάββατο στηρίζεται στο λόγο του Θεού.
Ο καθένας ξέρει ότι είναι ηθικά
κακό να σκοτώσει ή να κλέψει. Όμως, κανείς δεν μπορούσε να θεωρεί σαν καθήκον
την τήρηση του Σαββάτου, αν δεν διατασσόταν ρητά από το λόγο του Θεού.
Το Σάββατο ξεχωρίζεται και παρουσιάζεται σαν:
1. Δεσμός
μεταξύ του Γιάχβε και του Ισραήλ (Έξοδ.λα:12-17).
2. Σφραγίδα
της διαθήκης Του
3. Σημείο
αφιέρωσης των Ισραηλιτών στον Γιάχβε
Ο φόνος και η κλοπή εύκολα αναγνωρίζονται
σαν ηθικά κακά, αλλά μόνο εκείνοι που αγαπούσαν τον Κύριο και τον λόγο Του,
αγαπούσαν να φυλάνε τα Σάββατά Του.
Έξοδ.ις:22-23 Την δε έκτην
ημέραν συνήγαγον τροφήν διπλασίαν, δύο γομόρ δι' ένα· και ήλθον πάντες οι
άρχοντες της συναγωγής και ανήγγειλαν τούτο προς τον Μωϋσήν. Ο δε είπε προς
αυτούς, Τούτο είναι το οποίον είπε Κύριος· Αύριον είναι σάββατον, ανάπαυσις
αγία εις τον Κύριον· ψήσατε ό,τι έχετε να ψήσητε και βράσατε ό,τι έχετε να
βράσητε· και παν το περισσεύον εναποταμιεύσατε εις εαυτούς διά να φυλάττηται
έως πρωΐ.
Έξοδ.ις:25-26 Και είπεν ο
Μωϋσής, Φάγετε αυτό σήμερον· διότι σήμερον είναι σάββατον εις τον Κύριον·
σήμερον δεν θέλετε ευρεί αυτό εν τη πεδιάδι· εξ ημέρας θέλετε συνάγει αυτό· εν
τη εβδόμη όμως ημέρα, τω σαββάτω, εν ταύτη δεν θέλει ευρίσκεσθαι.
Όμως….
Έξοδ.ις:27-28 Τινές δε εκ του
λαού εξήλθον την εβδόμην ημέραν διά να συνάξωσι, πλην δεν εύρον. Και είπε
Κύριος προς τον Μωϋσήν, Έως πότε δεν θέλετε να φυλάττητε τας εντολάς μου και
τους νόμους μου;
Το γεγονός ότι παραμέλησαν το
Σάββατο, αποδείκνυε ότι η ηθική κατάστασή τους ήταν κακή, είχαν παρεκτραπεί από
τις εντολές του Θεού.
Το Σάββατο ήταν η λύδια λίθος της
πραγματικής κατάστασης των καρδιών τους προς τον Θεό.
Το Σάββατο ορίστηκε αποκλειστικά
για το λαό του Θεού. Αναφέρεται κατ’ επανάληψη σαν σημείο του Κυρίου και του λαού
Του Ισραήλ (Έξοδ.λα:12-17), με τον οποίο είχε κάνει διαθήκη ο Θεός.
Είναι πολύτιμο προνόμιο, να
φυλάει κανείς το Σάββατο του Θεού.
