Α. Ετοιμασία για Βιβλική μελέτη
Ο σπουδαστής της Βίβλου πρέπει να έχει μία καλή Βίβλο. Με τον όρο αυτό, εννοούμε μία καλοδεμένη Βίβλο η οποία είναι γραμμένη με τέτοια τυπογραφικά στοιχεία ώστε να μπορεί να διαβαστεί άνετα. Μία Βίβλος που δεν θα έχει ερμηνευτικά σχόλια συνιστάται τις περισσότερες φορές για τον αρχάριο σπουδαστή, ώστε να μην διατρέχει τον κίνδυνο να θεωρήσει τις σημειώσεις σαν μέρος του κειμένου. Είναι καλό να μάθει από την αρχή να αφήνει τη Βίβλο να ερμηνεύει τον εαυτό της.
Πρέπει να έχει μια Βίβλο γραμμένη σε σύγχρονη γλώσσα, από αυτές που σήμερα κυκλοφορούν, αν μπορεί μάλιστα είναι καλό να αγοράσει περισσότερες από μία εκδόσεις. Η σύγκριση μεταξύ όλων αυτών μπορεί να του δώσει κάποιες πληροφορίες που θα τον οδηγήσουν σε μια πιο βαθιά κατανόηση των Γραφών. Φυσικά πρέπει πάντοτε να θυμάται τις επιφυλάξεις που πρέπει να έχει σχετικά με τη χρήση όλων αυτών των σύγχρονων μεταφράσεων.
Ο σπουδαστής της Βίβλου πρέπει να έχει ένα καλό ταμείο. Σήμερα κυκλοφορούν αρκετά, από τα οποία μπορεί να προμηθευτεί. Αυτό το ταμείο πρέπει να περιέχει όλες τις λέξεις κλειδιά της Γραφής με πλήρη κατάλογο των εδαφίων όπου αυτές αναφέρονται.
Ο σπουδαστής της Βίβλου πρέπει να έχει ένα καλό τετράδιο σημειώσεων. Η μελέτη της Βίβλου είναι μία αναζήτηση που διαρκεί μια ολόκληρη ζωή, γι’ αυτό θεωρούμε ότι είναι καλύτερο να υπάρχει ένα τετράδιο σημειώσεων σε μορφή ντοσιέ καλής ποιότητας, όπου μπορεί κανείς να προσθέσει ή να αφαιρέσει φύλλα.
Β. Η Πνευματική προετοιμασία είναι απαραίτητη για τη μελέτη της Βίβλου.
Η προσωπική γνωριμία με τον Συγγραφέα της Βίβλου είναι απαραίτητη για τη σωστή κατανόηση του λόγου. Ο μη σωσμένος έρχεται στο Θεό μέσα από την επαφή του με το λόγο του Θεού, αλλά ο μη αναγεννημένος άνθρωπος δεν μπορεί να καταλάβει πλήρως τις πνευματικές αλήθειες. “Διότι τις των ανθρώπων γιγνώσκει τα του ανθρώπου, ειμή το πνεύμα του ανθρώπου τω εν αυτώ; Ούτω και τα του Θεού ουδείς γινώσκει, ειμή το πνεύμα του Θεού” (Α΄Κορ.β:11).
Ο σπουδαστής της Βίβλου πρέπει να είναι τελείως πεπεισμένος για τη θεοπνευστία του λόγου του Θεού. Η Βίβλος δεν είναι σαν όλα τα άλλα βιβλία. Είναι ο λόγος του Θεού. Πρέπει να πλησιάζουμε τη Βίβλο με λυγισμένα γόνατα. Ο σπουδαστής της Βίβλου δεν πρέπει ποτέ να βάζει κόμμα εκεί που ο Θεός έχει βάλει τελεία.
Ο σπουδαστής πρέπει να αγαπάει τη Βίβλο για να είναι ένας επιτυχημένος σπουδαστής της Αγίας Γραφής και πρέπει να καλλιεργεί ένα πραγματικό πάθος να γνωρίσει την αλήθεια. Αυτή η επιθυμία δημιουργείται με την προσευχή και την πειθαρχημένη ανάγνωση και μελέτη της Βίβλου.
