ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ
1. Τι σημαίνει αναγέννηση;
Με
την αναγέννηση μας επιτρέπεται η είσοδος στη βασιλεία του Θεού. Δεν
υπάρχει άλλος τρόπος να γίνει κανείς παιδί του Θεού, παρά μόνο να
γεννηθεί «άνωθεν», δηλαδή να ξαναγεννηθεί.
Η αναγέννηση είναι η μετάδοση νέας και θείας ζωής, μία νέα δημιουργία, η γέννηση ενός νέου πράγματος. Είναι το Γεν.α:26 πάλι απ’ την αρχή. Δεν είναι η παλιά φύση που έχει αλλάξει ή βελτιωθεί, αλλά μία καινούρια γέννηση.
Από
τη φύση του ο άνθρωπος είναι νεκρός εξαιτίας της αμαρτίας (Εφεσ.β:1) κι
η καινούρια αυτή γέννηση του μεταδίδει νέα ζωή, τη ζωή του Θεού, έτσι
ώστε από κει και μετά είναι όπως αυτοί που αναστήθηκαν απ’ τους νεκρούς,
γιατί έχει περάσει από το θάνατο στη ζωή (Ιωάν.γ:3-7, Ιωάν.ε:21,
Εφεσ.β:10).
Με την ενέργεια της αναγέννησης ο Θεός μεταδίδει στο παιδί Του μία καινούρια φύση. Ο άνθρωπος αποκτά μία εντελώς καινούρια προσωπικότητα (Β’ Πέτρ.α:2, Εφεσ.δ:24, Κολ.γ:10, Γαλ.β:20, Α’ Ιωάν.γ:6-9).
Όπως με τη φυσική γέννηση έρχεσαι στον κόσμο αυτό, γίνεσαι άνθρωπος και γνωρίζεις αυτή τη ζωή, έτσι με την αναγέννηση γεννιέσαι σ’ ένα καινούριο πνευματικό κόσμο, γίνεσαι παιδί του Θεού και γνωρίζεις μια καινούρια πνευματική, ευλογημένη ζωή.
Ο Θεός τώρα είναι Πατέρας σου. Τώρα Τον αγαπάς και θέλεις να κάνεις το θέλημά Του. Αγαπάς τ’ αδέλφια σου, δηλαδή τους άλλους αναγεννημένους, και θέλεις να βρίσκεσαι κοντά τους. Σε ελκύει ο λόγος του Θεού, η προσευχή, οι ύμνοι. Αποστρέφεσαι την κοσμική ζωή και τις αμαρτωλές διασκεδάσεις. Είσαι ένας καινούριος άνθρωπος με καινούρια ενδιαφέροντα και καινούρια.
Ιωάν.γ:3 “Αληθώς, αληθώς σοι λέγω, εάν τις δεν γεννηθή άνωθεν, δεν δύναται να ίδη την βασιλείαν του Θεού.”
Γαλ.ς:15 “Διότι εν Χριστώ Ιησού ούτε περιτομή ισχύει τι, ούτε ακροβυστία, αλλά νέα κτίσις.”
Ρωμ.η:8 “Όσοι δε είναι της σαρκός, δεν δύνανται να αρέσωσιν εις τον Θεόν.”
Η ανάγκη αυτή είναι παγκόσμια, για όλο το ανθρώπινο γένος, γιατί όλοι έχουν αμαρτήσει. Δεν υπάρχει ηλικία, φύλο, θέση ή κατάσταση που να εξαιρείται απ’ αυτή την ανάγκη. Αν δεν έχεις αναγεννηθεί είναι τελείως αδύνατο να μπεις στη βασιλεία του Θεού και την Εκκλησία Του.
Η καρδιά είναι απατηλή και δεν αποζητάει το Θεό. Για να μπορέσουμε να Τον δούμε πρέπει να είμαστε καθαροί στην καρδιά. Η μόρφωση κι ο πολιτισμός δεν μπορούν να φέρουν αυτή την αλλαγή που είναι τόσο αναγκαία. Μόνο ο Θεός μπορεί να το κάνει.
Ιωάν.γ:6 “Το γεγεννημένον εκ της σαρκός είναι σαρξ.”
Ιερ.ιγ:23 “Δύναται ο Αιθίοψ να αλλάξη το δέρμα αυτού, ή η πάρδαλις τα ποικίλματα αυτής; τότε δύνασθε κι εσείς να κάμητε καλόν, οι μαθόντες το κακόν.”
