«Κάποιες αμαρτίες που έχουν να κάνουν με την κουλτούρα,
μπορούν να μη θεωρηθούν αμαρτίες σε ορισμένες περιπτώσεις»;
Επιτρέψτε μου να σας δώσω μια
σύντομη απάντηση.
Μια αμαρτία, είναι αμαρτία!
Αμαρτίες διάπραξης
Υπάρχουν κάποια πράγματα που
είναι εξ ορισμού αμαρτία. Όταν διαπραχτούν, κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες,
είναι αμαρτία.
Αμαρτίες παράλειψης
Μερικά πράγματα που είναι σωστά
και δίκαια, είναι αμαρτία όταν δεν τα κάνουμε.
Κανόνες και κανονισμοί
Είναι κάποιοι κανόνες που δεν
ισχύουν πλέον. Έτσι, και η ευθύνη μας σ’
αυτές τις απαγορεύσεις δεν ισχύει.
Απλά, μερικοί κώδικες,
απαγορεύσεις και προσδοκίες που έχουν περάσει, αντικαταστάθηκαν από άλλους κώδικες,
απαγορεύσεις και προσδοκίες.
Οι 10 εντολές
Μερικοί άνθρωποι θέλουν να
απορρίψουν τα πάντα από την Παλαιά Διαθήκη.
Αυτό πηγάζει από μια γενική
έλλειψη κατανόησης του τι λέει η Καινή Διαθήκη για την Παλαιά Διαθήκη. Αν αναλογιστούμε
τα λόγια του Ιησού, μπορούμε να δούμε ότι η περίοδος της χάρης που βρισκόμαστε σήμερα, περιμένει
περισσότερα από εμάς.
Βέβαια, δεν είμαστε όπως αυτούς
στην Παλαιά Διαθήκη που έπρεπε να περπατούν κάτω από το Νόμο. Στους πιστούς της
Καινής Διαθήκης έχουν δοθεί υπερφυσικές δυνάμεις και εξουσία για να υπερνικήσουν
τα έργα της σάρκας και να εκπληρώσουν το Νόμο του πνεύματος της ζωής εν Χριστώ
Ιησού.
Ο Ιησούς το εξήγησε αυτό στο Ματθ.ε.
Είπε ότι αυτό που περιμένει από τους πιστούς, είναι μεγαλύτερο από το Νόμο: (ε:21,22)
Ηκούσατε ότι ερρέθη εις τους αρχαίους, Μη
φονεύσης· όστις δε φονεύση, θέλει είσθαι ένοχος εις την κρίσιν. Εγώ όμως σας
λέγω ότι πας ο οργιζόμενος αναιτίως κατά του αδελφού αυτού θέλει είσθαι ένοχος
εις την κρίσιν.
Πιο κάτω λέει, (ε:27,28) Ηκούσατε ότι ερρέθη εις τους αρχαίους, μη
μοιχεύσης. Εγώ όμως σας λέγω ότι πας ο βλέπων γυναίκα διά να επιθυμήση αυτήν
ήδη εμοίχευσεν αυτήν εν τη καρδία αυτού.
Αν με αγαπάτε, φυλάξτε τις
εντολές μου. Ιησούς.
Πως μπορούσε ο Ιησούς να ανεβάσει
τον πήχη, όταν αυτοί που ζούσαν κάτω από το Νόμο δεν μπορούσαν να ζήσουν
νικηφόρα υπακούοντας το νόμο; Η απάντηση είναι ότι ο Ιησούς θα έδινε δύναμη σ’
αυτούς που θα αναγεννιόταν.
Η πνευματική ενδυνάμωση μεταφέρει
τον ηθικό νόμο της Παλαιάς Διαθήκης που ήταν γραμμένος σε πέτρινες πλάκες, και
τον μεταφράζει πάνω στις πλάκες της καρδιάς μας.
Αυτό που η σάρκα δεν μπορούσε να
κάνει, είμαστε σε θέση να το καταφέρουμε με το πνεύμα του Ιησού Χριστού, που κατοικεί
μέσα μας.