Ο σπουδαστής της Βίβλου πρέπει να προσεύχεται για διάκριση, η γνώση της Βίβλου εξαρτάται από την αποκάλυψη του Θεού και το φωτισμό της διάνοιας από το Άγιο Πνεύμα. Γι’ αυτό, είναι απαραίτητο να προσεύχεται ειλικρινά, ζητώντας καθοδηγήση και κατανόηση από το Θεό.
Ο σπουδαστής της Βίβλου πρέπει να είναι πρόθυμος να υπακούει. Αν μαθαίνει το λόγο, θα πρέπει να κάνει το θέλημα του Θεού. Είναι αδύνατο να κατανοήσει κανείς πλήρως το λόγο του Θεού αν δεν έχει την προθυμία να υπακούσει σ’ αυτόν.
Ο σπουδαστής της Βίβλου πρέπει να μελετάει κανονικά και σταθερά. Για να έχει πρόοδο στη μελέτη του πρέπει αυτή να είναι συστηματική και όχι ευκαιριακή. Πρέπει να υπάρχουν καθορισμένες συγκεκριμένες ώρες για τη μελέτη του λόγου του Θεού.
Γ. Ωφέλειες από τη μελέτη της Βίβλου
Υπάρχουν πολλές ωφέλειες από τη μελέτη της Βίβλου. Η πρώτη είναι η προσωπική πίστη. Η μελέτη του λόγου του Θεού αυξάνει την πίστη. “Άρα η πίστης είναι εξ ακοής η δε ακοή δια του λόγου του Θεού” (Ρωμ.ι:17)
Η δεύτερη ωφέλεια είναι η ξεχωρισμένη Αγια ζωή. Ο λόγος του Θεού παρέχει δύναμη καθαρισμού. Ο D. L. Moody είπε : “η Βίβλος θα σε κρατήσει μακριά από την αμαρτία, ή η αμαρτία θα σε κρατήσει μακριά από αυτό το βιβλίο”. Πόσο μεγάλη αλήθεια είναι αυτό!
Η τρίτη είναι η προετοιμασία για υπηρεσία. Η επιτυχία στο προσωπικό έργο για το Θεό εξαρτάται από την ικανότητα να χρησιμοποιούμαι το λόγο του Θεού. Ο Θεός τιμά το λόγο Του, όχι τον άνθρωπο.
Ο λόγος του Θεού είναι που οδηγεί μια ψυχή στο Χριστό και όχι τα επιχειρήματα μας. “Και λάβετε την περικεφαλαία τη σωτηρίας, και τη μάχαιρα του πνεύματος, ήτις είναι ο λόγος του Θεού” (Εφεσ. ς:17).
Η τέταρτη ωφέλεια είναι η δύναμη στη διακονία. Η χρησιμοποίηση του λόγου του Θεού δίνει δύναμη στη διακονία κάποιου. Ο λόγος είναι ωφέλιμος για διδασκαλία, για έλεγχο, για επανόρθωση και για εκπαίδευση στη δικαιοσύνη (Β΄Τιμ.γ:16).
Η πέμπτη είναι η γνώση. Ο λόγος του Θεού είναι η μεγαλύτερη πηγή γνώσης. Ο άνθρωπος που μελετά τη Βίβλο είναι άνθρωπος με κατανόηση και βαθιά γνώση.
