Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Τετάρτη 4 Απριλίου 2018

Δανιήλ (17)


Δαν.β:28 αλλ' είναι Θεός εν τω ουρανώ, όστις αποκαλύπτει μυστήρια και κάμνει γνωστόν εις τον βασιλέα Ναβουχοδονόσωρ, τι μέλλει γενέσθαι εν ταις εσχάταις ημέραις. Το ενύπνιόν σου και αι οράσεις της κεφαλής σου επί της κλίνης σου είναι αύται·

Ο Δανιήλ αρχίζει να λέει στον βασιλιά ότι ο Γιάχβε δείχνει την απαράμιλλη δύναμη και υπεροχή Του πάνω από όλους τους σοφούς της Βαβυλώνας και αποδεικνύει ότι είναι ο μόνος που δίνει την αληθινή σοφία. Ας θυμηθούμε ότι ο θεός Νεβώ ήταν ο θεός της μόρφωσης, των γραμμάτων, της φιλοσοφίας και της σοφίας. Όπως ακριβώς συνέβη στην Αίγυπτο με τον Μωυσή, ο Θεός αποδεικνύει για άλλη μια φορά ότι αυτοί οι ειδωλολατρικοί θεοί έχουν χρεωκοπήσει και οι ιδιότητες που τους αποδίδουν, αποδεικνύεται ότι δεν έχουν καμμιά ισχύ. Εάν υπάρχει Θεός σοφίας, πρέπει να είναι ικανός να δώσει σοφία. Αλλά ο θεός Νεβώ δεν μπορεί να το κάνη αυτό. Έτσι, όλοι οι θεοί της Βαβυλώνας, ο θεός Μαρδούκ, ο Νεβώ και οι άλλοι θεοί τους οποίους ισχυρίζονται οι σοφοί ότι αντιπροσωπεύουν, αποδεικνύεται ότι είναι ψευδείς και ανίκανοι να προσφέρουν οιαδήποτε βοήθεια. Όλο το πάνθεο της Βαβυλώνας είχε αποτύχει ολοσχερώς.

Μια παρόμοια περίπτωση έχουμε στη Γέν.μα:16-28. Ο Φαραώ είδε ένα όνειρο με τις επτά παχιές και επτά ισχνές αγελάδες, και μόνο ο Ιωσήφ μπόρεσε να δώσει την ερμηνεία αυτού του ενυπνίου, που του έδωσε ο Θεός δι' αποκαλύψεως, με αποτέλεσμα να δοξαστεί το όνομα του Κυρίου και ο Ιωσήφ να γίνει δεύτερος άρχοντας στην Αίγυπτο μετά τον Φαραώ.

Ο Δανιήλ λέει στον βασιλιά Ναβουχοδονόσωρ ότι ο Θεός φανέρωσε σ' αυτόν τί πρόκειται να συμβεί στις έσχατες ημέρες. Αυτή η φράση φανερώνει ότι πρόκειται για προφητεία και από αυτό συμπεραίνουμε ότι ο Δανιήλ ήταν προφήτης, γιατί μας εξηγεί γεγονότα των εσχάτων ημερών, και υπάρχουν εκπληρώσεις αυτής της προφητείας και μετά την πτώση της Βαβυλώνας. Δεν ασχολείται μόνο με τον Ναβουχοδονόσωρ, αλλά εξιστορούνται καταστάσεις και γεγονότα που συμβαίνουν και εκπληρώνονται πολύ αργότερα αφού ο Δανιήλ έχει πεθάνει.

Έτσι, τα γεγονότα για τα οποία πρόκειται να μιλήσει, φτάνουν μέχρι τις έσχατες μέρες. Αν και δεν αναφέρονται όλα σ’ αυτή την περίοδο, υπάρχουν ορισμένα σημεία του ενυπνίου που αναφέρονται στον Ναβουχοδονόσωρ, όμως φτάνουν μέχρι το τέλος των καιρών και μιλούν για τον δεύτερο ερχομό του Χριστού, γεγονός που είναι και το αποκορύφωμα της σημασίας του ενυπνίου. Ο Θεός έδειξε στον Ναβουχοδονόσωρ πράγματα τα οποία επρόκειτο να γίνουν στο μέλλον. Χρησιμοποίησε τον Δανιήλ να του πει την σημασία του ενυπνίου. Μια θαυμαστή μαρτυρία για τον Θεό μέσα στην ειδωλολατρική Βαβυλώνα.

Δαν.β:29 βασιλεύ, οι διαλογισμοί σου ανέβησαν εις τον νούν σου επί της κλίνης σου, περί του τι μέλλει γενέσθαι μετά ταύτα· και ο αποκαλύπτων μυστήρια έκαμε γνωστόν εις σε τι μέλλει γενέσθαι.

