Η πένα του Ιωάννη, του μαθητή της αγάπης, μας δίνει κατά
τρόπο εμφατικό, την ανάγκη της αναγέννησης. Και στο ομώνυμο ευαγγέλιό του,
παίρνει σημαντική θέση. Όμως, τί είναι αυτή η αναγέννηση. Και ποιοι εκείνοι που
«εκ Θεού εγεννήθησαν» (Ιωάννης α:13)!
Α' ΤΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ Η ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ
1. Δεν είναι η φυσική γέννηση. Εάν ήταν, ο Κύριος δεν θα την
προσδιόριζε «άνωθεν» και «εκ πνεύματος» (Ιωάννης γ:3, 8). Εξήγησε μάλιστα ότι
«το γεγεννημένον εκ της σαρκός, είναι σαρξ» (εδ.6). Ξέρουμε δε ότι «σαρξ και
αίμα βασιλείαν Θεού κληρονομήσαι ου δύναται» (Α’ Κορινθίους ιε:50).
2. Δεν είναι ένα θρησκευτικό πιστεύω. Ο Νικόδημος είχε μια
πολύ σωστή γνώση του Ιησού, όμως ο Κύριος του ’πε· «δει υμάς γεννηθήναι άνωθεν»
(εδ.7). Δεν το ’πε στην απληροφόρητη Σαμαρείτισα, αλλά στο Νικόδημο.
3. Δεν είναι ο ζήλος και η έρευνα. Αυτά, μπορούν να οδηγήσουν
στην αναζήτηση και πείρα της αναγέννησης, αυτά όμως μόνα τους δεν σώζουν. Κι ο
Σαύλος ήταν ζηλωτής, αλλά του χρειάστηκε η πείρα της Δαμασκού.
4. Δεν είναι το θρησκευτικό αξίωμα. Η απορία του Χριστού «σύ
ει ο διδάσκαλος του Ισραήλ και ταύτα ου γινώσκεις;» (εδ.10), δεν είναι μόνο για
το Νικόδημο. Είναι για πολλούς σημερινούς Νικόδημους, που ζουν και δρουν στις εκκλησίες,
που όμως ακόμη δεν μπήκαν - με την αναγέννηση - στην Εκκλησία του Χριστού.
Β' ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ
1. Είναι μια θεία αλλαγή. «Το Πνεύμα είναι το ζωοποιούν» (ς:36).
Το «γεννηθήναι άνωθεν», σημαίνει δύναμη και επενέργεια εκ των άνω. Εξάλλου αν ο
Θεός είναι ο Πατέρας μας, Αυτός πρέπει να μας γεννήσει πνευματικά.
2. Είναι μια πλήρης αλλαγή. «Εάν τις είναι εν Χριστώ, είναι
νέον κτίσμα» (Β’ Κορινθίους ε:17). Ο Χριστός δεν είναι ο Εμβαλωτής της ανθρώπινης
ζωής, αλλά ο Ανακαινιστής «ιδού κάμνω νέα τα πάντα» (Αποκάλυψη κα:5).
3. Είναι μια συνειδητή αλλαγή. Δεν επιβάλλεται. Δεν συντελείται
εν αγνοία μας, όπως η φυσική. Τη ζητάει με λαχτάρα η ψυχή (Ψαλμός μ:1-3α). Εδώ
πρωταγωνιστεί αποφασιστικά ο παράγοντας άνθρωπος.
Γ’ ΓΙΑΤΙ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ Η ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ
1. Είναι η φυσική κατάσταση του ανθρώπου, που το επιβάλει «εάν
τις δεν... δεν δύναται να ιδεί την βασιλείαν του Θεού» (εδ.3). Η φυσική σου
γέννηση μόνη, δεν σε μπάζει στην πνευματική οικογένεια του Θεού.
2. Ο χαρακτήρας του Θεού το επιβάλει. Πώς θα μπορέσει ο
άνθρωπος να περπατήσει με τον Θεό, εάν ακόμη «δεν περιπατεί εν καινότητι ζωής»
(Ρωμαίους ς:14) και «εν αληθεία» (Β’ Ιωάννη:4)!..
3. Το έργο του Χριστού το επιβάλει. Γι’ αυτό το σκοπό γεννήθηκε.
Αυτό είναι το νόημα του σταυρικού Του θανάτου. «Δεν υπάρχει δι’ ουδενός άλλου η
σωτηρία» (Πράξεις δ:12). «Ουδείς έρχεται προς τον Πατέρα, ει μη δι’ Εμού» (Ιωάννης
ιδ:7).
4. Ο λόγος του Θεού το επιβάλει. Εάν η διακήρυξή του σε ενοχλεί
η αμφισβητείς την ορθότητα της, δοκίμασε μ’ άλλο τρόπο. Το γ:3, θετικά και
αρνητικά επιβεβαιώνεται, καθημερινά.
Δ' ΠΩΣ ΑΠΟΚΤΙΕΤΑΙ Η ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ
1. Το όργανο, είναι το Πνεύμα. Διάβασε Ιεζεκιήλ λζ:9: «ουχί,
ουχί... αλλά διά του Πνεύματός μου, λέγει ο Κύριος». Σου προσφέρεται, μη το αρνηθείς.
2. Το μέσον, είναι ο λόγος του Θεού. Διαβάζουμε- «Αναγεγεννημένοι...
διά λόγου ζώντος Θεού» (Α’ Πέτρου α:23). Το Άγιο Πνεύμα δεν χρησιμοποιεί
φιλοσοφικούς στοχασμούς και επιχειρηματολογία στην αναγέννηση της ψυχής, αλλά
«τον κοπτερώτερον υπέρ πάσαν δίστομον μάχαιρα» (Εβραίους δ:12) λόγο του Θεού.
3. Ο όρος, είναι η πίστη. Μαζί με λαχτάρα και η πίστη. Μήπως
είναι πολύ! «Πας όστις πιστεύει ότι ο Ιησούς είναι ο Χριστός, εκ του Θεού εγεννήθη»
(Α’ Ιωάννη ε:1). «Ίνα πας ο πιστεύων... έχη ζωήν αιώνιον» (γ:16). Εσύ,
πίστεψες; Δέχτηκες; Ζεις την αναγεννημένη ζωή;