Η ίδια η Βίβλος αναφέρει αρκετές ωφέλειες:
* Συγκρατεί τον άνθρωπο από το να αμαρτάνει στο Θεό (Ψαλμ.ριθ:11)
* Προστατεύει από τις ψευδοδιδασκαλίες (Πράξ.κ:29 - 32)
* Η μελέτη της Βίβλου προσφέρει χαρά (Ιερ.ιε:16)
* Η μελέτη της Βίβλου δίνει ειρήνη (Ψαλμ.πε:8)
* Η μελέτη της Βίβλου δίνει δύναμη να μένουμε εν Χριστώ (Α΄Ιωάν.β:24)
* Είναι πηγή απαντήσεων στις προσευχές (Ιωάν.ιε:7)
* Δίνει σοφία (Ψαλμ.ριθ:98,100,130)
* Τελειοποιεί (Β’Τιμ.γ:16,17)
Δ. Κανόνες Βιβλικής μελέτης
1. Εμπειρία αναγέννησης.
Η μελέτη της Γραφής είναι μια αναζήτηση για πνευματική αλήθεια, πάντοτε με πνεύμα διάκρισης. Οι άνθρωποι δεν μπορούν να γνωρίσουν αυτή την πνευματική αλήθεια με την έμφυτη σοφία τους. Οι πνευματικές αλήθειες είναι μόνο δια πίστεως, δι’ αποκαλύψεως και διάκρισης.
2. Προετοιμασία.
Το ψάξιμο της καρδιάς πρέπει να προηγείται απ’ το ψάξιμο της Βίβλου. Μη βιάζεσαι να μπεις στην παρουσία του Θεού και να βγεις πάλι, χωρίς να διαθέσεις χρόνο να ελευθερώσεις το νου σου από περισπασμούς, να ψάξεις λίγο την καρδιά σου και να αισθανθείς το πλησίασμα του Θεού. Είναι καλό να είσαι μόνος σου κι απερίσπαστος.
3. Κανονική ερμηνεία.
Στην ερμηνεία της Γραφής θα πρέπει ν’ ακολουθούμε αυτή την αρχή: “Όταν διαβάζουμε ένα εδάφιο που το νόημά του είναι λογικό, δεν χρειάζεται να ψάχνουμε για κάποιο άλλο νόημα”. Ένα εδάφιο πρέπει να ερμηνεύεται κυριολεκτικά, εκτός αν τα συμφραζόμενα μας οδηγούν να το ερμηνεύσουμε διαφορετικά.
4. Σεβασμός στα συμφραζόμενα.
Εδάφιο που δεν ταιριάζει με το γενικό πνεύμα της Γραφής είναι πρόσχημα. Κάθε λέξη πρέπει να εκτιμάται ανάλογα με τη χρήση της μέσα στην πρόταση. Η πρόταση πρέπει να εξετάζεται στο φως της παραγράφου. Η παράγραφος πρέπει να μελετάται σε σχέση με το κεφάλαιο και το κεφάλαιο σε σχέση με ολόκληρο το βιβλίο.
5. Τριπλή προσέγγιση.
Ένα κείμενο μπορεί να έχει τριπλή ερμηνεία.
· Την πρωταρχική του έννοια
· Την πνευματική του έννοια καθώς το εφαρμόζουμε στη ζωή μας.
· Συμβολική ή προφητική έννοια.
Ένα παράδειγμα είναι τα μηνύματα προς τις επτά εκκλησίες που βλέπουμε στο δεύτερο και τρίτο κεφάλαιο της Αποκάλυψης.
α. Έχουμε την πρωταρχική έννοια στην περιγραφή των εκκλησιών που υπήρχαν εκείνη την εποχή καθώς και τις προτροπές που δίνονται σ’ αυτές.
β. Έχουμε την πνευματική έννοια καθώς αφήνουμε το μήνυμα να μιλήσει στις καρδιές μας.
γ. Έχουμε και την προφητική έννοια, καθώς μελετάμε την εκκλησιαστική ιστορία σε συσχετισμό με τα ονόματα των εκκλησιών που αναφέρονται, γιατί καθένα περιγράφει κι αντιπροσωπεύει μια συγκεκριμένη περίοδο της εκκλησιαστικής ιστορίας.
Ε. Πώς να μελετάμε ένα βιβλίο της Γραφής
1. Διάβασε ολόκληρο το βιβλίο για να βρεις:
α. Το κύριο θέμα του βιβλίου.
