ΕΥΛΟΓΙΑ Ή ΚΑΤΑΡΑ;
Ο
Ιησούς ήταν μεγάλος απελευθερωτής. Πέρα από το χρέος των αμαρτιών, ελευθέρωσε
την ανθρωπότητα και από πλήθος άχρηστους κανόνες και διατάξεις. Ιδιαίτερα
ενδιαφέρθηκε για τους θρησκευτικούς ηγέτες της Ιουδαϊκής θρησκείας και μερικοί
από τους πιο αυστηρούς κανόνες αυτής της κατηγορίας, είχαν να κάνουν με τη
συμπεριφορά του λαού τη μέρα του Σαββάτου.
Πολλά
χρόνια πριν τον Ιησού, ο προφήτης Ησαΐας έγραψε πως οι άνθρωποι που θ'
αποφάσιζαν να τηρήσουν πιστά το Σάββατο, θα εύρισκαν σ' αυτό απόλαυση
(Ησ.νη:13-14).
Στους
χρόνους του Κυρίου Ιησού ωστόσο, η τήρηση του Σαββάτου είχε φορτωθεί με τόσες
πολλές ανθρώπινες διατάξεις ώστε εκείνοι που τηρούσαν την αργία του, ένιωθαν
μίσος γι ' αυτή και για το Θεό που την είχε θεσπίσει.
Μερικές απ' αυτές τις βαριές διατάξεις μνημονεύονται
στη Βίβλο. Άλλες μπορούν να βρεθούν όταν εξετάσουμε τα αρχαία ιουδαϊκά συγγράμματα
που είναι γνωστά σαν "Μίσνα".
Η
Καινή Διαθήκη μνημονεύει τουλάχιστον πέντε τέτοιους κανόνες, στους οποίους ο
Ιησούς αντιτάχθηκε:
1. Οι Ιουδαίοι είχαν απαγορεύσει τη
θεραπεία τη μέρα του Σαββάτου. Υπάρχει ένα παράδειγμα στο κεφάλαιο θ, στο
Ευαγγέλιο του Ιωάννη. Ο Ιησούς θεράπευσε έναν τυφλό άνθρωπο ημέρα Σάββατο. Οι
αρχηγοί των Φαρισαίων κάλεσαν τον θεραπευμένο τυφλό να λογοδοτήσει και να
κατακρίνει τον Ιησού: «Ούτος ο άνθρωπος δεν είναι παρά του Θεού, διότι δεν
φυλάττει το Σάββατον», του είπαν. Όταν εκείνος ισχυρίστηκε ότι ο Ιησούς
ήταν πράγματι ευσεβές πρόσωπο, οι αρχές τον έκαναν αποσυνάγωγο.
2. Υπήρχαν κανόνες που όριζαν τι μπορούσε
να μεταφέρει κάποιος το Σάββατο. Μετά τη θεραπεία από τον Ιησού ενός αρρώστου
στην κολυμβήθρα Βηθεσδά, οι Ιουδαίοι επέπληξαν τον θεραπευμένο επειδή
μετέφερε το κρεβάτι του: «Σάββατον είναι δεν σοι είναι συγκεχωρημένον να
σηκώσης τον κράββατον», του είπαν (Iωάν.ε:10).
3. Λεπτομερείς κανόνες όριζαν τι μπορούσε
και τι δεν έπρεπε να κάνει κάποιος το Σάββατο. Για παράδειγμα ήταν νόμιμο να περπατήσεις
γύρω στα 900 μέτρα
αλλά όχι περισσότερο. Στις Πράξεις των Αποστόλων διαβάζουμε πως το όρος των
Ελαιών «είναι πλησίον της Ιερουσαλήμ, απέχον οδόν Σαββάτου» (α:12).