Ρωμ.ζ:18 “Διότι εξεύρω ότι δεν κατοικεί εν εμοί (τουτέστιν εν τη σαρκί μου) αγαθόν.”
Αφού χωρίς τον αγιασμό κανείς δεν θα δει τον Κύριο (Εβρ.ιβ:14) κι αφού ο αγιασμός δεν μπορεί να επιτευχθεί με καμία φυσική εξέλιξη ή ανθρώπινη προσπάθεια, τότε η αναγέννηση της φύσης μας είναι απόλυτα απαραίτητη.
2. Πώς πραγματοποιείται η αναγέννηση;
Ο
Ιησούς σύγκρινε την αναγέννηση με τη φυσική γέννηση όταν είπε στον
Νικόδημο ότι πρέπει να ξαναγεννηθεί. Ο Ιησούς χρησιμοποίησε τις
εκφράσεις “γέννηση εξ ύδατος” και “γέννηση εκ Πνεύματος”. Στις επιστολές
συναντάμε εδάφια που αναφέρονται στη “γέννηση διά του λόγου”.
Είναι ακλόνητη πεποίθησή μας ότι ο καλύτερος τρόπος για να μπορέσουμε να κατανοήσουμε ακριβώς τη Νέα Γέννηση είναι να τη συγκρίνουμε με τη φυσική, όπως έκανε κι ο Ιησούς. Τα στάδια στη φυσική γέννηση είναι τρία, πρόκειται, όμως, για μία γέννηση:
1. Σύλληψη - η σπορά του σπόρου
2. Φυσική γέννηση - γέννηση εξ ύδατος
3. Το νεογέννητο μωρό αρχίζει ν’ αναπνέει
Τα στάδια στην πνευματική γέννηση είναι τρία, πρόκειται όμως για μία γέννηση:
1. Ν’ ακούσει κάποιος και να πιστέψει στο Ευαγγέλιο
2. Βάπτισμα στο νερό στ’ όνομα του Ιησού
3. Βάπτισμα με το Άγιο Πνεύμα
Αυτό
ισχύει σύμφωνα με τη Γραφή: γέννηση διά του λόγου, γέννηση εξ ύδατος,
γέννηση εκ Πνεύματος - πρόκειται, ωστόσο, για την ίδια γέννηση.
Ιωάν.α:13 “Οίτινες ουχί εξ αιμάτων ουδέ εκ θελήματος σαρκός, ουδέ εκ θελήματος ανδρός, αλλ’ εκ Θεού εγεννήθησαν.”
Ιωάν.γ:5 “...Εάν τις δεν γεννηθή εξ ύδατος και Πνεύματος.”
Ιάκ.α:18 “Εξ ιδίας αυτού θελήσεως εγέννησεν ημάς.”
Τιτ.γ:5 “...Διά λουτρού παλιγγενεσίας και ανακαινίσεως του Αγίου Πνεύματος.”
Όλα αυτά τα εδάφια φανερώνουν ότι η αναγέννηση είναι έργο του Θεού μέσα στην καρδιά του ανθρώπου.
Ιωάν.α:12 “Όσοι δε εδέχθησαν αυτόν...”
Πρέπει να υπάρξει προσωπική αποδοχή του Ιησού Χριστού. Ένας νεκρός δεν μπορεί να συνεργήσει στην ανάστασή του, αλλά μπορεί να υπακούσει στην διαταγή του Χριστού, “Βγες έξω”.
Α’Κορ.δ:15 “Επειδή εγώ σας εγέννησα εν Χριστώ Ιησού διά του Ευαγγελίου.”
Α’Πέτρ.α:23 “Επειδή ανεγεννήθητε ουχί εκ φθαρτού σπέρματος, αλλά αφθάρτου, διά του λόγου του Θεού...”
Με
το άκουσμα του Ευαγγελίου ο λόγος της Ζωής, ο σπόρος που δίνει Ζωή,
φυτεύεται στην καρδιά. Αν το έδαφος είναι καλό κι οι συνθήκες κατάλληλες
ο σπόρος θα φυτρώσει και θ’ αυξηθεί. Αυτό ταιριάζει με το Ιάκ.α:18, “διά του λόγου της αληθείας.”