Προσπάθησε με δικά σου λόγια, σε μια-δυο προτάσεις να εκφράσεις το κεντρικό μήνυμα που περιέχεται στο βιβλίο.
β. Τα εδάφια κλειδιά του βιβλίου.
Γράψε αυτά τα εδάφια ολόκληρα (όχι μόνο την παραπομπή).
2. Μάθε ό,τι μπορείς για το συγγραφέα:
α. Πρώτα απ’ όλα, δες μήπως το ίδιο το βιβλίο δίνει στοιχεία για την προσωπικότητα και τη ζωή του συγγραφέα.
β. Βρες κι άλλες πληροφορίες για το συγγραφέα σ’ άλλα βιβλία.
3.Πού γράφτηκε το βιβλίο;
Αν είναι δυνατόν, αυτό να προσδιορίζεται διαβάζοντας το ίδιο το βιβλίο.
4. Πότε γράφτηκε το βιβλίο;
Εντόπισε το χρόνο συγγραφής του βιβλίου μέσα στη ζωή του συγγραφέα.
5. Σε ποιους απευθύνεται το βιβλίο;
Δώσε κεφάλαιο και εδάφιο, αν η πληροφορία αυτή υπάρχει μέσα στο βιβλίο.
6. Ποιο πρόβλημα στη ζωή των αναγνωστών έκανε αναγκαία τη συγγραφή του βιβλίου;
7. Γράψε-με κεφάλαιο και εδάφιο, όρους που επαναλαμβάνονται και λέξεις, φράσεις ή παραγράφους που είναι ασυνήθιστες ή μοναδικές.
8. Προσδιόρισε όλες τις λέξεις και τις φράσεις που φαίνονται δύσκολες.
Να είσαι σίγουρος ότι καταλαβαίνεις το νόημα κάθε έκφρασης.
9. Τί διδάσκει αυτό το βιβλίο για τον Ιησού;
Κάνε μια περίληψη των όσων διδάσκει το βιβλίο για τον Ιησού.
10. Μελέτησε πιθανές, κύριες διαιρέσεις στη δομή του βιβλίου.
Γράψε αυτές τις διαιρέσεις καθαρά.
Ζ. Πώς να μελετάς ένα κεφάλαιο της Βίβλου
Υπάρχουν 1189 κεφάλαια στη Βίβλο. Πολλά απ’ αυτά, όπως ο Ψαλμός κγ και η Α’ Κορ.ιγ είναι πολύ γνωστά σε πολλές γενιές. Η διαίρεση των κεφαλαίων δεν είναι πάντοτε η σωστή, αλλά γενικά βοηθάει τη μελέτη.
* Ποιο είναι το θέμα του κεφαλαίου; Διάβασε μια φορά όλο το κεφάλαιο και γράψε μια φράση που να εκφράζει το κύριο νόημα του κεφαλαίου.
* Ποιο είναι το εδάφιο κλειδί στο κεφάλαιο; Γράψε το εδάφιο ολογράφως.
* Τί είδους άνθρωποι αναφέρονται στο κεφάλαιο; Γράψε τους ξεχωριστά, μαζί μ’ ό,τι πληροφορίες δίνονται για τον καθένα.
* Ποιες είναι οι εντολές που πρέπει να υπακούσουμε;
* Ποιες υποσχέσεις πρέπει να περιμένουμε;
* Ποια μαθήματα πρέπει να θυμόμαστε;
* Γράψε τις λέξεις και τις φράσεις που έκαναν ιδιαίτερη αίσθηση σ’ εσένα.
* Γράψε τις λέξεις και τις φράσεις που επαναλαμβάνονται στο κεφάλαιο.
* Γράψε όλες τις δύσκολες λέξεις και φράσεις και ψάξε την ερμηνεία τους σ’ ένα ταμείο και λεξικό.
* Τί μας διδάσκει το κεφάλαιο σχετικά με τον Ιησού; Κάνε μια περίληψη των διδασκαλιών για τον Ιησού.
