ΕΛΟΧΙΜ Ο ΕΒΡΑΙΚΟΣ ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟΣ ΜΕΓΑΛΕΙΟΤΗΤΑΣ
Όπως είπαμε, ΕΛΟΧΙΜ είναι η πιο συχνά χρησιμοποιημένη λέξη για το
Θεό. Είναι πληθυντικού αριθμού, αλλά με την έννοια ενικού, εξαιτίας της χρήσης
του Εβραϊκού πληθυντικού μεγαλειότητας. Επειδή λοιπόν Ελοχίμ είναι πληθυντικός
ποιότητας και όχι ποσότητας, συνεπάγεται ότι δεν υπάρχει Τριάδα προσώπων μέσα
στη θεότητα.
Υπάρχουν πολλοί, που υποστηρίζουν ότι ο πληθυντικός ΕΛΟΧΙΜ
φανερώνει πλήθος προσώπων μέσα στη θεότητα, γιατί έχουν πλήρη άγνοια της
Εβραϊκής γλώσσας χωρίς να υπολογίζουν ούτε τις πιο παραδεδεγμένες πηγές, δηλαδή
έργα ονομαστών ανδρών που οι ίδιοι είναι υποστηρικτές της Τριάδας. Επειδή όμως
γνωρίζουν την Εβραϊκή γλώσσα, παρόλο που γι' αυτούς θα ήταν εύκολο να
αναπτύξουν ένα τέτοιο επιχείρημα, δεν το κάνουν γιατί γνωρίζουν πολύ καλά ότι
το ΕΛΟΧΙΜ όταν αναφέρεται στο Θεό, έχει την έννοια του ενικού αριθμού.
Παραθέτουμε σχόλια από αναγνωρισμένες πηγές:
«Ο πληθυντικός χρησιμοποιείται στην Εβραϊκή για να μεγαλοποιήσει
και να τονίσει την ιδέα που εκφράζεται με τον ενικό αριθμό. ΕΛΟΧΙΜ δεν θα πει
«ΘΕΟΙ», αλλά είναι το ισχυρότερο από όλα τα ισχυρά όντα. Το πλήρωμα της θείας
τελειότητας. Το σύνολο των δυνάμεων όλων των κατά φαντασία θεών. Δεν υπάρχει
τίποτε σ' αυτή την ιδέα που να είναι υπέρ η κατά της ιδέας της Τριάδας» SMITH'S
ΒΙΒΛΙΚΟ ΛΕΞΙΚΟ.
«...Η Εβραϊκή λέξη είναι πληθυντικού αριθμού, σαν κανόνας όμως
διακριτικά ακολουθείται από ρήματα ενικού αριθμού, εκτός από τις περιπτώσεις
που αναφέρεται σε ψευδείς θεούς. Το πληθυντικό σχήμα (της λέξεως)
χρησιμοποιείται για να εκφράσει την ποικιλία των ιδιοτήτων και δυνάμεων που
συγκεντρώνονται στη φύση του Θεού. Στη Γέν.α:26 ο πληθυντικός «ας κάμωμεν», έχει ερμηνευθεί (από Τριαδικούς) ότι αναφέρεται στην Τριάδα. Αυτό όμως θα
αντιπροσώπευε μια διδασκαλία η οποία αποκαλύφθηκε στους τελευταίους αιώνες» DUMMELOW BIBΛIKA ΣXOΛIA.
«...Ο πληθυντικός αριθμός ΕΛΟΧΙΜ είναι πληθυντικός έντασης,
μερικές φορές ονομάζεται πληθυντικός μεγαλειότητας» THE NEW BIBLE COMENTARY των DAVISON, STIBBS & KEVAN.
«...ΕΛΟΧΙΜ το οποίο είναι πληθυντικού αριθμού, χρησιμοποιείται
έτσι για να δείξει τις ποικίλες τελειότητες του Θεού» ΒΙΒΛΙΚΟ ΛΕΞIΚΟ ΤΗΣ
ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗΣ ΦΥΛΛΑΔΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ (American tract society).
«...ΕΛΟΧΙΜ κατά πάσα πιθανότητα πληθυντικός ποιότητας = θεότητα» DAVIS..
«...Πρέπει να σημειωθεί ιδιαίτερα ότι παρόλο που το ΕΛΟΧΙΜ είναι
πληθυντικού αριθμού, όταν, όπως εδώ, συντάσσεται με ρήμα ενικού αριθμού είναι
κατά φυσικότητα ενικής έννοιας ιδιαίτερα για το ότι ο πληθυντικός ποιότητας ή
εξοχότητας αφθονεί στην Εβραϊκή σε περιπτώσεις όπου η αναφορά γίνεται χωρίς
αμφιβολία σε κάτι που πρέπει να γίνει αντιληπτό στον ενικό αριθμό» Η ΕΜΦΑΤΙΚΗ
BIBΛOΣ από τον JΟSEPH B. ROTHERHAM.