Ιωάν.γ:5 “Εάν τις δεν γεννηθή άνωθεν...”
Μάρκ.ις:16 “Όστις πιστεύση και βαπτισθή, θέλει σωθεί.”
Τιτ.γ:5 “Διά λουτρού παλιγγενεσίας...”
Εβρ.ι:23 “Και λελουμένοι το σώμα με ύδωρ καθαρόν.”
Α’ Πέτρ.γ:21 “Το βάπτισμα σώζει και ημάς την σήμερον.”
Η γέννηση εξ ύδατος αναφέρεται στο βάπτισμα στ’ όνομα του Ιησού Χριστού. Πολλές αντιδράσεις έχουν υπάρξει ενάντια σ’ αυτή την αλήθεια. Ωστόσο, η μαρτυρία της Γραφής αποδεικνύει ότι η γέννηση εξ ύδατος είναι το βάπτισμα στο νερό. Αυτό αντιπαραβάλλεται με τη φυσική γέννηση, όταν ένα παιδί έρχεται στον κόσμο. Απ’ εκείνη τη στιγμή το παιδί παίρνει τ’ όνομά του και τ’ όνομα της οικογένειάς του.
Ρωμ.η:16 “Αυτό το Πνεύμα συμμαρτυρεί με το πνεύμα ημών, ότι είμεθα τέκνα Θεού.”
Α’ Κορ.ς:19 “Το σώμα σας είναι ναός του Αγίου Πνεύματος του εν υμίν.”
Α’ Κορ.ιβ:13 “Διότι ημείς πάντες διά του ενός Πνεύματος εβαπτίσθημεν εις εν σώμα...και πάντες εις εν Πνεύμα εποτίσθημεν.”
Η γέννηση εκ Πνεύματος είναι το Βάπτισμα του Αγίου Πνεύματος. Δεν είναι μόνο η μετάδοση αιώνιας και θείας ζωής στον πιστό αλλά και η πλήρωση της καρδιάς και της ζωής του με το Άγιο Πνεύμα. Είναι η υιοθεσία του πιστού απ’ το Θεό, η είσοδός του στο σώμα (εκκλησία) και το σφράγισμά του για τη μέρα της απολύτρωσης. Το σημείο αυτής της εμπειρίας είναι η γλωσσολαλιά.
Η αναγέννηση σα σύνολο.
Πρέπει
να δώσουμε βαρύτητα, στο γεγονός ότι η αναγέννηση είναι μια εμπειρία.
Κάποιος ή είναι ή δεν είναι αναγεννημένος. Δεν μπορούμε να πούμε ότι
είναι «μισοαναγεννημένος» ή «λίγο αναγεννημένος» ή «δεν έχει αναγεννηθεί
τελείως».
Μπορεί
ο Ιησούς να αναγνώρισε δύο σκέλη - νερό και Πνεύμα - παρόλα αυτά μίλησε
για μια νέα γέννηση. Το Πνεύμα το νερό και το αίμα, όλα αναφέρονται στο
ένα (Α’ Ιωάν.ε:8). Υπάρχει μόνο ένα βάπτισμα (Εφεσ.δ:5) που
περιλαμβάνει όμως και τα δύο, το νερό και το Πνεύμα.
Η Γραφή περικλείει και το βάπτισμα στο νερό και το βάπτισμα με το Πνεύμα όταν διδάσκει ότι:
«Ή αγνοείτε ότι όσοι εβαπτίσθημεν εις Χριστόν Ιησούν, εις τον θάνατον αυτού εβαπτίσθημεν; Συνετάφημεν λοιπόν μετ’ αυτού δια του βαπτίσματος εις τον θάνατον, ίνα καθώς ο Χριστός ανέστη εκ νεκρών δια της δόξης του Πατρός, ούτω και ημείς περιπατήσωμεν εις νέαν ζωήν» (Ρωμ.ς:4),
«Επειδή όσοι εβαπτίσθητε εις Χριστόν, Χριστόν ενεδύθητε» (Γαλ.γ:27)
«εις τον οποίον και περιετμήθητε με περιτομήν αχειροποίητον, απεκδυθέντες το σώμα της σαρκός δια της περιτομής του Χριστού, συνταφέντες μετ’ αυτού εν τω βαπτίσματι δια του οποίου και συνανέστητε δια της πίστεως της ενεργείας του Θεού, όστις ανέστησεν αυτόν εκ των νεκρών. Και εσάς όντας νεκρούς εις τα αμαρτήματα και την ακροβυστίαν της σαρκός σας, συνεζωοποίησε μετ’ αυτού, συγχωρήσας εις εσάς πάντα τα πταίσματα» (Κολ.β:11-13).