Ψαλμ.95:1-11 Δεύτε, ας αγαλλιασθώμεν εις τον Κύριον· ας αλαλάξωμεν εις το φρούριον
της σωτηρίας ημών. Ας προφθάσωμεν
ενώπιον αυτού μετά δοξολογίας· εν ψαλμοίς ας αλαλάξωμεν εις αυτόν. Διότι Θεός μέγας είναι ο Κύριος,
και Βασιλεύς μέγας υπέρ πάντας τους θεούς. Διότι εις αυτού την χείρα είναι τα βάθη της γής· και τα ύψη των ορέων
είναι αυτού. Διότι αυτού είναι η
θάλασσα, και αυτός έκαμεν αυτήν· και την ξηράν αι χείρες αυτού έπλασαν. Δεύτε, ας προσκυνήσωμεν και ας
προσπέσωμεν· ας γονατίσωμεν ενώπιον του Κυρίου, του Ποιητού ημών. Διότι αυτός είναι ο Θεός ημών· και
ημείς λαός της βοσκής αυτού και πρόβατα της χειρός αυτού. Σήμερον εάν ακούσητε
της φωνής αυτού, μη σκληρύνητε την
καρδίαν σας, ως εν τω παροργισμώ, ως εν τη ημέρα του πειρασμού εν τη ερήμω· όπου οι πατέρες σας με επείρασαν,
με εδοκίμασαν και είδον τα έργα μου. Τεσσαράκοντα έτη δυσηρεστήθην με την γενεάν εκείνην, και είπα, ούτος
είναι λαός πεπλανημένος την καρδίαν, και αυτοί δεν εγνώρισαν τας οδούς μου. Διά τούτο ώμοσα εν τη οργή μου,
ότι εις την ανάπαυσίν μου δεν θέλουσιν εισέλθει.
Εβρ.δ:1-16 Ας φοβηθώμεν
λοιπόν μήποτε, ενώ μένει εις ημάς επαγγελία να εισέλθωμεν εις την κατάπαυσιν
αυτού, φανή τις εξ υμών ότι υστερήθη αυτής. Διότι ημείς ευηγγελίσθημεν, καθώς
και εκείνοι· αλλά δεν ωφέλησεν εκείνους ο λόγος, τον οποίον ήκουσαν, επειδή δεν
ήτο εις τους ακούσαντας ηνωμένος με την πίστιν. Διότι εισερχόμεθα εις την
κατάπαυσιν ημείς οι πιστεύσαντες, καθώς είπεν· Ούτως ώμοσα εν τη οργή μου, δεν
θέλουσιν εισέλθει εις την κατάπαυσίν μου· αν και τα έργα αυτού ετελείωσαν από
καταβολής κόσμου. Διότι είπεν εν μέρει τινί περί της εβδόμης ούτω· Και
κατέπαυσεν ο Θεός εν τη ημέρα τη εβδόμη από πάντων των έργων αυτού· και εν
τούτω πάλιν· Δεν θέλουσιν εισέλθει εις την κατάπαυσίν μου. Επειδή λοιπόν μένει
να εισέλθωσί τινές εις αυτήν, και οι πρότερον ευαγγελισθέντες δεν εισήλθον δι'
απείθειαν πάλιν διορίζει ημέραν τινά,
Σήμερον, λέγων διά του Δαβίδ, μετά τοσούτον καιρόν, καθώς είρηται· Σήμερον, εάν
της φωνής αυτού ακούσητε, μη σκληρύνητε τας καρδίας σας. Διότι εάν ο Ιησούς σου
Ναυή είχε δώσει εις αυτούς κατάπαυσιν, δεν ήθελε μετά ταύτα λαλεί περί άλλης
ημέρας. Άρα μένει κατάπαυσις εις τον λαόν του Θεού. Διότι ο εισελθών εις την
κατάπαυσιν αυτού και αυτός κατέπαυσεν από των έργων αυτού, καθώς ο Θεός από των
εαυτού. Ας σπουδάσωμεν λοιπόν να εισέλθωμεν εις εκείνην την κατάπαυσιν, διά να
μη πέση τις εις το αυτό παράδειγμα της απειθείας. Διότι ο λόγος του Θεού είναι
ζων και ενεργός και κοπτερώτερος υπέρ πάσαν δίστομον μάχαιραν και διέρχεται
μέχρι διαιρέσεως ψυχής τε και πνεύματος, αρμών τε και μυελών, και διερευνά τους
διαλογισμούς και τας εννοίας της καρδίας· και δεν είναι ουδέν κτίσμα αφανές
ενώπιον αυτού, αλλά πάντα είναι γυμνά και τετραχηλισμένα εις τους οφθαλμούς
αυτού, προς ον έχομεν να δώσωμεν λόγον. Έχοντες λοιπόν αρχιερέα μέγαν, όστις
διήλθε τους ουρανούς, Ιησούν τον Υιόν του Θεού, ας κρατώμεν την ομολογίαν.
