Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Πέμπτη 30 Αυγούστου 2018

Ο λόγος του Θεού (29)

ΝΕΕΜIAΣ

ΤΙΤΛΟΣ, ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ ΚΑΙ ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ.

Ο τίτλος είναι το όνομα του συγγραφέα Νεεμία που θα πει «η παρηγοριά του Γιάχβε» ή «ο παράκλητος του Γιάχβε» (α:1). Ορισμένα από τα μέρη του βιβλίου προστέθηκαν αργότερα (ιβ:11-22).

Το βιβλίο καλύπτει περίπου 30 χρόνια, δηλ. από το 445 έως το 415 π.Χ. Φαίνεται ότι γράφτηκε το 430 π.Χ. περίπου.

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ.

Ο Νεεμίας ήταν ο ευνοούμενος αρχιτρίκλινος του βασιλιά Αρταξέρξη.


Ακούει δυσάρεστες πληροφορίες για την Ιερουσαλήμ από τον αδελφό του τον Ανανί και θρηνεί και παρακαλεί μπροστά στον Κύριο (κεφ.α).

Ο βασιλιάς το καταλαβαίνει και αφού ο Νεεμίας εξηγεί την κατάσταση στον βασιλιά, ο Αρταξέρξης στέλνει τον Νεεμία με εφόδια και αποστολή να χτίσει το τείχος της Ιερουσαλήμ (κεφ.β).

Ο Νεεμίας άρχισε το ξαναχτίσιμο του τείχους και παρά τις αντιδράσεις και την εχθρότητα των γύρω λαών, τελειώνει το τείχος σε 52 ημέρες δουλεύοντας ημέρα και νύκτα (κεφ.γ-ς).

Στο διάστημα αυτό ο Νεεμίας πήγε πίσω στην Βαβυλώνα για λίγο και μετά ξαναγύρισε (βλ.ε:11, ιγ:6)

Ο Νεεμίας είναι τύπος του Χριστού.

ΝΕΕΜΙΑΣ
ΙΗΣΟΥΣ
Αύξησε τον πληθυσμό της Ιερουσαλήμ(ια:1).
Ης.θ:6, Μάρκ.δ:1….
Εξαγόρασε Ιουδαίους του είχαν πουληθεί σκλάβοι (ε:8).
Γαλ.γ:13, Ρωμ.ς:17
Επανάφερε το Σάββατο και τις εβδομάδες ετών (ι:31..).
Εβρ.δ:9, Ματθ.ια:28
Δίδαξε τον λαό να δίνει το δέκατο στον Κύριο (ι:32,37).
Εβρ.θ:14, 28,  Ρωμ.ιβ:1
Απόβαλε τις ξένες γυναίκες μέσα από τον λαό (ιγ:1-28).
Εβρ.ζ:26, Β’ Κορ.ς:17

Έκανε τα εγκαίνια του τείχους (ιβ:27-47). Παρόλο του ήταν αρχηγός, πήρε μέρος στο χτίσιμο, όπως ο Κύριος Ιησούς πήρε μέρος ο Ίδιος στο χτίσιμο της άνω Ιερουσαλήμ. (Α' Κορ.ιε:24).

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΝΕΕΜΙΑ.

Ήταν γιος του Αχαλία από την φυλή του Ιούδα, γεννημένος κατά κάσα πιθανότητα στην Βαβυλώνα. 

Η θέση που είχε σαν αρχιτρίκλινος του βασιλιά, ήταν τιμητική και με μεγάλη επιρροή. Βλέπουμε ότι είχε την καρδιά του Θεού, γιατί έκλαψε και πένθησε για την Ιερουσαλήμ (α:2-11 με Ματθ.κγ:27). Παρόλο του σαν άτομο είχε υψηλή θέση και επιτυχία, σύμφωνα με το φρόνημα του κόσμου, η ευσέβειά του ήταν βαθιά και πάνω από όλα τα κοσμικά πράγματα. Προτίμησε να κακουχείται με τον λαό του Θεού παρά να είναι μέσα στα αναπαυτικά παλάτια του Αρταξέρξη (Εβρ.ια:24-26). Το ίδιο χαρακτηριστικό βλέπουμε σχεδόν σε όλους του θαυμαστούς άνδρες του Κυρίου, τον Αβραάμ, Ιώβ, Ιωσήφ, Μωυσή, Δαυίδ κ.τ.λ.

Σαν ανοικοδομητής του τείχους, οργάνωσε συστηματικά την οικοδόμηση 24 ώρες το 24ωρο. Αυτό συμβολίζει την εκκλησία που πρέπει να οικοδομείται οίκος πνευματικός και να εξαγοράζει τον καιρό (Εφεσ.ε:15-17). Οργάνωσε 42 συνεργεία που δούλευαν το ένα δίπλα στο άλλο, που συμβολίζει την ενότητα των πιστών στο κοινό έργο του Ιησού Χριστού που είναι η οικοδομή της άνω Ιερουσαλήμ, της εκκλησίας Του. Ακόμη κατανίκησε όλα τα εμπόδια που ήρθαν από τους έξω, (κοροϊδία δ:1-6, εχθρική δύναμη δ:7-8 και παγίδες ς:1-3), αλλά και τα εμπόδια του ήρθαν από τους μέσα (περισπασμοί δ:10, φόβοι δ:11-14, φιλαργυρία ε:1-13). Η μέθοδος του χρησιμοποίησε ήταν να κρατούν με το ένα χέρι το μαχαίρι και με το άλλο να χτίζουν το τείχος (δ:17-18, με Eβρ.δ:12).

