Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Πέμπτη 16 Αυγούστου 2018

Γένεση (086)


Γέν.ιθ:6-9 Εξήλθε δε ο Λωτ προς αυτούς εις το πρόθυρον, και έκλεισε την θύραν οπίσω αυτού, και είπε, Μη, αδελφοί μου, μη πράξητε τοιούτον κακόν· ιδού, έχω δύο θυγατέρας αίτινες δεν εγνώρισαν άνδρα· να σας φέρω λοιπόν αυτάς έξω· και κάμετε εις αυτάς, όπως φανή εις εσάς αρεστόν· μόνον εις τους άνδρας τούτους μη πράξητε μηδέν, επειδή διά τούτο εισήλθον υπό την σκιάν της στέγης μου. Οι δε είπον, Φύγε απ' εκεί. Και είπον, ούτος ήλθε διά να παροικήση· θέλει να γείνη και κριτής; τώρα θέλομεν καποποιήσει σε μάλλον παρά εκείνους. Και εβίαζον τον άνθρωπον τον Λωτ καθ' υπερβολήν, και επλησίασαν διά να συντρίψωσι την θύραν·

Ενώ οι άντρες των Σοδόμων έχουν περικυκλώσει το σπίτι του Λωτ και προσπαθούν να το παραβιάσουν, αυτός μάταια προσπαθεί να τους κατευνάσει με μια πολύ ταπεινωτική πρόταση. Αυτός που ανακατεύεται με τον κόσμο με την πρόθεση να προοδεύσει μέσα σ’ αυτόν, πρέπει να υποστεί τις δυσάρεστες συνέπειες της απόφασής του.

Ο Λωτ πρόσφερε τις δύο παρθένες κόρες του! Φοβισμένος και ανήσυχος εκείνη τη στιγμή, ίσως έλπιζε ότι η προσφορά του θα τους συγκινούσε και θα έφευγαν χωρίς να χρειαστεί να δώσει τις κόρες του, ή ακόμα να νόμιζε ότι θα τον σεβόταν για τη νίκη του Αβραάμ και την απελευθέρωσή τους. Βέβαια υπάρχουν κάποιες δικαιολογίες της ενέργειας του Λωτ, αλλά μάλλον είναι μόνο δικαιολογίες: Η ανατολίτικη φιλοξενία απαιτούσε να φυλαχτεί ο ξένος. Οι γυναίκες δεν είχαν την αξία που έχουν σήμερα. Τουλάχιστον η σχέση άνδρα γυναίκας ήταν φυσιολογική. Κάτι παρόμοιο βλέπουμε στους Κριτ.ιθ:11-28.

Γέν.ιθ:9 Οι δε είπον, Φύγε απ' εκεί. Και είπον, ούτος ήλθε διά να παροικήση· θέλει να γείνη και κριτής; τώρα θέλομεν καποποιήσει σε μάλλον παρά εκείνους. Και εβίαζον τον άνθρωπον τον Λωτ καθ' υπερβολήν, και επλησίασαν διά να συντρίψωσι την θύραν·

Οι Σοδομίτες κατηγορούν το Λωτ ότι θέλει να γίνει και κριτής ανάμεσά τους. Δεν μπορούμε να χρησιμοποιούμε τον κόσμο για προσωπικό μας συμφέρον, και την ίδια στιγμή να μαρτυρούμε εναντίον του με αποτελεσματικό τρόπο. Δεν μπορεί κανείς να έχει επιρροή στον κόσμο, παρά μόνο αν μένει ξεχωρισμένος απ’ αυτόν. Είναι μάταιο να προσπαθεί κανείς να πείσει τον κόσμο για την αμαρτία, όταν μένει ενωμένος μαζί του για προσωπικά συμφέροντα. Ο κόσμος δεν υπολογίζει μια τέτοια μαρτυρία ή ανάλογη επίπληξη. Αυτό αντιμετώπισε ο Λωτ στους γαμπρούς του (εδ.14). Είναι ανώφελο να μιλάμε για επικείμενη κρίση, όσο η θέση μας, η μερίδα μας και οι απολαύσεις μας είναι εκεί που λέμε ότι θα πέσει η κρίση του Θεού.
Ο Αβραάμ ήταν σε πολύ καλύτερη θέση, ώστε να μπορεί να μιλά για κρίση. Οι σκηνές του δεν διέτρεχαν κανένα κίνδυνο όταν τα Σόδομα ήταν στις φλόγες.

Γέν.ιθ:10,11 Εκτείναντες δε οι άνδρες τας χείρας αυτών έσυραν τον Λωτ προς εαυτούς εις την οικίαν, και έκλεισαν την θύραν· τους δε ανθρώπους, τους όντας εις την θύραν της οικίας, εκτύπησαν με αορασίαν από μικρού έως μεγάλου, ώστε απέκαμον ζητούντες την θύραν.

Η λέξη “αορασία” χρησιμοποιείται άλλη μια φορά στην Α’Βασ.ς:18 τότε που οι Σύριοι θέλανε να συλλάβουν τον προφήτη Ελισαιέ κι αυτός προσευχήθηκε ο Θεός να τους πατάξει με αορασία. Και στις δύο περιπτώσεις δεν σημαίνει πραγματική τύφλωση, αλλά πνευματική αορασία.  Δηλαδή ενώ έβλεπαν, μέσα στο νου τους δεν είχαν τις σωστές εντυπώσεις αλλά διαφορετικές. Είναι όπως ο διάβολος τυφλώνει τους ανθρώπους σήμερα (Β’Κορ.δ:4  Ησ.ς:9). 
απέκαμον ζητούντες την θύραν: Αν και οι άγγελοι τους πάταξαν με αορασία, συνέχισαν να ψάχνουν. Η καρδιά τους ήταν τόσο διεστραμμένη που δεν καταλάβαιναν τίποτα. Σε τέτοιες περιπτώσεις δεν χωράει τίποτε άλλο από κρίση.

