Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Πέμπτη 1 Νοεμβρίου 2018

Πως μπορείς να χειριστείς την ψευδοδιδασκαλία και τους ψευδοδιδάσκαλους.



Δεν έχεις παρά να κάνεις μια βόλτα σε χριστιανικά βιβλιοπωλεία, να συντονιστείς σ’ ένα χριστιανικό ραδιόφωνο/τηλεόραση, όπως λέγονται, να μπεις σε κάποια χριστιανική ιστοσελίδα και πολύ περισσότερο στο Face book, για να συνειδητοποιήσεις ότι η ψευδοδιδασκαλία είναι ζωντανή και κρατάει καλά. Λοιπόν, πώς θα πρέπει να ανταποκριθεί μια εκκλησία που έχει σαν θεμέλιο το λόγο του Θεού;


Η επιστολή προς Τίτο α:10-16 μας δείχνει πώς. Αλλά πριν δούμε τι μας λέει αυτό το απόσπασμα, είναι σημαντικό να σημειώσουμε ότι το Τίτος α:5-9 μας μιλάει για τα προσόντα των πρεσβυτέρων. Στο πλαίσιο αυτής της επιστολής, η αναγκαιότητα πρεσβυτέρων με βιβλικά προσόντα, είναι εν μέρει ριζωμένη στην ανάγκη να ασχοληθούν με τις ψευδοδιδασκαλίες.

Έχοντας εδραιώσει αυτό, στον Τίτο α:10-16 ο Παύλος προσδιορίζει τρεις τρόπους που μια σωστή εκκλησία μπορεί να χειριστεί την ψευδοδιδασκαλία:

1. Η σωστή εκκλησία αναγνωρίζει την ψευδοδιδασκαλία/ψευδοδιδασκάλους.

Τίτ.α:10-13 Διότι υπάρχουσι πολλοί και ανυπότακτοι ματαιολόγοι και φρενοπλάνοι, μάλιστα οι εκ της περιτομής, τους οποίους πρέπει να αποστομόνωμεν, οίτινες ανατρέπουσιν ολοκλήρους οίκους, διδάσκοντες όσα δεν πρέπει, χάριν αισχρού κέρδους. Είπε τις αυτών προφήτης ίδιος αυτών· Οι Κρήτες είναι πάντοτε ψεύσται, κακά θηρία, γαστέρες αργαί. Η μαρτυρία αύτη είναι αληθινή. Διά την οποίαν αιτίαν έλεγχε αυτούς αποτόμως, διά να υγιαίνωσιν εν τη πίστει,

Όταν οι γιατροί είναι στην Ιατρική Σχολή, μέρος της εκπαίδευσής τους περιλαμβάνει τη διάγνωση ασθενειών από τα συμπτώματα που παρουσιάζουν. Με τον ίδιο τρόπο, ο Παύλος μας παρέχει κάποια διαγνωστικά εργαλεία για να αναγνωρίσουμε την ψευδοδιδασκαλία. Μας καθοδηγεί να παρατηρήσουμε τον χαρακτήρα τους (ανυπότακτοι, ματαιολόγοι, φρενοπλάνοι, κλπ.), την τακτική τους (ανατρέπουσιν ολοκλήρους οίκους, διδάσκοντες όσα δεν πρέπει) και τα κίνητρά τους (χάριν αισχρού κέρδους).

2. Η σωστή εκκλησία ελέγχει και επιπλήττει την ψευδοδιδασκαλία/ψευδοδιδασκάλους.

Τίτ.α:13,14 Η μαρτυρία αύτη είναι αληθινή. Διά την οποίαν αιτίαν έλεγχε αυτούς αποτόμως, διά να υγιαίνωσιν εν τη πίστει, και να μη προσέχωσιν εις Ιουδαϊκούς μύθους και εντολάς ανθρώπων αποστρεφομένων την αλήθειαν.

Όταν ο Παύλος λέει «έλεγχε αυτούς αποτόμως», κάνει ένα λογοπαίγνιο με την προώθηση της περιτομής από τους ψευδοδιδασκάλους. Στην πραγματικότητα είναι σαν να λέει, «Χρησιμοποίησε το κοφτερό μαχαίρι της διόρθωσης σ’ εκείνους που χρησιμοποιούν την μη κοφτερή λεπίδα της περιτομής». Ο Παύλος δεν υποστηρίζει τη νομική δράση, ούτε προωθεί ένα κυνήγι μαγισσών. Αλλά η ψευδής διδασκαλία είναι τόσο επικίνδυνη που απαιτεί διορθωτική δράση. Ο στόχος αυτής της διορθωτικής δράσης είναι «διά να υγιαίνωσιν εν τη πίστει» (α:13). Η αληθινή πνευματική υγεία προέρχεται από το Ευαγγέλιο, όχι από την ψευδοδιδασκαλία.

3. Η σωστή εκκλησία αντιστέκεται στην ψευδοδιδασκαλία/ψευδοδιδασκάλους

Τίτ.α:15,16 Εις μεν τους καθαρούς πάντα είναι καθαρά· εις δε τους μεμιασμένους και απίστους ουδέν καθαρόν, αλλά και ο νούς αυτών και η συνείδησις είναι μεμιασμένα. Ομολογούσιν ότι γνωρίζουσι τον Θεόν, με τα έργα όμως αρνούνται, βδελυκτοί όντες και απειθείς και εις παν έργον αγαθόν αδόκιμοι.

Η γνώση του τι διδάσκει ο λόγος του Θεού για διάφορα θέματα, είναι το προληπτικό εμβόλιο που επιτρέπει στον πιστό να αντισταθεί στην ψευδοδιδασκαλία. Αγκαλιάζοντας ειλικρινά αυτό το εμβόλιο, δεν αποκτούμε μόνο εγκεφαλική γνώση του Ευαγγελίου, αλλά και καλά έργα που απορρέουν από την γνήσια σώζουσα πίστη.

Ανεξάρτητα από το αν είσαι πρεσβύτερος ή όχι, κάθε πιστός είναι υπεύθυνος να είναι τόσο εξοικειωμένος με το λόγο του Θεού, ώστε η ψευδοδιδασκαλία να γίνεται αμέσως προφανής. Ο λόγος του Θεού είναι ο μόνος τρόπος που μπορούμε να καθαριστούμε, γιατί μας δείχνει τον μοναδικό,  πραγματικά αγνό - Ιησού Χριστό.

Α’ Ιωάν.γ:1-3 Ίδετε οποίαν αγάπην έδωκεν εις ημάς ο Πατήρ, ώστε να ονομασθώμεν τέκνα Θεού. Διά τούτο ο κόσμος δεν γνωρίζει ημάς, διότι δεν εγνώρισεν αυτόν. Αγαπητοί, τώρα είμεθα τέκνα Θεού, και έτι δεν εφανερώθη τι θέλομεν είσθαι· εξεύρομεν όμως ότι όταν φανερωθή, θέλομεν είσθαι όμοιοι με αυτόν, διότι θέλομεν ιδεί αυτόν καθώς είναι. Και πας όστις έχει την ελπίδα ταύτην επ' αυτόν καθαρίζει εαυτόν, καθώς εκείνος είναι καθαρός.