Ο ηθικός νόμος της Παλαιάς Διαθήκης είναι ακόμα
σε ισχύ, αν και ορισμένοι κανόνες δεν απαιτούνται πλέον.
Φόνος, ψέματα, σεξουαλική
ανηθικότητα, ειδωλολατρία, απληστία, κλοπή, μη απόδοση τιμής στους γονείς...
αυτά είναι ηθικοί νόμοι που πάντα θα είναι αμαρτία, ακόμα και στην περίοδο της χάριτος.
Υπάρχουν απαγορεύσεις στην Παλαιά
Διαθήκη που δεν είναι πλέον σε ισχύ. Το ξέρουμε αυτό, επειδή υπάρχει μια γενική
εξήγηση πάνω σ’ αυτά τα θέματα στις Επιστολές.
Το να μην κάνεις δουλευτικό έργο
το Σάββατο, ήταν ένας νόμος της Παλαιάς Διαθήκης, αλλά βλέπουμε στις πράξεις
του Ιησού και τη διδασκαλία των αποστόλων ότι δεν είναι πλέον σε ισχύ. Γιατί;
Επειδή δεν είναι ηθικός νόμος. Ο Ιησούς είναι η ανάπαυση του Σαββάτου.
Ξέρουμε ότι οι απαγορεύσεις που είχαν
να κάνουν με τροφές διακόπηκαν, καθώς και η τήρηση ημερών και γιορτών δεν είναι
πλέον απαραίτητα. Επειδή, πάλι, δεν έχουν
να κάνουν με την ηθική. Δεν επηρεάζουν τη
φύση του Θεού ή τη φύση του ανθρώπου, στο πως μας έφτιαξε.
Βδελύγματα
Υπάρχουν μερικά πράγματα που η
Βίβλος λέει ότι πρέπει να είναι βδέλυγμα
στον άνθρωπο, υπάρχουν κι εκείνα που «είναι
βδέλυγμα εις Κύριον τον Θεόν σου».
Κρίνοντας αυτά, βασικά εξετάζουμε
πώς συνδέονται με τις εντολές που εξακολουθούν να ισχύουν.
Αυτά τα «βδελύγματα», έχουν να
κάνουν με τη φύση του ανθρώπου και τη δημιουργία του ή τον Ίδιο το Θεό και τη
φύση Του;
Είναι σημαντικό να αναλογιστούμε
με προσευχή αυτά που αναφέρονται σαν βδελύγματα στην Αγία Γραφή, επειδή μιλάει
για πράγματα που έχουν να κάνουν με καταφανή ανομία..., και πρέπει να είμαστε σίγουροι
ότι μένουμε πιστοί μέσα στα όρια της φύσης του Θεού και του τρόπου που Αυτός
μας έκανε.
Χριστιανικά πρότυπα στην Καινή
Διαθήκη
Υπάρχουν απαγορεύσεις στην Καινή
Διαθήκη και διδασκαλίες που ασχολούνται με τους τομείς των παραδοσιακών προτύπων
αγιασμού. Κάποιοι αυτά τα αποσιωπούν.
Εκκλησίες μένουν σιωπηλές για
πολύ καιρό, έτσι που οι περισσότεροι πιστοί δεν ξέρουν καν ότι υπάρχουν κάποια
πρότυπα που πρέπει να διέπουν τη ζωή τους επειδή δεν τους τα έχουν διαβάσει,
δεν τους τα δίδαξαν και υπάρχει μια γενική σιωπή σχετικά με αυτό το θέμα. Όταν συζητούνται αποπέμπονται αμέσως. Το
σκεπτικό για την απαξίωση τους είναι ότι σαν διδασκαλίες έχουν να κάνουν με
άλλους πολιτισμούς που δεν ισχύουν στη μοντέρνα κουλτούρα μας.
Θα απαντήσω σ’ αυτή τη λάθος
νοοτροπία θέτοντας ένα ερώτημα:
Πιστεύετε ότι η εκκλησία στις μέρες
μας θα πρέπει να είναι λιγότερο ξεχωριστή απ’ ότι ήταν η πρώτη εκκλησία;
Το παράδειγμα πιστών ανθρώπων προγενέστερων
γενεών, είναι υπόδειγμα πως πρέπει να ακολουθούμε αυτά τα πρότυπα της Καινής
Διαθήκης.
