Α. Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΔΑΝΙΗΛ
Ο Δανιήλ γεννήθηκε από μια άγνωστη οικογένεια Ιουδαίων ευγενών τον καιρό
της μεταρρύθμισης του Ιωσία. Η γενεαλογία του ήταν απ’ τη φυλή του Ιούδα και
πιθανότατα ήταν απόγονος του βασιλιά Δαβίδ. Η ευγενική καταγωγή και η μόρφωσή
του φαίνονται από το γεγονός ότι εκλέχτηκε στην πρώτη εξορία (Ησ.λθ:7).
Ο ιστορικός Ιώσηπος έγραψε ότι ο Δανιήλ και οι τρεις φίλοι του ήταν συγγενείς
του βασιλιά Σεδεκία.
Ήταν όμορφος και έξυπνος νέος. Δεν ξέφυγε καθόλου απ’ τις προσωπικές του
θρησκευτικές πεποιθήσεις και αρνήθηκε να συμβιβαστεί ακόμα και για να σώσει τη
ζωή του. Ήταν τίμιος και ειλικρινής σε κάθε περίπτωση.
Αν και ήταν πολιτικός και προφήτης, η ζωή του μπορεί να συγκριθεί μ’
αυτή του Μωυσή. Το γεγονός ότι κράτησε τη ζωή του ακηλίδωτη ενώ ήταν αιχμάλωτος
σε μια ειδωλολατρική χώρα, μας θυμίζει τον Ιωσήφ.
Το όνομά του σημαίνει «ο Θεός θα κρίνει». «Δαν» σημαίνει «κρίνω» και
«ηλ» σημαίνει «Θεός».
Ο Δανιήλ έζησε τουλάχιστον μέχρι 90 χρονών, από τα οποία τα 70 τα πέρασε
στην αιχμαλωσία.
Β. Ο ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΔΑΝΙΗΛ
«Όταν λοιπόν ίδητε το
βδέλυγμα της ερημώσεως, το λαληθέν δια του προφήτου Δανιήλ.....» (Ματθ.κδ:15).
Ο Ιησούς αποκάλεσε το Δανιήλ «ο προφήτης». Αρνούμενοι αυτό, είναι σαν να
αρνούμαστε τον Ίδιο τον Κύριο. Ο Δανιήλ ήταν ένας απ’ τους μεγαλύτερους
προφήτες. Προέβλεψε πολλά μελλοντικά γεγονότα που ήδη είναι ιστορία.
Ο Ισαάκ Νεύτων είχε πει: «Απορρίπτω τον Δανιήλ σημαίνει απορρίπτω τη
χριστιανική θρησκεία».
Ο Ιώσηπος έγραψε ότι όταν ο μ. Αλέξανδρος ήρθε στην Ιερουσαλήμ το 332
π.Χ. του έδειξαν τις προφητείες του Δανιήλ που αναφερόταν στο άτομό του και
εντυπωσιάστηκε.
Ο Δανιήλ προφήτεψε για τους καιρούς των Εθνών. Χωρίς τις προφητείες του,
ορισμένα εδάφια της Καινής Διαθήκης όπως η ομιλία στο όρος των Ελαιών και το
βιβλίο της Αποκάλυψης δεν μπορούν να κατανοηθούν.
Γ. Ο ΑΙΧΜΑΛΩΤΟΣ ΔΑΝΙΗΛ
Ο Δανιήλ και οι τρεις φίλοι του ήταν ανάμεσα στους εκλεκτούς νέους
αιχμάλωτους που πάρθηκαν στη Βαβυλώνα απ’ το Ναβουχοδονόσορ το 605 π.Χ., το
τρίτο έτος του βασιλιά Ιωακείμ (Δαν.α:1,3).
Για τρία χρόνια ο Δανιήλ εκπαιδεύτηκε σ’ όλη τη σοφία των Χαλδαίων
(Δαν.α:4,5). Του άλλαξαν το όνομα σε Βαλτασάσαρ, καθώς και των τριών φίλων του.
Δανιήλ (ο Θεός θα κρίνει ή ο Θεός είναι ο κριτής μου) αλλάχτηκε σε Βαλτασάσαρ (ευνοούμενος του Βέλ).
Ανανίας (ο Γιάχβε είναι φιλεύσπλαχνος ή αγαπημένος του Γιάχβε) αλλάχτηκε σε Σεδράχ (φωτισμένος απ’ το θεό - ήλιο, ή
εντολή του ΑΚΟΥ).
Μισαήλ (ποιος είναι σαν το Θεό) αλλάχτηκε σε Μισάχ (ποιος είναι σαν την Αφροδίτη ή ποιος είναι σαν τον ΑΚΟΥ [θεό
- ήλιο]).
Αζαρίας (ο Γιάχβε βοηθός) αλλάχτηκε σε Αβδέ
- νεγώ (υπηρέτης του Νεγώ).
Ο σκοπός αυτών των αλλαγών ήταν να τους αποσπάσουν απ’ την πατρίδα και
τη θρησκεία τους. Όμως, αλλάζοντας κάποιου το όνομα, δεν αλλάζει κι ο χαρακτήρας
του κι αυτοί οι τρεις νέοι έμειναν πιστοί στο Θεό μέχρι τέλους.
