Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Πέμπτη 19 Φεβρουαρίου 2015

Η θεότητα (23)



ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΕΛΟΧΙΜ ΚΑΙ ΓΙΑΧΒΕ

Καθώς ο Θεός ενέπνευσε το Μωυσή να γράψει το βιβλίο της Γένεσης, βλέπουμε ότι έδωσε μεγάλη έμφαση στο όνομά Του και στους τίτλους Του. Για ένα προσεκτικό μελετητή, υπάρχουν πατρόν και σχέδια όσο αφορά στη χρήση του ονόματος ΓΙΑΧΒΕ και του τίτλου ΕΛΟΧΙΜ.

ΕΛΟΧΙΜ σημαίνει όπως είπαμε Θεός και έχει την έννοια της πολυπληθούς δύναμης. Υποδηλώνει ισχύ και έτσι φανερώνει την ιδέα του Δημιουργού. Δεν είναι τυχαίο ότι στα 34 πρώτα εδάφια της Γένεσης (α:1-β:3), κατά την εξιστόρηση της δημιουργίας, ο όρος ΕΛΟΧΙΜ χρησιμοποιείται 34 φορές και το όνομα ΓΙΑΧΒΕ δεν χρησιμοποιείται καθόλου. Ο Θεός εδώ αναφέρεται με τον πληθυντικό μεγαλειότητας δείχνοντας όλη τη δύναμή Του σαν μέγας Δημιουργός.

Στα επόμενα 45 εδάφια (β:4-γ:24), το ΕΛΟΧΙΜ φαίνεται μόνο 3 φορές και η έμφαση μεταφέρεται στον ονομαστικό τίτλο ΓΙΑΧΒΕ-ΕΛΟΧΙΜ. Και αυτό γιατί το ΓΙΑΧΒΕ είναι το όνομα της διαθήκης του Θεού με τον άνθρωπο, και σ' αυτά τα εδάφια η Γραφή διαλέγεται με τη δημιουργία, πτώση και κατ' υπόσχεση λύτρωση του ανθρωπίνου γένους.

Ο ΕΛΟΧΙΜ δημιούργησε τα πάντα, ο ΓΙΑΧΒΕ όμως έκανε διαθήκη με τον άνθρωπο. Για να μην παρεξηγήσουν ορισμένοι και νομίσουν άλλο Θεό τον ΕΛΟΧΙΜ και άλλο τον ΓΙΑΧΟΥΕ, ονομάζει τον εαυτό Του σ' αυτά τα εδάφια ΓΙAΧOΥΕ-ΕΛΟΧΙΜ.

Στα επόμενα 46 κεφάλαια της Γένεσης οι όροι ΓΙΑΧΟΥΕ και ΕΛΟΧΙΜ εναλλάσσονται (ΓΙΑΧΟΥΕ 132 φορές και ΕΛΟΧΙΜ 137 φορές).

Οι διάφορες ονομασίες που χρησιμοποιούνται για το Θεό, οδήγησαν τους σκεπτικιστές να διδάξουν ότι η Γένεση και η Πεντάτευχος γράφτηκαν από διαφορετικούς συγγραφείς πράγμα που είναι καταφανώς λάθος.

Το ΓΙΑΧΟΥΕ χρησιμοποιείται όταν ο Θεός προτίθεται να επικοινωνήσει με τον άνθρωπο.

Το ΕΛΟΧΙΜ χρησιμοποιείται όταν θέλει να τονίσει την ισχύ της παντοδυναμίας Του. Υπάρχουν πολλά παραδείγματα γι’ αυτό όπως:

Γέν.ς:22 Ο ΕΛΟΧΙΜ πρόσταξε, αλλά ο ΓΙΑΧΒΕ έκλεισε την κιβωτό επάνω αυτού Γέν.ζ:16.

Γέν.θ:26 Είναι ο Ευλογητός ο ΓΙΑΧΒΕ του Σημ (από τον οποίο ο Αβραάμ-Δαβίδ-Χριστός), αλλά είναι ο ΕΛΟΧΙΜ στους Χαμ και Ιάφεθ.

Γέν.γ:1 Ο Σατανάς δεν χρησιμοποίησε το όνομα ΓΙΑΧΟΥΕ.

Γέν.η:20, ιβ:7 Τα θυσιαστήρια κτιζόταν στο όνομα του ΓΙΑΧΟΥΕ γιατί το όνομα φανερώνει κοινωνία.

Γέν.μθ:18 Η Σωτηρία είναι συνδεδεμένη με το όνομά Του.