«...ΕΛΟΧΙΜ είναι η συνήθης λέξη για το Θεό στα Εβραϊκά, Αραμαϊκά
και Αραβικά. Είναι πληθυντικού αριθμού, χρησιμοποιείται όμως με ρήμα ενικού
αριθμού. Ίσως ο πληθυντικός εξηγείται καλύτερα φανερώνοντας «πλήθος ισχύος» ή
ξεχωριστή αξιοπρέπεια και απεριόριστη μεγαλειότητα. Σ’ Αυτόν ενώνονται όλες οι
δυνάμεις της αιωνιότητας». WYCLIFFE ΒΙΒΛΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ
«...Ας κάμωμεν
(Γέν.α:26), δεν είναι απόδειξη της Τριάδας ή συμβούλιο αγγέλων..» GRAY &
ADMS BIBΛIKA ΣΧΟΛΙΑ.
«...Ονόματα, αντωνυμίες και ρήματα πληθυντικού αριθμού συχνά
χρησιμοποιούνται για ενικό αριθμό π.χ. Γέν.α:26 κ.τ.λ.» YOUNG’S ΒΙΒΛΙΚΟ ΤΑΜΕΙΟ (HINTS AND HELPS TO BIBLE INTERPRΕTATION
παρ.50).
«...Αντωνυμίες πληθυντικού αριθμού χρησιμοποιούνται ώστε να
εξάρουν τη μεγαλειότητα ενός (ενικού) προσώπου, χρησιμοποιούντο για βασιλείς
και πάπες για πολλούς αιώνες» ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ.
«...ΕΛΟΧΙΜ.. ο αριθμός του είναι πληθυντικός, η σύνταξή του όμως
είναι ομοιόμορφα ενική. Είναι χαρακτηριστικό ή Εβραϊκό ότι προέκταση,
μεγαλειότητας και αξιοπρέπειας εκφράζονται με τον πληθυντικό αριθμό.... Τα
ιστορικά Εβραϊκά είναι αναμφίβολα και ομοιόμορφα Μονοθεϊστικά. Ο αριθμός λοιπόν
είναι πληθυντικός για να εκφράσει μεγαλείο ή «όλη την ισχύ». ΔΙΕΘΝΗΣ STANDARD ΒΙΒΛΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ.
«...Ο πληθυντικός ΕΛΟΧΙΜ είναι συνηθισμένο σχήμα στα πεζά και στην
ποίηση, και εκφράζει ότι Αυτός συγκεντρώνει στον Εαυτό Του όλο το πλήρωμα των
θείων τελειοτήτων στην ποικιλία των δυνάμεων και ενεργημάτων. Ο πληθυντικός
είναι αυτός της μεγαλειότητας και εξοχότητας» FAUSSET’ S BIBΛIKO ΛEΞIKO.
«...Παρόλο που είναι πληθυντικού αριθμού το «ΕΛΟΧΙΜ μπορεί να
χρησιμοποιείται στον ενικό αριθμό... γραμματικά λαμβάνεται υπόψη σαν κοινό
ουσιαστικό και μεταφέρει την έννοια όλων που ανήκουν στη θεότητα» Το ΝΕΟ
ΒΙΒΛΙΚΟ ΛΕΞΙΚΟ του DUGLAS.
«...Το πλήθος εξοχότητας και μεγαλειότητας όπως σημειώθηκε
παραπάνω, είναι κυρίως ένα είδος αφηρημένου πληθυντικού, διότι συγκεντρώνει όλα
τα χαρακτηριστικά που ανήκουν στην ιδέα, εκτός του ότι κατέχει τη δευτερεύουσα
έννοια της έντασης της αρχικής ιδέας. Έτσι σχετίζεται στενά με τους
πληθυντικούς απλοποίησης... οι οποίοι ευρίσκονται ως επί το πλείστον στην
ποίηση...» ΕΒΡΑΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ του ΓΕΣΕΝΙΟΥ.