Οτιδήποτε κι αν συμβεί στη ζωή κάποιου μεμονωμένα - μετάνοια, βάπτισμα στο νερό ή βάπτισμα στο Άγιο Πνεύμα - δεν είναι αρκετό από μόνο του να τον σώσει. Πρέπει πάντα να θυμόμαστε ότι το έργο της σωτηρίας ολοκληρώνεται στην ενότητα αυτών των τριών. Ακόμα, δεν πρέπει ποτέ να προσδώσουμε περισσότερη σημασία σε κάποιο απ’ αυτά τα στοιχεία, ώστε να θεωρήσουμε τα άλλα περιττά ή άσκοπα.
Το Βιβλικό πρότυπο είναι να βιώσουμε και τα τρία - μετάνοια, βάπτισμα στο νερό και τη δωρεά του Αγίου Πνεύματος (Πράξ.β:38). Αν και οι Σαμαρείτες είχαν βαπτιστεί στο όνομα του Ιησού, είχαν ακόμα ανάγκη να πάρουν το Άγιο Πνεύμα (Πράξ.η:15-17). Αν και ο Κορνήλιος έλαβε το Άγιο Πνεύμα, ο Πέτρος τον διέταξε να βαπτιστεί στο όνομα του Ιησού (Πράξ.ι:44-48).
Το ιδανικό είναι, και τα τρία αυτά να συμβούν ταυτόχρονα, ή σε σύντομο χρονικό διάστημα. Στις Πράξεις β:38 δεν έχουμε κάτι που να εννοεί ότι κάποιος πρέπει να περιμένει ανάμεσα στη μετάνοια, το βάπτισμα στο νερό και το Άγιο Πνεύμα. Αν εξασκήσει πίστη, αυτό θα συμβεί, όπως έγινε με τους μαθητές του Ιωάννη στην Έφεσο (Πράξ.ιθ:1-6). Ο Αιθίοπας ευνούχος και ο δεσμοφύλακας στους Φιλίππους μετά τη βάπτισή τους στο νερό είχαν πολύ χαρά την οποία μπορούμε να αποδώσουμε στη βάπτιση με Άγιο Πνεύμα (Πράξ.η:36-39 & ις:31-34). Ο Θεός το έχει σχεδιάσει έτσι, ώστε η διαδικασία της νέας γέννησης να μπορεί να συμβεί την ίδια ώρα.
3. Βασικό γνώρισμα της αναγέννησης.
Βασικό
γνώρισμα είναι, ότι νιώθεις ξένος προς την αμαρτία που πρώτα έπραττες
με ευχαρίστηση, τη μισείς, την αποστρέφεσαι και είσαι ελευθερωμένος απ’
αυτή. Ζεις τώρα μια καθαρή ζωή που ευχαριστεί το Θεό. Νιώθεις αγάπη για
τους αδελφούς σου, το Χριστό και το λόγο Του.
Α’ Ιωαν.γ:9,10,14 “Πας όστις εγεννήθη εκ του Θεού, αμαρτίαν δεν πράττει, διότι σπέρμα αυτού μένει εν αυτώ και δεν δύναται να αμαρτάνη, διότι εγεννήθη εκ του Θεού. Εν τούτω γνωρίζονται τα τέκνα του Θεού και τα τέκνα του διαβόλου. Πας όστις δεν πράττει δικαιοσύνην, δεν είναι εκ του Θεού, ουδέ όστις δεν αγαπά τον αδελφόν αυτού”, “Ημείς εξεύρομεν ότι μετέβημεν εκ του θανάτου εις την ζωήν, διότι αγαπώμεν του αδελφούς όστις δεν αγαπά τον αδελφόν, μένει εν τω θανάτω”.
4. Μπορεί ο αναγεννημένος να ζει μέσα στην αμαρτία;
Όχι
δεν μπορεί να ζει μέσα στην αμαρτία. Η φύση του έχει αλλάξει και δεν
τον τραβάει πια. Αν ζει μέσα στην αμαρτία σημαίνει ότι δεν γνώρισε το
Θεό.
