Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Τρίτη 7 Αυγούστου 2018

Ο λόγος του Θεού (26)

Β΄ ΒΑΣΙΛΕΩΝ

ΤΑ ΚΥΡΙΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ.

Το βιβλίο συνεχίζει πάνω στις ίδιες βάσεις του A’ Βασιλέων, με τα ίδια κοινά χαρακτηριστικά και είναι η συνέχεια της ιστορίας του διχασμένου βασιλείου του Δαβίδ. Τα κύρια γεγονότα, με τη σειρά που συμβαίνουν, είναι:

Α. ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΣΥΜΜΑΧΙΑΣ ΤΩΝ ΔΥΟ ΒΑΣΙΛΕΙΩΝ.

   1. Ο βασιλιάς του Ισραήλ Οχοζίας κα ο θάνατός του α:1-18

   2.Ο προφήτης Ηλίας χρίει τον Ελισσαιέ και μετά αρπάζεται από τον Κύριο β:1 25

  3. Ιωράμ και Ιωσαφάτ εκστρατεύουν εναντίον των Μωαβιτών γ:1-27


  4. Τα θαύματα του προφήτη Ελισσαιέ και ο καθαρισμός του λεπρού Νεεμάν δ:1 - ε:27.
   
  5. Μάχες με τον Βεν αδάδ και η απελευθέρωση της Σαμάρειας ς:1, ζ:20

  6. Η αποστολή του Ελισσαιέ στον Αζαήλ  και στον Ιησού και ο θάνατος της Ιεζάβελ η:1

Β. Η ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗ ΚΑΙ Η ΠΤΩΣΗ ΤΟΥ ΙΣΡΑΗΛ ι:1, ιζ:14

  1. Η εξολόθρευση του οίκου του Ομρί και όλων των πιστών του Βάαλ από τον Ιηού ι:1-36

  2. Η απειλή του θρόνου του Ιούδα από την Γοθολία, ο θάνατός της και η εγκαθίδρυση του Ιωάς σαν βασιλιά ια:1, ιβ:21

  3. Η βασιλεία του Ιωάχαζ και του Ιωάς του Ισραήλ ιγ:1-25

  4. Η βασιλεία του Αμασία και του Αζαρία (Οζία) του Ιούδα  ιδ:1-22, ιε:1-7

  5. Ιεροβωάμ ο 2ος ιδ:23 29

  6. Οι τελευταίοι βασιλιάδες του Ισραήλ: Ζαχαρίας, Σαλλούμ, Μεναήμ, Φακείας, Φεκά, Ωσηέ ιε:8-31

  7. Ιωθάμ και ο Άχαζ του Ιούδα ιε:32, ις:20

 8. Η πτώση της Σαμάρειας και η ανάμειξη των εναπολειφθέντων κατοίκων με Χαλδαίους μέτοικους της Ασσυρίας (αυτοί είναι οι Σαμαρείτες της εποχής του Χριστού) ιζ:1-41

Γ. Η ΙΟΥΔΑΙΚΗ ΜΟΝΑΡΧΙΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΣΑΜΑΡΕΙΑΣ.

  1. Ο βασιλιάς Εζεκίας και η πολιορκία της Ιερουσαλήμ από τον Σεναχερείμ ιη:1 - ιθ:37

  2. Η ασθένεια του Εζεκία και η επίδειξη των αγαθών του στους πρέσβεις των Χαλδαίων κ:1-21

  3. Ο ασεβής βασιλιάς Μανασσής και ο γιος του Αμών κα:1-26

  4. Οι μεταρρυθμίσεις του Ιωσία κβ:1, κγ:30

  5. Οι τελευταίοι βασιλιάδες και η πτώση της Ιερουσαλήμ κγ:31, κε:21

  6. Η δολοφονία του Γεδαλία και η χάρη που πήρε ο Ιωαχείν από τον βασιλιά της Βαβυλώνας κε:22-30

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΤΩΝ ΒΑΣΙΛΙΑΔΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΔΥΟ ΒΑΣΙΛΕΙΩΝ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ Η ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΑ ΤΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΣ ΤΟΥ ΒΟΡΕΙΟΥ ΜΕ ΤΟ ΝΟΤΙΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ.

