Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Τετάρτη 29 Αυγούστου 2012

Η ιστορική εξέλιξη του Δόγματος της «Αγίας Τριάδας» - 2





Τελικά, μέχρι το τέλος του 4ου μ.Χ. αιώνα, η ιδέα της τριάδας είχε αναπτυχθεί πλήρως. Η κρατούσα στη ρωμαική επικράτεια εκκλησία θέσπισε επίσημα τα ακόλουθα σημεία, σαν απαραίτητους όρους πίστης για όλους τους Χριστιανούς:

Υπάρχουν τρία θεία πρόσωπα - ο Πατέρας, ο Υιός και το Άγιο Πνεύμα - στη Θεότητα.

(1) Κάθε ένα από αυτά τα ξεχωριστά πρόσωπα είναι αιώνιο, κανένα δεν προηγείται ή έπεται χρονικά του άλλου.

(2) Κάθε ένα είναι παντοδύναμο, χωρίς να είναι κανένα μικρότερο ή μεγαλύτερο από το άλλο.

(3) Κάθε ένα είναι παντογνώστης , γνωρίζει τα πάντα.

(4) Κάθε ένα είναι αληθινός Θεός.

(5) Ωστόσο, δεν υπάρχουν τρεις Θεοί, αλλά μόνο ένας Θεός.

Πρέπει όμως να καταλάβουμε ότι για περισσότερα από 2.000 χρόνια, από τον Αβραάμ μέχρι το θάνατο του τελευταίου αποστόλου, του Ιωάννη, ο Ιουδαϊκός Χριστιανισμός είχε μόνο ένα Θεό, τον «Γιάχβε», τον Πατέρα (Ψαλμ.πγ:18, Ης.ξγ:16, και Ιωάν.ιζ:1,3 - σύγκρινε με Ιερ.ι:10).

Αλλά τι γίνεται με τα ισχυρά θρησκευτικά συστήματα γύρω τους τα οποία έλεγχαν ή επηρέαζαν βαθύτατα όλο το γνωστό τότε πολιτισμένο κόσμο;

Η Βαβυλώνα είχε μια ενότητα τριών θεών που από κοινού αντιπροσώπευαν όλη τη δημιουργία. Αυτή η Βαβυλωνιακή σκέψη εκπροσωπήθηκε από το ίδιο ισόπλευρο τρίγωνο που αντιπροσωπεύει την έννοια της τριάδας στο Χριστιανισμό σήμερα.

Είναι πιθανό ότι αυτή η - τρία σε ένα - έννοια του Θεού να εξαπλώθηκε σε Ινδία και Αίγυπτο σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Λόγω της φθαρτής ποιότητας των περισσότερων πρώτων γραπτών στην Αίγυπτο, έχουμε μόνο αναλαμπές της έννοιας αυτής σ’ αυτή τη χώρα για την περίοδο πριν από το 700 π.Χ. (Είναι σαφέστατο από αιγυπτιακές πηγές του 200 π.Χ., αλλά αυτό χάνει την αξία του όταν συζητάμε για την ισχυρή επιρροή της Αλεξάνδρειας της Αιγύπτου).

Ο Morenz μας λέει, ουσιαστικά:

«Η τριάδα ήταν ένα σημαντικό μέλημα των Αιγύπτιων θεολόγων. Οι τρεις θεοί συνδυάζονται και αντιμετωπίζονται σαν μία ύπαρξη, η οποία προσφωνείται στον ενικό αριθμό. Με τον τρόπο αυτό η πνευματική δύναμη της αιγυπτιακής θρησκείας φανερώνει άμεση συνάφεια με τη χριστιανική θεολογία». - Egyptian Religion..

Συνεχίζεται