Η ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ (1521
- 1722)
1. Μαρτίνος Λούθηρος (1485 - 1546).
·
Ο Λούθηρος ήταν γιος ενός Σάξονα χωρικού ανθρακωρύχου. Πήρε
πανεπιστημιακή μόρφωση συμπεριλαμβανομένων και των Λατινικών. Έγινε καθολικός
καλόγερος και κακουχούσε το σώμα του για να συγχωρεθούν οι αμαρτίες του. Ο Θεός
του αποκάλυψε ότι «Ο δίκαιος θέλει ζήσει εκ πίστεως» (Γαλ.γ:11). Ο
Λούθηρος επισκέφθηκε τη Ρώμη κι ενοχλήθηκε απ’ την κοσμικότητα που
επιδεικνυόταν εκεί. Αποκ.γ:1-5
·
Ο αντιπρόσωπος του πάπα πουλούσε συγχωροχάρτια στη Γερμανία.
Ο Σάξονας κυβερνήτης αντιτάχθηκε σ’ αυτό. Ο Λούθηρος διακήρυξε ότι αυτά τα
συγχωροχάρτια που δεν ήταν παρά γράμματα άφεσις αμαρτιών υπογεγραμμένα απ’ τον
πάπα, δεν μπορούν να βοηθήσουν στο θέμα της σωτηρίας τους ζωντανούς, αλλά ούτε
να ελευθερώσουν τις ψυχές απ’ το Πουργατόριο. Ο Ρωμαίος πάπας κάλεσε το Λούθηρο
μπροστά σε μια μεγάλη συγκέντρωση από πρίγκιπες και αξιωματούχους της Καθολικής
εκκλησίας στο Γουόρμ της Γερμανίας (1521). Ο Λούθηρος αρνήθηκε ν’ αναθεωρήσει
τις θέσεις του, εκτός αν του το έδειχναν μέσα από τη Γραφή.
·
Η ζωή του Λούθηρου προστατεύτηκε απ’ τον Σάξονα πρίγκιπα.
Μετέφρασε τη Βίβλο στη Γερμανική γλώσσα. Πάρα πολλοί άνθρωποι στη Βόρεια και
κεντρική Γερμανία, Δανία, Νορβηγία και Σουηδία ακολούθησαν τη διδασκαλία του.
Έγιναν γνωστοί σαν Λουθηρανοί.
2. Οι θέσεις του Λούθηρου:
·
Όλοι να μπορούν να έχουν μια Αγία Γραφή.
·
Σωτηρία δια πίστεως στο Χριστό. Γαλ.γ:11, Ιωαν.γ:16.
·
Να μπορούν όλοι να προσεύχονται. Λουκ.ια:1-4.
3.Οι Λουθηρανοί αντιτάχθηκαν στα συγχωροχάρτια, το
πουργατόριο, στη συγχώρεση δια των έργων, την αγαμία, την εξουσία του πάπα πάνω
απ’ το Λόγο του Θεού.
4. Ωστόσο κι οι Λουθηρανοί απ’ τη μεριά τους δεν παραχώρησαν
πλήρη ελευθερία σε άλλους. Κράτησαν το τριαδικό δόγμα, τρία πρόσωπα στη
θεότητα, το βάπτισμα με ραντισμό και το νηπιοβάπτισμα.
5. Τζών Κάλβιν (1509 - 1564)
·
Ο Καλβίνος ήταν μορφωμένος Γάλλος δικηγόρος. Πίστεψε το
1532. Διώχθηκε απ’ το Παρίσι το 1534 εξαιτίας της πίστης του. Ήρθε στη Γενεύη
της Ελβετίας όπου κι έμεινε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του. Έγινε κυβερνήτης
αυτής της πόλης, αλλά ήταν πολύ αυστηρός και σκληρός. Κοσμικές διασκεδάσεις και
πολυτέλειες απαγορευόταν στη Γενεύη. Οι άνθρωποι έπρεπε να πηγαίνουν στην
εκκλησία. Τα παραμικρά πταίσματα τιμωρούντο με μεγάλη αυστηρότητα. Πολλοί που
δεν συμφωνούσαν μαζί του θανατώθηκαν.
· Ο Καλβίνος οργάνωσε τις εκκλησίες με τοπικά πρεσβυτέρια
(Πρεσβυτεριανοί). Αυτές οι εκκλησίες τηρούσαν το δείπνο του Κυρίου σαν ανάμνηση
των παθών και του θανάτου του Ιησού. Ο Καλβίνος δίδαξε τον απόλυτο προορισμό,
ότι δηλαδή ο Θεός έχει αποφασίσει από πριν αν κάποιος θα είναι σωσμένος ή χαμένος.