ΙΟΥΔΑΣ
ΙΣΡΑΗΛ
931-913 Ροβοάμ
931-910 Ιεροβοάμ
913-911 Αβιάμ
910-909 Ναδάβ
911-870 Ασά
909-886 Βαασά

886 Ηλά

886 Ζεμβρί

885-874 Ομρί
873-848 Ιωσαφάτ
874-853 Αχάαβ

853-852 Οχοζίας
853-841 Ιωράμ (γιος του Ιωσαφατ)
852-841 Ιωράμ (γιος του Οχοζία)
841 Οχοζίας
841 Ιηού
841 Γοθολία

835-796 Ιωάς
814-798 Ιωάχαζ
796-767 Αμασίας
798-782 Ιωάς
767-739 Οζίας ή Αζαρίας
793-753 Ιεοβοάμ 2ος

753-752 Ζαχαρίας

752 Σαλλούμ
750-731 Ιωθάμ
752-742 Μεναήμ

742-740 Φακείας
735-715 Άχαζ
752-732 Φεκά 8η δυναστεία

732-722 Ωσηέ 9η δυναστεία – πτώση του Ισραήλ
715-686 Εζεκίας

695-642 Μανασσής

642-640 Αμών

640-609 Ιωσίας

609 Ιωάχαζ

609-597 Ιωακείμ

597 Ιωαχείν

597-586 Σεδεκίας Πτώση του βασιλείου του Ιούδα


ΜΕΡΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΒΑΣΙΛΙΑΔΕΣ ΤΟΥ ΙΣΡΑΗΛ ΚΑΙ ΤΟΥ ΙΟΥΔΑ.

Ο βασιλιάς τότε ήταν ένα σύμβολο που αντιπροσώπευε τον λαό, το έθνος. Τα προβλήματα λοιπόν που υπήρχαν στον θρόνο, ήταν ένας καθρέπτης της αμαρτίας που βασίλευε ανάμεσα στον λαό και αντίστροφα. Ο βασιλιάς πολλές φορές όταν ήταν ασεβής, παράσερνε και τον λαό μαζί του στην αμαρτία και στην αποστασία. Αν πάλι ήταν δίκαιος οδηγούσε τον λαό στον δρόμο του Κυρίου.

Ο Κύριος έστελνε προφήτες, αλλά οι πιο πολλοί βασιλείς αρνούντο να υπακούσουν στην φωνή του Θεού. Ο προφήτης ήταν το στόμα του Θεού και κατά συνέπεια είχαν την εξουσία να προειδοποιήσουν, να επιτιμήσουν και να ελέγξουν. Πολλοί από τους προφήτες διώχτηκαν ή πέθαναν με μαρτυρικό θάνατο. Ταυτόχρονα όμως με τους προφήτες του Θεού, ήταν και οι ψευδοπροφήτες, ιδιαίτερα στον Ισραήλ και αργότερα και στον Ιούδα, που οδηγούσαν τον λαό στην καταστροφή. Όλοι σχεδόν είχαν ένα κοινό χαρακτηριστικό στην προφητεία τους: προφήτευαν για τον ερχομό ενός δίκαιου βασιλιά που δεν είναι άλλος από τον Κύριο Ιησού Χριστό.

Ο Νόμος που έδωσε ο Θεός με το χέρι του Μωυσή προφήτευσε όλα τα κακά που θα ερχόταν εάν οι Ισραηλίτες ξεχνούσαν την διαθήκη του Κυρίου και ήταν ακριβώς αυτά που συνέβαιναν ανάμεσά τους. Μπορούσαν να το διαβάσουν, να το δουν, αλλά δεν τους ενδιέφερε καθόλου (Λευιτ.κς:14, Δευτ.κη:15....). Η αμαρτωλή καρδιά είναι απατηλή και πολύ διεφθαρμένη, γι’ αυτό και οι Ισραηλίτες επειδή έμειναν στην αμαρτία οδηγήθηκαν στο ψέμα και στην αιχμαλωσία.