Α’Ιωαν.β:3-6 “Και
εν τούτω γνωρίζομεν, ότι εγνωρίσαμεν αυτόν, εάν τας εντολάς αυτού
φυλάττωμεν. Όστις λέγει, εγνώρισα αυτόν, και τας εντολάς αυτού δεν
φυλάττει, ψεύστης είναι, και εν τούτω η αλήθεια δεν υπάρχει όστις όμως
φυλάττη τον λόγον αυτού, αληθώς εν τούτω η αγάπη του Θεού είναι
τετελειωμένη. Εν τούτω γνωρίζομεν ότι είμεθα εν αυτώ Όστις λέγει ότι
μένει εν αυτώ, χρεωστεί, καθώς εκείνος περιεπάτησε, και αυτός ούτω να
περιπατή”.
5. Μπορεί να αμαρτήσει ο αναγεννημένος ;
Αν
δεν προσέχει μπορεί να τον ρίξει ο διάβολος και να αμαρτήσει. Δεν
μπορεί όμως να μείνει στην αμαρτία. Θα νιώσει δυστυχισμένος και θα έρθει
αμέσως στο Σωτήρα με ταπείνωση και μετάνοια για να συγχωρεθεί και να
αποκατασταθεί.
Α’Ιωαν.β:1,2 “Τεκνία μου, ταύτα σας γράφω, διά να μη αμαρτήσητε και εάν τις αμαρτήση, έχομεν παράκλητον προς τον Πατέρα, τον Ιησούν Χριστόν τον Δίκαιον. Και αυτός είναι ιλασμός περί των αμαρτιών, ημών και ουχί μόνον περί των ημετέρων, αλλά και περί όλου του κόσμου”.
6. Είναι όλοι οι άνθρωποι παιδιά του Θεού;
ΟΧΙ.
Όλοι είναι πλάσματα του Θεού. Ο Θεός θέλει να γίνουν όλοι παιδιά Του.
Για να γίνει αυτό πρέπει κάποιος να αναγεννηθεί άνωθεν, απ’ το Θεό
(Ιωάν. γ:3). Ακόμα στο Ιωάν.α:12 λέει ότι μόνο όσοι έχουν δεχτεί τον
Ιησού Χριστό κι έχουν πιστέψει στο όνομά Του έχουν εξουσία να είναι
τέκνα Θεού!
Ιωαν.η:44-47 “Σεις είσθε εκ πατρός του διαβόλου, και τας επιθυμίας του πατρός σας θέλετε να πράττητε. Εκείνος ήτο απ’ αρχής ανθρωποκτόνος, και δεν μένει εν τη αληθεία διότι αλήθεια δεν υπάρχει εν αυτώ. Όταν λαλή το ψεύδος, εκ των ιδίων λαλεί διότι είναι ψεύστης, και ο πατήρ αυτού του ψεύδους. Εγώ δε διότι λέγω την αλήθειαν, δεν με πιστεύετε. Τις από σας με ελέγχει περί αμαρτίας; εάν δε αλήθειαν λέγω, διά τι σεις δεν με πιστεύετε; Όστις είναι εκ του Θεού, τους λόγους του Θεού ακούει διά τούτο σεις δεν ακούετε, διότι εκ του Θεού δεν είσθε”.
7. Είναι σωστό να πει κανείς: "Ας χαρώ τώρα τη ζωή, κι αργότερα θα ζητήσω το Θεό";
Δεν
είναι σωστό. Ο λόγος είναι ότι ο χρόνος δεν είναι κάτι που μπορούμε να
ελέγχουμε. Κανείς δεν ξέρει πόσο θα ζήσει. Ούτε το επόμενο λεπτό δεν
ορίζουμε.
Μετά, τη στιγμή που σε ελκύει ο Θεός είναι η καλύτερη ώρα για να ανταποκριθείς στην αγάπη Του και να Του παραδώσεις την καρδιά σου. Αν αναβάλεις, η καρδιά σκληραίνει, ο χρόνος περνάει, και δεν ξέρεις αν θα έχεις ξανά την ευκαιρία “Διότι λέγει, ..Εν καιρώ δεκτώ επήκουσά σου, Και εν ημέρα σωτηρίας Σε εβοήθησα, Ιδού τώρα καιρός ευπρόσδεκτος, ιδού τώρα ημέρα σωτηρίας” ( Β’Κορ.ς:2).
