Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Παρασκευή 9 Μαρτίου 2012

Μαθήματα κατά Θεό υπηρεσίας


Ο καλύτερος τρόπος να μάθεις μια τέχνη είναι παρατηρώντας κάποιον έμπειρο δεξιοτέχνη. Αυτό θα κάνουμε μελετώντας τη ζωή της υπηρεσίας του απ. Παύλου όπως ο ίδιος μας την περιγράφει: 

«...της ελπίδος του ευαγγελίου, το οποίον ηκούσατε, του κηρυχθέντος εις πάσαν την κτίσιν την υπό τον ουρανόν, του οποίου εγώ ο Παύλος έγεινα υπηρέτης. Τώρα χαίρω εις τα παθήματά μου διά σας, και ανταναπληρώ τα υστερήματα των θλίψεων του Χριστού εν τη σαρκί μου υπέρ του σώματος αυτού, το οποίον είναι η εκκλησία, της οποίας εγώ έγεινα υπηρέτης κατά την οικονομίαν του Θεού την εις εμέ δοθείσαν διά σας, διά να εκπληρώσω το κήρυγμα του λόγου του Θεού, το μυστήριον, το οποίον ήτο αποκεκρυμμένον από των αιώνων και από των γενεών, τώρα δε εφανερώθη εις τους αγίους αυτού, εις τους οποίους ηθέλησεν ο Θεός να φανερώση τις ο πλούτος της δόξης του μυστηρίου τούτου εις τα έθνη, όστις είναι ο Χριστός εις εσάς, η ελπίς της δόξης· τον οποίον ημείς κηρύττομεν, νουθετούντες πάντα άνθρωπον και διδάσκοντες πάντα άνθρωπον εν πάση σοφία, διά να παραστήσωμεν πάντα άνθρωπον τέλειον εν Χριστώ Ιησού· εις το οποίον και κοπιάζω, αγωνιζόμενος κατά την ενέργειαν αυτού την ενεργουμένην εν εμοί μετά δυνάμεως. Διότι θέλω να εξεύρητε οποίον μέγαν αγώνα έχω διά σας και τους εν Λαοδικεία και τους όσοι δεν είδον το πρόσωπόν μου σωματικώς, διά να παρηγορηθώσιν αι καρδίαι αυτών, ενωθέντων ομού εν αγάπη και εις πάντα πλούτον της πληροφορίας της συνέσεως, ώστε να γνωρίσωσι το μυστήριον του Θεού και Πατρός και του Χριστού, εν τω οποίω είναι κεκρυμμένοι πάντες οι θησαυροί της σοφίας και της γνώσεως. Λέγω δε τούτο, διά να μη σας εξαπατά τις με πιθανολογίαν· διότι αν και κατά το σώμα ήμαι απών, με το πνεύμα όμως είμαι μεθ' υμών, χαίρων και βλέπων την τάξιν σας και την σταθερότητα της εις Χριστόν πίστεώς σας» (Κολ.α:23-β:5).
 

Α. Η πηγή της υπηρεσίας.

Από πού έλαβε την κλήση του ο απ. Παύλος; Στο εδ.25 διαβάζουμε «κατά την οικονομίαν του Θεού την εις εμέ δοθήσαν». Στις Πράξ.κς:13-17 διαβάζουμε πώς ο Παύλος περιγράφει αυτή την εμπειρία.