4. Ένας άλλος απ' αυτούς τους κανόνες
ακύρωνε μια συγκεκριμένη εντολή που υπήρχε γραμμένη στο Νόμο: «Όταν
εισέρχησαι εις τα σπαρτά του πλησίον σου, δύνασαι να αποσπάς δια της χειρός σου
αστάχυα δρέπανον όμως δεν δύνασαι να βάλλης εις τα σπαρτά του πλησίον σου»
(Δευτ.κγ:25). Ο Νόμος δεν λέει πουθενά ότι αυτό απαγορεύεται να γίνεται το
Σάββατο. Ωστόσο, όταν ο Ιησούς και οι μαθητές Του πέρασαν από ένα χωράφι κάποιο
Σάββατο και οι απόστολοι άρχισαν να κόβουν στάχυα, οι Φαρισαίοι που τους
παρακολουθούσαν όρμησαν στον Ιησού για να πουν: «Ιδού, δια τι πράττουσιν
εν τοις σάββασιν εκείνο, το οποίον δεν συγχωρείται;» (Μάρκ.β:24).
5. Σαν αποτέλεσμα
αυτών των διατάξεων οι τηρητές του Σαββάτου έφτασαν να δείχνονται περισσότερο
ελεήμονες προς τα ζώα τους παρά προς τον συνάνθρωπο. Αν και εθεωρείτο λάθος να
θεραπεύσουν κάποιον άρρωστο, είχαν υποχρέωση να φέρουν τροφή και νερό στα ζώα,
όπως και να σώσουν ένα πρόβατο που είχε πέσει σε λάκκο. Ένα Σάββατο που ο
Ιησούς θεράπευσε μια άρρωστη γυναίκα, ο αρχισυνάγωγος οργισμένος επέπληξε το
λαό: «Εξ ημέραι είναι, εις τας οποίας πρέπει να εργάζησθε εν ταύταις λοιπόν
ερχόμενοι θεραπεύεσθε, και μη τη ημέρα του σαββάτου». Όμως ο Ιησούς του
απάντησε: «Υποκριτά, δεν λύει έκαστος υμών εν τω σαββάτω τον βουν αυτού ή
τον όνον από της φάτνης και φέρων ποτίζει;» (Λουκ.ιγ:14-15).
Σε
μια άλλη περίπτωση, ο Ιησούς προκάλεσε το λαό: «Τις άνθρωπος από σας θέλει
είσθαι, όστις έχων πρόβατον εν, εάν τούτο πέση εν τω σαββάτω εις λάκκον, δεν
θέλει πιάσει και σηκώσει αυτό;» (Ματθ.ιβ:11) Άρρωστοι και πάσχοντες
άνθρωποι, αντίθετα, εξαναγκάζονταν να υποφέρουν χωρίς βοήθεια μέχρι να περάσει
το Σάββατο.
Αν ο
εθνικός γέμιζε την ποτίστρα για να πιουν τα ζώα του, ένας Ισραηλίτης μπορούσε
να φέρει και τα δικά του ζώα να πιουν. Αν όμως ο εθνικός ενεργούσε για να
εξυπηρετήσει τον Ιουδαίο, τότε αυτός έπρεπε να εμποδίσει τα ζώα του να πιουν
απ' αυτό το νερό. (Sabbath, 16.8)
Ακόμη
ήταν αμαρτία να στύψεις ένα βρεγμένο πανί το Σάββατο. (Sabbath, 22.5)
Πολλές
παρόμοιες διατάξεις είναι καταγραμμένες στη Μίσνα, με αποτέλεσμα να
παραμορφώνουν την εικόνα του Θεού στα μάτια των ανθρώπων που έβλεπαν το
Σάββατο αντί ευλογία, κατάρα. Ήταν εκείνο ακριβώς που είπε ο Κύριος Ιησούς
κάποτε: «δένουσι φορτία βαρΙα και δυσβάστακτα και επιθέτουσιν επί τους ώμους
των ανθρώπων» (Ματθ.κε:4).
Από
τέτοιο κλίμα κακής εφαρμογής του Σαββάτου και του υπόλοιπου Νόμου μας
ελευθέρωσε ο Χριστός.
Απευθυνόμενος προς τους Ιουδαίους στην Αντιόχεια της Πισιδίας ο απόστολος Παύλος, εξήγησε πως μέσω του Ιησού Χριστού «κηρύττεται προς εσάς άφεσις αμαρτιών. και από πόντων αφ' όσων δεν ηδυνήθητε διά του νόμου του Μωυσέως να δικαιωθήτε» (Πράξ.ιγ:38-39).