Η. Πώς να μελετάς μια Βιβλική διδασκαλία
Η κύρια βοήθεια που μας παρέχει μια Βιβλική μελέτη είναι η κατανόηση των διδασκαλιών της Γραφής κι η εφαρμογή τους στη ζωή μας. Ο καινούριος σπουδαστής είναι καλύτερα ν’ αρχίσει μελετώντας τα δόγματα από κάποιο βιβλίο και μετά να προχωρήσει στη μελέτη της Γραφής.
1. Συγκέντρωσε όλες τις αναφορές σχετικά με τη διδασκαλία. Εξιχνίασε όλα αυτά τα εδάφια με τη βοήθεια ενός ταμείου και γράψε τα ολογράφως.
2. Σύγκρινε όλες τις αναφορές. Πού μοιάζουν και σε τί διαφέρουν;
3. Συνδύασε τις αναφορές με τα συμφραζόμενα αλλά και με το γενικό πρότυπο της Βιβλικής αλήθειας. Μελέτησε κάθε αναφορά στο φως του κειμένου μέσα στο οποίο βρίσκεται.
4. Όρισε τη διδασκαλία.
5. Εφάρμοσε τη διδασκαλία στην καθημερινή ζωή. Πώς μπορεί να εφαρμοστεί στη ζωή μας;
6. Γράψε μια παράγραφο δίνοντας την περίληψη της διδασκαλίας.
Θ. Πώς να μελετάς μια Βιβλική βιογραφία
Η μελέτη των Βιβλικών προσωπικοτήτων είναι πολύ ελκυστική. Μεγάλα πνευματικά μαθήματα δίνονται μέσα από τις εμπειρίες των Βιβλικών χαρακτήρων. Υπάρχουν στη Βίβλο 2930 ξεχωριστοί χαρακτήρες ανθρώπων.
Όταν μελετάς μια Βιβλική βιογραφία πρόσεξε να μην μπερδευτείς με τα διαφορετικά άτομα που είχαν το ίδιο όνομα. Υπάρχουν 30 άτομα με το όνομα Ζαχαρίας, 20 με το όνομα Νάθαν, 15 με το όνομα Ιωνάθαν, 8 με το όνομα Ιούδας, 7 με το όνομα Μαρία, 5 με το όνομα Ιάκωβος και 5 με το όνομα Ιωάννης.
1. Ποια είναι η σημασία του ονόματος αυτού που μελετάμε; Το όνομα πολλές φορές μας λέει πολλά για το άτομο. Ψάξε σ’ ένα Βιβλικό λεξικό.
2. Ποια είναι η γενεαλογία του;
3. Τί κρίσιμες θρησκευτικές και εγκόσμιες καταστάσεις υπήρξαν στη ζωή του;
4. Τί εκπαίδευση και τί μόρφωση είχε;
5. Ποια στοιχεία του χαρακτήρα του φανερώνονται;
6. Τί φίλους είχε; Τί επιρροή είχαν πάνω του;
7. Τί λάθη ή αποτυχίες συνέβησαν στη ζωή του;
8. Είχε σημαντικές συνεργασίες στη ζωή του αυτό το άτομο;
9. Τί μαθήματα μπορείς να πάρεις από τη ζωή του που να έχουν ιδιαίτερη αξία για σένα;
Ι. Πώς να μελετάς ένα Βιβλικό θαύμα
Τα θαύματα είναι θείες επεμβάσεις στη φυσιολογική ροή των πραγμάτων. Δεν προβάλλουν μόνο τη δύναμη του Θεού με ασυνήθιστους τρόπους, αλλά φανερώνουν και κάποια μεγάλη αλήθεια.
Υπάρχουν:
62 θαύματα στην Παλαιά Διαθήκη
38 κύρια θαύματα του Ιησού
40 δευτερεύοντα θαύματα του Ιησού
15 θαύματα απ’ τους αποστόλους
1. Γράψε τα κύρια σημεία του θαύματος.
