Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Παρασκευή 7 Δεκεμβρίου 2018

ΕΠΕΞΗΓΗΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ - Πράξεις - Αποκάλυψη (4)


Το πλήρωμα της θεότητας

Σ’ αυτό το βιβλίο, έχουμε αναφερθεί αρκετές φορές στο Κολ.β:9, επειδή μας διδάσκει ότι το πλήρωμα της θεότητας κατοικεί σωματικά στον Ιησού Χριστό. Αυτό για μας σημαίνει ότι όλος ο Θεός, κάθε χαρακτηριστικό Του, όλη η δύναμή Του και ο χαρακτήρας Του είναι μέσα στο Χριστό. Πατέρας, Υιός, Άγιο Πνεύμα, Γιάχβε, Λόγος και κάθε τι άλλο, είναι όλα μέσα στον Ιησού. Μερικοί τριαδικοί προσπαθούν ν’ αντιμετωπίσουν αυτή την ερμηνεία, αναφερόμενοι στο Εφεσ.γ:19 όπου λέει «δια να πληρωθήτε με όλον το πλήρωμα του Θεού». Άρα, αρνούνται ότι το Κολ.β:9 μιλάει για την πλήρη θεότητα του Ιησού, ενώ υποστηρίζουν ότι το Εφες.γ:19 μιλάει για την πληρότητα της θεότητας μέσα στους Χριστιανούς! Θ’ απαντήσουμε σ’ αυτό το επιχείρημα, αναλύοντας χωριστά αυτά τα δύο εδάφια.


Το Κολ.β:9 δεν αναφέρεται στο πλήρωμα της θεότητας με τον ίδιο τρόπο που αναφέρεται το Εφες.γ:19. Αμέσως μετά τη δήλωση ότι το πλήρωμα της θεότητας κατοικεί σωματικά στο Χριστό, η Βίβλος προσθέτει: «και είσθε πλήρεις εν αυτώ, όστις είναι η κεφαλή πάσης αρχής και εξουσίας» (εδ.10). Με άλλα λόγια, ότι χρειαζόμαστε βρίσκεται μέσα στο Χριστό, Αυτός είναι ο Παντοδύναμος. Αυτές οι δηλώσεις βασίζονται στο εδάφιο 9 και επομένως αυτό το εδάφιο πρέπει να σημαίνει ότι κάθε τι που έχει σχέση με το Θεό είναι μέσα στο Χριστό.

Στην πραγματικότητα, αυτό είναι το μόνο λογικό συμπέρασμα που βασίζεται στο θέμα αυτού του βιβλίου. Τα κεφάλαια α & β αξιώνουν τα παρακάτω για τον Ιησού:

Η θεότητα του Ιησού όπως φαίνεται στην επιστολή προς Κολοσσαείς

Εδάφιο
Περιγραφή του Ιησού
1
α:15
Η εικόνα του αόρατου Θεού
2
α:16
Η αιτία της Δημιουργίας
3
α:17
Αυτός που είναι προ πάντων
4
α:17
Τα πάντα συντηρούνται δι’ Αυτού
5
α:18
Κεφαλή της εκκλησίας
6
α:18
Πρωτεύων στα πάντα
7
α:19
Το πλήρωμα της θεότητας ευδόκησε να κατοικήσει σ’ Αυτόν
8
α:20
Έχει συνδιαλλάξει τα πάντα προς το Θεό
9
β:3
Έχει όλη τη σοφία και τη γνώση (παντογνωσία)
10
β:5
Αυτός στον οποίο πρέπει να πιστεύουμε
11
β:6
Να περπατάμε «εν αυτώ»
12
β:7
Αυτός στον οποίο πρέπει να είμαστε ριζωμένοι και οικοδομημένοι
13
β:9
Όλο το πλήρωμα της θεότητας κατοικεί σωματικά σ’ Αυτόν
14
β:10
Είμαστε πλήρεις σ’ Αυτόν
15
β:10
Είναι η κεφαλή κάθε αρχής και εξουσίας (Παντοδύναμος)

Θα πρέπει να σημειώσουμε, ότι στην Κολ.β:2, το αντικείμενο είναι «το μυστήριον του Θεού Χριστού» (κείμενο). Το εδάφιο 9 είναι μια επεξεργασία, ή μια επιπλέον ερμηνεία αυτού του μυστηρίου. Το μυστήριο του Θεού Χριστού είναι ότι όλο το πλήρωμα της θεότητας κατοικεί σωματικά στο Χριστό. Βλέπουμε λοιπόν απ’ τα συμφραζόμενα, ότι το Κολ.β:9 είναι μια επεξήγηση της πλήρους θεότητας του Ιησού.
Μετά απ’ όλα αυτά, είναι καθαρό πλέον ότι το Κολ.α:19 και β:9 περιγράφουν την τέλεια θεότητα του Ιησού Χριστού. Είναι αδύνατον να εφαρμόσουμε αυτά που λέει στην Κολ.α & β στους εαυτούς μας και να θέλουμε να είμαστε σωστοί. Εμείς δεν είμαστε η ενσάρκωση του πληρώματος της θεότητας. Ούτε είμαστε παντογνώστες, παντοδύναμοι κτλ. Ότι και να σημαίνει το Εφεσ.γ:19, δεν μπορεί να σημαίνει το ίδιο με το Κολ.α:19 & β:9.