Απευθυνόμενος προς τους Ιουδαίους στην Αντιόχεια της Πισιδίας ο απόστολος Παύλος, εξήγησε πως μέσω του Ιησού Χριστού «κηρύττεται προς εσάς άφεσις αμαρτιών. και από πόντων αφ' όσων δεν ηδυνήθητε διά του νόμου του Μωυσέως να δικαιωθήτε» (Πράξ.ιγ:38-39).
Αλλά
και ο απόστολος Πέτρος μιλώντας στη σύνοδο της Εκκλησίας στην Ιερουσαλήμ,
αναφορικό με τις υποχρεώσεις που έπρεπε να τηρούν οι εθνικοί Χριστιανοί, είπε:
«Τώρα λοιπόν διό τι πειράζετε τον Θεόν, επιβάλλοντες ζυγόν εις τον τράχηλον
των μαθητών, τον οποίον ούτε οι πατέρες ημών ούτε ημείς δεν ηδυνήθημεν να
βαστάσωμεν;» (Πράξ.ιε:10)
Δυστυχώς
όμως, δεν ήταν μόνο οι Ιουδαίοι και η Μίσνα που λειτούργησε μ' αυτό τον
τρόπο. Η χριστεπώνυμη εκκλησία βάδισε στα ίδια ακριβώς βήματα. Ο απόστολος
Παύλος είχε προειδοποιήσει το μαθητή του Τιμόθεο και όλους τους μελετητές
των Γραφών, ότι «εν υστέροις καιροίς θέλουσιν αποστατήσει τινές από της
πίστεως, προσέχοντες εις πνεύματα πλάνης, και εις διδασκαλίας δαιμονίων, διά
της υποκρίσεως ψευδολόγων, εχόντων την εαυτών συνείδησιν κεκαυτηριασμένη,
εμποδιζόντων τον γόμον, προσταζόντων αποχήν βρωμάτων, τα οποία ο Θεός έκτισε
διά να μεταλαμβάνωσι μετά ευχαριστίας οι πιστοί και οι γνωρίσαντες την
αλήθειαν. Διότι παν κτίσμα Θεού είναι καλόν, και ουδέν απορρίψιμον, όταν λαμβάνηται
μετά ευχαριστίας. διότι αγιάζεται δια του λόγου του Θεού και δια της προσευχής»
(Α’ Τιμ.δ:1-4).
Οι
Έλληνες αντιμετωπίζουν παρόμοια κατάσταση. Με τη γραφίδα του Παύλου και πάλι
θα μας μιλήσει το Άγιο Πνεύμα του Θεού: «Εάν λοιπόν απεθάνετε μετά του Χριστού,
από των στοιχείων του κόσμου, δια τι, ως ζώντες εν τω κόσμω υπόκεισθε εις
διατάγματα, (Μη πιάσης, μη γευθής, μη εγγίσης τα οποία πάντα φθείρονται δια της
χρήσεως.) κατά τα εντάλματα και τας διδασκαλίας των ανθρώπων; τα οποία
έχουσι φαινόμενον μόνον σοφίας, εις εθελοθρησκείαν και ταπεινοφροσύνην και
σκληραγωγίαν του σώματος, εις ουδεμίαν τιμήν έχοντα την ευχαρίστησιν της
σαρκός» (Κολ. β:20-23).
Ας
μην κάνουμε κι εμείς το ίδιο λάθος, όπως και οι Εβραίοι και οι Ιουδαϊζοντες και
τόσοι άλλοι θρησκευτικοί παράγοντες. Ας ευλογούμε το Θεό για την τέλεια
απελευθέρωση που μας χάρισε μέσω του Ιησού Χριστού και, όπως δίδαξε ο Κύριος
την Σαμαρείτισσα, ας Τον λατρεύουμε «εν πνεύματι και αληθεία διότι ο Πατήρ
τοιούτους ζητεί τους προσκυνούντας αυτον» (Iωάν.δ:23).