Διότι δεν έχομεν αρχιερέα μη δυνάμενον να συμπαθήση εις τας ασθενείας ημών,
αλλά πειρασθέντα κατά πάντα καθ' ομοιότητα ημών χωρίς αμαρτίας. Ας πλησιάζωμεν
λοιπόν μετά παρρησίας εις τον θρόνον της χάριτος, διά να λάβωμεν έλεος και να
εύρωμεν χάριν προς βοήθειαν εν καιρώ χρείας.
Ο λαός Ισραήλ ποτέ δεν μπήκε στην
κατάπαυση του Θεού.
Το Σάββατο, στα μάτια του Θεού,
δεν είναι απλά ένα κομμάτι του Νόμου, αλλά είχε μια ιδιαίτερη θέση, ήταν το
κριτήριο της ηθικής διαγωγής και της κατάστασης των καρδιών του λαού Ισραήλ,
απέναντι στον Γιάχβε.
Ησ.νς:2-7 Μακάριος ο άνθρωπος
όστις κάμνει τούτο, και ο υιός του ανθρώπου όστις κρατεί αυτό· όστις φυλάττει
το σάββατον, ώστε να μη βεβηλώση αυτό, και κρατεί την χείρα αυτού, ώστε να μη
πράξη μηδέν κακόν. Ο δε υιός του αλλογενούς, ο προστεθειμένος εις τον Κύριον,
ας μη είπη, λέγων, Ο Κύριος διόλου θέλει με χωρίσει από του λαού αυτού· μηδέ ο
ευνούχος ας λέγη·, Ιδού, εγώ είμαι δένδρον ξηρόν. Διότι ούτω λέγει Κύριος· εις
τους ευνούχους, όσοι φυλάττουσι τα σάββατά μου και εκλέγουσι τα αρέσκοντα εις
εμέ και κρατούσι την διαθήκην μου, εις αυτούς μάλιστα θέλω δώσει εν τω οίκω μου
και εντός των τειχών μου τόπον και όνομα καλήτερον παρά των υιών και των
θυγατέρων· εις αυτούς θέλω δώσει όνομα αιώνιον, το οποίον δεν θέλει εκλείψει.
Περί δε των υιών του αλλογενούς, οίτινες ήθελον προστεθή εις τον Κύριον, διά να
δουλεύωσιν εις αυτόν και να αγαπώσι το όνομα του Κυρίου, διά να ήναι δούλοι
αυτού· όσοι φυλάττουσι το σάββατον, ώστε να μη βεβηλώσωσιν αυτό και κρατούσι
την διαθήκην μου· και τούτους θέλω φέρει εις το άγιόν μου όρος και θέλω
ευφράνει αυτούς εν τω οίκω της προσευχής μου· τα ολοκαυτώματα αυτών και αι
θυσίαι αυτών θέλουσιν είσθαι δεκταί επί το θυσιαστήριόν μου· διότι ο οίκός μου
θέλει ονομάζεσθαι, Οίκος προσευχής διά πάντας τους λαούς.
Ησ.νη:13-14 Εάν αποστρέψης
τον πόδα σου από του σαββάτου, από του να κάμνης τα θελήματά σου εν τη αγία μου
ημέρα, και ονομάζης το σάββατον τρυφήν, αγίαν ημέραν του Κυρίου, έντιμον, και
τιμάς αυτό, μη ακολουθών τας οδούς σου μηδέ ευρίσκων εν αυτώ το θέλημά σου μηδέ
λαλών τους λόγους σου, τότε θέλεις εντρυφά εν Κυρίω· και εγώ θέλω σε ιππεύσει
επί τους υψηλούς τόπους της γης και σε θρέψει με την κληρονομίαν του πατρός σου
Ιακώβ· διότι το στόμα τον Κυρίου ελάλησε.