Επειδή υπάρχουν διάφορα ονόματα και τίτλοι του Θεού, αυτό δεν σημαίνει ότι υπάρχουν ανάλογα πρόσωπα μέσα στη Θεότητα. Δύο παραδείγματα είναι αρκετά να μας πείσουν:

Δευτ.ε:9 «...διότι εγώ είμαι ο ΓΙΑΧΟΥΕ, ο ΕΛΟΧΙΜ σου, είμαι ΕΛ ζηλότυπος».

Δευτ.ι:17 «..διότι ΓΙΑΧΟΥΕ ο ΕΛΟΧΙΜ σας, είναι ΕΛΟΧΙΜ των ελοχίμ και ΑΔΟΝΑΪ των αδονάϊ, ΕΛ μέγας, ισχυρός και φοβερός».

Πολλά εδάφια μπορούν να παρατεθούν τα οποία εξισώνουν τους διαφόρους τίτλους του Θεού. Ο ΓΙΑΧΟΥΕ είναι ο ΕΛ, και ο ΓΙΑΧΟΥΕ είναι ο ΕΛΟΧΙΜ, και ο ΕΛ είναι ο ΕΛΟΧΙΜ. Οι αποδείξεις ακολουθούν:

1. Ο ΓΙΑΧΟΥΕ είναι ο ΕΛ

· Γέν.ιζ:1 «Και εφάνει ο ΓΙΑΧΟΥΕ εις τον Αβραάμ και είπε προς αυτόν, εγώ είμαι ΕΛ ο Παντοκράτωρ».
· Δευτ.δ:31 «Διότι ο ΓΙΑΧΟΥΕ είναι ΕΛ οικτίρμων».
· Β' Σαμ.κβ:32 «Διότι τίς είναι ΕΛ πλην του ΓΙΑΧΟΥΕ;».
· Ψαλμ.ριη:17 «Ο ΕΛ είναι ο ΓΙΑΧΟΥΕ».
· Ησ.μγ:12 «Σείς είσθε μάρτυρές μου λέγει ΓΙΑΧΟΥΕ και εγώ ο ΕΛ».
· Ιερεμ.λβ:18 «Ο ΕΛ ο μέγας ο ισχυρός, ΓΙΑΧΟΥΕ των δυνάμεων το όνομα Αυτού».
· Δαν.θ:4 «Και εδεήθην προς ΓΙΑΧΟΥΕ ΕΛΟΧΙΜ μου και εξωμολογήθην και είπον, ω ΑΔΟΝΑΪ ο μέγας και φοβερός ΕΛ...».
· Ιωάν.δ:2 «Και προσευχήθη προς τον ΓΙΑΧΟΥΕ και είπεν.... διότι εγνώριζον ότι συ είσαι ΕΛ ελεήμων».

2. Ο ΓΙΑΧΟΥΕ είναι ΕΛΟΧΙΜ

· Γέν.κδ:3 «..και σε ορκίσει εις ΓΙΑΧΟΥΕ τον ΕΛΟΧΙΜ του ουρανού και τον ΕΛΟΧΙΜ της γης..»
· Έξοδ.γ:15 «..ΓΙΑΧΟΥΕ ΕΛΟΧΙΜ των πατέρων σας, ο ΕΛΟΧΙΜ του Αβραάμ, ο ΕΛΟΧΙΜ του Ισαάκ, ο ΕΛΟΧΙΜ του Ιακώβ».
·  Έξοδ.κ:2 «Εγώ είμαι ΓΙΑΧΟΥΕ ο ΕΛΟΧΙΜ σου..»
· Ησ.μδ:6 «Ούτω λέγει ΓΙΑΧΟΥΕ... εκτός εμού δεν υπάρχει ΕΛΟΧΙΜ»
· Ησ.με:5 «Εγώ είμαι ο ΓΙΑΧΟΥΕ και δεν είναι άλλος δεν υπάρχει εκτός εμού ΕΛΟΧΙΜ».
· Ησ.με:18 «Διότι ούτω λέγει ΓΙΑΧΟΥΕ ο ποιήσας τους ουρανούς αυτός ο ΕΛΟΧΙΜ ο πλάσας αυτήν και ποιήσας αυτήν».
·  Ιερεμ.ι:10 «Αλλ' ο ΓΙΑΧΟΥΕ είναι ΕΛΟΧΙΜ αληθινός, είναι ΕΛΟΧΙΜ ζων..».
·  Ησ.λζ:20 «Τώρα λοιπόν ΓΙΑΧΟΥΕ ΕΛΟΧΙΜ ημών..».
· Ιωήλ β:27 «Και θέλετε γνωρίσει ότι Εγώ είμαι εν μέσω του Ισραήλ και Εγώ είμαι ΓΙΑΧΟΥΕ ο ΕΛΟΧΙΜ σας και δεν είναι άλλος ουδείς..».