2. Σημείωσε τον όρο που προσδιορίζει το θαύμα: θαυμάσιο, δύναμη, σκοπό;
3. Τί φανερώνει το θαύμα για τη φύση του Θεού;
4. Τί φανερώνει το θαύμα για το έργο του Θεού;
5. Τί εντολή ή προσευχή έφερε το θαύμα;
Κ. Πώς να μελετάς μια Βιβλική παραβολή
Μια παραβολή μπορεί να είναι, αλλά μπορεί και να μην είναι αληθινή ιστορία, η οποία όμως μας διδάσκει ένα πνευματικό μάθημα. Μην προσπαθείς να εδραιώσεις διδασκαλία πάνω σε παραβολή, αλλά χρησιμοποίησέ την σαν απεικόνιση της διδασκαλίας που έχει ήδη εδραιωθεί από άλλα εδάφια.
1. Ποιοι λόγοι προκάλεσαν την εξιστόρηση της παραβολής;
2. Σημείωσε τις λεπτομέρειες, τα ήθη και τα έθιμα που αναφέρονται στην παραβολή. Μελέτησε τον τρόπο ζωής που αναφέρεται.
3. Σε ποιόν ειπώθηκε η παραβολή;
4. Ποιο είναι το κύριο μάθημα που διδάσκει;
5. Τα συμφραζόμενα βοηθάνε στην ερμηνεία της;
6. Ποια άλλα εδάφια διδάσκουν την ίδια αλήθεια;
7. Πώς μπορείς να εφαρμόσεις αυτή την αλήθεια στη ζωή σου αυτή την εβδομάδα;
8. Χρησιμοποιώντας τις σημερινές συνθήκες, γράψε μια παραβολή που να φανερώνει την ίδια αλήθεια.
Λ. Ανακεφαλαίωση
Μπορούν ν’ αναφερθούν κι άλλες φάσεις πάνω στη Βιβλική μελέτη. Η βασική αρχή είναι να υπάρχουν σταθερά οι απαιτήσεις για την πλήρη γνώση του μηνύματος από τη Γραφή και να δημιουργηθεί ένα προσωπικό σύστημα μελέτης το οποίο θα επιτρέπει στη Βίβλο να ερμηνεύει τον εαυτό της.
Ο σπουδαστής πρέπει να είναι πολύ προσεκτικός ώστε να μην πλησιάζει τις Γραφές με προκατάληψη αλλά με τη διάνοια του ανοικτή, έτοιμος να δει και να ακούσει την αλήθεια. Δεν πρέπει να ερευνά τις Γραφές απλά και μόνο για να βρει εδάφια και να υποστηρίξει τις προσωπικές του απόψεις. Πρέπει να ερευνά τη Γραφή του με λαχτάρα να ακούσει τη φωνή του Θεού.
Μία ακόμα υπενθύμιση για τον σπουδαστή είναι ότι πρέπει να είναι ένας επιμελής αναγνώστης της Γραφής. Δεν πρόκειται ποτέ να μάθει πραγματικά τις Γραφές εάν δεν τις έχει διαβάσει πολλές πολλές φορές. Ένας πραγματικός σπουδαστής της Βίβλου θα πειθαρχήσει τον εαυτό του ώστε να βάλει την ενασχόληση του με τη Βίβλο σε θέση προτεραιότητας. Δεν θα επιτρέψει ποτέ σε βιβλία γύρω από τη Βίβλο να του κλέψουν το χρόνο που πρέπει να διαθέτει στην ίδια τη Βίβλο.
Αυτό που μπορούμε να πούμε ώστε να ενθαρρύνουμε αυτούς που δεν είχαν ευκαιρία να αποκτήσουν περισσότερο μόρφωση είναι αυτό: Είναι πολύ καλλίτερο να έχει κανείς γνώση της Βίβλου χωρίς κοσμική μόρφωση από το να έχει κοσμική μόρφωση χωρίς όμως να γνωρίζει τη Βίβλο. Η γνώση της Γραφής είναι ΣΟΦΙΑ.