Από την άλλη πλευρά βλέπουμε το έλεος του Θεού και την μακροθυμία Του, ότι παρόλη την σήψη και το κατρακύλισμα τους μέσα στην αμαρτία, τους έδινε ελπίδα στο μέλλον και τους καλούσε να μετανοήσουν. Βλέπουμε ξεκάθαρα ότι ο Κύριος δεν θέλει τον θάνατο του αμαρτωλού αλλά να επιστρέψει από την αμαρτία του και να ακολουθήσει τον Κύριο για να ζήσει. Οι Ισραηλίτες έκαναν συνθήκες με ξένα έθνη και φέρθηκαν αιχμάλωτοι από αυτά τα ίδια. Μιμήθηκαν και λάτρευσαν τους θεούς τους και αιχμαλωτίσθηκαν από τα έθνη που λάτρευαν αυτούς τους θεούς.

ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΤΩΝ ΠΡΟΦΗΤΩΝ ΚΑΙ ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΠΡΟΦΗΤΕΥΣΑΝ.

Ο ΗΣΑΪΑΣ προφήτευσε στον Ιούδα τον καιρό της βασιλείας του Οζία, Ιωθάμ, Αχαζ & Εζεκία. (Ης.α:1)

Ο ΙΕΡΕΜΙΑΣ προφήτευσε στον Ιούδα κατά την διάρκεια της βασιλείας του Ιωσία, Ιωάχαζ, του Ιωακείμ, του Ιωαχείν και του Σεδεκία. (Ιερ.α:1-3).

Ο ΙΕΖΕΚΙΗΛ προφήτευσε στον Ιούδα κατά την βασιλεία του Ιωαχείν και του Σεδεκία, παρά το γεγονός ότι ήταν αιχμάλωτος στην Βαβυλώνα. (Ιεζ.α:1-2).

Ο ΔΑΝΙΗΛ προφήτευσε και αυτός στον Ιούδα ενώ ήταν στην αιχμαλωσία, κατά την διάρκεια της βασιλείας του Ιωακείμ, Ιωαχείν και του Σεδεκία. (Δαν.α:1).

Ο ΩΣΗΕ προφήτευσε στον Ισραήλ κατά την διάρκεια της βασιλείας του Ιεροβοάμ του 2ου (Ωσηέ α:1).

Ο ΙΩΗΛ προφήτευσε στον Ιούδα. Δεν αναφέρει βασιλιά, αλλά κατά τα φαινόμενα ήταν τον καιρό του          Ιωάς όταν ήταν ακόμη βρέφος κάτω από την προσοχή του Ιωδαέ του αρχιερέα.

Ο ΑΜΩΣ προφήτευσε στον Ισραήλ όταν βασίλευε ο Ιεροβοάμ ο 2ος (Αμώς α:1).

Ο ΑΒΔΙΟΥ προφήτευσε στον Εδώμ προφανώς όταν βασίλευε η Γοθολία ή ο Ιωάς στον Ιούδα.

Ο ΙΩΝΑΣ προφήτευσε στην Νινευή πιθανό την ίδια περίοδο με τον Αβδιού (Ιωνάς α:1-2).

Ο ΜΙΧΑΙΑΣ προφήτευσε  και στα δύο βασίλεια τον καιρό του Ιωθάμ, Άχαζ και Εζεκία (Mιχ.α:1).

Ο ΝΑΟΥΜ προφήτευσε εναντίον της Νινευή τον καιρό του Μανασσή, Αμών & Ιωσία (Ναούμ α:1).

Ο ΑΒΒΑΚΟΥΜ προφήτευσε στον Ιούδα πιθανότατα τον καιρό του Ιωσία του Ιούδα.

Ο ΣΟΦΟΝΙΑΣ προφήτευσε στον Ιούδα τον καιρό του Ιωσία του Ιούδα. (Σοφ.α:1)

Ο ΑΓΓΑΙΟΣ προφήτευσε στον Ιούδα 2 χρόνια μετά την πτώση της Βαβυλώνας (Αγγ.α:1).

Ο ΖΑΧΑΡΙΑΣ προφήτευσε στον Ιούδα  τον καιρό του Αγγαίου (Ζαχ.α:1-2).

Ο ΜΑΛΑΧΙΑΣ προφήτευσε στον Ιούδα και τον αναφέρει ως Ισραήλ γιατί ήταν οι μόνοι που απέμειναν μετά την αιχμαλωσία. Είναι η τελευταία φωνή προφήτη μέχρι τον ερχομό του Χριστού.