Στο κεφάλαιο 18 της Γένεσης ο Αβραάμ συναντάται με 3
άνδρες. Πολλοί (καθολικιστές) ερμηνευτές της Βίβλου θεωρούν ότι
δεν ήταν απλοί άγγελοι, αλλά ότι ο Κύριος μίλησε μέσα από αυτούς, και άρα (και
οι 3) ήταν άγγελοι της παρουσίας του Θεού. Ετσι σημειολογικά υποστηρίζουν
αποδεικνύεται ότι και ο Θεός είναι τριάδα προσώπων.
Ας διαβάσουμε όμως τι λέει το κείμενο:
Το κείμενο (Γέν. 18:1-2) δεν γράφει ότι ο
Αβραάμ ύψωσε τα μάτια του και είδε την παρουσία του Κυρίου στους τρεις άνδρες. Χρονικά πρώτα εφάνη σε αυτόν ο
Κύριος (πνευματικά, η παρουσία του Κυρίου) και μετά είδε
τους 3 άνδρες.
- Οταν ο Αβραάμ μιλά στους άνδρες μιλά στον πληθυντικό : (Γέν. 18:4) NIΨΑΤΕ ΤΟΥΣ ΠΟΔΕΣ ΣΑΣ, και ΑΝΑΠΑΥΘΗΤΕ υπό το δένδρον· (Γέν. 18:5) ΣΤΗΡΙΞΑΤΕ την καρδίαν σας· έπειτα ΘΕΛΕΤΕ παρέλθει· επειδή διά τούτο ΕΠΕΡΑΣΑΤΕ προς τον δούλον ΣΑΣ. Αντίθετα την ίδια στιγμή απευθυνόμενος στην παρουσία του Κυρίου μιλά στον ΕΝΙΚΟ: (Γέν. 18:3) ΚYΡIE μου, εάν εύρηκα χάριν εις τους οφθαλμούς ΣΟΥ, μη ΠΑΡΕΛΘΗΣ, παρακαλώ, τον δούλον ΣΟΥ·
- Οταν
μιλουν οι ανδρες υπάρχει πληθυντικός. (Γέν. 18:9) Είπον προς
αυτόν.. Αντίθετα όταν μιλά ο Κύριος δεν μιλούν και οι
τρεις αλλά ένας: μιλά ο άγγελος της παρουσίας του Κυρίου (ο
ένας από τους 3 άνδρες) υπάρχει ενικός: (Γέν.
18:10) Και είπεν, Εξάπαντος θέλω επιστρέψει
προς σε ..( Γέν. 18:13) Και είπε Κύριος προς
τον Αβραάμ…(Γέν. 18:14).. θέλω επιστρέψει προς σε
..
- Ο ΕΝΑΣ (ο
άγγελος της παρουσίας του Κυρίου) μένει με τον Αβραάμ και
συνομιλούν. Αυτόν ονομάζει το κείμενο Κύριο. (Γέν.
18:17) Και ΕΙΠΕ Κύριος, ΘΕΛΩ κρύψει ΕΓΩ από του Αβραάμ ό,τι κάμνω; (Γέν.
18:20) ΕΙΠΕ δε ΚΥΡΙΟΣ, Η κραυγή των Σοδόμων και των Γομόρρων επλήθυνε,
και η αμαρτία αυτών βαρεία σφόδρα· (Γέν. 18:21) ΘΕΛΩ λοιπόν ΚΑΤΑΒΗ
και ΘΕΛΩ ΙΔΕΙ αν έπραξαν ολοκλήρως κατά την κραυγήν την ερχομένην προς ΕΜΕ·
και ΘΕΛΩ γνωρίσει, αν ουχί. (Γέν. 18:26) Είπε δε ΚΥΡΙΟΣ...
- Οταν
φεύγουν οι δυο άγγελοι το κείμενο δεν γράφει ότι
ανεχώρησε ο Κύριος, απεναντίας λέει ότι ο Κύριος έμεινε: (Γέν.
18:22) Και αναχωρήσαντες εκείθεν οι άνδρες υπήγον προς τα Σόδομα
αλλά.. ο Αβραάμ στέκονταν ΑΚΟΜΗ ΕΝΩΠΙΟΝ
του Κυρίου. Οταν όμως φεύγει ο ΕΝΑΣ άγγελος τότε
το κείμενο γράφει (Γέν. 18:33) ότι ΑΝΕΧΩΡΗΣΕ ο Κύριος.
- Οι
δύο άγγελοι δεν είναι η παρουσία μελών της τριάδας , γιατί οι ίδιοι λένε
στον Λώτ: (Γέν. 19:13).. ημείς καταστρέφομεν τον τόπον τούτον,
επειδή.. ο Κύριος απέστειλεν ημάς διά να
καταστρέψωμεν αυτόν... Επομένως δεν είναι η παρουσία του Κυρίου αλλά απλοί
απεσταλμένοι.
Ακόμα όμως και αν το κείμενο έγραφε ότι και οι τρεις άγγελοι
(είτε ομαδικά , είτε εναλάξ) αποτελούσαν την παρουσία του Κυρίου, και πάλι
φυσικά κάτι τέτοιο δεν θα ήταν απόδειξη ή συμβολισμός
τριαδικότητας, αφού ο Θεός είναι απανταχού παρών και
μπορεί να μιλήσει μέσα από μυριάδες στόματα ταυτόχρονα.
Με την λογική των τριαδιστών, όπου έχουμε εμφάνιση πλήθους
αγγέλων (όπως στο Γέν. 28:12 με την εμφάνιση του Κυρίου στο
ενύπνιο του Ιακώβ), θα πρέπει να υποστηρίξουμε ότι υπάρχει και πλήθος
θείων δυνάμεων και οντοτήτων εν είδη πυραμίδας στην κορυφή της οποίας
είναι ο Πατέρας, όπως υποστηρίζουν οι ουνιταριανοί (για παράδειγμα οι
ιεχωβάδες).