Δεν ξέρω καμία αξία που να
κερδήθηκε αγνοώντας, ελαχιστοποιώντας ή απορρίπτοντας τη διδασκαλία της Καινής Διαθήκης σχετικά με
τον τρόπο ζωής, τη σεμνότητα και τα χρηστά ήθη.
Όταν αρχίσεις να βλέπεις
ορθολογικά την ηθική στην Αγία Γραφή, θα
καταλάβεις την καταφανή ανομία που είναι αποδεκτή στο πλαίσιο των σημερινών
πολιτιστικών προτύπων που βλέπουμε γύρω μας.
Απορρίπτουμε και προσπαθούμε να
εξηγήσουμε λογικά τη Γραφή, με δικό μας ρίσκο.
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ (Κουλτούρα)
Επιτρέψτε μου να ολοκληρώσω, λέγοντας
κάποια πράγματα για την κουλτούρα και τη δική μας συμπεριφορά.
Αν μια γυναίκα πάει στη Μέση
Ανατολή, χωρίς να φοράει πέπλο, αυτό θα είναι ιδιαίτερα προσβλητικό για την
κουλτούρα του τόπου. Δεν υπάρχει τίποτα ανήθικο ή λάθος στο να τιμάς την
κουλτούρα ενός τόπου, αποδεχόμενος τους κανόνες που έχουν, αν αυτό δεν παραβαίνει
τη Βιβλική ηθική.
Ωστόσο, αν πας σ’ ένα μέρος που
το φυσιολογικό είναι να κυκλοφορείς γυμνός, το να συμμορφωθείς μ’ αυτή τη
συνήθεια, θα ήταν ανήθικο. Δεν μπορείς να ταιριάξεις αποδεχόμενος αυτή την
κουλτούρα, γιατί είναι αμαρτία.
Αν ένας Χριστιανός που ποτέ δεν έχει
χρησιμοποιήσει μαχαιροπίρουνα στο φαγητό, πάει σ’ ένα εστιατόριο... θα ήταν
σοφό να τα χρησιμοποιήσει αντί να φάει με τα χέρια του, για να μην προσβάλλει
τους ανθρώπους που κάθονται γύρω του. Αν ένας χριστιανός πάει σ’ ένα μέρος όπου
όλοι συμμετέχουν σε σεξουαλικές ανηθικότητες, αυτός πρέπει να απέχει, ακόμη κι
αν το γεγονός αυτό προσβάλλει, επειδή το να είμαστε ευχάριστοι στο Θεό είναι
πιο σημαντικό από το να ευχαριστούμε τους ανθρώπους.
Συμπερασματικά, πρέπει με
προσευχή να ζητάμε σοφία από το Θεό, πώς να ζήσουμε μέσα στον πολιτισμό της
εποχής μας τιμώντας το Θεό και υπακούοντας τη Γραφή.
Κατά τη γνώμη μου, ο Παύλος μας
δίνει μια γεύση σοφίας στο πώς να διαχειριζόμαστε αυτό το θέμα.
Α’ Κορ.θ:20-24 «και έγεινα εις τους Ιουδαίους ως Ιουδαίος,
διά να κερδήσω τους Ιουδαίους· εις τους υπό νόμον ως υπό νόμον, διά να κερδήσω
τους υπό νόμον· εις τους ανόμους ως άνομος, μη ων άνομος εις τον Θεόν, αλλ'
έννομος εις τον Χριστόν, διά να κερδήσω ανόμους· έγεινα εις τους ασθενείς ως
ασθενής, διά να κερδήσω τους ασθενείς· εις πάντας έγεινα τα πάντα, διά να σώσω
παντί τρόπω τινάς. Κάμνω δε τούτο διά το ευαγγέλιον, διά να γείνω συγκοινωνός
αυτού. Δεν εξεύρετε ότι οι τρέχοντες εν τω σταδίω πάντες μεν τρέχουσιν, εις
όμως λαμβάνει το βραβείον; ούτω τρέχετε, ώστε να λάβητε αυτό».