«εν τω μέσω της ημέρας είδον καθ' οδόν, βασιλεύ, φως ουρανόθεν υπερβαίνον την λαμπρότητα του ηλίου, το οποίον έλαμψε περί εμέ και τους οδοιπορούντας μετ' εμού· και ενώ κατεπέσομεν πάντες εις την γην, ήκουσα φωνήν λαλούσαν προς με και λέγουσαν εις την Εβραϊκήν διάλεκτον· Σαούλ Σαούλ, τι με διώκεις; σκληρόν σοι είναι να λακτίζης προς κέντρα. Εγώ δε είπον· Τις είσαι, Κύριε; Και εκείνος είπεν· Εγώ είμαι ο Ιησούς, τον οποίον συ διώκεις. Αλλά σηκώθητι και στήθι επί τους πόδας σου· επειδή διά τούτο εφάνην εις σε, διά να σε καταστήσω υπηρέτην και μάρτυρα και όσων είδες και περί όσων θέλω φανερωθή εις σε, εκλέγων σε εκ του λαού και των εθνών, εις τα οποία τώρα σε αποστέλλω» 
Ο Θεός έκανε τον Παύλο «υπηρέτη» Του. Το ίδιο διαβάζουμε και στη Ρωμ.ιε:15-16α «Σας έγραψα όμως, αδελφοί, τολμηρότερον οπωσούν, ως υπενθυμίζων υμάς, διά την χάριν την δοθείσαν εις εμέ υπό του Θεού εις το να ήμαι υπηρέτης του Ιησού Χριστού προς τα έθνη, ιερουργών το ευαγγέλιον του Θεού...» και στην Α' Τιμ.α:12 «Και ευχαριστώ τον ενδυναμώσαντά με Ιησούν Χριστόν τον Κύριον ημών, ότι ενέκρινε πιστόν και έταξεν εις την διακονίαν εμέ» (δες και Α' Τιμ.β:5-7, Β' Τιμ.α:11)
 
Β. Ο χαρακτήρας της υπηρεσίας.

Κολ.α:25 «οικονομία». Δείτε στο εδ.24 η εκκλησία περιγράφεται σαν το «σώμα αυτού (του Χριστού)».

Επίσης στο εδ.25 ο «λόγος» που διδάσκει και κηρύττει ο Παύλος είναι ο «λόγος του Θεού». Αυτό ο Παύλος το έχει καταλάβει για τον εαυτό του. Δες και Α' Κορ.δ:2, «Το δε επίλοιπον ζητείται μεταξύ των οικονόμων, να ευρεθή έκαστος πιστός» θ:16-17, «Διότι εάν κηρύττω το ευαγγέλιον, δεν είναι εις εμέ καύχημα· επειδή ανάγκη επίκειται εις εμέ· ουαί δε είναι εις εμέ εάν δεν κηρύττω· επειδή εάν κάμνω τούτο εκουσίως, έχω μισθόν· εάν δε ακουσίως, είμαι εμπεπιστευμένος οικονομίαν» Γαλ.β:7 «αλλά το εναντίον, αφού είδον ότι ενεπιστεύθην να κηρύττω το ευαγγέλιον προς τους απεριτμήτους καθώς ο Πέτρος προς τους περιτετμημένους»

Το ίδιο όμως ισχύει και για κάθε πιστό, δες Α' Πέτρ.δ:10-11, «έκαστος κατά το χάρισμα, το οποίον έλαβεν, υπηρετείτε κατά τούτο εις αλλήλους ως καλοί οικονόμοι της πολυειδούς χάριτος του Θεού· εάν τις λαλή, ας λαλή ως λαλών λόγια Θεού· εάν τις υπηρετή, ας υπηρετή ως υπηρετών εκ της δυνάμεως, την οποίαν χορηγεί ο Θεός· διά να δοξάζηται εν πάσιν ο Θεός διά Ιησού Χριστού, εις τον οποίον είναι η δόξα και το κράτος εις τους αιώνας των αιώνων· αμήν» Α' Κορ.ιβ:4-6 «Είναι δε διαιρέσεις χαρισμάτων, το Πνεύμα όμως το αυτό· είναι και διαιρέσεις διακονιών, ο Κύριος όμως ο αυτός· είναι και διαιρέσεις ενεργημάτων, ο Θεός όμως είναι ο αυτός, ο ενεργών τα πάντα εν πάσι». 
 
Γ. Η διάθεση της υπηρεσίας.

Η χαρά! Διαβάζουμε στο εδ.24α ότι ο Παύλος υπηρετεί με χαρά. Αυτό δεν σημαίνει ότι η υπηρεσία του δεν έχει πόνο. Μιλά για το κόστος της υπηρεσίας. «ότι έχω λύπην μεγάλην και αδιάλειπτον οδύνην εν τη καρδία μου» (Ρωμ.θ:2). Αλλά αν δεν κάνουμε αυτό που κάνουμε με χαρά τότε δεν έχει αξία και αντοχή. Τι είναι η χαρά του; «Διότι τις η ελπίς ημών ή η χαρά ή ο στέφανος της καυχήσεως; ή ουχί και σεις έμπροσθεν του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού εν τη παρουσία αυτού; Διότι σεις είσθε η δόξα ημών και η χαρά» (Α' Θες.β:19-20), Φιλήμων 7, Κολ.β:5. Διαβάζουμε το ίδιο για τον Κύριό μας στην Εβρ.ιβ:1 - 2.
 