Ο Ναβουχοδονόσωρ ήταν στην κλίνη του και σκεπτόταν πράγματι τι πρόκειται να γίνει μετά από αυτόν. Αναρωτιόταν τι θα συμβεί στο μέλλον και ανησυχούσε. Πιο πολύ όμως θα αναρωτιόταν εάν η βασιλεία του θα μείνει για πάντα, ή πόσο θα διαρκέσει, ή ποια θα είναι η τύχη του βασιλείου του, εάν θα μεγαλυνθεί και θα ευημερήσει, ή αν θα προσβληθεί από εχθρούς και πέσει, εάν πρόκειται να καταποντιστεί όπως η Αίγυπτος και η Ασσυρία. Αν και δεν ήθελε βέβαια ή δεν πίστευε τέτοιο πράγμα, και ουδέποτε δήλωσε δημόσια ότι είχε τέτοιες σκέψεις που τον τάρατταν, βαθιά όμως μέσα στην καρδιά του ανησυχούσε και ήταν σε αγωνία και απορία τι πρόκειται να συμβεί μετά τον θάνατό του. Έτσι, ο Θεός του δείχνει με τύπους και σύμβολα ότι η βασιλεία του δεν πρόκειται να μείνει αιώνια, και ότι υπήρχαν κι άλλες παγκόσμιες αυτοκρατορίες που θα διαδεχόταν τη δική του.

Ο Δανιήλ ήταν εντελώς άφοβος και τολμηρός να πει στον Ναβουχοδονόσωρ ότι αναρωτιόταν εάν η αυτοκρατορία του θα παραμείνει αιώνια ή τι πρόκειται να συμβεί μετά την πτώση της. Ακόμη κι αν αυτό ήταν αλήθεια, το να του πει δηλαδή τι αναρωτιόταν, θα εθεωρείτο μεγάλη προσβολή για τη δόξα και το μεγαλείο του, ότι υπήρχε κάποιος που πίστευε ότι το βασίλειό του δεν θα έμενε αιώνια.

Δεν αποκαλύφθηκε στον Δανιήλ μόνο το όνειρο και η ερμηνεία του, αλλά και οι σκέψεις του Ναβουχοδονόσωρ ενώ ήταν στο κρεβάτι του, πριν ακόμη δει το ενύπνιο. Ο Θεός φανέρωσε στον Δανιήλ ότι ο Ναβουχοδονόσωρ αναρωτιόταν για το μέλλον του βασιλείου του. Ήταν πράγματι πολύ παράτολμο αυτό που έκανε, να μιλήσει στον βασιλιά για το βασίλειό του, γιατί η αυτοκρατορία ήταν γι’ αυτόν η υπερηφάνεια του και η χαρά του. Την θεωρούσε σαν αντανάκλαση του εαυτού του.

Στον Δαν.δ:29-30, διαβάζουμε πόσο υπερήφανος αισθανόταν ο Ναβουχοδονόσωρ για την Βαβυλώνα την οποία είχε οικοδομήσει προς τιμήν της δόξας και του μεγαλείου του. Εάν κάποιος του έλεγε ότι η βασιλεία του ήταν εξασθενημένη, ήταν σαν να του έλεγε ότι ο ίδιος ο αυτοκράτορας ήταν εξασθενημένος. Ιδιαίτερα αυτό το πράγμα μπορούσε να θεωρηθεί σαν βλασφημία στο νου των βασιλέων της ανατολής, οι οποίοι θεωρούσαν τους εαυτούς τους σαν θεούς.

οι διαλογισμοί σου ανέβησαν εις τον νούν σου επί της κλίνης σου, περί του τι μέλλει γενέσθαι μετά ταύτα

Όπως αντιλαμβανόμαστε, αυτοί οι διαλογισμοί που ήρθαν στο νου του βασιλιά, δεν ήταν ούτε το όνειρο, ούτε η μορφή της εικόνας. Οι διαλογισμοί ήταν αυτοί που τον έκαναν να δει το όνειρο. Ο Κέηλ και ο Ντελίτς λένε ότι οι διαλογισμοί αυτοί του βασιλιά δεν ήταν το ενύπνιο που είδε, αλλά αυτές οι σκέψεις για το μέλλον και την τύχη της αυτοκρατορίας του, που γέμισαν τον νου του όταν πλάγιασε στην κλίνη του, και ο Θεός του έδωσε σαν απάντηση αυτό το ενύπνιο, το τόσο αποκαλυπτικό για το τι πρόκειται να γίνει στο μέλλον.