Τους ευνούχισαν, κι είναι γεγονός αυτό, γιατί ήταν κάτω απ’ την εξουσία
του αρχιευνούχου. Αυτό σήμαινε ότι δεν θα είχαν γιους για να πάρουν τα ονόματά
τους.
Η πρώτη μεγάλη δοκιμασία του Δανιήλ, ήρθε γρήγορα. Του δόθηκε να φάει κρέας
που πιθανότατα το είχαν προσφέρει στα είδωλα και να πιει μεθυστικά ποτά. Ο
Δανιήλ θα μπορούσε να ήταν πικραμένος με την κατάσταση που βρισκόταν και να
έβλεπε μοιρολατρικά το μέλλον. Δικαιολογημένα μπορούσε να πίστευε ότι δεν
υπήρχε λόγος να κρατά ακόμα την αλήθεια, όμως δεν το έκανε!
«Αλλ’ ο Δανιήλ έβαλεν εν τη
καρδία αυτού να μη μιανθή από των εδεσμάτων του βασιλέως» (Δαν.α:8). Κράτησε την αφιέρωσή του στο Θεό και τον ξεχωρισμό του απ’
τον κόσμο. Γι’ αυτό το λόγο, όπως κι ο Ιωσήφ, προβιβάστηκε στην υψηλότερη θέση
της χώρας, αμέσως μετά το βασιλιά.
Δ. ΔΑΝΙΗΛ, Ο ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ
Το όνειρο που έδωσε ο Θεός στο Ναβουχοδονόσορ το δεύτερο έτος της
βασιλείας του, ήταν πάρα πολύ σημαντικό. Ακριβώς επειδή ο Δανιήλ ερμήνευσε αυτό
το όνειρο, υψώθηκε σε κυβερνήτης των επαρχιών της Βαβυλώνας και αρχηγός των
σοφών. Κράτησε αυτή τη θέση για πολύ καιρό και για πολλά χρόνια μετά, ο
Ναβουχοδονόσορ αναφερόταν σ’ αυτόν σαν ο «άρχων των μάγων» (Δαν.δ:9).
Την περίοδο της Περσικής κατοχής, όταν ο Δανιήλ ήταν ογδόντα χρονών,
κρατήθηκε σε μια θέση υψηλής ευθύνης. Ήταν ένας απ’ τους τρεις προέδρους πάνω
απ’ τους κυβερνήτες των 120 επαρχιών της Περσίας.
Αυτό μας δείχνει πόσο ικανός ήταν ο Δανιήλ σαν πολιτικός. Ο Θεός τον
ευλόγησε με μια μακρά, πετυχημένη ζωή, γιατί ποτέ δεν αθέτησε την αφιέρωσή του
στο θέλημα του Θεού.
Ε. ΔΑΝΙΗΛ, Ο ΗΡΩΑΣ
Αναμφίβολα, ο απόστολος Παύλος, αναφέρεται σ’ αυτόν στην Εβρ.ια:33 όταν
λέει: «έφραξαν στόματα λεόντων».
Ήταν συνήθεια του Δανιήλ να προσεύχεται τρεις φορές τη μέρα, με τα
παράθυρά του ανοικτά προς την κατεύθυνση της Ιερουσαλήμ. Όταν βγήκε το διάταγμα
ότι θα ρίχνεται στα λιοντάρια όποιος κάνει αίτηση σε οποιονδήποτε άλλο εκτός το
βασιλιά Δαρείο, το θάρρος και η πιστή αφιέρωση του Δανιήλ φάνηκε ξεκάθαρα. Ο
Δανιήλ προσευχόταν «καθώς έκαμνε πρότερον»,
(ς:10) η προσευχή του δεν άλλαξε.
Η εμπειρία του αυτή, να περάσει μια νύχτα μέσα σ’ ένα λάκκο με πεινασμένα
λιοντάρια, έκανε το Δανιήλ έναν απ’ τους ήρωες της Παλαιάς Διαθήκης.
Ζ. ΔΑΝΙΗΛ, Ο ΑΓΑΠΗΜΕΝΟΣ ΤΟΥ
ΘΕΟΥ
Το ένατο κεφάλαιο του βιβλίου του Δανιήλ, είναι ένα απ’ τα πιο θαυμαστά
κεφάλαια της Γραφής.
Εδώ βρίσκουμε ότι ο Δανιήλ εξεζήτησε το Θεό με προσευχή, ικεσίες,
νηστεία με σάκο και στάχτη. Καθώς προσευχόταν, αυτός ο άνθρωπος του Θεού,
εξερευνούσε την καρδιά του και ομολογούσε τις αμαρτίες του. Ο Θεός
ανταποκρίθηκε στις προσευχές του, στέλνοντας τον Γαβριήλ με την απάντηση σχετικά
με το μέλλον του λαού του. Μαζί με την απάντηση, ο Γαβριήλ είπε στο Δανιήλ ότι
είναι «σφόδρα αγαπητός» (θ:23).
Σίγουρα ο Δανιήλ είχε μια ιδιαίτερη θέση στην καρδιά του Θεού, ήταν ο αγαπημένος
του Θεού!