Μετέφρασε τη Βίβλο στα Γαλλικά. Οι μεγαλύτερες υπηρεσίες του ήταν: ένα
υψηλότερο ηθικό πρότυπο για την Ευρώπη, κυβέρνηση στην τοπική εκκλησία,
σεβασμός στη Βίβλο. Οι διδασκαλίες του έγιναν αποδεκτές στην Ελβετία, Ολλανδία,
Σκοτία, σε μέρη της Γαλλίας, στην Αγγλία και τη Γερμανία.
6. Ερρίκος ο 8ος της Αγγλίας.
·
Θέλησε να χωρίσει τη γυναίκα του Κατερίνα του Άραγκων, επειδή
ήθελε διάδοχο για το θρόνο και να παντρευτεί την Άννα Μπολέϊν. Ο πάπας αρνήθηκε
αυτή την επιθυμία. Ο βασιλιάς Ερρίκος πέτυχε να πάρει διαζύγιο απ’ την Αγγλική
αυλή και παντρεύτηκε την Άννα. Από τότε ήταν αφορισμένος απ’ τον πάπα.
·
Η Αγγλική βουλή (1534) διακήρυξε ότι ο Ερρίκος ο 8ος είναι η
κεφαλή της εκκλησίας της Αγγλίας, της Αγγλικανικής εκκλησίας. Καθολικά
μοναστήρια έκλεισαν και τα πλούτη τους κρατήθηκαν απ’ το βασιλιά και τους
φίλους του. Οι Άγγλοι βασιλιάδες έχριαν όλους τους αξιωματούχους της εκκλησίας.
7. Οι Διαμαρτυρόμενοι της Ευρώπης ήταν χωρισμένοι σε τρεις
κύριες ομάδες: Τους Λουθηρανούς, τους Καλβινιστές και τους Αγγλικανούς.
8. Μέννο Σιμόνς (1492 - 1559).
·
Ο Σιμόνς ήταν ένας Ολλανδός ιερέας. Διάβασε τις θέσεις του
Λούθηρου, μελέτησε την Καινή Διαθήκη, αντιτάχθηκε στο νηπιοβάπτισμα. Άφησε την
Καθολική εκκλησία το 1556. Δίδαξε για πνευματική αναγέννηση, Ιωαν.γ:1-8 και
βάπτισμα μόνο για τους πιστούς (χύνοντας νερό στο κεφάλι). Οι ακόλουθοί του
ονομάστηκαν Μεννονίτες.
9. Τζών Σμίθ (1570 - 1612), Άγγλος.
·
Ο Σμίθ ενώθηκε με τη σχισματική κίνηση των δυσαρεστημένων
απ’ την εκκλησία της Αγγλίας. Πήγε στην Ολλανδία το 1607 μαζί με άλλους που
είχαν αποσχιστεί. Επηρεασμένος απ’ τους Μεννονίτες έγινε Βαπτιστής. Βαπτίστηκε
πρώτα ο ίδιος και μετά βάπτισε κι άλλους. Το 1612 ο Χέλγουις, ένας απ’
την ομάδα, γύρισε στην Αγγλία και ίδρυσε την πρώτη Βαπτιστική εκκλησία εκεί.
·
Το βάπτισμα με καταβύθιση αναγνωρίστηκε από την Ομολογία
Πίστης εφτά Βαπτιστικών εκκλησιών του Λονδίνου (1644). Ματθ.γ:16 Ρωμ.ς:3-4
Κολ.β:12.
10. Ρότζερ Γουίλιαμς (1604 - 1684).
·
Γεννήθηκε και σπούδασε στην Αγγλία. Πήγε στη Μασαχουσέτη
μαζί με τη γυναίκα του το 1631. Κήρυξε για ένα διάστημα στο Σάλεμ, αλλά
αναγκάστηκε να φύγει απ’ την αποικία επειδή πίστευε στην πλήρη θρησκευτική
ανοχή. Έφυγε για την έρημο στα μέσα του χειμώνα, όπου φιλικοί Ινδιάνοι του
έδωσαν τροφή και του πρόσφεραν άσυλο. Ξεκίνησε τον αποικισμό στην Πρόβιντενς,
την πρωτεύουσα του Ρόουντ Άϊλαντ, το 1636, όπου οι Ινδιάνοι του είχαν
παραχωρήσει γη. Εκεί ήρθαν κι έμειναν μαζί του η γυναίκα του και τα δύο παιδιά
του. Πλήρης θρησκευτική ελευθερία παραχωρήθηκε στο Ρόουντ Άϊλαντ. Η πολιτεία
και η εκκλησία κρατήθηκαν ξεχωρισμένες.
·
Η πρώτη Βαπτιστική εκκλησία της Αμερικής ιδρύθηκε εδώ το
1639. Ο Ρότζερ Γουίλιαμς και ακόμα 11 άτομα βαπτίστηκαν κι ενώθηκαν με την
εκκλησία. Ο Γουίλιαμς έμεινε στη Βαπτιστική εκκλησία μόνο για λίγο, επειδή
ήθελε να είναι ανεξάρτητος στην πίστη.