Εβρ.β:1-3 “Διά τούτο πρέπει ημείς να προσέχωμεν περισσότερον εις όσα ηκούσαμεν, διά να μη εκπέσωμεν ποτέ. Διότι εάν ο λόγος ο λαληθείς δι’ αγγέλων έγεινε βέβαιος, και πάσα παράβασις και παρακοή έλαβε δικαίαν μισθαποδοσίαν, πως ημείς θέλομεν εκφύγει, εάν αμελήσωμεν τόσον μεγάλην σωτηρίαν; ήτις αρχίσασα να λαλήται διά του Κυρίου, εβεβαιώθη εις ημάς υπό των ακουσάντων”.
Εβρ.γ:7 “Διά τούτο καθώς λέγει το Πνεύμα το Άγιον, Σήμερον, εάν ακούσητε της φωνής αυτού, Μη σκληρύνητε τας καρδίας σας”.
Ιακ.δ:14, Παρ.κζ:1, Ιωαν.ς:44, Ησ.νε:6, Μαρκ.ιγ:35.
ΣΩΤΗΡΙΑ
1. Τι σημαίνει σωτηρία;
Σωτηρία
σημαίνει να ελευθερωθείς από τη δουλεία της αμαρτίας και να γίνεις
παιδί του Θεού. Όπως η αναγέννηση έτσι και η λέξη σωτηρία αναφέρεται
στην αλλαγή που φέρνει η χάρη του Θεού στην καρδιά του ανθρώπου.
Τιτ.γ:3-7, Α’Τιμ.α:15 “Πιστός ο λόγος και πάσης αποδοχής άξιος, ότι ο
Ιησούς Χριστός ήλθεν εις τον κόσμον διά να σώση τους αμαρτωλούς, των
οποίων πρώτος είμαι εγώ”.
2. Τι σημαίνει ότι η σωτηρία είναι "κατά χάριν";
Σημαίνει
ότι ο Θεός μας δίνει τη σωτηρία και την αιώνια ζωή σαν δώρο, όχι επειδή
την αξίζουμε ή επειδή αγωνιστήκαμε να την κερδίσουμε, αλλά επειδή
πιστέψαμε στο Σωτήρα Χριστό και τη θυσία Του για μας. Χάρις σημαίνει
χάρισμα, δώρο.
Αμοιβή σημαίνει να δουλέψεις και να πληρωθείς. Χάρις είναι όταν ενώ δε δουλέψεις πάρεις. Ιωαν.γ:6, Ρωμ.γ:23-26
Εφεσ. β:8 “Διότι κατά χάριν είσθε σεσωσμένοι διά της πίστεως και τούτo δεν είναι από σας Θεού το δώρον”.
3. Βοηθάνε τα καλά έργα στη σωτηρία μας;
Όχι.
Τα καλά έργα δεν τα κάνουμε για να σωθούμε, αλλά επειδή έχουμε σωθεί
και είμαστε παιδιά του Θεού τα κάνουμε για να ευχαριστήσουμε το Θεό και
Πατέρα μας.
Εφεσ.β:10, Ματθ.ε:16, Τιτ.γ:8, Γαλ.β:16.
4. Μπορεί κανείς να είναι βέβαιος ότι έχει σωθεί;
Ο
λόγος του Θεού διδάσκει ότι κάθε αναγεννημένος πιστός έχει τη
βεβαιότητα της σωτηρίας. Εφ’ όσον η σωτηρία είναι δώρο και δεν
κερδίζεται με έργα, μπορεί να την αποκτήσει ο καθένας που υπακούει στο
λόγο του Θεού, κάνοντας τα βήματα της πίστης: Μετάνοια, βάπτισμα στο
νερό στο όνομα του Ιησού Χριστού, βάπτιση με Πνεύμα Άγιο.
Ο
απόστολος Παύλος γράφει: “Κατά χάριν είσθε σεσωσμένοι” (Εφεσ.β:8))
“κατά το έλεος αυτού έσωσεν ημάς” (Τιτ.γ:5). Και ο απόστολος Ιωάννης
τονίζει: “Ταύτα έγραψα.... διά να γνωρίζετε ότι έχετε ζωήν αιώνιον”
(Α’Ιωαν.ε:13).
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