Γέν.ιθ:12-14 Και είπον οι άνδρες προς τον Λωτ, Έχεις εδώ άλλον τινά; γαμβρόν υιούς ή θυγατέρας ή όντινα άλλον έχεις εν τη πόλει, εξάγαγε αυτούς εκ του τόπου· διότι ημείς καταστρέφομεν τον τόπον τούτον, επειδή η κραυγή αυτών εμεγάλυνεν ενώπιον του Κυρίου· και απέστειλεν ημάς ο Κύριος διά να καταστρέψωμεν αυτόν. Εξήλθε λοιπόν ο Λωτ και ελάλησε προς τους γαμβρούς αυτού, τους μέλλοντας να λάβωσι τας θυγατέρας αυτού, και είπε, Σηκώθητε, εξέλθετε εκ του τόπου τούτου· διότι καταστρέφει ο Κύριος την πόλιν. Αλλ' εφάνη εις τους γαμβρούς αυτού ως αστεϊζόμενος.

Με την ερώτηση που κάνουν οι άγγελοι στο Λωτ εννοούν αν υπάρχει άλλος δίκαιος, αλλά δεν υπήρχε. Οι άγγελοι βιαζόταν γιατί δεν μπορούσαν να μείνουν άλλο εκεί μέσα. Έπρεπε να κάνουν το θέλημα του Θεού και να φύγουν.
Οι κόρες του Λωτ ήταν αρραβωνιασμένες, αλλά όχι παντρεμένες με Σοδομίτες. Οι γαμπροί του Λωτ δεν τον πίστεψαν... Βλέπουμε πόσο σημαντική είναι η μαρτυρία μας...

Γέν.ιθ:15,16 Και ότε έγεινεν αυγή, εβίαζον οι άγγελοι τον Λωτ, λέγοντες· Σηκώθητι, λάβε την γυναίκα σου και τας δύο σου θυγατέρας, τας ευρισκομένας εδώ, διά να μη συναπολεσθής και συ εν τη ανομία της πόλεως. Επειδή δε εβράδυνεν, οι άνδρες πιάσαντες την χείρα αυτού και την χείρα της γυναικός αυτού και τας χείρας των δύο θυγατέρων αυτού, διότι εσπλαγχνίσθη αυτόν ο Κύριος, εξήγαγον αυτόν και έθεσαν αυτόν έξω της πόλεως.

Είναι προφανές ότι ο Λωτ λυπάται για τον τόπο που υποχρεώνεται από τους αγγέλους να εγκαταλείψει. Οι άγγελοι τον βιάζουν πιάνοντάς τον  απ’ το χέρι. Είχε ζήσει πολύ καιρό στα Σόδομα και αγάπησε τα πράγματα και τους ανθρώπους των Σοδόμων. Πολλοί αργούν ν’ αφήσουν τον κόσμο-γιατί τον αγαπούν ακόμα-αλλά εμείς σαν τους αγγέλους πρέπει να τους βιάζουμε και να τους βγάζουμε από τη φωτιά (Ιουδ.23).
Δύο άγγελοι, τέσσερα χέρια, ένα για το κάθε άτομο! Ισα-ίσα για να κάνουν τη δουλειά τους.
Οι άγγελοι δεν παραβίασαν την ελευθερία και το θέλω του Λωτ. Επειδή ήξεραν ότι ο Λωτ ήταν δίκαιος, ήθελε να σωθεί, ήταν και η προσευχή του Αβραάμ, τους πίεζαν όσο αφορά το χρόνο. Αν ο Λωτ δεν ήθελε να φύγει, οι άγγελοι θα τον άφηναν.

Γέν.ιθ:17 Και ότε εξήγαγον αυτούς έξω, είπεν ο Κύριος, Διάσωσον την ζωήν σου· μη περιβλέψης οπίσω σου, και μη σταθής καθ' όλην την περίχωρον· διασώθητι εις το όρος, διά να μη απολεσθής.

Μη περιβλέψεις οπίσω σου: Ο Θεός αυτό που έλεγε, το εννοούσε. Η γυναίκα του Λωτ το κατάλαβε πολύ καλά ότι ο Θεός το εννοούσε. Το μεγαλείο του Θεού είναι ότι ό,τι λέει το εννοεί και πάντοτε τιμά το λόγο Του. Ο Θεός έχει ζήλο στο να εκπληρώνει το λόγο Του και αλίμονο σ’ αυτόν που θα προσπαθήσει να δοκιμάσει το λόγο του Θεού.
Όταν βγαίνεις από τα Σόδομα, μη βλέπεις πίσω για να μην ελκυστείς πάλι από το Σατανά. Δεν λέει “μην πας πίσω” αλλά μη κοιτάξεις πίσω! Πίσω είναι μόνο ο διάβολος που περιμένει να σε κατασπαράξει (Λουκ.θ:59-62  Εβρ.ι:38-39). 
διασώθητι εις το όρος: Ανέβα ψηλά, μέσα στην παρουσία του Θεού! Φύγε από τα χαμηλά επίπεδα της αμαρτίας και τη βρομιά του κόσμου!