3. Ο ΕΛ είναι ο ΕΛΟΧΙΜ

· Γέν.λε:11 «Είπε δε πρός αυτόν ο ΕΛΟΧΙΜ, Εγώ είμαι ο ΕΛ ο Παντοκράτωρ».
· Έξοδ.κ:5 «..διότι εγώ ΓΙΑΧΟΥΕ ο ΕΛΟΧΙΜ σου είμαι ΕΛ ζηλότυπος…»
· Δευτ.δ:24 «Διότι ΓΙΑΧΟΥΕ ο ΕΛΟΧΙΜ σου είναι πυρ καταναλίσκον, ΕΛ ζηλότυπος».
· Ι. Ναυή κδ:19 «..λατρεύετε τον ΓΙΑΧΟΥΕ διότι αυτός είναι ΕΛΟΧΙΜ Άγιος είναι ΕΛ ζηλωτής..».
· Ψαλμ.κβ:1-2 «ΕΛ μου ΕΛ μου διατί με εγκατέλειπες; διατί ίστασαι μακράν... ΕΛΟΧΙΜ μου κράζω την ημέραν....».
· Ης.με:21 «Δέν υπάρχει εκτός εμού άλλος ΕΛΟΧΙΜ ΕΛ δίκαιος και Σωτήρ δέν υπάρχει εκτός εμού..».
· Ησ.μς:9 «Διότι εγώ είμαι ΕΛ και δεν υπάρχει άλλος Εγώ είμαι ΕΛΟΧΙΜ και ουδείς όμοιός μου..».
· Δαν.θ:4 «Και εδεήθην προς ΓΙΑΧΟΥΕ τον ΕΛΟΧΑΪ και εξωμολογήθην και είπον, ω ΑΔΟΝΑΪ ο μέγας και φοβερός ΕΛ....».

4. Ο ΕΛ είναι ο ΕΛΟΧΙΜ και ο ΓΙΑΧΟΥΕ

· Έξοδ.ιε:2 «Ο ΓΙΑΧΟΥΕ είναι η δύναμίς μου και το άσμα μου και εστάθη η σωτηρία μου αυτός είναι ΕΛ μου και θέλω δοξάσει αυτόν ΕΛΟΧΙΜ του πατρός μου και θέλω υψώσει αυτόν».
· Έξοδ.κ:5 «..διότι εγώ ΓΙΑΧΟΥΕ ο ΕΛΟΧΙΜ σου είμαι ΕΛ ζηλότυπος…»
· Ι. Ναυή κδ:19 «..λατρεύετε τον ΓΙΑΧΟΥΕ διότι αυτός είναι ΕΛΟΧΙΜ Άγιος είναι ΕΛ ζηλωτής..».
· Β' Σαμ.κβ:32 «Διότι τίς ΕΛ πλήν του ΓΙΑΧΟΥΕ και τις φρούριον πλήν του ΕΛΟΧΙΜ ημών
· Νεεμ.α:5 «Και είπα, Δέομαι ΓΙΑΧΟΥΕ, ΕΛΟΧΙΜ του ουρανού και μέγας και φοβερός ΕΛ..».
· Ψαλμ.99:8 «ΓΙΑΧΟΥΕ ΕΛΟΧΙΜ ημών συ εισήκουσας αυτών έγεινας εις αυτούς ΕΛ συγχωρητικός..».
· Ψαλμ.ρμς:5 «..είναι ο ΕΛ του Ιακώβ του οποίου η ελπίς είναι επί ΓΙΑΧΟΥΕ του ΕΛΟΧΙΜ αυτού..».
· Ησ.με:21 «...τίς εφανέρωσε... ουχί εγώ ο ΓΙΑΧΟΥΕ; και δεν υπάρχει εκτός εμού άλλος ΕΛΟΧΙΜ ΕΛ δίκαιος και σωτήρ δε υπάρχει εκτός εμού..».
· Δαν.θ:4 «Και εδεήθην προς ΓΙΑΧΟΥΕ τον ΕΛΟΧΑΪ και εξωμολογήθην και είπον, ω ΑΔΟΝΑΪ ο μέγας και φοβερός ΕΛ....».

Είδαμε λοιπόν ότι η χρησιμοποίηση του ΕΛ, ΕΛΟΧΙΜ και ΓΙΑΧΟΥΕ μέσα στην Π.Δ. είναι εναλλασσόμενη όσο αφορά στην ταυτότητα του Θεού.

Δηλαδή δεν μπορεί κανείς να υποστηρίξει ότι βλέπουμε τρία πρόσωπα στα ονόματα αυτά, γιατί ο ΓΙΑΧΟΥΕ είναι ο ίδιος ο ΕΛ και ο ΕΛΟΧΙΜ και δεν υπάρχει άλλος εκτός από Αυτόν.