Σαν κυβερνήτης έπαιρνε κάθε δυνατή προφύλαξη (ζ:13). Έλυσε το πρόβλημα του πληθυσμού της Ιερουσαλήμ (έφερε το 1/10 του ολικού πληθυσμού μέσα στην Ιερουσαλήμ ζ:4-73, με κεφ.ια). Επέστρεψε τον λαό στον λόγο του Θεού με το να τον διαβάζει και να τον εξηγεί μπροστά σε όλους (κεφ.η-ι). Ήταν άνθρωπος προσευχής και δεήσεως.

(βλ.α:4-11, β:4, δ:4-5, ε:19, ς:14, ιγ:14,22,29). Αναγνώρισε ότι: Ο Θεός είναι Κυρίαρχος και Βασιλιάς, ότι είναι παρών ανάμεσα στον λαό Του, ότι ενδιαφέρεται άμεσα για τον λαό Του, και ότι απαντάει προσευχές. 

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΙΔΕΑ:

Η πρόοδος και η επιτυχία του έργου του Θεού έχει απόλυτη σχέση:

  • Με την επίγνωση του λόγου του Θεού από τον λαό (η:3,8)
  • Με την κοινωνία και την επαφή του λαού με τον Κύριο, (παράδειγμα είναι η προσωπική ζωή του Νεεμία).
  • Η σωστή στάση περιγράφεται στο δ:6 «….διότι ο λαός είχε καρδία εις το εργάζεσθαι».

Η ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΚΗ ΣΕΙΡΑ ΤΩΝ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΙΧΜΑΛΩΣΙΑ.

Το 536 μ.Χ. περίπου 50.000 Ιουδαίοι γύρισαν από την Βαβυλώνα στην γη Ιούδα.

Τον ίδιο χρόνο ξαναχτίστηκε το θυσιαστήριο και τον 7ο μήνα ξανάρχισε η θυσία.

Το 535 άρχισε και σταμάτησε η ανοικοδόμηση του Ναού

Το 520 το έργο ξανάρχισε με τους προφήτες Αγγαίο και Ζαχαρία.

Το 516 γίνεται η αποπεράτωση του Ναού.

Το 478 η Εσθήρ γίνεται βασίλισσα της Περσίας.

Το 475 ο Έσδρας επιστρέφει από την Βαβυλώνα στην Ιερουσαλήμ με άλλους 1.500 άνδρες, χώρια οι γυναίκες (περίπου 6.000 άτομα συνολικά).

Το 445 Επιστρέφει ο Νεεμίας και ξαναχτίζει το τείχος της Ιερουσαλήμ.

Το 432 ο Νεεμίας επιστρέφει πάλι στην Ιερουσαλήμ από την Βαβυλώνα.

Η ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΚΗ ΣΕΙΡΑ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ ΠΟΥ ΓΡΑΦΤΗΚΑΝ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΒΑΒΥΛΩΝΙΑΚΗ ΑΙΧΜΑΛΩΣΙΑ ΕΙΝΑΙ:

Α.        Έσδρας
Β.        Αγγαίος
Γ.         Ζαχαρίας
Δ.        Εσθήρ
Ε.         Νεεμίας
Ζ.         Μαλαχίας.

ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ.
 
 

ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΕΡΣΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ.

Πέρσης βασιλιάς
Χρονολογία
Βιβλική καταχώρηση
Ελληνική καταχώρηση
ΚΥΡΟΣ
539-529
Επιστροφή Ζοροβάβελ και Ιησού (Έσδρ.α-γ).

ΚΑΜΒΥΣΗΣ ΙΙ
529-522
Σταματά η ανοικοδόμηση της Ιερουσαλήμ (Έσδρ.δ).

ΔΑΡΕΙΟΣ 1ος
522-486
Ο Αγγαίος και ο Ζαχαρίας προφητεύουν (520). Ο ναός τελειώνει το 516 (Έσδρ.ε&ς).
Οι Πέρσες νικιούνται στον Μαραθώνα (490).
ΞΕΡΞΗΣ ή ΑΣΣΟΥΗΡΟΣ
486-465
Διαδραματίζεται η ιστορία της Εσθήρ (Εσθ.α-θ).
Οι Έλληνες νικούν τους Πέρσες στις Θερμοπύλες (480) και στη Σαλαμίνα (479). Ηρόδοτος
ΑΡΤΑΞΕΡΞΗΣ Ι
ο ΛΟΓΚΜΑΝΟΣ
465-524
Επιστροφή του Έσδρα (458) και του Νεεμία (445). Προφητεία του Μαλαχία (433).
Χρυσός αιώνας του Περικλή (461-404).
ΔΑΡΕΙΟΣ ΙΙ
423-404
ΒΙΒΛΙΚΗ ΣΙΓΗ
Πελοποννησιακοί πόλεμοι (431-404). Πτώση Αθήνας (404), κυριαρχία της Σπάρτης.
ΑΡΤΑΞΕΡΞΗΣ ΙΙ
404-359
Σωκράτης (470-399), Πλάτων (428-348), Αριστοτέλης (384-322).
ΑΡΤΑΞΕΡΞΗΣ ΙΙΙ
359-338
Φίλιππος ΙΙ ο Μακεδόνας νικά τους Έλληνες σστη Χειρώνεια το 338.
ΑΡΣΗΣ
338-335

ΔΑΡΕΙΟΣ ΙΙΙ
335-331
Ο Αλέξανδρος κατακτά την Περσία
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ

Εδραίωση της Ελληνικής αυτοκρατορίας.