Λευ.κγ:1-3 Και ελάλησε Κύριος
προς τον Μωϋσήν, λέγων, Λάλησον προς τους υιούς Ισραήλ και ειπέ προς αυτούς, Αι
εορταί του Κυρίου, τας οποίας θέλετε διακηρύξει συγκαλέσεις αγίας, αύται είναι
αι εορταί μου. Εξ ημέρας θέλεις κάμνει
εργασίαν, την δε εβδόμην ημέραν είναι σάββατον αναπαύσεως, συγκάλεσις αγία·
ουδεμίαν εργασίαν θέλετε κάμει· είναι σάββατον του Κυρίου εις πάσας τας
κατοικίας σας.
Τα παραπάνω εδάφια δείχνουν τη
σπουδαία θέση που έχει το Σάββατο στα μάτια του Θεού.
Ο Ισραήλ ποτέ δεν φύλαξε το
Σάββατο σύμφωνα με τις σκέψεις του Θεού και ποτέ δεν κατάλαβε τη σημασία του.
Υπήρξε το σημείο της δικής τους
δικαιοσύνης και καυχιόταν σ’ αυτό.
Το χρησιμοποιούσαν για να
υπερηφανεύονται, αλλά ποτέ δεν το γιόρτασαν έχοντας κοινωνία με τον Θεό.
Το Σάββατο είχε γίνει στα χέρια
τους ένα βδέλυγμα που ο Θεός δεν μπορούσε να υποφέρει:
Ησ.α:13 Μη φέρετε πλέον,
ματαίας προσφοράς το θυμίαμα είναι βδέλυγμα εις εμέ τας νεομηνίας και τα
σάββατα, την συγκάλεσιν των συνάξεων, δεν δύναμαι να υποφέρω, ανομίαν και
πανηγυρικήν σύναξιν.
Λουκ.ς:1-5 Κατά δε το
δευτερόπρωτον σάββατον διέβαινεν αυτός διά των σπαρτών και οι μαθηταί αυτού
ανέσπων τα στάχυα και έτρωγον, τρίβοντες με τας χείρας. Τινές δε των Φαρισαίων
είπον προς αυτούς· Διά τι πράττετε ό,τι δεν συγχωρείται να πράττηται εν τοις
σάββασι; Και αποκριθείς προς αυτούς, είπεν ο Ιησούς· Ουδέ τούτο δεν ανεγνώσατε,
το οποίον έπραξεν ο Δαβίδ, οπότε επείνασεν αυτός και οι μετ' αυτού όντες; πως
εισήλθεν εις τον οίκον του Θεού και έλαβε τους άρτους της προθέσεως και έφαγε
και έδωκε και εις τους μετ' αυτού, τους οποίους δεν είναι συγκεχωρημένον να
φάγωσιν ειμή μόνοι οι ιερείς; Και έλεγε προς αυτούς ότι ο Υιός του ανθρώπου
κύριος είναι και του σαββάτου.
Η μηδαμινότητα της ανθρώπινης
τυπικότητας στην τήρηση του Σαββάτου!
Λουκ.ς:6-11 Και πάλιν εν άλλω
σαββάτω εισήλθεν εις την συναγωγήν και εδίδασκε· και ήτο εκεί άνθρωπος, του
οποίου η δεξιά χειρ ήτο ξηρά. Παρετήρουν δε αυτόν οι γραμματείς και οι
Φαρισαίοι, αν εν τω σαββάτω θέλη θεραπεύσει, διά να εύρωσι κατηγορίαν κατ'
αυτού. Αυτός όμως εγνώριζε τους διαλογισμούς αυτών και είπε προς τον άνθρωπον
τον έχοντα ξηράν την χείρα· Σηκώθητι και στήθι εις το μέσον. Και εκείνος
σηκωθείς εστάθη. Είπε λοιπόν ο Ιησούς προς αυτούς· Θέλω σας ερωτήσει τι είναι
συγκεχωρημένον, να αγαθοποιήση τις εν τοις σάββασιν ή να κακοποιήση; να σώση
ψυχήν ή να απολέση; Και περιβλέψας πάντας αυτούς, είπε προς τον άνθρωπον·
Έκτεινον την χείρα σου. Ο δε έκαμεν ούτω, και αποκατεστάθη η χειρ αυτού υγιής
ως η άλλη. Αυτοί δε επλήσθησαν μανίας και συνωμίλουν προς αλλήλους τι να
κάμωσιν εις τον Ιησούν.