«...θεός (Γέν.α:26). Ο Μωυσής το έχει ΕΛΟΧΙΜ, όνομα πληθυντικού
αριθμού. Από εδώ βγαίνει το συμπέρασμα ότι υπάρχουν τα τρία πρόσωπα της
θεότητας. Επειδή όμως σαν απόδειξη ενός τόσο μεγάλου θέματος, μου φαίνεται να
έχει πολύ λίγη σταθερότητα, δεν θα επιμένω επάνω στη λέξη, αντίθετα θα
εφιστούσα την προσοχή σε όλους τους αναγνώστες να προσέχουν από βίαιες
εξηγήσεις αυτού του είδους... Για μένα είναι αρκετό το ότι ο πληθυντικός
αριθμός εκφράζει αυτές τις δυνάμεις τις οποίες ο Θεός χρησιμοποίησε για να
δημιουργήσει τον κόσμο. Όσον αφορά το ΕΛΟΧΙΜ στη Γέν.α:1, νομίζουν ότι έχουν
ομολογία εναντίον των Αριανών για να αποδείξουν τη θεότητα του Υιού και του
Αγίου Πνεύματος, ενώ ταυτόχρονα περιπλέκουν τους εαυτούς τους στο λάθος του
Σαβέλλιου, διότι ο Μωυσής παραπάνω προσθέτει ότι ο ΕΛΟΧΙΜ μίλησε και ότι το
Πνεύμα του ΕΛΟΧΙΜ εφέρετο επί των υδάτων. Αν υποθέσουμε ότι εδώ φανερώνονται
τρία πρόσωπα ΤΟΤΕ ΔΕΝ ΘΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΝΕΝΑΣ ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ ΜΕΤΑΞΥ ΤΟΥΣ. Διότι
συνεπάγεται ότι ο Υιός γεννήθηκε από τον εαυτό Του, και ότι το Πνεύμα δεν είναι
εκ του Πατρός αλλά εκ του εαυτού Του. Για μένα είναι αρκετό ότι ο πληθυντικός
αριθμός εκφράζει εκείνες τις δυνάμεις τις οποίες ο θεός εξάσκησε στη δημιουργία
του κόσμου...» ΣΧΟΛΙΑ ΚΑΛΒΙΝΟΥ.
Υπάρχουν σημαντικοί λόγοι για την άρνηση της ιδέας πολλών προσώπων
μέσα στο ΕΛΟΧΙΜ. Μερικοί από τους πιο φανερούς αναφέρονται παρακάτω:
α. Όλοι οι Εβραίοι Γραμματολόγοι, Γραμματείς, Γραμματικές, Λεξικά,
εγκυκλοπαίδειες, σχόλια, μελέτες λέξεων, εγχειρίδια και κείμενα, είναι της
ομόφωνης γνώμης ότι ΕΛΟΧΙΜ είναι ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟΣ ΜΕΓΑΛΕΙΟΤΗΤΑΣ.
β. ΕΛΟΧΙΜ χρησιμοποιείται συνήθως με ρήματα ενικού αριθμού,
επίθετα και αντωνυμίες:
· Ης.μγ:12...και
εγώ ο ΕΛΟΧΙΜ (όχι και εμείς οι ΕΛΟΧΙΜ).
· Ησ.με:
5.. δεν υπάρχει εκτός εμού ΕΛΟΧΙΜ (όχι εκτός ημών).
γ. Είναι αδύνατο θεολογικά να πιστεύουμε ότι ΕΛΟΧΙΜ είναι Τριάδα
προσώπων, γιατί αυτό μας οδηγεί σε παραλογισμούς μέσα σε πολλά εδάφια:
· Ζαχ.ιδ:5...και ο Κύριος ο ΕΛΟΧΙΜ μου θέλει ελθεί και
μετά σου πάντες οι άγιοι. Ο ΕΛΟΧΙΜ λοιπόν θα έλθει στη δευτέρα Παρουσία
κανένας όμως από τους πιστούς δεν πιστεύει ότι θα έλθει η Τριάδα.
· Ησ.μ:3
Εδώ βλέπουμε ότι ο ΙΗΣΟΥΣ είναι ο ΕΛΟΧΙΜ. Ο Ιησούς όμως είναι ένα πρόσωπο και
όχι τρία.
δ. Εάν ο πληθυντικός αριθμός ΕΛΟΧΙΜ αποδεικνύει την Τριάδα, τότε ο
ενικός αριθμός ΕΛ τη διαψεύδει.
ε. Ο πληθ. αριθμός ΕΛΟΧΙΜ μετατρέπεται σε ενικό αριθμό στην
Ελληνική (Κ.Δ.) με τη λέξη ΘΕΟΣ (όχι ΘΕΟΙ όταν αναφέρεται στο Θεό). Σύγκρινε
τις ακόλουθες Γραφές οι οποίες ερμηνεύουν μόνες τους το ΕΛΟΧΙΜ σε ΘΕΟΣ:
Δευτ.ς: 4
|
Mάρκ.ιβ:29
|
Έξοδ.κ:12
|
Ματθ.ιε:4
|
Γέν.β:2
|
Εβρ.δ:4
|
στ. Ακόμη εάν το ΕΛΟΧΙΜ ήταν πληθυντικός δεν θα αποδείκνυε Τρείς,
θα σήμαινε απλά δύο ή περισσότερους. Γιατί όχι οκτώ ή πενήντα ή δέκα χιλιάδες.
Το θέμα είναι ότι και εάν ακόμη ήταν πληθυντικός ποσότητας και όχι ποιότητας,
θα φανέρωνε πληθώρα μιας ακαθόριστης ποσότητας και συνεπώς πάλι δεν θα φανέρωνε
Τριάδα προσώπων.