Όμως, τότε, τι σημαίνει το Εφεσ.γ:19 όταν λέει: «δια να πληρωθήτε με όλον το πλήρωμα του Θεού»; Όταν διαβάσουμε τα συμφραζόμενα, θα καταλάβουμε που δίνεται η έμφαση. Οι Χριστιανοί μπορούν να έχουν όλο το πλήρωμα του Θεού μέσα τους επειδή έχουν το Χριστό. Αφού ο Χριστός είναι το πλήρωμα της θεότητας, αν έχουμε μέσα μας το Χριστό, έχουμε όλο το πλήρωμα της θεότητας. Στο εδάφιο 17 μας λέει ότι πρέπει να κατοικήσει ο Χριστός στις καρδιές μας κι έτσι θα έχουμε το πλήρωμα της θεότητας μέσα μας (εδ.19).

Μπορεί να ρωτήσει κανείς, σε τι διαφέρει ένας Χριστιανός απ’ τον άνθρωπο Χριστό, εφόσον και οι δύο έχουν το πλήρωμα της θεότητας μέσα τους; Η απάντηση είναι ότι ο Ιησούς Χριστός είναι ο Θεός που φανερώθηκε εν σαρκί. Μέσα στην ανθρώπινη φύση Του κατοικούσε η θεία φύση που ήταν ο Θεός. Τώρα πια, τίποτα δεν μπορεί να χωρίσει τον Ιησού απ’ τη θεότητά Του. Εμείς μπορούμε να ζήσουμε χωρίς το Πνεύμα του Θεού μέσα μας, ή το Πνεύμα μπορεί ν’ αναχωρήσει από μέσα μας, αλλά δεν συμβαίνει το ίδιο με τον άνθρωπο Ιησού. Ο Χριστός έχει όλες τις ιδιότητες και τα στοιχεία του χαρακτήρα του Θεού σαν φύση Του, ενώ εμείς τα έχουμε δια του Χριστού που κατοικεί μέσα μας. Η φύση του Θεού δεν είναι δική μας φύση. Μπορούμε να φανερώνουμε το Πνεύμα του Θεού αφήνοντάς το να διοικεί τη ζωή μας και να λάμπει από μέσα μας, καθώς περπατάμε κατά το Πνεύμα, αλλά μπορούμε επίσης να το σβήσουμε αφήνοντας τη σάρκα μας να μας κυβερνά, όταν περπατάμε κατά τη σάρκα. Ο Ιησούς Χριστός έχει όλο το πλήρωμα της θεότητας σωματικά, γιατί είναι ο ίδιος ο Θεός που φανερώθηκε εν σαρκί. Εμείς μπορούμε να έχουμε το πλήρωμα του Θεού στη ζωή μας, καθώς επιτρέπουμε στον Ιησού να ζει μέσα μας.

Υπάρχει ακόμα μια πλευρά που πρέπει να αναφέρουμε, με σεβασμό στο Κολ.β:9. Κάποιοι επισημαίνουν ότι ο σκοπός του Παύλου όταν έγραφε αυτά δεν ήταν ν’ αντιταχθεί στην τριαδική θεωρία, αλλά στο Γνωστικισμό. Μα, φυσικά ο Παύλος δεν στόχευε στη θεωρία αυτή, αφού δεν είχε ακόμα ανακύψει, δεν υπήρχε στην εποχή του! Χωρίς αμφιβολία, ο Παύλος αντιτάχθηκε στη Γνωστική διδασκαλία ότι ο Χριστός ήταν μια ιεραρχικά κατώτερη εκπόρευση απ’ τον υπέρτατο Θεό. Σήμερα, όμως, τι να πούμε για το ανεκδιήγητο «Θεός εκ Θεού» που κάποιοι έχουν σαν σύμβολο πίστης; Ωστόσο, το γεγονός παραμένει, ότι τα γραπτά του Παύλου, που ήταν εμπνευσμένα από το Άγιο Πνεύμα, αποκλείουν την τριαδική θεωρία. Η επιστολή προς Κολοσσαείς είναι άλλη μία καθαρή επιβεβαίωση αυτού που πιστεύουμε, ότι ο Θεός είναι είς. Δεν έχει σημασία ποια ψευδοδιδασκαλία αντιμαχόταν ο Παύλος, σαν δόγμα έχει την ίδια αξία σήμερα. Η διδασκαλία του Μονοθεϊσμού που δίδαξε τότε ήταν βέβαια ενάντια στο Γνωστικισμό, όπως σήμερα είναι ενάντια στην Τριαδική θεωρία και κάθε άλλη διδασκαλία που αρνείται ότι όλο το πλήρωμα της θεότητας κατοικεί σωματικά στον Ιησού Χριστό.