Δ. Το κόστος της υπηρεσίας.

Για αυτό μας μιλά στο α:24. Αν και η σημασία της φράσης είναι δύσκολο να διακριβωθεί με σιγουριά το θέμα είναι ότι ο Παύλος μιλά για «θλίψεις» που υπάρχουν στη ζωή του μόνο και μόνο επειδή χάριν του Χριστού διακονεί την εκκλησία.

Ε. Ο σκοπός της υπηρεσίας.

Στο εδάφιο 25 διαβάζουμε για το σκοπό της υπηρεσίας του Παύλου, «διά να εκπληρώσω το κήρυγμα του λόγου του Θεού». Τι σημαίνει όμως αυτή η φράση; Να ολοκληρώσω το έργο του κηρύγματος. Πώς «εκπληρώνω» το λόγο; Όχι συμπληρώνοντάς τον αλλά καθιστώντας τον ενεργό. Δηλαδή, ο λόγος του Θεού είναι δύναμη αλλαγής. Όμως αν δεν υπάρχει ο κηρύττων τότε μένει ανενεργός. Εκπληρώνουμε το λόγο του Θεού όταν εφαρμόζουμε τη σωτήρια δύναμή του στις ζωές ανθρώπων.

ΣΤ. Το θέμα της υπηρεσίας.

Καθώς συνεχίζει στα εδ.26-27 διαβάζουμε και για το θέμα της υπηρεσίας του. Αφορά σύμφωνα με το εδ.27 το Χριστό. Δεν αφορούσε τον ίδιο ή κάποιο δόγμα αλλά το Χριστό. Βέβαια αυτό ο Παύλος το ονομάζει μυστήριο. Ποια είναι η έννοια του μυστηρίου στην Καινή Διαθήκη; Πρώτα από όλα δεν έχει καμία σχέση με τον τρόπο που χρησιμοποιεί τη λέξη η Ορθόδοξη εκκλησία. Η λέξη αυτή χρησιμοποιούταν στην αρχαιότητα αναφορικά με διάφορες μυστηριακές θρησκείες. Το βασικό χαρακτηριστικό τους ήταν ότι το μυστήριο έπρεπε να κρατηθεί μυστικό. Εδώ όμως βλέπουμε ότι το μυστήριο φανερώνεται (α:27) και διακηρύττεται (δ:3). Στην Καινή Διαθήκη η έννοια του μυστηρίου έχει μία αναφορά και πολλές εφαρμογές. Αφορά την φανέρωση και το έργο του Χριστού. Αφορά την αποφασιστική, κορυφαία φανέρωση του Θεού εν Χριστώ. Μία εφαρμογή του μυστηρίου αφορά το ότι ο Θεός σώζει εν Χριστώ (Εφες.α:9) Το μυστήριο λοιπόν είναι ότι ο Χριστός είναι και για τα έθνη!

Ζ. Ο τρόπος της υπηρεσίας.

Πώς όμως γίνεται αυτή η υπηρεσία; Τρία ρήματα. Το πρώτο «κηρύττομεν» έχει την έννοια της δημόσιας διακήρυξης. Πώς όμως γίνεται αυτή;
Το δεύτερο και τρίτο ρήμα εξηγεί. «Νουθετούντες» και «διδάσκοντες» πάντα άνθρωπο. 'Αλλοι χρειάζονται «νουθεσία», άλλοι «διδαχή» κι ο Παύλος έχει σοφία για το πώς πρέπει να γίνει.

Η. Η κινητήριος δύναμη της υπηρεσίας.

Κλείνουμε με το τελευταίο εδάφιο που δείχνει μια όμορφη ισορροπία. Από τη μία βλέπουμε τον Παύλο να κοπιάζει. Από την άλλη το Θεό να ενεργεί. Η υπηρεσία γίνεται με κόπο. Τελικά όμως η δική μας ενέργεια πηγάζει από την ενέργεια του Θεού μέσα μας.