Ήταν το Σάββατό τους, αλλά όχι το
Σάββατο του Θεού!
Η ανάπαυση του Θεού δεν μπορούσε
να συνδεθεί με την πείνα και με ξηρά μέλη.
Δεν κατάλαβαν ποτέ γιατί ο Δαβίδ
έφαγε τους άρτους της προθέσεως.
Ότι οι νομικές διατάξεις όφειλαν
να παραχωρήσουν τη θέση τους στη χάρη που ερχόταν ν’ αντιμετωπίσει τις ανάγκες
του ανθρώπου!
Λουκ.ιγ:10-14 Εδίδασκε δε εν
μιά των συναγωγών το σάββατον. Και ιδού, γυνή τις είχε πνεύμα ασθενείας
δεκαοκτώ έτη και ήτο συγκύπτουσα και δεν ηδύνατο παντελώς να ανακύψη. Ιδών δε
αυτήν ο Ιησούς, εφώναξε και είπε προς αυτήν· Γύναι, ηλευθερωμένη είσαι από της
ασθενείας σου· και έθεσεν επ' αυτήν τας χείρας· και παρευθύς ανωρθώθη και
εδόξαζε τον Θεόν. Αποκριθείς δε ο αρχισυνάγωγος, αγανακτών ότι εις το σάββατον
εθεράπευσεν ο Ιησούς, έλεγε προς τον όχλον· Εξ ημέραι είναι, εις τας οποίας
πρέπει να εργάζησθε· εν ταύταις λοιπόν ερχόμενοι θεραπεύεσθε, και μη τη ημέρα
του σαββάτου.
ανωρθώθη και εδόξαζε τον Θεόν, αλλά θίχθηκε το Σάββατο του
ανθρώπου!
Πόσο υποκριτής αυτός ο
θρησκευτικός άρχοντας, όταν ζητά την τήρηση του Σαββάτου, από τον Κύριο του
Σαββάτου, τη στιγμή που η κατάσταση του ανθρώπου ζητούσε μεγαλόφωνα την
επέμβαση της χάρης του Θεού!
Λουκ.ιγ:15 Απεκρίθη λοιπόν
προς αυτόν ο Κύριος και είπεν· Υποκριτά, δεν λύει έκαστος υμών εν τω σαββάτω
τον βουν αυτού ή τον όνον από της φάτνης και φέρων ποτίζει; αύτη δε, ούσα
θυγάτηρ του Αβραάμ, την οποίαν ο Σατανάς έδεσεν, ιδού, δεκαοκτώ έτη, δεν έπρεπε
να λυθή από του δεσμού τούτου τη ημέρα του σαββάτου;
Λουκ.ιγ:17 Και ενώ, αυτός
έλεγε ταύτα, κατησχύνοντο πάντες οι εναντίοι αυτού, και πας ο όχλος έχαιρε δι'
όλα τα ένδοξα έργα τα γινόμενα υπ' αυτού.
Κι όπως γίνεται πάντα, κάποιοι
ντροπιάστηκαν και κάποιοι χαιρόταν!
Ιωάν.ε:1-18
«πλήθος πολύ των ασθενούντων, τυφλών, χωλών, ξηρών» Θαυμαστή εικόνα
όλου του ανθρώπινου γένους και του λαού Ισραήλ.
Η ηθική και πνευματική κατάσταση
των ανθρώπων, όπως την βλέπει ο Θεός: «ασθενείς, τυφλοί, χωλοί»!
Εδ.9 Ήτο δε σάββατον εκείνην
την ημέραν (του ανθρώπου, όχι του Θεού).
Η Σαββατική ανάπαυση του Θεού
είναι ασυμβίβαστη με τις ανθρώπινες αθλιότητες.
Εδ.17 «Ο δε Ιησούς απεκρίθη
προς αυτούς· Ο Πατήρ μου εργάζεται έως τώρα, και εγώ εργάζομαι».
Πως μπορούσε να τηρεί το Σάββατο,
όταν ήταν περιστοιχισμένος από τέτοιες ανθρώπινες αθλιότητες.